[Tinker] overgang stal+weide naar 24 uur weide

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

[Tinker] overgang stal+weide naar 24 uur weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 11:21

Hoe zouden jullie je tinker laten wennen aan het feit dat hij straks zonder brok op het weiland zou komen te staan? Snowdon gaat nl tijdens stage hoogstwaarschijnlijk een maand de wei op, of dit nu bij de Bonte Parels is of bij Esme_27 van bokt, ik wil hem dan geen brok geven. Nu krijgt hij 2 x halve kilo per dag (basisbrok) en staat van 9 tot 9 ongeveer op de wei...

Na die maand (heel augustus) weiland, komt ie weer terug op de oude situatie...


RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:26

Kado kreeg op zijn oude stal ook gewoon 3x daags brok en sinds hij op de wei staat niks meer. Naja, behalve dan 's ochtends en 's avonds brood. Geen problemen mee gehad hoor Lachen

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:37

ik geef ook geen bijvoer als ze op het lkand staan
Ligt er wel aan hoe veel gras er staat.
Staat er genoeg is dat geen probleem.
Maar anders kan je beter hooi geven dan kracht voer, Die heeft hij niet nodig omdat hij dan toch geen beweging krijgt waar hij kracht voor nodig heeft


greez nadine

When love is a drug, then let me be your dealer!

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:45

Volgens mij wil Snowdown niet weten wat jullie voeren als de paarden op de wei staan, maar hoe jullie de brok afbouwen en het gras opbouwen!

Ik denk dat een kilo brok in ruil voor 12 uur grazen niet veel voorbereiding behoefd, en dat je je pony zo op de wei kunt zetten.


IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:10

De mijne heb ik opgebouwd. Steeds langer in de wei en minder op stal. Eerst kreeg ze twee keer per dag een kilo brokken dit hebben we verminderd naar 1 keer per dag ('s ochtends) en dan 's avonds hooi of kuilgras en dan 's nachts in de wei. Moet ik wel zeggen dat in de wei niet erg lang gras staat. Nu met het veulen krijgt ze weer 2 keer per dag brok (kilo per keer) en kuilgras. Ze loopt nog steeds dag en nacht buiten veulen dus ook.

21-5-2010 Luc geboren!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:19

Mocht hij bij mij komen zou ik gewoon door blijven voeren. Mijn weiland is namelijk niet meer zo vol. 2x een halve kilo is niet zoveel. Ik zou er dan wel Pavo Stibro van maken. Maar ja ik geloof dat Snow best wel pittig is, Nuala krijgt nu 4kg per dag en daar merk ik dus helemaal niks aan. Maar kan me wel voorstellen dat het voor Snow wel een groot verschil is, en dat hij dan gek word hahahaha

In dat geval, gewoon huppakee de wei op. Hij krijgt nu al zo weinig voer dat afbouwen niet echt te doen is, de volgende stap is namelijk al geen voer hihihi Kijk mocht hij nou 2x per dag een kilo krijgen, dan zeg je halveer het. Maar in dit geval is dat denk ik niet te doen, en niet nodig.

Hopelijk komt hij hierheen Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 18:51

Esme_27 schreef:
Mocht hij bij mij komen zou ik gewoon door blijven voeren. Mijn weiland is namelijk niet meer zo vol.


Ah dit wilde ik nog vragen, maar dan is t goed! Een overvolle weide had ik nl niet graag gewild Lachen

Ik zit nu btw te denken aan het volgende:
Op de wei bij Esme_27 en dan NIET bijvoeren, wel een a twee maal per week laten werken als Esmeralda daar zin in heeft? Haha!

OF

Op de wei bij de Bonte Parels, dus mee op stage, dus een gevulde week met arbeid, dus bijvoeren...(1 kilo of een halve kilo per dag?)

Kan dit dan?

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:12

snowdon schreef:

Op de wei bij de Bonte Parels, dus mee op stage, dus een gevulde week met arbeid, dus bijvoeren...(1 kilo of een halve kilo per dag?)

Kan dit dan?


Kado werkt ook gewoon en die heeft ook genoeg aan gras en brood. En denk dat de (heel veel) arbeid er ook wel een beetje bij in zal schieten hoor Knipoog Je krijgt het druk genoeg Tong uitsteken

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 19:14

*Tequila* schreef:
Kado werkt ook gewoon en die heeft ook genoeg aan gras en brood. En denk dat de (heel veel) arbeid er ook wel een beetje bij in zal schieten hoor Knipoog Je krijgt het druk genoeg Tong uitsteken


De arbeid krijgt Snowdon 's avonds Tong uitsteken En bijvoeren is dus niet nodig, ok scheelt weer Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:44

snowdon"]
[quote="Esme_27 schreef:
Mocht hij bij mij komen zou ik gewoon door blijven voeren. Mijn weiland is namelijk niet meer zo vol.


Ah dit wilde ik nog vragen, maar dan is t goed! Een overvolle weide had ik nl niet graag gewild Lachen

Ik zit nu btw te denken aan het volgende:
Op de wei bij Esme_27 en dan NIET bijvoeren, wel een a twee maal per week laten werken als Esmeralda daar zin in heeft? Haha!

