Wie weet meer over genetische afwijking LWO ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Wie weet meer over genetische afwijking LWO ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 14:57

Op een ander topic kwam de genetische afwijking LWO bij paarden ter sprake.
Wie weet hier meer van dan wat hieronder beschreven wordt?

Botervlieg schreef:
Lekker gen, zeg. Bleh. Zou het een 'oer'-gen kunnen zijn, een 'veiligheids'-gen dat voor albinisme behoedt? Ik roep maar wat?
.


Op zich niet zo'n gekke gedachte.
Officieel bestaat albinisme bij paarden niet, om de simpele reden dat het nog nooit bij een levend paard is aangetroffen.
Maar het komt bij andere diersoorten wel voor en daar is het niet dodelijk. Dus dan gaat die link weer niet op.
Verder weet ik te weinig van genetica om te weten of OLW en albinisme 'gekoppeld' zijn.

Belangrijk vind ik dat mensen weten wat OLW-positief inhoudt en hun merrie laten testen voor ze gaan dekken met zo'n pos. hengst.
Niemand wil tenslotte een veulen wat na 3 dagen dood gaat.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:48


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 00:15

Tijdens de ontwikkeling van een OLWS veulen, zijn voorlopercellen in de neurale lijst van de embryo niet in staat om te migreren. Voorlopercellen van de cellen die uiteindelijk zenuwcellen worden, zorgen ook voor de kleurverdeling in de vacht. Dus dat de veulens wit zijn, is eigenlijk maar een bijkomstigheid.

Het probleem is dat de voorlopercellen van zenuwcellen in de darm niet naar de goede plaats kruipen, en zo een gedeelte van de darm niet van zenuwcellen voorzien. in het ergste geval is de verbinding van de anus niet gemaakt. Het gevolg is dat het paard zijn voedsel niet kan transporteren. Maar als de verbinding met de anus het kleinste euvel zou zijn, zou daar nog operatief ingegrepen kunnen worden. Het probleem is dat er gewoon zenuwcellen ontbreken die voor de spierbeweging in de darm zorgen waardoor het voedsel getransporteerd wordt.

Ik ben het helemaal met je eens dat OLWS niet hoeft voor te komen. Maar zolang merrieeigenaars hun verantwoording niet nemen om te laten testen, en hengsteneigenaars niet duidelijk aangeven of hun hengst positief is, zullen dit soort veulens voor blijven komen. Helaas.

Het is zo makkelijk: combineer geen OLWS positieve hengst met een OLWS positieve merrie. En je kunt er van uitgaan dat je veulen in ieder geval daar geen last van gaat krijgen.

En ook een Breeding Stock Paint kan OLWS positief zijn. Het kan ook bij andere rassen dat een Paint voorkomen (bijv. Quarter)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 09:14

Dank voor je uitgebreide en begrijpelijke uitleg, Cassidy!
Hoop dat zoveel mogelijk (potentiƫle) fokkers dit oppikken;
dat is tenslotte ook in hun eigen belang.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:52

Ik ken hengstenhouders die de verantwoording bij de merrieeigenaar leggen. En dat vind ik niet kunnen. Als hengsteneigenaar dien je je hengst te laten testen, en het testresultaat DUIDELIJK aan te geven op dekadvertenties, en er over te praten als er een merrieeigenaar komt voor een dekking. Helaas wordt dat niet altijd gedaan. En er zijn dan hengstenhouders die alleen de $$$ zie en die het voor de rest niet kan schelen of het veulen levensvatbaar is of niet...

Triest maar waar. Geld regeert nog altijd de wereld.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:01

In Zweden is het om die reden verboden een OLWS positieve hengst ter dekking aan te bieden aan derden. Op zich vind ik hier wel wat voor te zeggen.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:06

Mac schreef:
In Zweden is het om die reden verboden een OLWS positieve hengst ter dekking aan te bieden aan derden. Op zich vind ik hier wel wat voor te zeggen.


En dan maar hopen dat de eigenaars eerlijk zijn Verward Ik meen hier ook eens gelezen te hebben dat een eigenaar zei dat een hengst negatief was en toch positief bleek te zijn. Lips are sealed

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:11

Sugarmiss"]
[quote="Mac schreef:
In Zweden is het om die reden verboden een OLWS positieve hengst ter dekking aan te bieden aan derden. Op zich vind ik hier wel wat voor te zeggen.


En dan maar hopen dat de eigenaars eerlijk zijn Verward Ik meen hier ook eens gelezen te hebben dat een eigenaar zei dat een hengst negatief was en toch positief bleek te zijn. Lips are sealed
[/quote]

In Zweden moeten alle hengsten door een strenge keuring voordat ze de dekking in mogen. Dit geldt ook voor Quarters en Paints. Hierbij wordt een puntensysteem gehanteerd voor bouw, gangen en karakter. Of ze ook een uitgebreide medische keuring doen weet ik eigenlijk niet. En dan is het nog maar de vraag of een OLWS daar deel van uit maakt. Het is natuurlijk wel erg rasspecifiek.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:13

Mac schreef:
In Zweden moeten alle hengsten door een strenge keuring voordat ze de dekking in mogen. Dit geldt ook voor Quarters en Paints. Hierbij wordt een puntensysteem gehanteerd voor bouw, gangen en karakter. Of ze ook een uitgebreide medische keuring doen weet ik eigenlijk niet. En dan is het nog maar de vraag of een OLWS daar deel van uit maakt. Het is natuurlijk wel erg rasspecifiek.


Wow, dat moeten ze hier eens gaan invoeren. Haha!
Maar of OLWS zo rasspecifiek is weet ik niet. Je hebt tegenwoordig al aardig van 'halfjes' rondlopen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:30

Sugarmiss"]
Wow, dat moeten ze hier eens gaan invoeren. Haha!
[/quote]
Ben ik helemaal VOOR! Overigens zou het voor de merries ook geen verkeerd systeem zijn ...

[quote="Sugarmiss schreef:
Maar of OLWS zo rasspecifiek is weet ik niet. Je hebt tegenwoordig al aardig van 'halfjes' rondlopen.

Daar heb je gelijk in. Ze zijn er nu trouwens achter dat de OLWS paarden toch wel iets gemeen hebben: ze zijn allemaal frame overo ! Zo heb je er ook zonder te testen kijk op of een hengst OLWS pos is of niet.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:33

Mac schreef:
[Ze zijn er nu trouwens achter dat de OLWS paarden toch wel iets gemeen hebben: ze zijn allemaal frame overo :)* ! Zo heb je er ook zonder te testen kijk op of een hengst OLWS pos is of niet.

Helaas, niet elk paard toont de frame-overo-tekeningen. Je hebt ook Quarters met dit gen. En natuurlijk solid-paints.
Dus testen blijft een must.