Wie doet wat op Bokt.nl (23/9: bemiddelaars)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

Wie doet wat op Bokt.nl (23/9: bemiddelaars)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:54

Change log
23/9/06: tekst over bemiddelaars toegevoegd

Het moderatorteam van Bokt.nl bestaat uit ongeveer 25 moderators en beheerders.
Leden van het beheer hebben een rode gebruikersnaam. Zoals bijvoorbeeld BartVB. Eindverantwoordelijke voor het forum is het beheer.
Moderators hebben een groene gebruikersnaam. Zie naam van de plaatser van dit bericht.
Bemiddelaars hebben een oranje gebruikersnaam, zoals bijvoorbeeld Urielle.

De allerdaagse handelingen worden uitgevoerd door moderators. Wanneer er een gebruiker besproken wordt omdat zijn/haar postgedrag op valt, gebeurt dit op een apart forum dat voor de gebruikers niet zichtbaar is, het Moderatorpraat. Moderators bespreken daar het gedrag van de gebruiker. Wanneer deze gebruiker in aanmerking komt voor een Officiële Waarschuwing (OW) mag deze enkel pas worden uitgedeeld als de hoofdmod van het tabblad waar de gebruiker de opvallende post geplaatst heeft, daarvoor toestemming geeft. Wanneer deze hoofdmod niet online is, is de toestemming van een andere hoofdmod ook voldoende.
Een hoofdmoderator is dus een persoon die net iets meer bevoegdheden heeft dan een gemiddelde moderator en samen met beheer de zorg draagt voor Bokt.nl.

Deze structuur is te zien in onderstaand schema.
Afbeelding

Daarnaast bestaan er bemiddelaars op bokt.

Zij bemiddelen in zaken tussen Mods/Beheer en gebruikers. In de ogen van gebruikers kunnen OW's, UN's, Bans, etc. onterecht gegeven zijn, of topics kunnen in ogen van gebruikers onterecht op slot gezet zijn. Voor deze zaken zijn zij aangesteld om hierin een bindend advies te geven richting het Mod-team.

Wat doet beheer?
Wat doet een hoofdmod?
Wat doet een moderator?
Wat doen de bemiddelaars?

Mickey

Re: Wie doet wat binnen het moderatorteam op Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:54

Wat doet het beheer?

De beheerders van Bokt zijn de personen die eindverantwoordelijke zijn voor Bokt.nl. Zonder hen is er geen Bokt.nl. Zij zorgen voor de financiële middelen die het mogelijk maken om Bokt te voorzien van de noodzakelijke technische materialen.

Het beheer zorgt dan dus ook voor het technische gedeelte van Bokt. Samen met de hoofdmods dragen zij de zorg voor het beleid op Bokt.nl.

Het beheer heeft tevens de laatste en zwaarstwegende stem in beleidsbeslissingen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:55

Wat doet een Hoofdmod?

Op zich is een hoofdmod gewoon een mod maar dan met net wat meer verantwoordelijkheden en rechten. Op de eerste plaats zijn Hoofdmods een filter tussen de moderators en het beheer. Op die manier heeft het beheer wat meer handen vrij om zich bezig te houden met het technisch gedeelte van Bokt.nl.

In de huidige situaties zijn er vijf hoofdmods.
    # Hoofdmod Informatief - Ibbel
    # Hoofdmod Kantine - Mickey
    # Hoofdmod Algemeen - Apple
    # Hoofdmod Young Riders - Ellende
    # Hoofdmod Eenmaal Andermaal - Siempie

De hoofdmod van een tabblad is als het ware een coördinator voor de mods die in het tabblad een forum beheren. De hoofdmod houdt in de gaten of alles naar tevredenheid verloopt en bespreekt met de betreffende moderators de knelpunten. Zo kan er bijvoorbeeld pas een Officiële Waarschuwing naar een gebruiker gestuurd worden als een van de hoofdmods daar toestemming voor heeft gegeven. Dit om er voor te zorgen dat een moderator nooit alleen OW's kan uitdelen en het altijd in samenspraak met andere teamleden gebeurt. Ook een hoofdmod kan en zal in principe geen OW in zijn of haar eentje uitdelen, maar hierover eerst met de andere (hoofd)mods van gedachten wisselen.

