[AR] Endurance rijden met aanspanning, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

[AR] Endurance rijden met aanspanning, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 09:58

Het lijkt me ontzettend leuk om in de toekomst met mijn shetlander(s) endurances te gaan rijden.
Een tijdje terug heb ik een artikel gelezen over een endurance waarbij voor het eerst ook aanspanningen meereden. Ik meen dat dit in Havelte was. Dat sprak mij zo aan, dat ik gelijk dacht, dat wil ik ook Haha!
Is er hier toevallig iemand die hier ervaring mee heeft, wat zijn precies de voorwaarden voor deelname, hoe moet je hiervoor trainen etc etc?

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:11

Niet om je te ontmoedigen, maar op de laatste grote ledenvergadering van de DER (waar de nieuwe reglementen werden besproken) was een meerderheid voor aparte wedstrijden voor aanspanningen, dus niet tegelijk met wedstrijden onder het zadel. Dergelijke wedstrijden zouden eigenlijk georganiseerd moeten worden door de discipline Aangespannen sport van de KNHS, zo was de algemene tendens. Maar vanuit die discipline heb ik er zelf nog niets over gehoord. Toch misschien daar even informeren? Ik weet ook verder geen andere endurancewedstrijden behalve Wittelte (= omgeving Havelte) waar aanspanningen mogen meedoen (in Holten hebben ook wel eens aanspanningen meegedaan, weet niet hoe het dit jaar zit).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 10:19

Karin schreef:
Dergelijke wedstrijden zouden eigenlijk georganiseerd moeten worden door de discipline Aangespannen sport van de KNHS, zo was de algemene tendens. Maar vanuit die discipline heb ik er zelf nog niets over gehoord.


Eerlijk gezegd hoor ik uberhaupt niet zoveel vanuit die discipline Haha! .
Maar het is wel een goed idee om eens contact met ze op te nemen. Dat ga ik morgen gelijk eens even doen. Bedankt voor de tip Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:21

Ik gok dat ze daar gaan zeggen dat je maar contact moet opnemen met de endurancevereniging. Haha!

Misschien ook slim om dat even te doen, ook binnen die vereniging gaat het aangespannen rijden langs mij heen, omdat ik er zelf niet mee bezig ben. Weet alleen wat er destijds op die vergadering over is gezegd.

Succes! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:57

Geen eigen ervaringen, maar wel een artikel gelezen in de mensport.
Veel menners hadden zich erop verkeken blijkbaar, want 30 km. over asfalt of 30 km. over mul zand is een best verschil. Zeker als het paard ook nog een kar moet trekken!
Veel aanspanningen hadden de minimumsnelheid dan ook niet gehaald. Waarom er voor de aanspanningen apparte wedstrijden georganiseerd moeten worden is mij een raadsel. Verward

Maar ach, de tijd zal het leren en misschien denk ik er ook wel anders over als Salty er steeds vandoor schiet, omdat we tijdens een wedstrijd steeds aanspanningen tegen komen Haha!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:01

Westernfreak schreef:
Waarom er voor de aanspanningen apparte wedstrijden georganiseerd moeten worden is mij een raadsel. Verward


Met name vanwege de praktische problemen die 'gemengde' wedstrijden met zich meebrengen: paarden onder het zadel die niet gewend zijn aan (rammelende) aanspanningen die in hoog tempo voorbij komen, routes die er niet geheel geschikt voor zijn (alleen inhalen mogelijk op bepaalde plaatsen etc.). Althans zo heb ik het begrepen. Ik heb één keer een endurancerit met aanspanningen meegemaakt, vorig jaar in Wittelte. Heb zelf weinig hinder ondervonden, maar ik kan me de praktische problemen wel voorstellen. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:08

In duitsland wordt al veel langer wedstrijd in endurance met aanspanningen gereden

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:00

Ik heb er toch wel een beetje hinder van ondervonden, de aanspanningen waren nl voor de klasse 1 uit gestart en ik startte als eerste in de klasse 1, dus meteen achter de aanspanningen aan. ik heb ze dus allemaal ingehaald en omdat het niet overal even breed was viel latoy elke keer uit haar ritme, ze werd er wel super heet van, je zag haar denken bij elke aanspanning die in zicht kwam, "haaa, die kan ik hebben" en daar ging ze weer, ze was echt niet te houden. In combinatie met het warme weer, heeeel veeeeel dazen, en aanspanningen was haar hartslag op de nakeuring 61!! afgekeurd dus, maar we hebben ons wel vermaakt!!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 20:52

Ik word op mijn wenken bediend geloof ik Haha! want in de Mensport staat een artikel van 4 pagina's over endurancemennen. Er zijn inderdaad een aantal endurancewedstrijden die opengesteld zijn voor aanspanningen.
De eerstvolgende is 6 september, de Holterberg.
Ik denk dat ik daar dan maar eens ga kijken. Meedoen is nog wel erg vroeg, daar gaan we eerst maar eens een jaartje (of wat) voor trainen Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:54

Niet om vervelend te doen, maar volgens mij gaat het mennen niet door in Holten hoor. Dit omdat het dit jaar "verboden" is om menners deel te laten nemen aan de endurance wedstrijden. (Naar aanleiding van de ALV)
Sorry!

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 16:57

Ehhh, wat is ALV?
Dat zou wel jammer zijn als de menners niet mee mogen doen. Dan wordt het de hoogste tijd dat de KNHS eens gaat beseffen dat mennen toch echt een onderdeel van de paardensport is.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:01

ALV = Algemene LedenVergadering, in dit geval die van de DER/KNHS Endurancevereniging, waarop de nieuwe reglementen zijn besproken.

Ik denk dat je het beste even kunt informeren bij de organisatie van de Holterbergrit of er dit jaar aanspanningen kunnen meedoen. Naam en telefoonnummer vind je op www.deronline.nl onder 'Wedstrijden' en dan 'Seizoen 2003'.

Mennen is idd een onderdeel van de paardensport, daar heb je gelijk in. Maar de praktische bezwaren tegen menners en ruiters op dezelfde route zijn hierboven al genoemd.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het in Duitsland is geregeld, ik hoorde idd ook dat daar 'gemengde' wedstrijden zijn die doorgaans goed verlopen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers