middenstap ruimer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NFkim
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Enkhuizen

middenstap ruimer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 11:39

hoe kan ik het beste mijn pony in de middenstap laten verruimen.Het wil niet echt goed lukken, ze versneld wel maar verruimen...nee,dat doet ze niet.Ze kan wel verruimen maar dan gaat ze heel langzaam stappen en dat is volgens mij niet helemaal de bedoeling, Iemand tips ?


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:23

Verruimen tot middenstap gaat als volgt tewerk.
Netjes gewoon arbeidsstap(of al verzameld) en dan als je over gaat op verrruimen breng je je handen meer naar voren(de meegaande beweging word groter)en evetueel laat je je teugels iets door je handen glijden zodat er meer ruimte komt.Je zit maakt een ruimere beweging(met de zit ruimer duwen) en de kuit komt ook zachtjes een beetje meer in.De pony gaat over het algemeen iets harder stappen maar vooral de passen worden groter.Dit punt moet worden geoefend en langzamerhand meer en meer worden uitgevoerd.Hij zal moeten gaan begrijpen dat jou hulp niet versnellen betekend.Dus niet meteen van punt naar punt willen gaan verruimen maar langzaam proberen het uit te bouwen,je zal je pony onder je moeten voelen verruimen.De passen kunnen niet kleiner worden maar moeten altijd ruimer.Hoe meer jij hem de kans bied om te kunnen verruimen hoe mooier het eruit kan komen te zien.

NFkim
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 19:04

dank je wel Holly ik zal het proberen.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:42

ook een paar balkjes, eerst op normale afstand voor de stap en steeds iets verder uit elkaar leggen wil als hulpmiddel wel eens werken. probeer dan na de balken nog een paar passen zo door te gaan, en dan pas terug naar arbeidsstap. je pony zal leren om ruimer te lopen zonder harder te gaan, geef wel de hupen zoals hierboven voor de middenstap je moet het na een aantal keer zonder balken kunnen.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:15

de uitgestrekte stap (of middenstap) is eigenlijk hetzelfde als middendraf of uitgestrekte draf.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:32

Zorg dat je de hals goed op lengte krijgt.
Welk niveau rij je?

She's my lady Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:45

In veel gevallen is het zo dat de ruiter teveel doet met de hand
Probeer die als eens zeer goed mee tegeven, meestal komt dan de ruimere stap er vanzelf al achter aan.
Die je uiteraard ook met je zit niet moet tegen werken.

Vandaar uit kun je nog wat bijdrijven, maar bij paarden die al van nature niet de geweldigste stap hebben, gaan ze dan vaak alleen maar sneller.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:00

Hou voor je gevoel de teugel op spanning. Speel met je vingers aan de teugel, zodat hij zijn kaak loslaat (let op: NIET terugwerken met je hand, hou ze op de plaats, ellebogen en polsen gebogen houden). Zet daarbij je heup meer in je hand. Dwz: kantel je heup, zodat je meer vanuit je heup voorwaarts werkt. Later als hij niet goed reageert, kan je evt beenhulp gebruiken. Maar de reden waarom je eerst met je zit moet werken is dat je een voorwaartse drang creƫert, die opgevangen wordt door je hand. Hou niet vast, werk niet terug, maar gebruik deze drang om hem meer door de kaak te krijgen. Laat hij daar los, ontspan dan je hand (maar laat hem niet langer worden in de nek of in de teugels). Laat hem als het ware vallen in je hand. Van daaruit kan je met je zithulp de stap meer laten verruimen.
Met deze oefening moet hij meer zijn rug gebruiken en hierdoor zal er vanzelf meer ruimte in de stap ontstaan.
Van hieruit kan je de teugels steeds meer uit je handen laten kauwen. Probeer dit centimeter voor centimeter langer te laten worden, zonder dat je het contact verliest. Ga hierbij goed mee met je hand. Let erop dat de neus er meer uitkomt en niet gaat dalen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:03

een handige tiup isd vaak ook om je zweep gewoon op de schouder (voor het zweetblad) te leggen. Verder niets meer aan toe te voegen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 08:01

Willy, waarom kan een paard niet over een rij balkjes stappen? Die van mij kunnen dat prima zonder hun voeten te stoten. Snap niet goed waar je dit op baseert.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:31

ik ook niet, die van mij doet het ook gewoon, zonder moeite ik heb op de manege waar ik vroeger reed ook balkjes gestapt, en nooit problemen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:35

wat is dat voor kwats willy?

en je paard daar zuiniger mee maken?
nog nooit van gehoord, wel van andere misselijke dingen, maar daar zat dit toch niet bij

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:39

runningkawa schreef:
wat is dat voor kwats willy?

en je paard daar zuiniger mee maken?
nog nooit van gehoord, wel van andere misselijke dingen, maar daar zat dit toch niet bij


Staat hier idd ook zo'n geweldig topic over, daar wordt je idd misselijk van.... Knipoog

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:46

mijn paard kan zonder er zelfs maar naar te kijken in stap over balkjes, geen enkele moeite! Ik vind het zelfs een hele goede oefening om tijdens het in/uitstappen af en toe over een paar balkjes heen te stappen! beetje stretchen!

All people smile in the same language....

NFkim
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 16:04

Nistria schreef:
Zorg dat je de hals goed op lengte krijgt.
Welk niveau rij je?


ik rijd nu L1 k heb pas mijn eerste wedstrijd gehad en dat ging wel goed (180 pnt) maar de middenstap wou echt niet lukken dus vandaar dat ik er advies over vraag...

de rest ook allemaal bedankt voor jullie reacties


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers