Ruiterbewijs...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Ruiterbewijs...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 22:40

Jaja, Mayo gaat 18 juli op voor het ruiterbewijs. Ik ga wat ritten maken op plekken waar het verplicht is, dus het lijkt me handig om eventuele boetes te voorkomen Haha!

Maar heeft iemand tips? Wel echt bruikbare, dingen waar je echt heel goed op moet letten? Dus niet zoiets als dat je hoofdstel goed moet zitten etc. Want dat kan ik zelf ook snappen Haha!

Ik hoor het graag Knipoog

Thanx

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:29

Ik heb 't 10 jaar geleden gedaan, dus het zal nu wel een beetje anders zijn. Maar het praktijk gedeelte gaat om controle en beheersing - het hoeft niet allemaal perfect te gaan, maar je moet laten zien dat je om kan gaan met problemen. Dus als je paard schrikt niet zelf ook schrikken, maar rustig opvangen en weer onder controle krijgen. Ze verwachten niet van je dat je paard nergens naar omkijkt ('t blijft tenslotte een beest) maar wel dat jij ermee om kan gaan als 'ie ergens van schrikt.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:39

Je moet ook springen geloof ik. Het beste kun je het op een manegepony doen die doen dat vaker. Een vriendin van mij heeft het is Austerlitz gedaan ze vond het best pittig.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:58

Het is helemaal niet zo moeilijk hoor. Ik vind dat je het met eigen pony moet doen. Als ie bang is voor vrachtwagens bv word er gekeken hoe jij ermee omgaat en of je veilig bezig bent. Je moet na dit examen ook op je eigen paard buiten rijden.
Tip: zakmes meenemen tijdens het buitenrijden. Bij ons stond het met een zinnetje in het boek en was bijna de enigste die het bij me had. Werd wel naar gevraagd bij ons.
Veel suc6 met het examen.
Groetjes

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 11:51

Oh dat van dat zakmes is een goede tip, thanx!

Ik ga het gewoon met Kasmier afleggen, uiteindelijk moet ik dit alles ook met hem doen en ik ken hem goed. Ik weet nu ongeveer wel hoe hij op dingen reageerd en ik kan er tot nu toe buiten goed mee omgaan. En springen tsja, dat gaan we dan maar snel even leren. Wist het al wel, nu nog doen, leuk! Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:54

Het springen is tot ongeveer 60 cm (toen ik het deed bleef het lager) verder moesten wij tussen een poortje door (oftewel zeg maar tussen een oxer waar ze dekens over hadden gehangen op redelijke hoogte) met 1 hand rijden en zonder beugels rijden.
Het handigste is het als je er een cursus voor doet, dan weet je precies wat er gevraagd wordt.
Als je veel van de theorie weet is het niet zo heel erg moeilijk, de leukste vraag die ik nog weet van mijn examen was:
Waarvoor draag je een cap:
1. tegen de zon
2. omdat het mooi staat
3. voor de bescherming

Haha! Haha! Haha!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 11:59

Nou een cursus gaat niet lukken. Die zijn doordeweeks overdag en ik kan echt niet elke dag heen en weer om een dagdeel cursus af te leggen Haha!

Dat smalle doorgangetje met eventueel dekens zou een probleem kunnen vormen. Kasmier heeft een rothekel aan smalle doorgangen. Is dat verplicht om door te gaan in het zadel? Of gaat het erom dat je er goed doorheen komt, dus ook eventueel naast je paard?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:00

Wij moesten het vanuit het zadel doen, eventueel achter een ander aan...

Overigens heb ik m nu 3 jaar...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 12:03

Oh, hmm... dan hoop ik maar dat hij verliefd wordt op een of andere flinke kont voor hem en er zo doorheen loopt Haha!