pas op! het giftige jacobskruiskruid (met foto)!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

pas op! het giftige jacobskruiskruid (met foto)!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-03 15:13

Toch wel iets om even in de gaten te houden deze tijd van het jaar! Houd je weilanden extra goed in de peiling voor de aanwezigheid van jacobskruiskruid, wat zeeeer giftig is voor paarden, alle rundvee, maar ook voor mensen!

Op deze site vind je meer info
http://www.sunnanvindur.nl/jacobskruiskruid.htm

en hier nog even een afbeelding van deze gevaarlijk giftige plant!

Afbeelding


DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:02

En niet te vergeten het hooi, waar het straks tussen kan zitten, bijv. uit 'natuur'gebieden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-03 16:06

Sugarmiss schreef:
En niet te vergeten het hooi, waar het straks tussen kan zitten, bijv. uit 'natuur'gebieden.


Uiteraard, maar dat staat bij de uitgebreide info op de aangegeven link!
Daar staat ook precies in wat het gif doet en zo!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:09

He toevallig: Ik heb net vanmiddag nog een paar pollen Jacobs-kruid uit de wei gehaald. Ik houd de wei met argus-ogen in de gaten en als er iets is wat er ook maar op lijkt dan gaat meteen de schop erin!
Goed van je om het nog even onder de aandacht te brengen.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:11

Ook ik liep net in het land en zag deze plant staan.Ga zo even terug om het te weg te halen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:20

En paarden eten er niet omheen? Dus de gedroogde versie is even gevaarlijk dan een verse plant? Maar even lezen... Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:25

Heel gevaarlijk Pellie, het gif stapelt zich op in de lever, totdat die niet meer functioneert en het paard (of de koe, die zijn er ook gevoelig voor) sterft!

Ik heb vorig jaar mailtjes gestuurd naar het ministerie van landbouw en rijkswaterstaat, omdat de bermen naast de rijkswegen (en dus naast de weilanden) vol staan met dit kruid, maar ze verwijzen je steeds door naar anderen die er vervolgens ook niks mee doen. Misschien als alle bokkers gaan mailen?

Extremely rare and Beyond Compare

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:34

ja ik heb het al gelezen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 07:12

Ergens heb ik opgepikt dat je de hoop uitgetrokken kruid ook nog moet verbranden, omdat de plant anders rustig blijft doorbloeien en daarna weer (pluis)zaden verspreidt.
Naar het schijnt wordt heel Ned. binnen afzienbare tijd overwoekerd, nadat een stel slimmerikken een bepaald gebied met 'natuurlijke' kruiden ingezaaid heeft, inclusief dat gevaarlijke kruid, dat zich als een gek verspreidt.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:51

Citaat:
Ik heb vorig jaar mailtjes gestuurd naar het ministerie van landbouw en rijkswaterstaat, omdat de bermen naast de rijkswegen (en dus naast de weilanden) vol staan met dit kruid, maar ze verwijzen je steeds door naar anderen die er vervolgens ook niks mee doen. Misschien als alle bokkers gaan mailen?


Ik heb er een paar jaar gelden al over gezeurd, maar hielp niks. Waar wij toen stonden had een wei ingezaaid en daar zat dus dat Sint Jacobskruiskruid tussen.
Dat maakte niks uit volgens de leverancier, als je het maaide kwam het goed. We hebben toen monsters van het plantje opgestuurd naar Utrecht en daarna hebben we urenlang plantjes staan trekken. Je moet het weghalen met wortel en al voor het zich uitzaait, zoals een paardenblom. Dan verspreidt het zich, en krijg je een tweede bloei, en kom je het volgende jaar weer tegen in alle hevigheid.

Op de site vh ministerie van landbouw kun je gratis een boekje bestellen over giftige planten en weionderhoud.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:55

in gedroogde vorm is het dus even giftig als in 'levende' vorm, dus pas ook goed op voor het hooi. het groeit voornamelijk op zandgronden, dus als je hooi uit veluwe gebieden ed komt, even opletten.
paarden geven niet de eerste keus aan het kruid, maar als er weinig gras in de wei staat gaan ze er wel aan knabbelen.
in engeland schijnt er op tv en radio al hele campagnes te zijn om dit kruid uit te roeien. in ned moet er ook maar snel iets gebeuren. in ieder geval aan de bekendheid en kennis over het kruid.


Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:57

ragwort is dit toch op zn engels? ik vind het heel moeilijk om al die planten met gele bloemetjes te onderscheiden, dus ik vermijd alles met gele blommen!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:22

oei, ik had hier nog nooit van gehoord. Ik ga straks ook maar eens even de wei controleren. Je weet maar nooit.
Begrijp ik het goed dat de dieren niet direct door gaan van deze plant, maar dat het vergif door ophoping in het lichaam "na een tijdje" zichtbaar toeslaat??

