Hoe lang kun je ongeveer op een pony doorrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-01 14:18

Hoi allemaal ik had ff vraagje ik heb dus een pony die 17 is(hij doet of ie nog maar 12 is) en daar rijd ik nu m1 mee en het gaat goed, maar wanneer kun je eigenlijk niet meer wedstrijden en zo rijden, of hangt dat van de pony af ik ben van plan om gewoon door te gaan of raden jullie dat mij af?? heeft misschien hier ook iemand op een paard/pony wedstrijden gereden die ook al boven de 15 is??? Wanneer ben je er dan mee gestopt, alvast bedankt!

groetjes maaike en hoefjes van corretje

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 14:22

Naar mijn idee heeft het wedstrijd rijden helemaal niets met leeftijd te maken. Je kunt zo lang doorgaan als je wilt, zolang het verantwoord is en de conditie van je paard goed genoeg is. Een meisje bij ons op de rijvereninging rijdt op een 21 jarige merrie nog dressuur in de Z. Springen kon ze ook op Z nivo, maar daar is ze mee gestopt, ivm hogere belastingen.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 14:25

Je pony zal vanzelf wel aangeven wanneer het hem teveel is. De ene pony moet je idd met 17 jaar met pensioen sturen maar de ander gaat bijvb nog makkelijk 5 jaar door!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 14:38

Zo lang jouw pony nog in goede conditie is en het leuk vindt om naar wedstrijden te gaan, kun je prima met hem doorrijden.

Ik ken een pony die net als ik van 1974 is, dus 27. Hij heeft in 1987 gereden op het EK springen in Frankrijk en daarna heeft hij nog veel andere ruitertjes naar het M en Z geholpen. Een paar weken geleden liep hij voor de zoveelste keer mee op de Overijsselse kampioenschappen, onder weer een ander ruitertje. En blij dat hij nog is! Die pony zou volgens mij doodongelukkig zijn als hij niet meer mee mocht op concours...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 14:46

Nou daar kan je nog heel ver mee komen hoor 15 september heb ik ook wedstrijd en start ik op een bijna 30-jarige pony...die nog in goede conditie is ... en daar start ik mee bij de paarden omdat ik al 19 ben maar hij lijkt af en toe nog op een heel jong beestje hoor...maar hou hem wel in conditie want anders wordt ie snel oud maar 17 is nog behoorlijk jong dus veel suc6 nog...!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 14:47

Ik reed met een 22 jarige pony nog wedstrijden, dressuur en springen. Ook ging ik met hem naar de crossbaan en dat vond hij geweldig.
Door een blessure kan hij niet meer gereden worden, en juist sinds die tijd begin je te zien dat hij ouder wordt. Voor hem was het rijden juist erg goed, maar helaas gaat dat echt niet meer.
Maar hij gedraagt zich nog wel jong, altijd de boel gek maken in het weiland Party!!


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 15:28

Lekker doorrijden hoor! Zolang je pony laat merken dat ie het nog leuk vind en vrolijk is, is er niets aan de hand.

Als je hem weg zou zetten, dan kwijnt ie alleen maar sneller weg en word ie alleen maar sneller oud.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 15:43

je kan over het algemeen doorrijden tot je aan je pony merkt dat het teveel wordt (ervan uitgaande dat we het hier over een normale gezonde pony hebben)

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 16:04

Twee pony's bij ons op de manege zijn 30 en 32 jaar, en rijden nog elke dag een uurtje mee in de les voor beginners.
Het is echt geweldig om te zien hoe Dundee, waar ik op heb leren galopperen, met een onzeker kindje rondloopt.
Vroeger heeft Dundee het tot Z-dressuur gered, en ik geloof ook M-springen. Hij werd gehuurd door een meisje die er mee ging starten. Echt een schitterende carriere voor die c-pony.
Nu echter kan hij niet meer zo veel, maar ik denk dat als je hem zou verhuizen naar een kinderboerderij of zo, dat hij prompt zou overlijden.
Dit is wat Dundee zijn leven lang gedaan heeft, dit is zijn thuis. Ook de andere pony voelt dit zo, en ziet er ontzettend goed uit voor zijn leeftijd. Ze zijn gelukkig en in goede conditie.
Ik geloof dat je nog jaren verder kan met je pony hoor! Er zijn pony's van 25 die nog Z kunnen starten, en dan bedoel ik ook de training meerdere keren per week.
Natuurlijk is dit niet voor iedere pony weggelegd, maar zolang er geen klachten zijn en alles goed gaat, zou ik me geen zorgen maken toch?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, Pova en 91 bezoekers