met sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-01 13:18

Ergens baal ik wel maar mijn instructeur heeft groot gelijk en ik weet ook geen andere oplossing.
Lodewijk heeft 3 weken terug 4 weken vakantie gehad.
Daarvoor was hij super aan het been ik reed altijd zonder sporen en reed soms met soms zonder zweep.
Soms als hij wat aarzelde op mijn been legde ik mijn zweep achter mijn kuit (niet tikken ) en dat was altijd genoeg.
Reed ik zonder zweep dreef ik extra bij en was hij ook gelijk weer netjes voor het been.

Waarom ie het doet geen idee maar sinds kort is hij super voor het been zolang ik maar met zweep rijd.
zodra ik zonder zweep rijd gaat het in het begin netjes als hij dan een keer wat minder reageerd en ik drijf extra bij lijkt het of hij denkt extra been betekend geen zweep mooi ik hoef niets meer.
Hij zakt wbt tempo onwijs in elkaar en ik krijg 'm niet vooruit tenzij ik 'm echt een ritschop geef maar een half rondje verder doet hij precies hetzelfde weer.
Mijn instructeur denkt dat hij normaal bij het aanraken met de zweep weet dat bij geen reactie er een flinke tik volgt.
indien bij extra aandrijven geen reactie komt volgt er alleen maar meer been en das niet zo vervelend als een lel met de zweep

Vrijdag moet ik dus met lange stompe sporen gaan rijden.
Net zoals nu met de knopjes zo laag mogelijk dat ik 'm amper raak.
Zodra hij dus weer begint met inhouden en geen reactie geven op het been moet ik 'm een ram met die sporen geven zo dat hij gaat leren van geen zweep toch door lopen anders krijg ik prikkers tussen mijn ribben.

Ik baal er toch van maar het kan niet anders in de proef mag ik niet met zweep en ik wil echt niet meer dat het gaat zoals vorige week dat ik 'm niet eens in galop krijg!!!
Ik snap niet waardoor hij ineens zo is geworden.
Weet 1 van jullie een andere oplossing of iets?
Ik ga mee met mijn instructeur maar toch baal ik een beetje het ging voor de vakantie zo fijn zonder sporen en alleen in de proef met kleine knopjes....

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 14:36

Als hij voor zijn vakantie wel gehoorzaam was, hoef je misschien maar 1 of twee keer langere sporen te gebruiken. Hij wil gewoon weer vakantie. Niet moeilijk over doen, gewoon weer even alert maken. Je prikt ze er toch niet met volle kracht in? Hij kan het wel hebben hoor, als hij niet luistert en je moet flink drijven is toch ook niet fijn?

_________________
You only got one life to live, so give it your best, give it a lot, give it all you've got!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PUCK op 2001-08-28 14:36 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 17:14

Het was misschien niet zo goed om gewoon je zweep aan te leggen als hij meer reactie moest geven. Mijn instructeur zegt altijd dat je een reactie moet vragen en als hij het niet doet, moet je hem straffen op die manier dat hij geen zin meer heeft om nog eens dat mee te maken.
Je paard moet bijna naar voren springen als hij zo "gestraft" wordt. Als je je zweep alleen maar aanlegt als hij niet goed reaggeert, gaat je paard dat als iets 'normaals' vinden, terwijl het voor jou al een echte versterking is. Je paard gaat die zweep bijna verwachten voor hij doet wat je zegt. Dat is niet echt te bedoeling. Je paard moet op je hulpen reageren (kuit) en niet op 'de straffen'. Dus moet de straf van die aard zijn dat je paard er niet naar uitkijkt. Pas dan gaat hij luisteren naar je gewone hulpen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-01 17:54

euhm als ik 'm aanraak met de zweep krijg ik de gewenste reactie. aantikke met de zweep krijg ik een reactie waar ik niet blij mee ben: bit vastpakken en al hard bokkend en racend door de bak vliegen (waarbij ik ookwel eens vlieg)