Burgraaf????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda_leroy26
Berichten: 316
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: nederhorst den berg

Burgraaf????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 10:28

Ik heb mijn oog laten vallen op een allround Burgraaf paard 6 jaar oud L2 dressuur en L springen.
Mensen zeggen mij uit te kijken voor beenproblemen met de Burgraaf paarden zij is echter geheel gekeurd,hebben jullie evt ervaring met de Burgraven??
Braaf?Karakter?Etc.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:12

Onzin hoor,
Burgraaf wordt gewoon erg veel gebruikt dus worden er ook meer gekeurd en hoor je dus meer verhalen over Burgraven die zijn afgekeurd.
Maar ga je het in percentages bekijken dan zie je dat ze relatief gezien niets meer of minder mankeren als de gemiddelde KWPNer.
Dit soort verhalen doen ook de ronde over Ferro en Flemmingh.

Over het algemeen krijgen Burgraven veel mee van hun moeder, dus ik vind dat er over typische karakter- en/of exterieur kenmerken niet zo heel veel te zeggen is.
Ik zie vaak wel wat langere paarden met een douwerig achterbeen, misschien iets om in de gaten te houden?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:37

Kan je de merrielijn ook even geven, dan is er iets meer over de talenten te zeggen. De meeste kunnen goed springen iig

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:49

Hmm ... ik heb zelf een Burggraaf gehad en die is afgekeurd op arthrose in het hoefgewricht op 4 jarige leeftijd al.
En ik ken nog een paar Burggraven die idd beenproblemen hadden/hebben. Hoorde later dat het nogal vaak voor schijnt te komen.

De Burggraaf ruinen/hengsten die ik ken zijn qua karakter nogal lomp, terwijl de merries juist heet zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:50

HEt enige wat ik van burgraaf weet is dat hij keur verklaard is, en dat hij bekend staat om grote paarden (fokt groot) en fijne karakters. VAn beengebreken heb ik in zijn verband nog niet gehoord. Wat ik wel weet is dat grote paarden vaak wel gevoeliger zijn voor bepaalde gebreken, misschien heeft het daar mee te maken. En wat ik ook meer van hem gehoord heb, is dat hij geen stempelhengst is.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:58

Ik heb twee Burgraven ingereden. Die waren beide zeer braaf (en zeer groot Haha! ), beetje slungelig, maar ja dat krijg je al snel bij een drie jarige die erg aan de maat is Knipoog.

Ik vond die twee die ik heb ingereden heel erg leuke paarden, mooi lopen, zeer leuk springen. Ik weet eerlijk gezegd niet welke moeders daar achter hebben gezeten.

Ik heb zelf geen Burgraaf gekend met beengebreken.

Succes ermee!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:53

Heb zelf een Burggraaf op stal, inderdaad groot, 4 jaar en 1.77 hoog. Hij is super braaf en heerlijk koel in het hoofd. Van beenproblemen weet ik niets bijzonders. Onze Burggraaf loopt nu ook in springen en de dressuur. Maar we doen het wel heel rustig aan met hem hoor, gezien zijn grote en leeftijd, is echt een heerlijk paard, wat grof en redelijk lomp maar superlief en werkwillend.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:05

burgraaf geeft idd vrij grote en sterk gebouwde paarden, misschien wel ietwat slap in het achterbeen , maar wel voldoende afdruk en souplesse in de draf
meestal een redelijk sprekend hoofd met kleine ogen,een zware lange hals, meestal diep uit de borst.
verder qua karakter idd de ruinen rustig en de merrie's heet
wij hebben nog een supermooie burggraaf te koop staan maar dat ff off topic
meestal zijn ze lang in de rug en hebben een ietjes plat kruis
ik heb er heel erg veel gezien en onze fokmerrie heeft al een hoop burggraaf veulens gefokt die allemaal super presteren in de sport
en beengebreken ???? nog nooit van gehoord,maar idd wat er ook gezegt word, grote paarden (dus paarden die te snel in een keer groeien meestal) hebben vaker last van oc en ocd!maar als ze verder goed gekeurd is dan zal dat geen probleem zijn
ga wel uit van een recente keuring en liever nog laat hem bij je eigen dierenarts keuren, ik wil niets suggereren,maar sommige dierenartsen zijn vrij partijdig naar hun eigen klanten toe.......
veel plezier ermee als je hem koopt!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:38

crossmonster schreef:
burgraaf geeft idd vrij grote en sterk gebouwde paarden, misschien wel ietwat slap in het achterbeen !


