Ik ben bang...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Ik ben bang...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 01:54

Hi allemaal..

ik moet even het een en ander van me afschrijven. Het is nogal persoonlijk.. hoop niet dat jullie het erg vinden..

Ik zit nu ziek thuis. Heel veel mensen vragen aan me "Wat heb je dan?" ja moeilijk uit te leggen.. pijnlijk onderwerp...

Maar goed ik moet het er even uitgooien..

Vanaf mijn 15e slik ik de pil. De Diane35. Toen al had ik erg veel last van mijn menstruatie. Ik was gemiddeld 7 dagen ongesteld en ook altijd heel erg hevig. In overleg met de dokter ben ik de pil gaan doorslikken. Gewoon altijd. Eens in het jaar stopte ik dan een keertje, ging allemaal prima.

Ik heb hele slechte bloedvaten in mijn benen, heb het omgekeerde van etalage-benen. Als ik lang (langer dan 5 min) stil moet staan verzuurd het bloed in mijn benen en krijg ik pijn, jeuk en hele dikke benen. Hier kreeg ik steunkousen voor. Er was niks aan te doen zeiden ze, ik kon er onmogelijk vanaf komen en ik had gewoon slechte aders. Die steunkousen waren dus alleen om de pijn tegen te gaan. Draag ze dus nooit, alleen als ik naar een pretpark ga ofzo, want dan moet ik in de rij staan. Aan allebei de kanten van de familie zitten spataderen, dus dat ik die krijg staat vast volgens de arts.

Prima dat was geconstateerd, dus ik maar eens naar de dokter om te praten over mijn pil. De Diane35 is nogal een heftige pil, en omdat ik problemen had met mijn aders leek hij mij misschien toch te zwaar.
Dokter was het eens en schreef me een andere pil voor; Femodeen.

Gelijk begon het gedonder. Ik kreeg een hele hoop tussenbloedingen, die ik normaal nooit had. (Femodeen slikte ik ook weer door btw) Ik ben heel laks in dit soort dingen ( Frusty ) ik hield dus nooit bij wanneer ik dan een tussenbloeding had, hoelang het duurde etc. Ik ben dat niet gewend want ik slikte altijd de pil door en was dus gewoon nooit ongesteld.

Ik werd gek van de Femodeen en ging naar de dokter om weer Diane35 te halen. Maar helaas bleven de tussenbloedingen nu ook komen met de Diane35.

Nogmaals, ik ben heel erg laks met mijn eigen gezondheid. Nu pas realiseer ik me dat er al veel eerder een belletje had moeten gaan rinkelen. Soms dacht ik weleens "God, ik ben toch wel erg raar ongesteld, en heb soms van die rare pijnlijke steken in mijn buik" maar dan nam ik gewoon een paracetamol en wachte tot het over was. Ik heb er een paar keer over gedacht een uitstrijkje te laten maken... maar ik durfde niet.. aan de ene kant omdat het mij afschuwelijk lijkt.. aan de andere kant, straks ontdekken ze echt iets! Ik heb me ook nog nooit op soa's laten testen om die reden. (wel op aids)

Goed. Ik loop dus rond met die klachten.
Volgende klacht meld zich aan: ongelooflijke rugpijn in mijn onderrug.
Echt bijna niet te houden, ik kon niet bukken, niet tillen, niet eens normaal lopen. Mensen die mij kennen kunnen dit beamen, het was echt niet normaal.

Ik naar de dokter. Die gaf me gelijk een paardenmiddel. Spierverslappers van het merk ArthroTech. Ik heb ze niet genomen, ik vond ze veel te heftig. Dus weer terug naar de dokter en fysio ge-eisd.
Ik mocht gelukkig naar de fysio en ben daar nu 3x geweest. De pijn is minder, maar nog steeds kan ik heel moeilijk tillen en schiet de pijn vaak mijn hele been in. Geduld hebben hou ik mezelf dan voor.

Zo'n 4 weken geleden, ik word weer eens onverwacht ongesteld. (dwars door de pil heen dus) duurde een week en ik hield me er verder niet mee bezig.
Een week later word ik weér ongesteld. Deze keer erg heftig. Op dat moment realiseerde ik me dus niet eens dat er maar een week tussen zat, dat heeft later iemand voor me uitgerekend.
Maar nu ben ik het dus nog steeds!

De afgelopen week was onverstelbaar heftig. Ik heb het over om het half uur naar de wc rennen en dan nóg te laat zijn. En een pijn in mijn buik... niet normaal. Ik kreeg echt de neiging om tegen de muren op te lopen..

Al mijn moed bij elkaar verzameld en dus de dokter gebeld. Gevraagd of ik gelijk moest komen of wachten tot ik niet meer ongesteld was. Hij zei me te komen zodra het over was. Hij zou dan inwendig onderzoek doen en eventueel een echo laten maken...

Ik gisteren bijna niet meer ongesteld en dus blij. Vannacht word ik wakker en jawoor, meer mega-ongesteld. Dus ziekgemeld op mijn werk. Met die pijn kan ik me echt niet concentreren. Maar ja ze willen weten wát je dan hebt. Tja... dat ga ik echt niet even aan mijn baas vertellen! Dus maar weer vaag antwoord geven, waarna ze dus denken dat je liegt..

Ik ga dus nu zo snel mogelijk naar de dokter, maar ben echt bang...
Misschien hebben die rugpijnen er wel mee te maken. Wat zal ik hebben?
Kan ik nog kinderen krijgen? Ik vind het zo eng...
Ik ben ook 2 kilo afgevallen... totaal onlogisch want ik val nooit af, en heb zeker niet minder gegeten ofzo..

Zodra ik een uitslag heb laat ik het wel weten, hopelijk is het positief.
Iig allemaal bedankt voor het lezen ben ik dat ook weer ff kwijt!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 07:30

Jouw huisarts moet je gewoon doorsturen naar een gynacoloog! Dat hoeft helemaal niet zo erg te zijn als waar je bang voor bent. Als je nml nog zo jong bent, is alles heftiger en pijnlijker. En wat pilgebruik betreft, heb ik ook de nodige bijwerkingen meegemaakt, troep is het voor bepaalde mensen. Op je werk kun je je baas toch in vertrouwen vertellen dat het met je buik te maken heeft? Vertel er dan gewoon bij dat je het een te moeilijk en persoonlijk onderwerp vind. Zelfs mannen begrijpen dat, die zijn al lang blij als ze geen details krijgen. Evt. wordt je doorgestuurd naar een bedrijfsarts en dat is helemaal niet erg, die begrijpen veel meer.
Zet door wat de dokter betreft, het gaat om je zelf en wat jij voelt.
Kop op meid!!!!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 07:53

Niet meteen het ergste denken!Het zou ook een vleesboom kunnen zijn.Dat geeft ook van die heftige verschijnselen.Dat is ook vervelend,maar daar is gerust iets aan te doen.Sterkte!En gauw naar de dokter!!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:24

Nou Esme, snel naar de huisarts hoor! En dan ALLES vertellen natuurlijk. Ik kan je verder geen advies of diagnose geven, sterkte.
Maar neem het voor jezelf wel serieus, je gezondheid is veel meer waard dan je je soms zou realiseren.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:54

Het liefst zou ik je zeggen dat je niet meteen het ergste moet denken, dat er vast en zeker niet iets heel ernstigs aan de hand is...
Maar dat kan ik nu even niet.

Mijn moeder ( 37) had deze klachten ook, tussenbloedingen en een dikke 2 weken ongesteld en niet zo'n beetje ook.
Ook steken in de buik, rugpijnen hooofdpijn, duizelingen enz.

Dus doorgestuurd naar het ziekenhuis, een echo laten maken en daarop was iets te zien dat niet goed was.
Het kunnen 2 dingen zijn, of vleesbomen of kwaadaardige tumor ( in de baarmoeder )

Morgen krijgt ze een water echo en daarmee schijnen ze meer te kunnen zien.
Je snapt dus dat wij hier ook helemaal in de zenuwen zijn.


Nogmaals ik had je liever goed nieuwes gegeven, maar dit verhaal is wel zo eerlijk...

Heel veel sterkte meid Ach gut

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:05

Ik kan absoluut niet tegen de pil.. bloedingen, helse pijnen, hormoonhuishouding overhoop, dus daar ben ik mee gestopt.
Zonder de pil ben ik ook heel vaak tussendoor ongesteld, vorig jaar zelfs een keer 5! weken achter elkaar. Van de huisarts heb ik pillen gekregen om de bloeding te stoppen.
Ik ben helemaal binnenstebuiten gekeerd, en alles was goed.

Heel goed dat je je eindelijk laat onderzoeken, het KAN wat engs zijn, maar ik zou er nu maar van uit gaan dat alles goed is Lachen

Sterkte!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:17

Pfff...meid, wat een verhaal!
Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, ik heb er geen ervaring mee, en ik ken ook geen mensen die het hebben, maar ik denk echt dat je zo snel mogelijk naar je huisarts moet gaan om je te laten onderzoeken. Het hoeft niks ernstigs te zijn, maar je kunt beter te vroeg zijn dan te laat...

Veel sterkte meid!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:17

ik vind dat je huisarts alles veel te lang op z'n beloop heeft gelaten. Hij is erg laks geweest. Schrijft van alles voor zonder je fatsoenlijk te onderzoeken. Echt belachelijk. Kun je niet gelijk naar een gyneacoloog?

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:19

Meis je moet je gezondheid wel wat serieuzer nemen, hoor. Dit kan toch niet? Je hoeft je ook echt niet te schamen voor een uitstrijkje e.d de enige die zich er ongemakkelijk bij voelt ben jij, die arts kan het niks schelen.
Je moet je nu serieus laten onderzoeken, straks is het misschien te laat en sla je jezelf voor je kop.
Het hoeft niets ernstigs te zijn, maar kan misschien wel ernstig worden, dus ... Niet zo laks en gewoon gaan! En voor nu ... sterkte met alle buikpijn enzo.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:21

Ik kan je natuurlijk niet de garantie geven dat het niets ernstigs is, maar je bent jong, de echt ernstige dingen krijg je meestal toch op een wat oudere leeftijd.
De diane pil wordt vaak voorgeschreven bij meisjes/vrouwen die last hebben van acné. Geldt dat voor jou ook? Anders zou ik echt een andere pil voor laten schrijven! Ik ken namelijk zo een handjevol verhalen uit mijn directe omgeving die na verloop van tijd hele nare klachten kregen, zoals spastische darm, heftige pijnen enz. Op het moment lijkt het alsof je hele hormoonhuishouding behoorlijk verstoord is, ga gewoon naar je huisarts en stoppen met die diane! Ik denk dat hij dat ook zal zeggen. Je eens laten nakijken door een gyneacoloog kan geen kwaad, voor het lichamelijk aspect, maar ook voor je eigen gemoedsrust. Mocht dat niets opleveren, dan zou een bezoekje aan een endocrinoloog ook nog wat kunnen opleveren. Wat ook raadzaam is, is om wat extra ijzer bij te slikken, zo vaak ongesteld zijn put je lichaam behoorlijk uit.
Sterkte en laat het even weten hoe het is gegaan bij de dokter!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:23

marel schreef:
Ik kan je natuurlijk niet de garantie geven dat het niets ernstigs is, maar je bent jong, de echt ernstige dingen krijg je meestal toch op een wat oudere leeftijd.

Helaas niet ... Baarmoederhalskanker komt op steeds jongere leeftijd voor, vaak (niet altijd) veroorzaakt door de wisselende seksuele contacten. Daarom zijn ze er ook over aan het denken om de leeftijd waarop het eerste uitstrijkje wordt gemaakt te vervroegen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:32

Jouw werk mag je vragen wat je mankeert maar je hebt niet de plicht om het te vertellen. Dat moet wel tegen de arbo arts maar niet tegen je werk.

STERKTE MEID!!!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:35

Jeetje wat een verhaal meid, ik weet er echt helemaal niets van, dus ik kan je niet meer meegeven dan heel veel sterkte!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:42

vreselijk..... heel veel sterkte!

1 ding kan ik je wel in geruststellen... als je een uitstrijkje moet maken... dat doet geen pijn....als je nog maagd bent kan de "eendebek" wel akelig aanvoelen.... maar dat is alles...

Tip: Vraag wel of de gynaecoloog de eendebek verwarmt... Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:59

Joh, een simpele vleesboom kan ook al vervelendigheid geven hoor! Het is geen ernstig probleem, tenminste, in de zin van goed te verhelpen. Je moet niet direct aan het ergste denken. Het is echter wel belangrijk dat ze een duidelijk aanwijsbare oorzaak kunnen vinden, want dan kan er ook iets aan gedaan worden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 16:46

Bedankt voor alle lieve reacties!! Dat doet me echt heel erg goed, geeft me ook weer wat moed!! Lovers

Een vleesboom, hoe behandelen ze dat eigenlijk? Via een operatie?

Ik ben trouwens gestopt me de pil. Gewoon helemaal, heb alles weg gegooid. Ik heb nu toch geen vriend, dus even geen troep in mijn lijf.

Mijn dokter had idd net zo goed veearts kunnen worden, hij houd van paardenmiddelen en is erg stug. Daarom ben ik altijd een beetje bang voor hem, hij kijkt ook altijd over dat brilletje heen alsof je je aanstelt..
Maar ik ga hoor! Nog deze week én ik wil een echo!!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:22

Hey, dit speelt dus al erg lang.. Kan me de dagen wel herinneren dat je zo onwijs veel pijn had/ziek was etc... Heel veel sterkte en misschien een andere huisarts?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:28

Nu hoef je me gelijk niet meer uit te leggen wat er aan de hand is. Ik hoop dat de dokter je kan helpen en de pijn snel verholpen kan worden.

Veel sterkte, en nu wel een beetje op je eigen gezondheid letten he?! Ach gut

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:32

Echt super vervelend zeg!!!!! Maar ik kan je wat betreft 1 ding gerust stellen uitstrijkje en inwendig onderzoek (echo) is echt niet zo vervelend als het lijkt. Het doet absoluut geen pijn, het is hooguit voor jezelf wat ongemakkelijk. Als je bij de echo laten kiezen voor inwendig of uitwendig (op je buik dus), zullen ze je waarsch. inwendig adviseren, want dan kunnen ze veel meer en duidelijker zien. Ik zou ook voor die optie gaan. Het geeft je meer zekerheid. Bovendien moet je voor uitwendig ook zorgen dat je een volle blaas hebt, wat ook niet alles is.
Ik had een super aardige gyneacoloog. Hij ging me zelfs op het tv'tje alles uitleggen wat je zag enzo. Eigenlijk best interessant, want dat is nou niet iets wat je vaak ziet Knipoog. Veel sterkte in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:46

Wat een verhaal zeg, als je niet tevreden bent over je huidige huisarts kan je dan niet naar een andere gaan? Ik hoop voor je dat het duidelijk wordt wat het nou is, en of er wat tegen gedaan kan worden.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:47

Precies, als je je bij iemand op je gemak moet voelen is het wel bij je huisarts (doe ik ook niet echt hoor, maar wel genoeg. Huisartsen blijven enge wezens Haha!)

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:20

sterkte wat moet dit moeilijk voor je zijn, maar rustig blijven en we gaan er van uit dat alles goed komt!!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:49

Esme_27 schreef:
Bedankt voor alle lieve reacties!! Dat doet me echt heel erg goed, geeft me ook weer wat moed!! Lovers

Een vleesboom, hoe behandelen ze dat eigenlijk? Via een operatie?

Ik ben trouwens gestopt me de pil. Gewoon helemaal, heb alles weg gegooid. Ik heb nu toch geen vriend, dus even geen troep in mijn lijf.

Mijn dokter had idd net zo goed veearts kunnen worden, hij houd van paardenmiddelen en is erg stug. Daarom ben ik altijd een beetje bang voor hem, hij kijkt ook altijd over dat brilletje heen alsof je je aanstelt..
Maar ik ga hoor! Nog deze week én ik wil een echo!!!


Voor vleesbomen kun je ( hormoon ) tabletten krijgen, deze zal je dan waarschijnlijk moeten slikken tot je uit de overgang bent. ( voor jou een hele tijd dus )
Ze kunnen ze ook d.mv. een operatie weg laten halen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:55

Het klinkt een beetje als endometriose, dat heb ik. Kan niet ernstig zijn, maar kan ook weer wel...Ik heb een kijkoperatie gehad en dat is de enige manier om dat te constateren. heel veel sterkte...

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:01

Joh wat vervelend voor je!

Allereerst moet me toch echt even van het hart dat jouw manier van "pil-slikken" me sowieso niet goed lijkt! Sorry hoor, maar je menstruatie is iets natuurlijks, en het bloed wat daarbij vrijkomt 'verwijdert' je vrijgekomen eicel die niet is bevrucht... Deze moeten nu eenmaal worden afgevoerd, zo is de natuurlijke wetgeving zeg maar... Dat kan je - door middel van het slikken van de pil - min of meer beheersbaar maken.

Maar bij het doorslikken - zoals jij doet en dus je menstruatie(cyclus) volkomen negeert - kan het bloed, de eicellen en het baarmoederslijmvlies (wat de feitelijke bloeding veroorzaakt) niet weg... Waar blijft dit dan???? Dat lijkt me dus sowieso niet goed... Niet voor niets bestaat er een cyclus!

(Ik ben geen dokter ofzo, maar wel "ervaringsdeskundige" zeg maar... Haha! ).

Dan wat het kan zijn:
Ook daar geldt: ik ben geen dokter, maar kan je alleen 'mijn verhaal' vertellen...

Endometriose!
Endometriose is een chronische ziekte waarbij het baarmoederweefsel (endometrium) dat normaal de binnenkant van de baarmoeder bekleedt, groeit op plaatsen buiten de baarmoeder.

Het ontstaan van deze ziekte is nog steeds niet bekend, wel zijn er verschillende theoriëen over het ontstaan.

Endometriose is een veelvoorkomende oorzaak van onvruchtbaarheid bij vrouwen, maar is ook heel goed te verhelpen met - in verhouding - slechts kleine ingrepen!


Wil je hier meer over weten... PB me dan, dan vertel ik je meer over mijn ervaringen met endometriose en kan ik je nog precieser uitleggen wat het inhoudt. Het is niet leuk, idd erg pijnlijk bij tijd en wijle en vooral erg lastig omdat je het niet kan "plannen"... Maar, het is ook niet héél ernstig. De symptomen die je omschrijft komen iig exact overeen met de symptomen die ik ook heb!

Heel veel sterkte ermee!