inrijden van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

inrijden van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 20:09

Volgens de man van wie ik mijn paardje heb gekocht kunnen we haar in september gaan inrijden dan is ze 2 jaar en 5 maand oud. Ik moet dan wel heel rustig aan doen en max. 3 ker in de week 20 minuten rijden en verder veel afwisselen maar is dit niet te jong? Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips?


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 20:26

Ik vind het heel erg jong. Als ik jou was zou ik nog even wachten tot je paardje echt drie is en dan nog een jaartje echt heel rustig aan doen. Hoe rustiger je het doet op zo'n jonge leeftijd, hoe langer je paard uiteindelijk mee zal gaan!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 20:55

Dat betekend dat ze nu 2 is... Wel erg jong maar het is per paard verschillend.
MIjn hengst is nu 3 (mei) en die blijft dit seizoen nog in de wei want ik vind m nog te jong..

She's my lady Lovers

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:12

vind het idd ook jong..zou ook zelf nog even wachten

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:14

Ik zou ook volgend voorjaar beginnen........Maar misschien is jouw paard er wel al rijp voor. Ik wacht zowizo altijd tot het voorjaar na hun 3 worden.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:20

't Ligt aan het ras, de rijpheid, enz. De meeste tweejarigen ('k heb alleen verstand van wpn-ers) zijn er nog niet klaar voor. Mentaal niet en fysiek niet. Je moet je ook afvragen waarom je 't zou doen: voor jezelf (wil je graag rijden, nou dan is drie keer in de week 20 minuten ook niet echt veel), voor je paard (??).
Soms rijden (ervaren) mensen hun paard in met 2,5, zitten er 5 of 6 keer op en zetten hem dan weg om het volgend voorjaar dan weer te beginnen. Ze doen dat vaak bij wat dominante types.
Maar ga maar eens zoeken, er zijn hier al heel wat discussie gevoerd over de leeftijd van inrijden.
Ik vind het zelf ook prettiger om een paard in te rijden in het voorjaar of de zomer, dan kunnen ze lekker veel de wei in en kun je wat buiten rijden. 's Winters staan ze vaak veel op stal, 't is koud, de paarden zijn fris en dan zit je op zo'n jolige 2,5 jarige. Niet echt een goede situatie om een paard rustig in te rijden!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:26

Kendra schreef:
't.
Ik vind het zelf ook prettiger om een paard in te rijden in het voorjaar of de zomer, dan kunnen ze lekker veel de wei in en kun je wat buiten rijden. 's Winters staan ze vaak veel op stal, 't is koud, de paarden zijn fris en dan zit je op zo'n jolige 2,5 jarige. Niet echt een goede situatie om een paard rustig in te rijden!
ook wel eens die fout gemaakt? Haha!

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:28

Het is JONG!! Bij 2.5 kanje rustig aan gaan beginnen met longeren en met 3 mag je zadel mak maken en rustig gaan rijden, maar zo heb ik het geleerd...maar ik vind dat je dus beter kan wachten!

Your stairway lies on the whispering wind

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:41

Ik denk dat je met het rijden moet wachten tot je paard 3 is en dan nog maar hooguit een kwartiertje en dat misschien 3 x in de week zo doe ik het ook met de friesen die ik beleer en dan lekker weer het land op.
Wel kun je beginnen met zadelmak maken dekje er op zadel erop klaar en dat op bouwen tot langere tijd er op laten liggen.Accepteren van het bit enzo kun je ook gaan doen en de longeer basis aan gaan leggen maar niet langer dan 10 minuten!!!!!!!!
Veel succes ermee.

