[AR] IJslander geschikt voor samengesteld mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

[AR] IJslander geschikt voor samengesteld mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 12:19

Zou de IJslander een geschikt ras zijn om samengesteld mee te gaan mennen? Het voordeel van een IJslander is, dat ze niet zo groot zijn (ivm vervoer) en dat toch iedereen erop kan rijden. Vandaar deze gedachte.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:19

Ijslanders zijn misschien te heet voor het sgw- mennen.
Bij de dessuur krijg je het moeilijk, denk ik.
Verder zijn ze wel oersterk, ontzettend wendbaar en snel, graag commentaar van IJslanderkenners.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:03

Ik ben ook absoluut geen IJslanderkenner, maar voor samengesteld mennen moet je paard de juiste gangen goed beheersen. In dit geval dus stap, draf en galop en geen tölt of telgang.

Een IJslander heeft denk ik wel het karakter om door te zetten als dat van hem gevraagd wordt.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:16

Een ijslander bezit ook stap draf en galop hoor.
je paard gewoon goed aan de stemhulpen zetten en dan moet het zeker kunnen.
Je hebt een groot voordeel in het ijslandseras, ze zijn klein , oersterkt, uitstekend uithoudingsvermogen en ze zijn zeer wendbaar.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:16

Cowgirl schreef:
Een ijslander bezit ook stap draf en galop hoor.


Ja duhhh.... dat snap ik ook wel.
Maar je zal ook een dressuurproefje moeten rijden en het staptraject stappen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 13:23

Dus jullie zien het grootste probleem is de dressuurproef liggen?

Zijn er dan geen ijslanders die goed zijn in de dressuur? Er zijn toch ook fjorden die Z dressuur lopen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:16

eveline_B schreef:
Dus jullie zien het grootste probleem is de dressuurproef liggen?


Dat zou een probleem kunnen zijn, maar het hoeft niet. Bij veel paarden is de dressuurproef een probleem.

Citaat:
Zijn er dan geen ijslanders die goed zijn in de dressuur? Er zijn toch ook fjorden die Z dressuur lopen?


Dat wordt er niet gezegd en dat is imo ook een totaal andere discussie.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:55

Je moet ook een ijslander kopen met een goede stap en een goede draf. daarmee wil ik zeggen een ijslander die niet lateraal stapt of draaft(schweinepass, overigens is dit een zeer langzame telgang).

Maar een ijslandruiter zelf zal ook een paard met een goede stap en draf willen hebben, waarom? omdat op ijslanderwedstrijden ALLE gangen getoont moeten worden in bepaalde proefen.

Dus nog steeds Ja, een ijslander is zeker geschikt om mee te gaan mennen en samengesteld te rijden en de dressuur proeven hoeven bij een goed afgericht/getraind paard gee enkel probleem te zijn..

Ferretangel

Berichten: 264
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 19:35

Je hebt ook ijslanders die niet alle 5 de gangen beheersen.
Dus misschien kan je dan juist het beste op zoek gaan naar een ijslander die alleen stap,draf en galop kan.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 13:20

Citaat:
Dus misschien kan je dan juist het beste op zoek gaan naar een ijslander die alleen stap,draf en galop kan


een ijslander koop je om zijn gangen anders kun je net zo goed een fjord of een haflinger kopen,die zijn er ook in maat 1.38m en kunnen het hele jaar door buiten blijven en een volwassenen op zo'n dier geeft ook geen probleem.
En die zijn ook nog een stuk vriendelijker voor je bankrekening ook Haha!

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:51

Idd Cowgirl.
Kennis van me rijd met een tweespan ijslanders op redelijk niveau dressuur/vaardigheid en marathons. Dus het kan wel.
Staat fototje van op me site ergens zelfs Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:10

Ik heb net de nieuwe mensport binnen, daarin staat een heel stuk over het mennen met gangenpaarden waaronder IJslanders.
Leuk stukje met mooie foto´s.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:23

Ilindra schreef:
Ik heb net de nieuwe mensport binnen, daarin staat een heel stuk over het mennen met gangenpaarden waaronder IJslanders.
Leuk stukje met mooie foto´s.


wou het net zeggen! Maar het is een heel leuk stuk!! Ook waar je informatie enzo kan krijgen

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:52

nou zeg waarom zegt nou iedereen net wat ik wilde gaan zeggen! Nou dan schrijf ik het nummer er wel bij want over twee maanden is dat ook de nieuwe mensport niet meer. Haha!
nummer 4, 19e jaargang, Juni 2003. Knipoog

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:39

En in dat stuk staat ook dat de tolt en de telgang ongwenst zijn, (in de maraton) dus de vraag is of je wel met IJslanders maratons moet gaan rijden.... Die meneer had zo zijn bedenkingen. Terwijl een ander dat weer niet vind, dus daar zijn de meningen over verdeeld, en ik denk ook dat het uitmaakt wat voor IJslander je voor de kar hebt! Pling Maar mijn IJslander doet het prima voor de kar!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:19

Ook ik heb een IJslander voor de kar staan.
Hij is vijf ganger, met veel toltaanleg. Toch geeft hij de voorkeur aan draf voor de kar. Het is wel zo als ik hem wat "tolt" hulpen geef. Dat hij dan tolt voor de wagen...
Een ijslander zal sneller gaan tolten als je spanning op hem legt, en is de heftige marathon mensport misschien wat minder geschikt voor een paard met veel toltaanleg. Een echte vierganger die zwaar te tolten is, zal eerder blijven draven. Maar zoals boven al wordt gezegd, als je ze goed op je stemhulpen traint, leg je ook minder lichamelijke druk op het dier.

Kan trouwens iemand me vertellen hoe ik aan dat nummer van Mensport kan komen ?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 20:47

liberty"]
[quote="Ilindra schreef:
Ik heb net de nieuwe mensport binnen, daarin staat een heel stuk over het mennen met gangenpaarden waaronder IJslanders.
Leuk stukje met mooie foto´s.


wou het net zeggen! Maar het is een heel leuk stuk!! Ook waar je informatie enzo kan krijgen
[/quote]

Ja, dat idee had ik ook al, heb net de Mensport maar weer eens een keertje in de winkel gekocht en vond dus ook dat artikel.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 08:44

Leuk zeg, bedankt voor alle informatie! Ik zal die mensport eens op gaan zoeken.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:55

Ik denk dat een dravend paard meer kracht kan zetten als een toltend paard.
Een toltend paard heft zich omhoog terwijl een dravend paard zich meer in het tuig kan gooien om het gewicht te trekken.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:19

Wahaha Die kennis waarover ik eerder sprak is degene van wie er dar stukje in de mensport staat (en verder nog een ander stukje, beide met foto). De kar en ook die waar de Walker voor staat zijn afkomstig van m'n pa die die ze heeft geleverd. Haha!
Volgens die ijslander rijder (die ook zei dat beide stukjes het resultaat waren van een telefoongesprek van 5 minuten) zal een ijslander niet snel tolten in de marathon omdat ie dan z'n rug helemaal weg drukt en geen trekkracht meer heeft.
Een paar menlessen van Jan van de Broek waren nodig om de extra gangen voor de kar geheel af te leren. Wat je over hebt zijn sterke werklustige en koelbloedige paardjes. Ze presteren goed in de dressuur ook.