Taken die nog meer door een hoofdmod gedaan kunnen worden zijn:
    # Knopen doorhakken in beleidszaken
    # Functioneringsgesprekken houden met de moderators binnen hun tabblad
    # Doorgeven aan beheer als er dingen zijn waar mods kritiek op hebben.
    # Profielen leeghalen wanneer een gebruiker er na herhaaldelijke verzoeken dingen in heeft staan die niet toegestaan zijn.
    # Berichtenaantal terug draaien waardoor bijvoorbeeld het lidmaatschap van de kudde ontnomen kan worden.
    # Daarnaast kunnen hoofdmods dezelfde dingen die gewone mods ook kunnen (zie hieronder)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:55

Wat doen moderators?

De moderators zijn aangesteld om ervoor te zorgen dat het op Bokt.nl soepel verloopt.De moderators zien erop toe dat de algemene en specifieke regels van Bokt.nl worden nageleefd en proberen dit zo onpartijdig mogelijk te doen. Een moderator zal zijn of haar beslissing altijd zo goed mogelijk beargumenteren.
Moderators kunnen:
    # berichten bewerken.
    # berichten verwijderen.
    # topics verplaatsen naar een ander forum.
    # topics afsluiten wanneer het niet volgens de Boktregels verloopt.
    # Na overleg binnen het moderatorteam en na een toestemming een Officiële Waarschuwing sturen naar een gebruiker.
    # Een ban in laten gaan wanneer een gebruiker daarover een pb of mail heeft ontvangen.
    # Gebruikersinformatie opvragen indien dit nodig is, bijvoorbeeld bij een zonder toestemming aangemaakt schaduwaccount.

Moderators zijn daarnaast ook gewoon gebruikers van Bokt. Zij kunnen dus ook hun mening geven over bepaalde dingen. Het is wel de afspraak dat een moderator die zelf betrokken is in een discussie, in dit topic niet meer als moderator kan optreden.
Binnen de moderators heb je twee soorten moderators. Je hebt Forumspecifieke moderators en Forumoverstijgende moderators.
Een Forumspecifieke moderator is een moderator die in principe alleen zijn of haar eigen forum modereert. In voorkomende gevallen modereert hij of zij ook op andere fora. Wel leest deze moderator Moderatorpraat door zodat hij/zij wel op de hoogte is van de algemene gang van zaken en beslissingen.
Een Forumoverstijgende moderator is een moderator die buiten zijn/haar eigen forum ook nog op andere fora modereert naar de regels van desbetreffend forum. Verder neemt een Forumoverstijgende mod deel aan beleidsdiscussie die gevoerd worden op een apart moderatorsforum genaamd Boktbeleidszaken.
Wanneer een gebruiker gevraagd wordt om moderator te worden, wordt hij/zij in eerste instantie Forumspecifieke moderator. Wanneer dit goed bevalt kan de Forumspecifieke moderator zelf aangeven of hij/zij wel of niet forumoverstijgende moderator wil worden.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:57

Hierboven hebben we geprobeerd een duidelijk beeld te geven van wie nu eigenlijk wat doet op Bokt.nl.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:48

Ok, heel duidelijk...maar er zijn de laatste tijd nieuwe Moderators bijgekomen maar ik geloof niet dat we al weten van welke fora hun Mod zijn...er werd toen gezegd dat ze allemaal nog een eigen plekje zouden krijgen...maar bijv. Runningkawa...waar hoort die bij? Excuses als het al ergens staat maar het zou handig zijn als daar ook een lijstje voor komt. Dan kunnen wij wat makkelijker een pb sturen als het moet....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 03:51

Mickey dit is heel erg duidelijk zo

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:31

Duidelijk. Super!!!
Alleen mis ik wel een stukje over bemiddelaars? Haha!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:48

Heel duidelijk zo allemaal. Lachen
Ook ik mis een stukje over de bemiddelaars. Zij horen toch ook bij het modteam? Lachen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:58

xMarleeNx schreef:
Heel duidelijk zo allemaal. Lachen
Ook ik mis een stukje over de bemiddelaars. Zij horen toch ook bij het modteam? Lachen

Ja...zijn jullie daar al over uit eigenlijk? Schijnheilig

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:09

Misschien is het nog handig om alle namen er neer te zetten, van alle mod's / beheerders ? En idd de bemiddelaars.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:07

Ik mis idd een lijstje met namen van alle mods en waar ze dan mod van zijn.
Verder duidelijk hoor.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:33

Heel duidelijk, maar idd een lijstje van de alle mods en waar ze bij horen.. Ja

En verder mis ik de bemiddelaars..

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 18:51

Overzichtslijst met welke mod waar mod is in de maak.

Stukje over de bemiddelaars staat er inderdaad niet bij.
Zij zijn een schakel tussen gebruikers en mods en beheer.

Maar we zullen ook nog een stuk schrijven over de bemiddelaars.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:53

Oke, ben benieuwd Ja

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:56

Wat ik me afvraag is waarom is er een overzicht-kaart nodig?
Op een bepaald moment doet een bepaalde moderator een actie, dan zou je daar toch mee kunnen overleggen?
Krijg je geen reactie dan zou het mogelijk moeten zijn dat je een PB/Mail naar het beheer moeten kunnen sturen.
Dan weet het beheer na diverse PB's/Mails toch direct als een bepaalde mod nooit reageert.
Waarom zo moeilijk als het makkelijk kan?

Ik ben namelijk van mening dat een moderator altijd zou moeten reageren, als is het maar een simpele "Is genoteerd"

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 00:23

Citaat:
Krijg je geen reactie dan zou het mogelijk moeten zijn dat je een PB/Mail naar het beheer moeten kunnen sturen

Dat kan nu toch ook gewoon, wat is dan het probleem?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:12

@ Bas: als een bepaalde moderator actie heeft ondernomen waar jij op wilt reageren, dan heb je idd geen lijst nodig. Dan weet je al wie je nodig hebt.
Als er ergens iets gebeurt waar jijzelf als eerste contact met een mod over wilt, dan is het wel zo handig als je meteen de juiste mod te pakken hebt. Je moet mij bv niet PBen over EA, daar weet ik niks van af. Knipoog

Bij de meeste fora staat nu al aangegeven wie er mod is, de mods hebben nu ook weer onder hun naam staan welke fora ze modden, maar een algemene lijst (waar ook de back-ups op komen - voor als als mod nr 1 met vakantie is) is natuurlijk wel zo overzichtelijk.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:22

Dat is wel handig Ibbel dat het onder de mods hun naam staat

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:05

Ibbel schreef:
Bij de meeste fora staat nu al aangegeven wie er mod is, de mods hebben nu ook weer onder hun naam staan welke fora ze modden, maar een algemene lijst (waar ook de back-ups op komen - voor als als mod nr 1 met vakantie is) is natuurlijk wel zo overzichtelijk.

Zelfs de submods Clown

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:25

Waar voor zijn dan de submods? hebbe die nog een aparte taak?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:51

Even een quote van Djilan uit het AV forum waarin de functie van de subjes wordt geschreven.

Citaat:
Het subforum zal in de gaten worden gehouden door twee submoderators, en dit zijn **** en ***** geworden. De submoderators zijn als eersten verantwoordelijk voor het goed reilen en zeilen van dit subforum. Van hen wordt dan ook verwacht dat zij sturend optreden in discussies als dit nodig is en dat zij verder gebruikers wijzen op de regels. Bij onvoldoende effect is het de bedoeling dat de moderators ingeschakeld worden, en dat geldt ook voor het verplaatsen van topics die elders horen.

Heb de namen er even uitgehaald.
Denk dat dit geldt voor elke submods.

Gr Em

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:31

eerlijk gezegd word ik een beetje gek van al die namen die ik tegen kom.
die is submod, die is bemiddelaar, snap er inmiddels na al die jaren niet veel meer van, is wel jammer op zich.
is mischien nu ook wel nodig omdat het groter word maar vind wel errug veel nieuwe namen ook voorbij komen, sommige komen me niet eens bekend voor ook nog Knipoog
maar de uitleg is iig duidelijk, ben iets meer op de hoogte nu.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:39

Bokt is dan ook idd heel groot geworden met al die verschillende tabbladen die in een groot aantal fora verdeeld zijn.

Die overzichtslijst zou heel mooi zijn.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:47

is al bekend waneer die lijst af komt?