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:16

dit doet me denken aan wat iemand hier een tijdje geleden schreef,echte paardenliefde is,wachten tot je veulen een stevig 3 jarig paard is en dan pas beginnen (dus 3 jaar wachten)
dit trouwens niet persoonlijk opvatten.
je verheugd je denk ik erg om op hem te rijden,maar ik zou ook echt wachten tot hij drie is.
ik vind wel net zoals de andere dat je wel alles kunt beginnen als hij 2,5 is met longeren,bitje in enz.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 10:51

Ik zou zeker wachten tot hij 3 is om er mee te rijden. Zadel en bit kan je echter al wat vroeger gewend maken, kan nooit kwaad. Wij rijden met onze arabieren vanaf hun 4de, vanaf hun 3de leggen we er het zadel op, het bitje in de mond en dan gaan wij zo wandelen met een ervaren paard erbij. Wandelen aan de halstertouw dan wel te verstaan zonder dat er iemand op zit. Zo worden ze al aan allerlei zaken gewend die zich buiten hun weide en stal bevinden/ voordoen. Alles hangt natuurlijk af van het ras wanneer je het beste begint, maar 2.5 vind ik erg jong voor elk paard.

groetjes Janna

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 13:51

Ik vind 2, net zoals de rest die geantwoord heeft, ook erg jong, te jong zelfs. De bouw is dan nog te onstabiel om gewicht te dragen. Bij de meeste 2 jarigen zie je dat ook nog heel sterk door die overdreven hoog staande achterhand. Waarom zou je voor at half jaar (of nog wat langer) de uiteindelijke bouw van je paard op het spel zetten... Lijkt het mij persoonlijk niet waard.
De opmerking van Kendra is daarbij ook nog een goed argument, de frisheid van het weer. Het laatste paard wat ik mee ingereden heb is zadelmak gemaakt toen het 30 graden was, dan hebben ze niet zoveel verzet. (kwam trouwens gewoon toevallig zo uit hoor!) Maar scheelt veel.


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:24

gijsenkim"]
[quote="Kendra schreef:
Ik vind het zelf ook prettiger om een paard in te rijden in het voorjaar of de zomer, dan kunnen ze lekker veel de wei in en kun je wat buiten rijden. 's Winters staan ze vaak veel op stal, 't is koud, de paarden zijn fris en dan zit je op zo'n jolige 2,5 jarige. Niet echt een goede situatie om een paard rustig in te rijden!
ook wel eens die fout gemaakt? Haha!
[/quote]
Nee, het ZIEN bij een ander was al genoeg........ Haha! Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:27

beautyfull_mickey schreef:
Ik vind wel net zoals de andere dat je wel alles kunt beginnen als hij 2,5 is met longeren,bitje in enz.

Maak niet de fout een 2,5 jarige te veel te longeren - geeft altijd een enigszins onevenredige belasting, zeker als de volte (te) klein is.


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:59

Kendra"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
Ik vind wel net zoals de andere dat je wel alles kunt beginnen als hij 2,5 is met longeren,bitje in enz.

Maak niet de fout een 2,5 jarige te veel te longeren - geeft altijd een enigszins onevenredige belasting, zeker als de volte (te) klein is.
[/quote]

wij deden idd,gewoon het hele longeertouw gebruiken,erna wat korter enz.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:25

ja idd je kunt wel met beginnen met bitje indoen, longeren (idd nie te veel). je kunt ook gewoon vast oefeningen doen met je stem (stap draf halt en galop enz) toen mareska da kende ben ik begonnen met mennen (zonder iets erachter, jah behalve mezelf dan Haha!) dan leerde ze het sturen vast een beetje. Nu is ze echt heel fijn te rijden en ook helemaal niet zwaar in de mond btw.

Ik ken een meisje. Die heeft haar pony met de 2.5 ingereden, en ze heeft um werkelijk KAPOT gerden!!! ze ging er altijd meej jagen in de bossen bla bla bla die verhalen kennen jullie wel. En nou issie 5 en issie vorige maand afgemaakt moeten worden omdat ie vanalles mankeerde!!!
wel zielig voor haar, opzich. Oei ik hoop btw nie da ze op bokt zit!

greetz


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers