kan je met elk ras western rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

kan je met elk ras western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 09:55

hallo kan je met een welshcop ook western rijden,of kan je dit hem leren met les natuurlijk.Ik heb een 10 jarige welshcop zou graag western willen leren rijden ze heeft wel een handicap ze is blind aan linkeroog wie weet wat voor mogelijkheden er zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 10:00

Dat je paard aan een oog blind is, is geen belemmering om met je paard western te gaan rijden. Wat wel heel belangrijk is, is dat je de goede begeleiding krijgt bij het omscholen naar western. En zoveel goede instructeurs zijn er helaas niet. En de westernspullen (goede westernspullen) zijn helaas niet goedkoop. Dus voordat je de stap maakt: ben je er zeker van dat je het wilt? Heb je al eens eerder western gereden?

En er zijn de nodige Welsh Cobs die het heel goed doen in de western. Ligt aan de discipline die je wilt gaan doen, en als je echt naar de top wilt kan de bouw van een ander ras dan de westernrassen je bepaalde oefeningen moeilijker maken. Maar je kunt er heel ver mee komen, ook met een Cob.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:09

ben het helemaal met cassidy eens.. ik rijd zelf western met een tinker en die pakt dat prima op maar een spin of dergelijken zal hij niet zo perfect maken als een quarter...

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 18:31

oke,bedankt voor jullie info eindelijk is normale antwoorden . groetjes bol.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:33

Een vriendin van mij heeft zelfs met een welsh cob, alles gedaan. Dat wil zeggen samengesteld, dressuur, springen, en western (bijna alles behalve trail, was een beetje en panische welsh cob) Met alles heeft ze het heel verdienstelijk gedaan. En heeft ook 1 keertje het nk met deze welsh cob gestart, wat haar resultaten waren wee tik zo 1,2,3 niet meer. En toevallig zag ik vandaag ook een welsh cob lopen in de amateurs (in Oosterwolde).

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:04

mijn moeder (ik ook soms) rijd ook een forse welsh cob (die trouwens wel heel goed beleerd is) en die is echt super Ik vind dat die wat forsere paarden (we rijden ook een friesxarabier western) fantastisch eruit zien als ze stoppen, spinnen ed... het kost ze alleen wat meer moeite Schijnheilig

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:04

Azhari schreef:
En toevallig zag ik vandaag ook een welsh cob lopen in de amateurs (in Oosterwolde).


dat was Adje, van Brenda van bokt.
heeft soms ook wel eens problemen met de trail, al die rommel in de bak Haha! en steeds maar stil staan Gaaaap

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:10

Dat weet ik niet, maar zij ging erin en ik ging eruit. Maar haar welsh cob is wel bloedmooi om te zien en naar mijn zusjes zeggen erg goed in de pleasure?? De Welsh Cob waar ik het over had die was trouwens een kei in de pleasure en in horsemanship. Met de reining had ze erg veel moeite omdat ze erg langs is.

briallen

Berichten: 149
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: omgeving rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:23

Kan mij geheel aansluiten bij het bovenstaande.
Ik heb een welshcob. ze was 12 jaar toen ik haar kocht. Altijd gewoon recreatief gereden, wat dressuur en buitenritjes.
Ik rij western, ben bezig met pleasure en beginnende oefeningen voor de reining. Ze pakt het heel goed op, is erg leergierig en gaat zelfs al joggen.
Kost haar wel veel moeite. Wil in de toekomst wedstrijden gaan rijden.
Met name horsemanship en trail.
Met een beetje (soms een boel) geduld en goede begeleiding kom je een heel eind. Want ja er zit wel een ¨cob¨op!
succes *LOL*

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:44

in principe kan je met ieder ras westernrijden, je hebt natuurlijk altijd paarden die meer of minder geschikt zijn, maar ik ken ook een welsh A (of net B) pony en die kon ook prima western en zelf een klein beetje spinnen

Snozzie

Berichten: 237
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:30

Ik heb zelf een 7-jarige kruising Hackneypony/Welsh Cob die ik reining rijd en dat gaat geweldig. Hij wisseld, stopt en begint al te spinnen. Ook rijd ik Endurance met hem (klasse 2). Welshjes zijn errug veelzijdig en heel leergierig. Vaak wel wat heet, helemaal als je het met een Hackney kruist!!!!

Brenda

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:28

Ik ben brenda van de welsh cob adje. Heb afgelopen zondag amateur gestart in Oosterwolde. Wat Jos al zei, trail is af en toe beetje moeilijk, stil staan is moeilijk maar gaat al beter, laatst toch 4e in trail in Lisse. Reining is zijn favoriet Haha! , maar wil dus vaak te graag waardoor het geheel rommelig wordt. Kan wel super glijden Knipoog

Pleasure gaat ook goed, alleen in Oosterwolde wat minder , toch omdat ze vaak wat zenuwachtig zijn die welsh cobs en dan duurt het even voordat je ze tot rust kan rijden, als je dan binnen 3 min. klaar bent met je pleasure kan je niet veel verwachten Frusty .

Maar over het algemeen zijn welsh cobs heerlijke paarden, willen graag leren, als de bouw van het paardje mee zit kan je alle kanten op, zelfs in reining.

Groetjes

Angel_power
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:26

ik rijd western met een fjord...

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:15

ik rijd western met een groninger en zij doet het perfect.

basß
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:53

ik rijdt reining op een wels pony ik vindt dat hij het wel goed doet

Pasterza

Berichten: 2695
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:22

En zelfs met een bels kun je western rijden

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:46

en ik op een grote KWPN-er en op een D-pony van onbekende afstamming. Kan ook.

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 01:52

en (rijdt nog niet, hijs nog twee) maar doe western met een nrps, een vriendin van mij doet ook reining met een nrps en doet het hardstikke leuk! groetjes

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 01:56

Ik rij western met mijn haflinger en hij pakt het tot nu toe prima op. De reining lijkt mij een super onderdeel, alleen weet ik dat haflingers erom bekend staan dat ze in de reining juist weer minder kansen hebben, alhoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn Knipoog

Er zijn zoveel diciplines binnen het westernrijden, er is er altijd wel een waar jij en je paard je bij thuis voelen.

oliveira

Berichten: 105
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Den Hoorn (Z-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:51

Ik rij met een kwpn western

cowgirl1
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:19

de westernrassen zij:
quarter,
paint en appaloosa.
maar je kan denk ik alle paarden westernleren.
alleen zijn ze niet zo behendig of werklustig als een quarter zal zijn.
ik rij ook western maar niet op een "'westernpaard.'"

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:47

cowgirl1 schreef:
alleen zijn ze niet zo behendig of werklustig als een quarter zal zijn.

Ik denk dat behendigheid een kwestie van trainen is en werklust is per paard verschillend.
Ik ken 'Amerikaanse' paarden die zo stijf zijn als een plank en een werklust van 0,0 hebben.
Elk paard heeft zo zijn dingen waar het goed in is en heeft zijn plafond waar het niet bovenuit zal komen. Ongeacht welk ras het is.

cowgirl1
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:45

dat kan ja, tegen mij zeiden ze altijd de quarter staat bekend om zijn werklust maar ik denk indd dat dat ook wel es niet zo kan zijn hahah

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:36

heb eens trail gereden met een ijslander. Alleen de jog leek er niet op

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 23:36

mmm mijn eerste paard was een grote gelderse tuiger (KWPN oude type) en ik kan je verzekeren dat dat toch niet echt een succes was voor western. Dat lijf was gewoon te lang en met 2 galopsprongen was ze aan de andere kant van de bak.............