groot en een slap achterbeen zie je heel vaak samen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:02

Ik heb een Burggraaf merrie gereden die idd behoorlijk heet was. Ook zeker een eigen willetje, maar niet gemeen.
Ook heb ik 2 zoons (hengstjes) van haar gereden (Voltaire x burggraaf en een Damiro x Burggraaf) die best wat van haar weg hadden qua karakter. Maar niet zo heet, eerder lui Lachen Maar verder super karakters.
Beenproblemen hadden ze niet echt, wel idd een wat slap achterbeen.

Verder heb ik op andere stallen met nog 2 gewerkt een merrie en een ruin. Allebei behoorlijk heet, maar ook weer niet gemeen.

Maar van de nakomelingen die ik hier genoemd heb waren het allemaal springtalenten. Dressuur niet echt...

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:42

Ik ken ook veel Burggraaf-nakomelingen, de beste komen uit bloedvoerende merries. Anders worden ze snel groot en lomp. Ik heb zelf ook een Burggraaf merrie, die komt uit een moeder van 1.61 en is zelf 1.71. Ze heeft vijf volle zussen en zij is de kleinste. De moeder voert zelf veel bloed (88 %, Sovereign Bill xx x Tangelo xx) en mijn Burggraaf merrie is zelf ook bloederig en chique om te zien. Een volle zus heeft juist weer veel meer van vader Burggraaf weg, die is iets eenvoudiger qua exterieur maar kan erg goed bewegen en super springen. Ze was kampioen van CK Overijssel in 2000.

Verhalen over de beengebreken zijn mij niet onbekend. Vader Landgraf I staat er ook een beetje om bekend wat minder kwaliteit in het fundament te geven. Maar scheer ze absoluut niet allemaal over een kam, zoals iemand anders al zei: Burggraaf heeft heel erg veel gedekt, en er zijn dus ook heel veel nakomelingen.

Vaak hoor je dat Burggraaf geen echte stempelhengst is, in de zin van: hij fokt zoals de moeder is. Dat vind ik een beetje onzin, ik ken genoeg Burggraaf nakomelingen die veel meer op hun vader dan op hun moeder lijken. Ik vind het niet voor niets dat hij preferent is verklaard. Zijn nakomelingen kunnen vaak heel goed springen, maar ook dressuurmatig kunnen ze vaak goed meekomen (bv. Louisville met L. van Lieren, GP dressuur).

Ik ken de hengst zelf ook goed, heb ook wel eens op hem gereden. Het is een heel imponerende hengst, met een heel grote, ruime galop. Hij heeft een heel goed karakter. Natuurlijk wordt ie wel een dagje ouder (1983 geboren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:45

Ik ken verschillende burgraven
Geen van alle hadden ze been gebreken.
Het waren fijne paarden met vooral een eerlijk en fijn werkbaar karakter

In de types qua bouw zat wel veel verschil.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:37

Ik heb een Burggraaf ruin van 8 jaar, VM is Lucky boy, mijne is ontzettend koel in het hoofd, werklustig en zeer betrouwbaar. Mooi groot, wel een beetje een zwaar paard, maar ja, je kan niet alles hebben. Ik rijd hem dresuurmatig. Mijne heeft geen beenproblemen, alleen wel wat grote platte hoeven voor, en hij is wat flauw, dus op sommige bodems loopt hij wat voorzichtig...

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:07

Wel heel toevallig in het kader van dit topic maar vandaag hoorde ik weer een Burggraaf die is afgekeurd op OCD en arthrose.
Verhaal is vergelijkbaar met die van mij.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:41

Ik heb zelf 2 nakomelingen van Burggraaf gereden. Deze waren naar mijn weten beide volledig gekeurd zonder bemerkingen.
De merrie was een wat lichter type, was vrij pittig, maar lekker te rijden.
Ze was ca. 1.74m. Best een mooi dier.

