Hoelang groeit een paard door

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-01 23:08

Ik ben vandaag naar een e-pony wezen kijken. Ik ben eigenlijk opzoek naar een grote e-pony of klein paard. Nu bleek de pony waar ik vandaag was iets kleiner dan gedacht, maar wel heel erg leuk. Lovers

Het gaat om een bijna 4 jarige NRPS hengst (half Arabier). Hij is nu ongeveer 1.51
Nu weet ik natuurlijk wel dat het per paard heel verschillend is hoe lang ze nog door groeien, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

En kan het zijn dat hij nog wat meer zal groeien als hij geruind zal worden? Klopt het dat veel jonge paarden nog wat groeien op als ze aan het werk gezet worden?


gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 23:22

volgens mij zijn ze met 8 jaar helemaal uitgegroeid.
of het moet zijn dat je hem veel te veel te eten geeft maar dan groeit ie door in de breedte Haha!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 05:49

Als je 'm ruint heb je kans dat hij nog iets doorgroeit veel zal het niet zijn.
arabieren groeien wat langer door dat 'normale' paarden zeggen ze.
Ik kocht een 3 jarige merrie van 154 en verkocht haar een jaar later met 4 en 156

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 09:38

Ik kocht mijn ruin op 4 jarige leeftijd, hij was 1.61 nu is hij 8 en meet 1.64. Ik heb hem officieel laten opmeten

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 10:31

ze zeggen dat ruintjes nog een cm of 3 groter worden
of het waar is, geen idee...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 11:15

Met acht zijn ze dacht ik helemaal uitgegroeid, maar je hebt altijd nog uitschieters die nog door blijven groeien.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 11:15

De meeste paarden groeien wel door tot ze een jaar of 6/7 zijn. Paarden waar veel bloed inzit groeien meest langer door dan paarden waar minder bloed in zit.

Fie was 2 1/2 toen ik haar kocht en 1.57m. en nu is 6 jaar en 1.62m. Dus nog aardig gegroeid.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 14:29

huh? Nu hoor ik hier over ruinen die groter worden, maar mij is altijd geleerd dat je een hengst niet te vroeg moet castreren omdat ie dan te klein blijft.
Ook altijd geleerd dat hengsten groter worden

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 17:11

juist niet stef hoe eerder je castreerd hoe groter ze worden de energie gaat niet in het hengst zijn zitten maar in het groeien.
een hengst krijgt vaak maar 1 groeispurt terwijl een ruin vaak lang door groeit.

Ik heb wel eens gehoord dat men dacht dat daarom een kleinere hengst wel groot kan fokken omdat ie als ruin vast een stuk groter was geweest

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 09:04

Het gaat in dit geval om een 4 jarige hengst. Ik heb gehoord dat veel hengsten die geruind worden een groeispurt krijgen. (als ze nog in de groei zijn natuurlijk) Heeft iemand hier ervaring mee?

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 09:41

Ja, dat klopt wel.

Ik heb vorig jaar een 4,5 jarige Arabier gekocht, die was toen ik hem leerde kennen net 1 week geruind (ik vond het zonde, maar ja...).

Toen ik hem leerde kennen was ie zo'n 1.50 hoog. Nu, precies 1 jaar later is ie 1.54 hoog.

Ik denk dus ook wel dat die van jou ook een paar centimeters de lucht in gaat.

Tot hun 8e groeien ze door (arabieren zelfs nog wel langer), maar dan groeien ze vooral in de breedte en krijgen ze meer 'body'.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 19:15

Pony's die aan officiële wedstrijden meedoen, moeten ieder jaar worden gemeten tot in het jaar waarin ze 7 worden (dit i.v.m. de categorie waarin ze thuishoren). Je kunt er dus van uitgaan dat een paard of pony op z'n 7e wel uitgegroeid is. Dino kochten we als 3-jarige, hij was toen 1.42 en toen we hem als 7-jarige verkochten was hij 1.45 hoog. Die 3 cm in 3 tot 4 jaar tijd die hierboven veel genoemd wordt, klopte bij hem dus ook.

Hoop dat het wat wordt met deze hengst, Suzan! Half Arabier hè, wie is z'n vader? Beetje nieuwsgierig... Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 20:11

Ik ben gister nog een keer wezen kijken en rijden, video camera erbij. Tja moeilijk hoor. Hij is heel erg leuk. Ik had er alleen nu een ander zadel op, beugels een gaatje langer en toen dacht ik dat ik er toch wel wat onderuit stak. Later toen ik het terug keek op de video, viel dat eigenlijk erg mee. Maar het is zo moeilijk om in te kunnen schatten hoe een paard zich gaat ontwikkelen. vandaar dat ik naar jullie ervaringen vraag.

Enne Karin, zijn vader heet Krim, hij is Z dressuur en Z springen. Weleens van gehoord? Weet jij wat meer van Arabische bloedlijnen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 20:23

Ik dacht dat de merrie van Vikki ook gedekt was door Krimh, ik weet niet of dat dezelfde is (zal wel)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 21:38

Ahhhhhh... *kwijl* Krimh, mijn favoriete Arabische volbloedhengst! Behalve Z-springen en Z-dressuur is hij een paar jaar geleden ook nog Nederlands kampioen SGW geweest onder Alice Naber-Lozeman, zo'n klein beestje (1.52) tegen al die grote paarden... Lachen

Ik ken hem wel, heb hem persoonlijk een hoefje geschud Haha!. Een paar jaar geleden heb ik gereden bij Ina Majoor, ook op een zoon van Krimh (Kismet). En inderdaad, Escala van Vikki is door Krimh gedekt, zie topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 86&forum=1 en http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 5&forum=15 . Wordt vast een heel mooi veulentje! Gisteren bij de endurance in Austerlitz liepen ook een paar mooie nakomelingen van Krimh mee. Is 'jouw' hengst trouwens ook een vosje?

Ben wel een beetje bekend met Arabische hengsten, maar dan vooral degenen die voor het NRPS dekken. Ameretto (van m'n zusje) is van Prins Abdullah Nomar van het Oosterveld, die op De Nieuwe Heuvel in Lunteren staat.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-01 08:02

Ja wat leuk! we hebben het over dezelfde! Lachen

Ik wist wel dat Krimh aardig wat gepresteerd heeft, maar niet dat hij zelfs Ned. kampioen SGW is geweest! Het hengstje waar ik voor ben wezen kijken is ook een vosje. Ik heb papa daar ook gezien. En hoewel bij idd niet erg groot is, toont hij groter dan hij is.

En wat leuk dat Vikki haar merrie door Krimh heeft laten dekken. Tja het paarden wereldje is toch best klein geloof ik. Maar ja nu ga ik zelf wel erg off-topic.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 09:37

Whaaa!!! Krimh is gaaf! Ook één van mijn favoriete arabische hengsten!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 09:49

Krimh is super...!

Maarre over dat groeien: Nimber heeft gelijk, ruinen groeien van alle paarden het langste door, tot hun achtste jaar!

Mijn merrie is voor het stamboek gemeten toen ze net drie was (en net bevallen van een veulen): 1,61m, nu is ze negen en minstens 1,67m...


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 10:55

Hier een foto van Krimh, die had ik toen aan Nikki ook al laten zien, die had ik in me bestandje staan (hoe, i don't know)

[img]../upload/781/krimh.jpg[/img]

Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 31 bezoekers