Chippen, hoe lang niet rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Chippen, hoe lang niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 16:17

Hoi hoi,

Evert is vandaag als het goed is gechipt....

Je mag dan een paar dagen niet rijden.... Heeft iemand iemand enig idee waarom dat precies is en wat er dus fout kan gaan als dat wel gebeurd??

Alvast bedankt,

Mark


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 16:19

er kan nix fout gaan, maar zou jij t fijn vinden als je een chip in je hebt, en je moet meteen weer aan t werk en bepaalde bewegingen maken?

t paard(t lichaam dan)moet ff wennen aan de chip, en ik heb de dag erna een stapritje gemaakt aan een lang teugeltje, de dag daarna ook, de 3e dag een buitenritje aan een lang teugeltje, pas na een ruime week liet ik hem weer echt werken en aan de teugel lopen.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 18:10

Mijn paard ook pas laten chippen. Advies van de DA. Op de chipdag zelf niet rijden (tenzij je bv smorgens rijdt en je paard smiddags wordt gechipt). Dag 2 met een lang teugeltje, dag 3 kun je het werk weer rustig oppakken.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:16

Er kan zeker wel wat fout gaan! De chip moet "vastgroeien" . Zoals simmie zegt, 2 dagen rustig aan doen, niet teveel buigen en stellen....

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:49

de mijne is (nog) niet gechipt, maar ik heb gehoord dat je na een dag gewoon kan rijden alleen dan niet aan de teugel en korte wendingen of zo want dan kan ie eruit schieten.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:54

ee chip kan er niet uitschieten en een chip groeit ook echt niet vast! wat een onzin!hoe komen jullie daar bij?!

mijn paarden zijn gechipt, bij mij op t werk werden de paarden ook gechipt en op stal bij mn instructeur ook, overal werd er door die mensen hetzelfde gezegd: paar dagen rustig aan doen, niet aan de teugel rijden, en van het plekje afblijven(is klein wondje, als je er steeds aanzit kan het gaan ontsteken) en de chip blijft zitten waar uie zit, en in de loop van de tijd wordt de chip ingekapseld, dat gebeurd niet binnen een week, maar dat gaat heel geleidelijk.

maar gewoon dus paar dagen niet echt rijden en dan weer rudtig aan oppakken.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:58

Renske20 schreef:
ee chip kan er niet uitschieten en een chip groeit ook echt niet vast! wat een onzin!hoe komen jullie daar bij?!
.


heb ik gehoord van een vriendin, die pony is gechipt en die mocht ook niet rijden om die reden. Had ze aan de DA gevraagt, dus ik weet ook verder niet.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:24

hmm das wel heel vreemd! zo'n chip wordt er door een holle naald ingebraht, en is zelf niet scherp genoeg om er weer uit te kunnen gaan, en door hetzelfde gaatje als waardoor ie erin ging kan ook nietm, omdat t zo snel hersteld! oke je ziet vanaf de buitenkant wel een paar dagen dat gaatje zitten, maar onderhuids is de huid vrij snel zo hersteld dat t gaatje dicht is, dus die chip kan er echt niet meer uit!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 07:56

Tigger schreef:
Er kan zeker wel wat fout gaan! De chip moet "vastgroeien" . Zoals simmie zegt, 2 dagen rustig aan doen, niet teveel buigen en stellen....


Dit is mij toen ook verteld toen ze gechipt werd.


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 14:42

Renske20 schreef:
ee chip kan er niet uitschieten en een chip groeit ook echt niet vast! wat een onzin!hoe komen jullie daar bij?!

en de chip blijft zitten waar uie zit, en in de loop van de tijd wordt de chip ingekapseld, dat gebeurd niet binnen een week, maar dat gaat heel geleidelijk.

maar gewoon dus paar dagen niet echt rijden en dan weer rudtig aan oppakken.


En dus groeit hij vast. Of zie ik dat nou verkeerd? Ik denk dat dat inkapselen (vast groeien), best wel snel gaat, waarom moet je anders maar 2 dagen rustig aan doen? De da zei dat als je gelijk weer aan het werk gaat, dus rond rijden, dat hij wel degelijk kan verschuiven....
Eruitschieten lijkt mij ook onwaarschijnlijk....

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:45

bij ons werd er gezegd dat je helemaal niet persé voorzichtig aan hoeft te doen, ik kon haar gewoon aan het werk zetten.

Nimmy

Berichten: 3916
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:46

bij mij werdt gezegt rustig aan doen omdat de chip anders geet "zweven" en op een andere plek in het lichaam gaat zitten, meestal geen probleem, maar vervelend als het op een orgaan of pees is. als je rustug aan doet kapstelt die al wat in en heb je daar minder/geen last van ofzow zei de da

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:16

die van mij is gechipt en s'avonds zijn we gewoon een uurtje gaan rijden kon nl helemaal geen kwaad zei de dierenarts!

gewoon iets rustiger doen wat een gemuts zeg het word in zijn nek ingebracht en gaat heus niet 'schuiven' of iets dergelijks je gaat als je hond ook gechipt is gewoon met hem uit en laat je hem toch ook lekker rennen!

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 08:09

Tja, als de da zegt rustig aan doen, dan volg ik zijn advies gewoon op!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 08:14

Die chip wordt in spierweefsel ingebracht,
je kan welnagaan dat je dan een vorm van spierpijn hebt.
Ik heb dat al een paar dagen nadat er bloed bij mij is afgenomen.
Daarom wordt geadviseerd om het paard niet te werken!
Je kan er wel mee een rustige buitenrit maken maar vraag niet van hem om de hals (in) te buigen. Aangezien ik op die manier niet naar het bos kan heb ik ze op dag 1 gewoon laten staan (weiland en paddocks), op dag 2 gelongeerd zonder bijzet en op dag drie nog wat langer gelaten tijdens het rijden.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:42

Ik heb de morgen ervoor gewoon nog met haar gewerkt en toen 2 dagen rustig aan, omdat de plek toch wel wat dik was geworden.
Toen de zwelling weg was gewoon weer aan het werk gegaan.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:19

bij honden is het zo, dat ongeveer een week na het chippen hij vast gegroeit is in de huid.
als je er eerder aan komt en de hond daar aait kan hij wel eens verschuiven en kunnen ze bij de dierenarts niet goed vinden waar hij dan zit
ik weet niet of het bij paarden ook zo is

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:56

Bij honden wordt de chip veel oppervlakkiger ingebracht, namelijk net onder de huid, bij paarden wordt de chip in de spier gebracht. Dan kan de chip niet gaan zwerven, wat dus bij honden veel makkelijker gaat.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:58

a zo, dankje! dan weet ik dat ook weer Lachen ik weet niet zo veel, dus ik leer bij Lachen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:34

Even maar een oud topic omhooggehaald.

Mijn paard is afgelopen maandag gechipt en ge-ent.
Ik heb haar tot nu toe lekker rust gegeven, gisteren even gelongeerd aan een halstertje, beetje stappen en draven. Kan ik er vanavond weer opklimmen en rustigaan weer gaan dressuren of zal ik daar nog even mee wachten? Ik vind het moeilijk te bepalen maar weet wel dat ik het niet wil overhaasten zodat ze pijn krijgt oid.

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:11

Volgens onze dierenarts moesten we drie dagen rustig aan doen en niet aan de teugel rijden. Dus vanavond kun je weer rustig beginnen. De chip moet zich hechten, hetgeen drie dagen zou duren. Ik zou wel rustig aan doen nog, en niet te veel door de nek rijden.

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:23

Ik zal het met een redelijk lang teugeltje beginnen op te bouwen.
Thanks!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:19

Winnie wil ik morgenochtend laten chippen, hij staat voornamelijk op de wei, ik neem aan dat dat verder geen kwaad kan.

Overmorgenavond komt Irene hem aanschouwen. Ik wil haar dan een beetje laten rijden. Ik denk dat dat geen kwaad kan, we gaan hem niet vollop in de krul trekken.. Gewoon een beetje stappen en draven denk ik Lachen

Ik zal het morgen voor de zekerheid nog ff navragen Haha!

Zocht dit onderwerp ff op via de zoekmachine, gelukkig is er voldoende over geschreven Haha!

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:50

voordat we massaal naar de DA bellen voor een chip, kijk voor aanvullende info eens op www.invisio.nl/antichip
Heeft mij in ieder geval aan het denken gezet Lachen
Marina

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:04

Heel oud topic, vandaar een slotje

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981 en 23 bezoekers