* Gaskoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-01 23:48

Mijn 3jarige tinkermerrie had vanmorgen last van gaskoliek. ( zie [PP] Ailin had koliek )
ik heb zelf weinig meegekregen van wat de DA gezegd heeft en ze konden over de oorzaak ervan niets zeggen. nu vraag ik me af wat de belangrijkste oorzaken zijn van gaskoliek? (meer info over gaskoliek is altijd welkom)
dank u wel
Marjolein

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 17:31

Hieronder wat algemene gegevens over koliek. overigens wil ik iedereen aanraden om met koliek altijd !!!!!!!!!!! op te passen. Ik heb een paard verloren doordat de dierenarts de zaak verkeerd heeft ingeschat ("maak je niet druk, het is gewoon een verstopping, hoor ik ze nog zeggen). Toen ten lange leste de collega van deze dierenarts kwam heeft deze verzuimd om het paard een buis in te brengen waardoor de eventuele gasophoping vanuit de maag had kunnen ontsnappen. Dat is dus niet gebeurd waardoor de maag gebarsten is en het paard afgemaakt moest worden.

Dus 1. altijd alert zijn en 2. als het paard al langere tijd koliek heeft en op transport gaat naar de kliniek altijd een buis in laten brengen.

Algemene info:
Koliek is een verzamelnaam voor buikpijn en krampen. Het paard heeft een verminderde eetlust, het gaat zweten, wordt onrustig en de buik kan opgezwollen zijn. Later zal het paard gaan rollen.

Oorzaken:


Maagdarmoverbelasting: Als een paard teveel meel in één keer krijgt, kan het zetmeel gaan klonteren in de maag. Het paard kan niet braken en zal geweldige pijnen voelen. Een teveel aan ruwvezels (door teveel stro eten en te weinig beweging) kan zich tevens in de dikke darm ophopen en koliek veroorzaken.
Zandkoliek: In de loop van de zomer kan de wei veranderd zijn in een zandvlakte. Met het afknabbelen van de laatste grassprieten of het eten van hooi vanaf de grond, slikt het paard veel zand door. Dit kan koliek veroorzaken, vooral voor pony's die s'winters buiten lopen. Ook voedsel dient eerst zandvrij gemaakt te worden, voor het geven aan het paard.
Krampkoliek: Het drinken van koud water, bevroren gras en kou vatten prikkelt de spieren van de darmwand en veroorzaakt hevige krampen
Worminfectie: Bij een grote infectie kunnen spoelwormen de darmwand prikkelen of een darmafsluiting vormen en zo koliek veroorzaken.
Behandeling:

Preventief dient men voeder altijd in meerdere, kleine porties te geven en te zorgen voor een goede weidegang. Regelmatig ontwormen is ook van cruciaal belang (elke 2-3 maanden).

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:23

enorm veel gras eten wil wel eens gaskoliek veroorzaken ,schimmelig of bedorven voer door gistingsproces ook wel eens en teveel gas kan ook komen omdat er ergens een verstopping zit waardoor het darmgas zich ophoopt
maar ook heel vaak kom je er gewoon niet achter
wat de oorzaak is geweest
beterschap met je paardje
groetjes tina

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 23:53

gas koliek
Gaskolie ontstaat ten gevolge van gasophoping in de dikke darm.Dat kan twee oorzaken hebben. namelijk een te grote productie van gas of een verminderde beweeglijkheid van de dikke darm.

Sommige voedermiddelen geven aanleiding tot veel gasvorming. berucht is bijv jong, snel gegroeid gras. maar ook bedorven voedsel of voedsel dat bevroren is geweest kan veel gasvorming tot gevolg hebben. Dit wordt waarschijnlijk nog versterkt door het feit dat dat soort afwijkend voedsel ook de beweeglijkheid van de darm verminderd.

Andere oorzaken voor een verminderde beweeglijkheid van de dikke darm zijn zandophopingen, verstoppingen of te weinig beweging.

Paarden met gaskoliek vertonen vaak heftige koliek verschijnselen. De overvulling van de darmen waardoor de darm sterk wordt uitgerekt veroorzaakt heftige pijnen. De buikomvang is vaak duidelijk toegenomen. Vooral de bovenkant van de buik puilt uit.(boven in de flanken)

Meestal zit gas voornamelijk in de blindedarm en is het paard vooral rechts te dik. Maar er kan ook teveel gas in de andere delen van de dikke darm zitten en dan is het paard aan beide zkanten te dik.

Omdat door uitgezette darmdelen de buikholte overvuld raakt, wordt het middenrif naar voren geduwd en wordt de ademhaling bemoeilijkt. Door de druk kan ook de afvoer van bloed uit het lichaam naar het hart toe sterk worden belemmerd. De dieren zijn dan erg benauwd en hebben roodblauwe slijmvliezen.

De darmgeluiden zijn sterk afgenomen en als ze er zijn, zijn ze erg hoog van toon door de spanning in de darm. Bij heftige pijnaanvallen zweten de paarden ook. Soms is de druk zo hoog dat rectaal onderzoek niet mogenlijk is en moet er eerst een punctie van de darm worden gedaan om gas af te laten stromen. Dit soort koliek verdient danm ook alle aandacht van de DA.

In het algemeen zijn, als op tijd kan worden behandeld, de vooruitzichten gunstig. Soms is de gasontwikkeling zo heftig dat de dieren na enkele uren sterven omdat door de grote druk op de borstholte de ademhaling en de bloedsomloop onmogenlijk wordt. Dit gebeurt gelukkig zelden. In en ander geval, maar dat is ook een uitzondering, barst de darm open en sterven de dieren als gevolg van de giftige stoffen die in de buik vrijkomen en door het bloed worden opgenomen.

Bij een niet zo ernstige gaskoliek kunnen pijnstillers en darmverslappers meestal snel verlichting brengen. en wordt daarna gelaxeerd om de afwijkende inhoud van de dikke darm kwijt te raken. Ondertussen moeten de dieren enige tijd vasten en kan door regelmatig wat beweging geven de darmactiviteit worden bevorderd. Soms is wat gaskoliek lijkt het gevolg van een liggingsverandering van de dikke darm en dan is er weer sprake van een andere, ernstiger situatie die andere maatregelen nodig maakt

uit 'gezondheid en ziekte bij paarden'

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 09:17

ff nog wat als een paard luchtzuigt kan die krampkoliek krijgen ,ben ik sins gisteren ook achter gekomen Huilen
ik moet zeggen nadat mijn vorig paard ook dood is gegaan aan koliek (de da die schatte het ook verkeerd in)en ik heb nu een andere da voel ik me beter er bij wanneer peqen of val koliek hebben .
de da is bijna zo van oke paardje koliek laad die knol in de trailer en ga naar utrecht als hij tweifeld of het een zware koliek is