paard met luizen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

paard met luizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 16:00

Een van de paarden blijkt luis te hebben.Hij is al behandeld maar ik vraag me af of dit dezelfde luizen zijn als die mensen kunnen hebben?Op stal wisten ze het ook niet.
Ik krijg al jeuk als ik er aan denk Haha!

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:58

Toen mijn pony luizen had, is me verteld dat ze (normaal gesproken) niet op mensen komen. Slechts bij hoge uitzondering (uiteraard ik dus!) nemen ze een slokje mens Haha!

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:32

Luizen van paarden kunnen niet op mensen over gaan! Scheelt dat weer even. haha. Maar luizen is van het ene paard op het andere paard wel heel besmettelijk! zelfs via jouw kleding! Dus als je bij je paard met luis bent geweest kun je beter geen ander paard meer aaien..

Maar luizen komen niet heel erg vaak voor bij paarden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:03

Mijn oude pony heeft ze gehad en dei kwamen elk voorjaar weer terug en waren moeilijk te bestrijden.

Eerst steeds gedaan met vlooienshampoo, pony helemaal wassen laten intrekken en daarna weer grondig uitspoelen en dit moesten we van de dierenarts een paar keer herhalen iedere week net zo lang tot er geen luizen of eieren meer zichtbaar waren. En steeds ook alle dekens borstels zadel ed ontsmet.

Daarna het ik Sebacil van hem gekregen, is een zwaar giftig goedje wat ongever 3 keer opgebracht moet worden met een tussenpose van 10 dagen. Dat ging een stuk makkelijker. Maar voor andere paarden is het wel besmettelijk vooral dekens en borstels enzo in de wei schijnen ze elkaar toch niet zo snel te besmetten.

Maar het blijft een hartnekkig problem vaak

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:03

dat wou ik zeggen , en het komt zeker wel vaak voor bij paarden!!! vooral bij oudere paarden en zwakkere paarden of gewoonweg paarden met een dikke vacht.
luizen krijgen ze vaak op de wei (denk maar aan jaarlingen die terug komen van de wei )
op de stal waar ik gewerkt had was er een pony met een hele dikke vacht binnengekomen, had slechts een paar dagen bij ons gestaan, de koper had hem meegenomen en geschoren ....bleek luis te hebben ....ja hoor, HEEL de stal had toen ondertussen luis.......:S
dus het gaat wel heel snel over!
dus alles goed ontsmetten en de paarden die om hem heen staan of met hem in contact zijn geweest : ook wassen!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:08

Sebacil is uit de handel. Ik heb mijn ouwe ponietje gewassen met Neocidal, schapen- spul, da's nu ook uit de handel. De dierenarts heeft ook nog de mogelijkheid om een injectie te geven tegen luizen......

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:17

Bij de paardendrogist hebben ze ook iets voor luizen.

Mijn beide paarden hebben het gehad, liepen toen ook in de kudde maar de andere hadden er geen last van.

ik gebruikte switch pour-on , maar dat is uit de handel.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:57

Toen ik mijn ponietje van 8 maanden net had zat ze ook onder het luis.
We hebben haar behandeld met van dat roze spul voor schapen, zo'n streepje aanbrengen vanaf de manentop over de manen, over de rug tot aan de staart wortel. Binnen een paar dagen was ze er van af. Deze luizen gaan niet over op mensen.

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 19:23

Hij is al behandeld en er is een stuk van zijn manen af.
Hopelijk is dit afdoende en besmet hij niet de hele stal,ik hoef me teminste geen zorgen te maken over een luizenplaag hier in huis als ik jullie mag geloven...kriebel...krabbel.... Haha! Haha!

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:49

ik zou me er inderdaad niet te veel zorgen om maken. Normaliter komen ze niet op mensen. Voor paarden zijn ze wel besmettelijk, hoewel mijn paard ze nooit heeft gehad. En de pony stond hele dagen met hem samen Verward .

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:16

paard van m'n tante heeft een paar weken terug nog luizen gehad. gelukkig had de rest van de paarden het niet
en mensen kunen die luizen idd (gelukkig) niet krijgen