Wat als een ruin een merrie wil dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Wat als een ruin een merrie wil dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 13:33

Wij willen een fjordenruin erbij gaan kopen, maar we hebben van de huidige eigenaren gehoord dat hij op alle merrie's springt als ze los in de bak zijn (in de wei gek genoeg niet Verward). Wat kan er gebeueren als hij onze shetlandermerrie probeert te dekken? De hebben van de huidige eigenaar gehoord dat hij in haar kan gaan plassen, maar dat lijkt me heel onlogisch en ik heb er nog nooit van gehoord. Weten jullie dat?

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 15:09

lijkt me niet dattie in aan gaat plassen en als hij dat doet lijkt mij gene kwaad kunnen maarja dat weet ik niet zeker

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 17:20

Als de ruin goed schoon gehouden wordt (zijn edele delen om precies te zijn Haha! ) zal het niet zo'n kwaad kunnen. Maar als dat niet zo is én de merrie in kwestie is ook fokmerrie dan kan de ruin zorgen voor een ontsteking waardoor de merrie minder ontvankelijk is bij een echte dekking. Dus niet zo snel drachtig raken.

Plassen zal haar zeker niet doen op dat moment.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 17:43

dan heb je "safe sex" hihihi

even serieus idd even op letten dat ze geen infectie krijgt doordat zijn handeltje niet schoon is.
Mijn eerste haflingemerrie werd ook gedekt door een arabiertje ruin, ze vrijden echt, dat is 3 x geweest en daarna hebben ze het nooit meer gedaan..........
Denk niet dat je erg zorgen hoeft te maken.
Sommigen pony's dekken niet bij groot verschil
Onze fries bijv. dekt niet de shetmerries en ons minihengstje kijkt niet eens naar grotere pony's (D-maatmerries)
Vraag hem anders een tijdje op proef.....

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 22:15

Oke, thanx. Ik denk ook wel dat het los loopt, maar toch voor de zekerheid maar evn vragen, beter teveel vragen dan te weinig...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 00:08

Als 'ie werkelijk dekt dan zou ik maar eens bloedwerk laten doen om te zien of 'ie ook werkelijk ruin is. Ook al is hij 100% ruin dan is het niet goed vanwege infectiegevaar.

Als hij er alleen maar opspringt dan kan het geen kwaad, en laten de merries 'm ongetwijfelt weten als ze er niet van gedient zijn.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 00:18

Inderdaad een merrie kan zich flink weren en dan is de boodschap vaak al snel duidelijk!

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:05

Bij ons op stal hebben we ook dat probleem maar dan met een merrie op een merrie.stom beest Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:25

Zet m een paar keer met een drachtige merrie los en hij krijgt dan genoeg op zn k.lote (onee kan niet meer)

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:49

bij ons dekken 2 ruinen ook nog in de wei en een andere weer niet. Wij vinden het wel handig want dan weten we welke merries er hengstig zijn en dus bij de hengst in de wei kunnen! Verder nooit problemen met ontstekingen of wat dan ook gehad. De ruinen vergissen zich wel eens en dan krijgen ze klapjes. Als er een merrie goed hengstig is en de ruin heeft het te druk met vreten en wil niet dekken, kan ie overigens ook klapjes krijgen *hahaha*

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 10:55

Toen ik mijn paard net had (ze is 1.64) en mijn pony ruintje stond bij haar (hij is 1.26) zat hij er steeds op. Ik vond het vreselijk voor hem hij liep steeds met en st**ve l*l rond. Schijnheilig Ik heb toen de DA gebeld en die zei dat het vanzelf wel over ging. En ja hoor na enkele dagen (bijna een week) was het voorbij. Als ze hengstig was kwam het wel effen terug hoor maar voor de rest geen probleem. Ik denk dat dat wel zal beteren hoor en volgens mij kan het geen kwaad. Zolang het een echte ruin is hé.