OF

Op de wei bij de Bonte Parels, dus mee op stage, dus een gevulde week met arbeid, dus bijvoeren...(1 kilo of een halve kilo per dag?)

Kan dit dan?
[/quote]

Ja er zijn net 76 schapen over het weiland heen geweest hahahaha het vette gras is allemaal verdwenen. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken! Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:07

niks, gewoon *boem* het land op. ik hoop voor je dat het geen vet mormel zoals Gam wordt met dat voedzame gras... }>

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 20:09

Pellie schreef:
niks, gewoon *boem* het land op. ik hoop voor je dat het geen vet mormel zoals Gam wordt met dat voedzame gras... }>


wordt ie wel Haha! Tenminste vorig jaar ontplofte zn buikie bijna *LOL* Maar in september mag ie afvallen Haha! *keuring als t doorgaat!*

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:29

Pride heeft nergens last van gehad. En hij stond alleen maar op stal toen hij 24 uur per dag naar de weide ging. Brokken kreeg hij toch nooit een vaste hoeveelheid van. Hij kreeg brokken naar werk, maar hij had wel 24/7 hooi ter beschikking.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:51

Moritz ging ook van 24 uur stal naar de wei waar wel eerst een zootje koeien tekeer waren gegaan, geen probleem, heb hem eerst brok bijgevoerd, maar ben er nu mee gestopt. Hij krijgt wortels en een appeltje als beloning na werk. Hij werkt wel iedere dag (opvoeding...... heb ik NU de tijd voor...)

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:01

Boyd is ook gewoon BOEM op land gezet...no problem Haha!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:28

Je kan hem natuurlijk in principe zo BOEM het lad op gooien, ikzelf zou hem een beetje aan het gras laten wennen (ervan uitgaand dat hij nu helemaal niet op de wei komt) door met 'm te gaan grazen, ga op een stuk gras liggen, neem je paard en (school)boek mee en geniet van het zonnetje, zo heb ik het ook gedaan, is voor je zelf heel lekker en ik denk dat het voor snow beter is om het een beetje op te bouwen.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 18:18

Hij staat nu 9 uur per dag op t land, zie inleidend verhaal...

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 21:39

Oh excuus, dat krijg je ervan als je 3 dingen tegelijk doet. Frusty

Dan is het natuurlijk geen enkel probleem om hem op het land te zetten. Hij zal zeker wel aankomen, dus bijvoeren zal niet echt nodig zijn. Die van mij staat nu zo'n 4 a 5 dagen per week overdag (van 7 tot 5 ongeveer) op het land en dan 'snachts op een zandplaat (op deze dagen voer ik haar wat muesli, nog niet eens een schep) en de rest van de week dag en nacht op het land. het gaat perfect zo, ze heeft niets meer of minder nodig en ze loopt toch 6 dagen in de week (dwz. onder het zadel of aan de longeerlijn).

Het zal gewoon een kwestie zijn van aankijken wat hij nodig heeft, maar als hij nu al op gras staat hoef je hem in principe nergens aan te laten wennen.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:16

Magic (misschien geen tinker, maar ik reageer toch...) staat nu dus bijna een maand bij Esme_27. Is zeker aan te raden hoor!! *LOL*

Ze krijgt normaal op stal ook gewoon 3x daags sportbrok. En dat hebben we langzaam afgebouwd. Ze krijgt nu 2x per dag een halve kilo, met een laag eiwitgehalte en daar doet ze het super op
Verder als ze op stal komt gewoon een plukje hooi en ze is niet echt dik geworden.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 21:00

Dat het bij Esmeralda goed vertoeven is weet ik al langer dan vandaag *LOL* Daarom was de keuze al wel makkelijk voor het feit als Snowdon niet meegaat op stage Lachen Maar 7 juli ga ik bij de Bonte Parels alles afspreken, daarna weet ik meer Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 23:30

Ja ik zat me vandaag zelfs te verbazen over het niet dik worden van Magic. Ze blijft echt mooi in figuur, niks geen grasbuik ofzo.

Verder blijft ze ook in conditie van al dat schapen-jagen en schoppen naar de paarden in de bak. (vandaag weer al het schrikdraad eraf getrapt, 2e keer al hahahahaha Haha!) Ga haar zeker wel missen! Maar gelukkig staat ze dichtbij en kan ik altijd nog langskomen, wat ik zeker ga doen!

Ik ben benieuwd Leon wat er 7 Juli uitkomt. Beiden opties zijn leuk, dus Snow heeft sowieso een lekkere zomer. Of lekker met jou op vakantie, of hier op vakantie! Gaat helemaal goed komen!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 13:05

Ik ben trouwens ook heel benieuwd hoe Snow op al dat kleine grut reageert.. schapen en shetlanders Haha!

yaleesa
Berichten: 21
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: usselo(enschede)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:45

ii heb muh tinker weg bij bonte parels Lachen isj een heejle leuke tinkerstal!!!! *LOL*

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:04

Oud topic, dus een slotje Lachen

Het leven is een gebakje!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers