te snelle pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

te snelle pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 17:06

hallo,
Bij ons op stal staat een vuilnisbakkie met arabierenbloed, en die wil altijd hard. We hebben een vrij dik bit voor haar, maar ze reageert verder weinig op teugelaanwijzingen.
Ze is in omgang et wel heel leif, en ze loopt zonder halster en touw mee naar de wei, maar als je gaat buitenrijden is het vreselijk, ze galoppeert soms op haar plek. Nou heeft de eigenaresse het advies gekregen om veel te stappen buiten, maar als je dan harder gaat is ze al helemaal door het dolle heen. *LOL*
We rijden haar af en toe met thiedeman buiten omdat ze dr hoofd in de lucht gooit.
Iemand een oplossing??

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:52

Appie was toen ik haar aps had ook zo snel, ze wou alleen maar galopperen en van aan de teugels trekken, zagen, sjorren of gewoon netjes inhouden ging ze alleen maar sneller. Ik ben toen gewoon goed met m'n zit gaan rijden (niet drukken met je benen) maar gewoon proberen tegen te houden met je zit.
Wat ook redelijk heeft geholpen is gewoon de teugels heel los houden als ze weer wil rennen, Appie zag er toen de lol niet meer van in en stopte vanzelf. (niet omdat ze moe was!)
En anders moet je maar eens bij j intructeur informeren of andere beter paardenkenners.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:47

heb je al een pessoa bit geprobeert???
bij ons is ook een pony die eerst zo hard wilde en nu met dat pessoabit is ie veel beter te hanteren

Nimmy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:45

heb ik ook gehad, gewoon laten uitrazen, eerst een flinke galop dan oppakken en stappen tot ie weer ontspannen is, na 5 min kun je heerlijk rijden, als je het zo regelmatig doet 1x per week, is ze dr energie een beetje kwijt en kan je weer rustig en veilig verder rijden

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 00:10

gewoon zelf rustig zitten in vooral niet in paniek ofzo raken. verder raad ik je het niet aan om in het begin flink te galopperen want dat wordt dit aangeleerd gedrag en zou je na een tijdje niet meer zonder kunnen.
Je moet er gewoon voor zorgen dat ze ontspannen loopt, dan wordt ze vanzaelf wel rustiger.
Ik weet precies wat je bedoelt, mijn leasepony deed precies hetzelfde! beetje lang verhaal om het allemaal uit te leggen maar zorg er gewoon voor dat jij ontspannen bent en de pony ontspannen loopt. Vooral niet de hele tijd druk op de teugel houden, dan wordt hij/zij na een tijdje teugelkreupen oid. gewoon steeds kneepjes geven, dat heeft meer effect. verder zodra ze wil rennen HO roepen en rustig blijven zitten, zodra ze weer ontspannen loopt weer belonen (klopje op de hals enz..). Zo alles langzaam opbouwen. Probeer eerst de stap goed onder controle te hebben, dan de draf en dan de galop.
Wat je ook kan proberen en er een appalbitje in te doen (stang). Dit bit is 'kindvriendelijk' en heeft een sterkere werking dan een gewone trens. De appelsmaak bevorderd de speling zodat je paard ook wat meer gaat ontspannen. Succes!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 08:33

Die van mij is ook snel (een scheutje anglo-arabisch), bij haar helpt gewoon been eraan houden, niet in de mond zitten en dan is 't net 't paard van Sinterklaas. Doe je dat niet, dan is ze een raketje Haha!

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 09:32

Summertje schreef:
dan is 't net 't paard van Sinterklaas.

Alleeen dan met spikkels Haha!

We zullen eens wat tips uitproberen!!1
Bedankt Haha!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:20

ik zou haar op een lang zandpad laten lopen.. gewoon stappen.. als ze harder gaat dan dat jij zelf wilt, zet je haar in de achteruit.. zo krijgen ze vanzelf door dat harder gaan echt geen zin heeft omdat je dan achteruit moet... ze moet dan natuurlijk wel achteruit kennen...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:20

pacster schreef:
ik zou haar op een lang zandpad laten lopen.. gewoon stappen.. als ze harder gaat dan dat jij zelf wilt, zet je haar in de achteruit.. zo krijgen ze vanzelf door dat harder gaan echt geen zin heeft omdat je dan achteruit moet... ze moet dan natuurlijk wel achteruit kennen...


Vaak heeft het achteruit lopen (dus aan de teugel nemen en met je benen duwen) het tegenovergstelde effect, je kunt beter zo min mogelijk aan de teugels zitten en meer met je benen werken.

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:50

Heeft het geen oorzaak dat ze zo doet?
Pijn in haar mond of drukkingen op het zadel misschien dat ze daarom wel zo doet.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:30

Mijn paardje heeft tegenwoordig ook de neiging om te gaan rennen als ik wat van haar vraag met rijden.
Afgelopen les heb ik haar meer terug gereden en dat ging goed!
Gewoon terug rijden met je zit en met je buitenteugel, ze moet op jou tempo blijven!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:32

als dat paardje niet naar teugel hulpen luistert omdat ze een te dik bit heeft probeer dan een een dunner bit ( die zijn scherper)

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:22

Nimmy schreef:
heb ik ook gehad, gewoon laten uitrazen, eerst een flinke galop dan oppakken en stappen tot ie weer ontspannen is, na 5 min kun je heerlijk rijden, als je het zo regelmatig doet 1x per week, is ze dr energie een beetje kwijt en kan je weer rustig en veilig verder rijden


Sorry maar dit vind ik geen goed alternatief...
Ik heb een maandje terug op een paardje gereden die totaal geen vertrouwen had.. Als ik in de buitenbak ging rijden, wilde hij altijd eerst 10 rodnjes in volle gallop gaan. Van mijn instructeur moest ik hem dan vanuit volle gallop gewoon in de hoek sturen... zodat hij wel moest stoppen.. Stel je voor elke keer dat je buiten rijdt moet je eerst 10 rondjes hem uitlaten galloperen... no way!
En ik kan je zeggen het heeft geholpen ook..Knipoog
Succes!

zimmie
Berichten: 250
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:19

Ik ben het ook niet eens met gelijk uit laten razen. Zeker niet als het paardje net van stal komt en de spieren nog niet warm (gelopen) zijn.
Waarom probeer je niet eerst een ste londeren voordat je gaat rijden en dit telkens af te bouwen. Verder veel (proberen) te stappen anders krijg je weer het probleem dat als je op een bepaalde plek komt je paard er vandoor gaat omdat je daar altijd galoppeerd. Verder vind ik de tip van Kyralover de beste optie. Die heeft bij mijn eerste paardje ook geholpen..
Sukses ermee.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:56

Als mijn pony in een tegenwoordig zeldzame bui is dat hij alleen maar hard wil, dan laat ik hem juist veel stappen (wel ontspannen en eventueel lange teugel) en als ik dan aandraaf en hij probeert te racen neem ik hem weer terug en probeer het later opnieuw. Wel probeer ik ontspannen te blijven. Bij hem had het te maken met te veel zin om te lopen op dat moment, of omdat hij achter anderen aan wilde. Bij andere pony's die ik vroeger reed was het aangeleerd gedrag: ze mochten op goede stukken altijd hard en nu wilden ze dat alleen nog maar. Niet steeds op het zelfde stuk draven en galoperen dus als je paard het initiatief daardoor over gaat nemen!

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 22:26

Jah, maar ontspannen stappen zit er dus niet in, je kan wel met haar stappen met lange teugel maar alleen als ze alleen is en over kleine paadjes, als ze een lang pad ziet wil ze gelijk hard, je zou haar met geen mogelijkheid rustig kunnen krijgen volgens ons. Als ik er af en toe even op rijd, probeer ik haar te laten reageren op mn stem, als ik wil dat ze langzamer gaat, Ho zeggen en als dat niet werkt de teugels aannemen. Als je dat vaak genoeg doet moet ze vanzelf op dat ho reageren volgens mij Haha!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:11

Probeer anders een een priveles of ga in een gewone les met je pony, ik denk dat ze je dan beter kunnen helpen dan wij omdat het nu niet helemaal goed uitgelegt kan worden. Neem wel les van een ervaren iemand.