mok, gewoon rijden?! en hoe te behandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

mok, gewoon rijden?! en hoe te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 18:05

heey, misschien kan dit beter bij medisch, maar heb het toch maar hier geplaatst.

Kim had een week of 2 geleden een hoefzweer ( de hoefsmid had een hoefnagel in het 'leven' geslagen Boos!
We hebben haar toen heel goed behandeld, ( nadat het ijzer er af was ) door haar iin het land te laten lopen in een zak met soda, om een onsteking te voorkomen. En dat is ook gelukt, maar degene die de zak met soda zou verwisselen etc. is vergeten het allemaal droog te maken daarna Lips are sealed en aangezien het een wit beentje was.... heeft Kim dus nu mok *zucht * Het is allemaal niet zo heel erg, ze loopt er verder ook niet kreupel van.
Nou is mijn vraag, kan je gewoon rijden met mok? ( zoals in mijn geval, waarbij de pony niet kreupelt )
En hoe behandelen jullie zoiets?
Ik krab elke dag de kortsen eraf en was het heel goed met speciale shampoo, droog het daarna goed af en smeer het in met mokzalf.
Daarna gaat ze gewoon de hele dag het weiland in ( en word ze eruit gehaald als het begint de regenen )
Hoe lang duurt zoiets meestal? ( Kim heeft het nog maasr vanaf woensdag )

(L)


Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 06:16

Wij doen altijd 1 keer goed wassen en korstjes eraf krabben dan insmeren met hydrocortiderm. Hierna niet meer natmaken!! Dus ook niet meer wassen en iedere dag insmeren met hydrocortiderm

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 06:42

Ik ben meer van de natuurlijke middelen.
Kloven kunnen best pijnlijk zijn, maar daar hoeft je pony niet op te kreupelen.
Ik had altijd prima resultaat met Calendulazalf van VSM.
Nu is er calendula-echinacea-gel bij de Paardendrogist (momenteel in de aanbieding). Dat ken ik niet, maar het lijkt me goed.

.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 06:54

Ik doe ook een keer wassen en de korstjes eraf rollon met mijn vingertoppen, dus wat niet gaat laat ik zitten en insmeren met hydrocortiderm, en idd niet meer natmaken.
Je kan gewoon rijden met je paard maar ontwijk wel modder e.d.

SassyRanch
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 13:39

Ook ik gebruik Hydrocortiderm bij mijn paarden als ze mok hebben, helpt goed en snel !
Ook handig bij wondjes enzo...
PS is gewoon bij de dierenarts verkrijgbaar

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 17:20

ik heb gewassen met betadine shampoo en 2 x per dagf ingesmeerd met mokcrem na 3 wkn was het weg maar mijn merrie had dan ook een grote plek

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:39

mijn haf heeft er dus nu ook last van vreselijk. Ik was het om de dag met betadine en ik doe er nog ff geen zalfjes op. ff aankijken,
gelukkig werkt een stalgenoot van mij in Utrecht in die dierencentrum. Dus aan haar kan ik het gelukkig vragen hoe en wat

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:47

ja hoor je kunt gewoon rijden en als je het goed schoon en droog houd en er elke dag mokzalf op smeert dan is het meestal zo weg. groetjes noortje

Anouar
Berichten: 52
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 08:25

Ik houd het simpel: een keer wassen met Betadineshampoo en dan voor en na het rijden baby(talk)poeder erop. Bij mij is het altijd met een paar dagen weg! Ik spoel hem wel na iedere training af. Dan droog ik de 'mokplek' en strooi dan weer wat talkpoeder erop, werkt super en ruikt nog lekker ook! Gelukkig heeft die van mij het erg weinig (zou het komen omdat ik zijn benen opscheer...?).

Love is... just a moment!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 13:56

Mijn tinker heeft het nu heel erg, zelfs op de achterknieën heeft ze mokbultjes. Ik denk erover om ook te gaan scheren alhoewel dat niet wordt aangeraden geloof ik (bij tinkers dus). De hoefsmid zei weer dat je de korstjes er niet af moet halen, gewoon een klodder mokzalf erop, niet eens goed inwrijven, en dan moet het ook goed komen.
Vanmiddag hoorde ik praten over schone motorolie om mok te behandelen, dat schijnt zo'n oude boerenwijsheid te zijn. Wie heeft ervaringen?


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:37

Oeps!
Daar werd waarschijnlijk 'verlopen olie' mee bedoeld (= synthetische gebruikte olie uit (auto)motoren).
Is inderdaad een oude, goedkope en helaas wijdverbeide ONwijsheid.

NOOIT doen ajb.

.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:19

Nee, ze bedoelden nieuwe motorolie die je o.a. bij de Gamma of Shell pomp kan kopen. Soms kunnen oude middeltjes wel werken. Ze zijn in ieder geval een stuk goedkoper dan de moderne sprays, cremes etc. Maar voordat ik zoiets ga gebruiken wil ik wel ervaringen weten; als het goed zou werken is het in ieder geval een oplossing. Volgens mij helpt het ook nog tegen vliegen, dus dat is 2 vliegen in 1 klap Knipoog

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-03 16:36

ik gebruik nu vaseline, dat helpt veel beter dan de 'officiele' mokzalf. Ook uierzalf helpt geweldig!
Ik masseer het er wel heel goed in, dat je eigenlijk de korstjes losmasseerd, en het ziet er bij Kim al stukken beter uit! * gelukkig! Lachen *
van motorolie heb ik nog nooit gehoord, maar echt lekker gezond klinkt het niet...

(L)

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:42

Soxje schreef:
Nee, ze bedoelden nieuwe motorolie die je o.a. bij de Gamma of Shell pomp kan kopen. Soms kunnen oude middeltjes wel werken. Ze zijn in ieder geval een stuk goedkoper dan de moderne sprays, cremes etc. Maar voordat ik zoiets ga gebruiken wil ik wel ervaringen weten; als het goed zou werken is het in ieder geval een oplossing. Volgens mij helpt het ook nog tegen vliegen, dus dat is 2 vliegen in 1 klap Knipoog


Volgens mij zitten daar giftige stoffen in hoor, niet doen dus!!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:58

Uierzalf kan ik er ook wel eens gaan opsmeren, ik heb pas geleden een grote pot gekocht voor haar verbrande neus. Die smeer ik nu in met fotosel en niet meer met uierzalf. Ik ga gewoon 1 been proberen met uiercreme en de andere met mokzalf, eens kijken wat het beste resultaat geeft. Ik denk dat haar weerstand wat minder is omdat ze meer mok en zonnebrand heeft. Eigenlijk zou ik misschien extra vitamines moeten geven? Wie weet raad?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:13

Bespreek dit eens met de Paardendrogist?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:32

De paardendrogist is een winkel, en ik vind ze ook nogal prijzig. Ik kan natuurlijk altijd om advies vragen, daar ben ik beter af dan bij een dierenwinkel. Maar ik kan ook weer eens een dierenarts (zucht) langs laten komen. Volgens mij stond in de laatste Bit een artikel over (verkeerde) kruiden voor onze paarden. Daar ben ik toch ook wel bang voor hoor. En dan heb je nog het verschil tussen warm- en koudbloeden, die van mij heeft ook een ander (kariger) eetpatroon dan een warmbloedpaard. Het is dus vooral een kwestie van ervaringen uitwisselen met andere mensen en niet gelijk kwistig je euro's uitstrooien voor allerlei flutcremes e.d.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-03 20:28

Soxje schreef:
Uierzalf kan ik er ook wel eens gaan opsmeren, ik heb pas geleden een grote pot gekocht voor haar verbrande neus. Die smeer ik nu in met fotosel en niet meer met uierzalf. Ik ga gewoon 1 been proberen met uiercreme en de andere met mokzalf, eens kijken wat het beste resultaat geeft. Ik denk dat haar weerstand wat minder is omdat ze meer mok en zonnebrand heeft. Eigenlijk zou ik misschien extra vitamines moeten geven? Wie weet raad?


Zou je mij dan even een PB willen sturen met het resulaat? ben namelijk wel benieuwd wat beter werkt, uierzalf of mokzalf...
De eerste 2 dagen heb ik mokzalf gebruikt, maar dat werkte niet echt geweldig, toen ben ik over gegaan op uierzalf, en dat werkt beter... maarja dat kan ook zijn omdat het toen al vaker behandelt was.. ben dus erg benieuwd!

(L)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:01

De d.a. is vanmiddag geweest. De bultjes op de spronggewrichten zijn inderdaad mokmultjes. Ik heb maar weer een pot mokzalf van Virbac bij hem gekocht, daar zit behalve gele vaseline 10% levertraan en 10% zinkoxyde in. Ik heb de benen vandaag nog allebei met die mokzalf gedaan maar vanaf morgen ga ik 1 been met uiercreme behandelen, ik zal laten weten of er verschil is. (In ieder geval in prijs denk ik Knipoog . Als de benen vies worden (regen, modder) dan moet ik ze wassen met kindershampoo, die ontvet het minste. Ik denk trouwens dat pure vaseline ook al zal helpen maar nu de mokplekjes zo talrijk zijn probeer ik dat nog maar niet. De d.a. vond de toestand trouwens niet alarmerend, het zijn ook geen grote plekken maar ze moeten wel weg.

mootje20
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:46

ik behandel mijn paard (die heeft er helaas snel last van) met hydrocortiderm dat vind ik het beste en ik was het 1 x met betadine shampoo maar krap nooit de korstjes dr af die gaan er vanzelf wel af als de huid eronder hersteld is wat ik ook gehoord heb is betadine poederspray erop spuiten omdat het dan indroogt??nou wordt die van mij helemaal panisch als ik het op zn been wil spuiten ik kan het overal spuiten behalve op zn been beetje suf maar het is niet anders.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:14

Bij Sox gaan de bultjes op de sprongen niet weg helaas. Ik kan nog een paar dagen inspuiten met poederspray, zit nog een klein beetje in de bus, maar ben zo langzamerhand radeloos. Heb gisteren een nieuw flesje hydrocortiderm gehaald, ook voor haar verbrande neus, dat helpt echt prima! De DA kan een schraapseltje komen nemen en dan onder de microscoop onderzoeken of het een bacterie is. Dat laat ik dan maar doen als het over een maand nog niet weg is. Ze heeft er geen last van, het voelt niet extra warm aan en misschien verdwijnen de bultjes wel als het koeler wordt.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:26

Er zijn echt zoveel mokmiddelen en dat geeft wel aan hoe moeilijk het te behandelen is. Ik wordt er op het moment ook radeloos van, de mijne is al tijden niet rad door ernstige mok rechtsachter. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar op het momentben ik aan het smeren met een mengsel van zwavelbloem en sla-olie en krijgt ze cure-mok pilletjes van de paardendrogist.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

mootje20
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:55

ik heb mijn paard ook cure mok gegeven en daarbij nog mudgard dat is een poeder van de paardendrogist wat je over het voer moet geven er zitten antioxidanten in en het helpt om de mok van binnenuit tebestrijden ik was hier erg enthousiast over want de mok droogde helemaal in

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:57

Ik denk echt dat dit broeierige weer de mok verergert Boos!. Ik heb een tijdlang kruidenthee gemaakt, je moet dan 1 liter kruiden trekken en over het voer of in het drinkwater doen. Dat is met een paard op pension bijna onhaalbaar. Nu ze op een goede weide staat hoef ik niet bij te voeren en het drinkwater gaat in grote tonnen, ook voor de andere paarden. Ze staat dus niet op stal. Ik heb het van de winter wel gedaan maar vond de (dure) kruiden weinig of geen baat hebben. Kan nu ook niet op de naam komen, is wel een bekend middel geloof ik.
Hoe ernstig is de mok Rieja, grote plekken en waar op het achterbeen? Sox loopt er niet minder om maar ik baal ervan dat die bultjes niet weggaan en ben ook bang dat het zich nog uitbreidt.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:15

Die van mij heeft het in de kootholte en aan beide zijkanten van de kroonrand tot de onderkant van de kogel, helemaal voorop zitten ook nog een paar plekjes. Aan voorkant, zijkant en achterkant zeg maar plekken van 7x7cm.
De zwavel lijkt trouwens wel te helpen, ze is nu braver met behandelen en de korstjes beginnen er wat af te vallen. Die van mij is linksom aan de longe echt niet rad (zeg maar kreupel) en rechtsom wel goed, heel vreemd. Ik heb de VA er naar laten kijken en die dacht dat het wel uit de mok moest voortkomen.
Als hij er niet minder om loopt, zou ik gewoon rijden, dan stimuleer je de bloesomloop wat meer dan dat hij niets doet.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Murloc, nijnthju, SannevZ, wisanda2003 en 34 bezoekers