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:06

Ja in de verse geconsentreerde vorm merk je het snel. Bij kleine beetjes in bv hooi zit je paard eerst maanden niet lekker in zijn vel voordat hij er uiteindelijk aan kan sterven. Gelukkig sta ik op een stal met een pietluttige eigenaar die heel kritisch is met wat de paarden te eten krijgen en ook alles controleerd in het hooi voordat het in de stal gelegd wordt gelukkig.

Ik denk dat mijn tinker er rustig van gaat staan vreten omdat ie echt alles eet inclusief brandnetels de gek.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:02

ik heb net ook dit plantje bij ons op het land langs de kant gevonden,
heb het meegenomen en laten zien aan de stalbaas.
maar die deed er een beetje laconiek over en t zal wel meevallen!
ook waar ik veel wandel met mijn pony kom ik het tegen.dus opletten!!

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:14

Schiet ook niet op, zo'n stalbaas.
Misschien helpt het als ook anderen hier iets over zeggen?
Of dat je een artikeltje (of print van dit topic) aan hem geeft?

Op weg van midden-Nederland naar Drenthe zag ik het vrijwel overal
(langs de snelweg) bloeien.
Brrrr, kan echt wel een ramp worden...
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:16

Ik had van de week een toevallige test onder mijn neus; de vader van de stalhouder heeft een groentetuin naast de wei. die man pleurde zo zijn gewiede onkruid in de wei. paardjes er op af en hmmmm, wat zat er zoal tussen? Juist, één van de kruiskruidjes! Gam heeft op 1 stengel wat staan knabbelen maar vond het toch maar niks. *pfieuw*

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:18

oh oh Verward dat groeit altijd bij ons in de wei!
ik heb ze er nog nooit van zien eten maar nu ik dit weet gaat het er toch erg snel uit..
weet iemand misschien hoelang het kan duren voordat een paard overlijd door het eten van deze plant??

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:49

Paarden zullen het in verse vorm niet gauw eten want het is een heel bitter plantje. In gedroogde vorm is het net zo giftig dus met hooi is het oppassen geblazen. Wel is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen en het plantje uit de wei te verwijderen. Ik zou al ik jullie was wel handschoenen aan doen. 2 Jaar geleden heb ik ook een dag plantjes verwijderd en had 's avond zenuwpijnen in mijn hand. Het is dus niet alleen giftig voor paarden!!!

Come over to the dark side, we have cookies!

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:57

Is er iemand wiens paard (of in je direkte omgeving) hier mee te maken heeft gehad? Hoe kwam je erachter dat het dit kruid betrof en wat waren de symptomen? Heeft de DA in eerste instantie de juiste diagnose gesteld?
Mijn paard is vorige week dinsdag ziek geworden en wij dachten allemaal dat het een hele erge allergische reaktie op vliegenspray was.

Ik haalde dinsdagavond Bailey uit het land om hem te poetsen. Hij liep erg moeizaam en toen ik hem wilde vastzetten ging hij helemaal verkrampt staan en zijn (witte) mond en neus was helemaal dik en hard en hij kwijlde verschrikkelijk. Zijn 2 witte benen waren ook verdikt.
De DA heeft de volgende dag bloed afgenomen en toen bleek zijn leverwaarden niet goed te zijn en het maagslijmvlies was ook niet in orde.
Ik zet hem nu 's nachts buiten omdat hij niet in de UV straling mag.
Zijn benen zijn nu weer normaal maar zijn neus en mond zien er verschrikkelijk uit. Eerst was het rood en opgezet, daarna zag je dat het verbrand was en werd het geler en nu zit het vol met korsten.

Toevallig kwam ik iets op bokt tegen over het Jacobskruid en met name deze onderstaande berichten trokken mijn aandacht:
Nathalie w"]
Mijn paard heeft dit ook gehad door een slechte leverfunctie zijn ze extra gevoelig voor zonlicht. Dit kan komen door giftige planten eten bijvoorbeeld.
[/quote]
[quote="Nathalie w"]
Zonnebrand middelen werken in dit geval niet met
een lever probleem. Je kunt er alle mogelijke middelen opsmeren maar dit moet je van binnenuit
oplossen. Ik dacht ook aan gewone zonnebrand bij mijn paard daarna ging het op mok lijken maar dat is natuurlijk raar midden in de zomer. Paard had twee ernstig onstoken benen en kreeg antibiotica maar hielp ook maar half. Bloedtest laten doen en ze had een leverprobleem laten behandelen en het probleem is nooit meer terug gekomen.
[/quote]
[quote="Karina schreef:
Jacob(kruis)kruid kan inderdaad een overgevoeligheid voor zonlicht geven, met zware verbranding als gevolg op witte huiddelen. Dit komt ook bij schapen voor en dan heet het dikkopziekte ofzo. Een van mijn paarden (paint) heeft het ook gehad, zag er echt vreselijk uit. Helaas toen zelf uit moeten zoeken wat de directe oorzaak was, want de DA behandeld alleen het symptoom...
Erger is inderdaad de aanslag die het pleegt op de lever. Homeopathie of een andere (natuurlijke)methode die erop gericht is gifstoffen uit het lichaam te verwijderen is zeker aan te raden.
Beetje moeilijk om uit te leggen hoe het kruid eruit ziet, als het doorgroeit wordt het behoorlijk hoog met schermen gele bloemetjes erin. De ellende van dat spul is dat het zelfs in gedroogde vorm (hooi!) altijd giftig blijft. Afmaaien helpt dus niet.
Het is iets van de laatste jaren, omdat het hier en daar bewust uitgezaaid schijnt te zijn in natuurstukken enzo. Maar het verplaatst zich razendsnel. Bij mijn ouders is er een pony (helemaal zwart dus geen verbrandingen, maar wel leververgiftiging) bijna aan dood gegaan.
Bereklauw geeft bij aanraken verbranding, ook bij mensen. Maar die plant herken je zeker wel, is erg groot.
Sterkte ermee!

En nu begin ik toch wel het vermoeden te krijgen dat Bailey dit op een of andere manier heeft binnen gekregen, hetzij op de wei of via hooi.
Zijn maatje Digger heeft namelijk 2 maanden geleden ook mok gehad.
Wie heeft meer informatie voor mij?!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:25

Als ik jou was zou ik als de wiedeweerga in overleg gaan met je da.
Vertellen wat je weet en wat je vermoedt.
En als die niet met een HEEL goed verhaal komt (waarom die denkt dat het wat anders is) er andere bij halen.

Controleer in ieder geval vanaf nu de wei en het hooi dat je paard krijgt en waarschuw evt. anderen op je stal (?) ook!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:28

promptertje schreef:
Heel gevaarlijk Pellie, het gif stapelt zich op in de lever, totdat die niet meer functioneert en het paard (of de koe, die zijn er ook gevoelig voor) sterft!

Ik heb vorig jaar mailtjes gestuurd naar het ministerie van landbouw en rijkswaterstaat, omdat de bermen naast de rijkswegen (en dus naast de weilanden) vol staan met dit kruid, maar ze verwijzen je steeds door naar anderen die er vervolgens ook niks mee doen. Misschien als alle bokkers gaan mailen?


Heb jij de adressen nog?
Al gaan niet alle Bokkers mailen,
ik in ieder geval wel!!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:07

Botervlieg schreef:
Als ik jou was zou ik als de wiedeweerga in overleg gaan met je da.
Vertellen wat je weet en wat je vermoedt.
En als die niet met een HEEL goed verhaal komt (waarom die denkt dat het wat anders is) er andere bij halen.
Controleer in ieder geval vanaf nu de wei en het hooi dat je paard krijgt en waarschuw evt. anderen op je stal (?) ook!


Heb weer kontakt met de DA gehad en die verzekerde me dat het bijna uitgesloten is dat het Jacobskruid de boosdoener zou kunnen zijn.
Zijn symptomen duiden echt op een allergische reaktie.

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:30

Botervlieg schreef:
Heb jij de adressen nog?
Al gaan niet alle Bokkers mailen,
ik in ieder geval wel!!


Ik zal even kijken of ik dat nog ergens heb opgeslagen, en anders beginnen we gewoon weer opnieuw bij het ministerie van verkeer, en dat van landbouw. Die gaan je dan eindeloos door verwijzen - is wel leuk om daar een soort dossier van te maken!

Extremely rare and Beyond Compare

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:26

promptertje"]
[quote="Botervlieg schreef:
Heb jij de adressen nog?
Al gaan niet alle Bokkers mailen,
ik in ieder geval wel!!


Ik zal even kijken of ik dat nog ergens heb opgeslagen, en anders beginnen we gewoon weer opnieuw bij het ministerie van verkeer, en dat van landbouw. Die gaan je dan eindeloos door verwijzen - is wel leuk om daar een soort dossier van te maken!
[/quote]

Top!
Zoal geen forum, dan toch een (dit) topic.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sunny43, Trendiction en 86 bezoekers