Mijn paard heeft altijd haast.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Mijn paard heeft altijd haast.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 21:24

Mijn paard is nogal voorwaards tijdens het buitenrijden. Ze kan zelf geen tempo bepalen en dat is mijn eigen schuld. Ik ben niet consequent genoeg geweest en gebruik teveel de teugels (nog overgehouden van dressuur rijden)
Als ik teugel geef versnelt ze, totdat ik de teugels weer oppak. Dan komt ze weer terug, maar zodra ik weer teugel geef versnelt ze weer. En zo gaat het maar door. Ik word er helemaal gek van en weet niet hoe ik dit kan corrigeren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:34

Shelley schreef:
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een beetje... mijn bijrijdpaard wilde alleen maar galopperen buiten. Ik heb er verder niks aan gedaan, het kwam vanzelf goed toen ik meer vertrouwen begon te krijgen (teugels los en ontspannen zitten, maar als je paard dat niet gewend is, gaat dat ook niet helpen). Maar ze zeggen dat het helpt om vooral vol te houden met oppakken en weer loslaten. Je paard zal het vanzelf gaan begrijpen. Of aan het werk zetten buiten. Op brede paden van links naar rechts tot de randen rijden, dus zig-zag. Als hij versnelt, meteen halthouden, een paar passen achterwaarts en rustig weer verder rijden. Kost wel veel tijd, maar moet wel weer goedkomen.

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 21:40

Ja ik denk ook dat ik moet volhouden, maar als ik samen met iemand aan het rijden ben is het wel vervelend dat ik steeds mijn paard moet corrigeren. Dan wil ik relaxed een buitenrid maken. Maar morgen ga ik weer eens alleen, meestal gaat het dan al beter. Als er andere paarden bijzijn, heb ik er het meeste last van.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:56

Klinkt heel bekend Lachen
Idd heel konsekwent zijn.

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:40

ik heb daar zelf ook last van en ik heb dus ook de neiging om aan de teugels te trekken. Ik denk dat je gewoon de teugels langzaam moet loslaten en meer met je zit moet gaan inwerken. (eerst oefenen in een bak of zo). Je moet wel vertrouwen in je paard hebben denk ik. Bij mij pony werkt dat wel. Ze krijgt al door dat ze nie altijd zo hard hoeft. Haha!

Veel succes ermee!


Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 08:59

Elles"]
[quote="Shelley schreef:
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een beetje... mijn bijrijdpaard wilde alleen maar galopperen buiten. Ik heb er verder niks aan gedaan, het kwam vanzelf goed toen ik meer vertrouwen begon te krijgen (teugels los en ontspannen zitten, maar als je paard dat niet gewend is, gaat dat ook niet helpen). Maar ze zeggen dat het helpt om vooral vol te houden met oppakken en weer loslaten. Je paard zal het vanzelf gaan begrijpen. Of aan het werk zetten buiten. Op brede paden van links naar rechts tot de randen rijden, dus zig-zag. Als hij versnelt, meteen halthouden, een paar passen achterwaarts en rustig weer verder rijden. Kost wel veel tijd, maar moet wel weer goedkomen.
[/quote]

idd, vertrouwen krijgen, ontspannen zitten, teugels los durven laten en oppakken als hij versnelt. Ik ben daar nu een half jaartje mee bezig en het werkt! Ben nu zover dat ik over het algemeen met een lange teugels rustig kan draven. Soms gaat het niet en probeert hij het weer en wat dan ook goed helpt bij mij is circeltjes rijden. En dan het liefste op een smal pad zodat ik hem door de bramen struiken en het hoge gras moet sturen }>
vind'ie niet fijn . Dan gaat het meestal wel weer over. maar het heeft dus een half jaartje geduurd voordat het zover was....
succes!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:26

jij en je paard moeten vertrouwen in elkaar krijgen, dan komt het denk ik vanzelf weer goed

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 12:49

herprogrammeren... ze is heel braaf, ze luisterd keurig, maar voor haar is losse teugel nu het commando voor versnellen. Misschien kun je het commando aanpassen met zit en stem, luisterd ze niet teugel erbij en als ze dan langzamer gaat gelijk weer loslaten. Dan is de teugel slechts een ondersteuning voor je zit en stem hulpen.

of... met losse teugel laten draven ( bij voorkeur op volte) totaal geen hulpen geven en laten lopen totdat ze uit zichzelf langzamer gaat lopen..met losse teugel dus en dan belonen, dan weet ze dat ze met losse teugel ook langzaam mag lopen.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 18:52

Ooo ja dat probleem klinkt mij ook er bekent in de oren Verward
Alleen is in de bak oefenen geen optie,want dan doet ie het perfect Knipoog
Hij vindt er namelijk niks aan in de bak en dan is ie ook een stuk langzamer als waneer ik een buiterit maak.
En inderdaad vooral in groepsverband dan is ie op zijn ergst Verward Knipoog

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 21:34

Zo te zien ben ik niet de enige met dat probleem. Ik de bak kan ze het soms heel erg goed, maar vooral buiten heeft ze zo veel 'haast'. Ik vind het gewoon jammer dat ik haar buiten steeds moet corrigeren. Maar ik weet dat het nodig is.......

Citaat:
teugels los durven laten en oppakken als hij versnelt


Ik denk dat dat het probleem is, ik laat de teugel niet altijd echt 'los'. Want ik weet dat ze dan gaat versnellen, dus houd ik dan druk op de teugels. Tja en zo leert ze dat ze tegen de teugel aan mag lopen. Stom stom stom, van mij.......
Nu is het heel moeilijk om het eruit te krijgen. Maar erg bedankt voor jullie tips. Ik heb er zeker wat aan en hoop dat het ooit nog eens over gaat...........

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 10:26

Nou ik ben eindelijk zover dat ie tijden de buitenritten in de stap aan een super lange teugel kan lopen Haha! maar zodra ik wil joggen gooit ie zijn edele hoofdje in de lucht en wil ie weer gas geven Verward daar wordt je toch zo moe van elke keer.
En als ie het dan eens goed doet dan zit ik er als een klein kind op van OOo goed zo braaf paard en dan wordt ie zo blij dat ie gelijk weer een versnelling omhoog gaat Verward Knipoog
Daar moet dus nog hard aan gewerkt worden

pmarena

Berichten: 48096
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:33

Hahaha , ja dat heeft die van mij dus ook , als ik enthousiast ben om d'r brave gedrag ! Is meteen blij en stapt weg uit halthouden , draaft vlot met oortjes naar voren weg vanuit lief relaxed heerlijk drafje/jog....

Heb ook al heel snel de woordjes Braaf en Goed afgeleerd te gebruiken op bepaalde momenten , omdat het nogal eens begrepen wordt als Draf en Voet Haha!

Instinkerds zijn dat Tong uitsteken

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:03

Vandaag zijn we weer naar buiten geweest. Hij had vreselijk last van dazen, dus zijn drang naar voren kon ik hem deze keer echt niet kwalijk nemen... Hij stapt heel relaxed aan een lange teugel, draf ook, hoewel hij het liefst zo hard mogelijk gaat. Maar met het opnemen van de teugel (heel even maar!) komt hij ook weer terug, zij het tijdelijk... Frusty Galopperen tegen de heuvel op vindt ie geweldig, dus dan gaan ook echt de "trossen los". Jeetje, wat kan die knol hard zeg! Haha! Gewoon teugels in 1 hand, knop in de andere en knetteren maar! Op een breed, recht en verlaten zandpad vind ik dat niet erg. Wel kicken! *LOL* De volgende keer gaan we oefenen dat galopperen ook zachtjes kan (op een vlak pad, dus niet omhoog). Hoewel hij wel steeds vlakker wordt, naarmate hij sneller gaat. Dan zit ik zelf ook lekkerder... Knipoog Wij blijven dus ook oefenen!