De ruin was echt een zware plofferd. Absoluut mijn paard niet. Hij liep ontzettend op de voorhand. Ik vond het meer een mannenpaard. Ik denk dat hij 1.68m. was.

Beide brave paarden in de omgang en met rijden.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:55

ken zelf burggraaf ruin, is ook erg groot, heeft al vanaof jongs af aan probleem met benen. Karakter is echter wel toppie!

En inderdaad ik heb zelf ook een flemmingh gehad, was een drama met de benen, en bij mijn dierenartsenpraktijd in Bodegraven, zeiden ze dat zij zelf ook erg veel flemminghs in behandeling hadden, want ze hadden 9 van de 10 beenproblemen. Ik snap dan echt niet waarom men doorfokt met z'on hengst hoor!!

kuss eef

linda_leroy26
Berichten: 316
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: nederhorst den berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 09:59

Ja dat is een heleboel nieuws leuk!!!
Het is een merrie en is mqar 1.67m hoog ongeveer,ze is een vos en ze staat in Almere -Hout.Ze is van een handelaar en ze is nog maar 6 jaar oud.
De merrie is inderdaad behoorlijk heet maar een superkarakter in omgang.
Ze staat op pensionstal Veldboom,misschien bekend??
Ze is geheel gekeurd pas geleden,maar dat zijn natuurlijk ook weer momentopnames!!!!!
Ik vind het alleen vreemd dat zo een jong paard bij een nadelaar komt is toch zonde met zo een topafstamming?????

linda_leroy26
Berichten: 316
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: nederhorst den berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 10:00

PS beetje typefoutjes bij een handelaar terecht komt,het is wel een heel mooi paard mooi compact en vol!!En superspringen maar dressuur dus ook niet verkeerd,wat de moederlijn is weet ik zo niet uit het hoofd!!!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:11

Ik ben nog nooit een Burggraaf met een beenafwijking tegengekomen. Ik denk dat dit met andere dekhengsten ook wel is, elk paard neemt risico's met zich mee.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:20

Deze endurancer heeft toevallig een hele tijd een kennis gegroomd op dressuur/springwedstrijden met een Burggraafmerrie. Beestje mankeerde echt nooit wat. Ze had zich een keer lelijk verstapt na een sprong. Sjouwt gewoon door heeft er nooit last van gehad. Qua karakter? Ik vond haar super. Zij was 1.67 asl ik het goed heb en zijn dochtertje van 6 galoppeerde erop!!!! Beest zette geen stap verkeerd. Ik was er in ieder geval erg verliefd op.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:22

Hmm, Linda-Leroy, ik zou haar wel zelf even laten keuren ook. Inderdaad kan ik me ook niet voorstellen dat zo'n diertje bije en handelaar terechtkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:21

Ken ook een Burggraaf, een wereldspringer!!! Een Burggraaf x Calvados, een erg mooi paard om te zien en groot, 1.75 m. Het was trouwens niet een super beweger, maar hij was op foto helemaal goed.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:23

wij hebben eergisteren een Burggraaf op stal gekregen en ik kan niet anders zeggen dat ik haar heel erg leuk vind.... een 4 jarige merrie en echt een heel zoet, slim en werkwillig dier......voor de handel!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:35

Wij hebben een hengst van Manhattan (v.Burggraaf) op stal. Is nu 3 jaar en wordt ingereden. Het is een compact gebouwd paardje, wat klein toont, maar toch al tegen de 1.70 loopt. Qua karakter is het een lieverd. Met inrijden absoluut geen problemen. Benen zijn goed. Als hij 5 jaar is, gaat hij opnieuw voor de keuring. Hij heeft meer van zijn vader, Manhattan, dan van zijn moeder.

linda_leroy26
Berichten: 316
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: nederhorst den berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 14:49

Helaas is de merrie afgekeurd echt jammer was een leuk dier!!!
Moet ik toch nog een verder zoeken in ieder geval bedankt voor jullie leuke berichten!