wat voeren jullie je paard?(fries.)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

wat voeren jullie je paard?(fries.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 16:16

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie je friese paard allemaal voeren. Wel even er bij vermelden of je recreatief, sportgericht enz. rijdt. Dat maakt namelijk nogal verschil.

Wat ik mijn fries voer:

hele dag op het land, rijd recreatief en ze krijgt grasbrok, haver, kruidenvitaminen en appel azijn met knoflook bijgevoerd.

gr. Wendy.

ramira

Berichten: 436
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: leimuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:40

Ik heb gehoord van iemand die ook een fries heeft dat friezen geen sportbrokken mogen.

Ik weet niet of het waar is maar.............,Niet dat jij het geeft maar ik denk dat weet je dan ook weer.

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 11:33

misschien mag dat niet omdat er te veel eiwit of zo in zit? Daar kunnen friezen ongelofelijk van beginnen te stampen.

Whita
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 20:43

Friezen staan bekend als sobere eters. Maar als ik mijn friesje zo zie eten, nou ja, niet echt sober. Ze krijgt 3,5 (= 3,5 kg) maatschep brok (geen sportbrok) per dag en daarbij hooi of kuil en wortelen. Ze werkt dressuurmatig 2x per week (45 min) en 2x per week wordt ze buiten gereden. De rest van de week staat ze buiten. Ze is nog jong, daarom wordt ze nog niet zoveel gereden. We zijn nog aan het opbouwen.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 10:36

Mijn Fries krijgt 3 kilo sportbrok en 1 kilo muesli per dag. Daarnaast krijgt ze nog brood en wortelen als ik het heb en soms wat sla.
Ze doet het super op die sportbrok, het is niet erg als ze begint te
stampen want een Fries die lekker voorwaarts is is erg prettig (ik weet niet wat je bedoelt met stampen??)

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 11:10

Met dat stampen bedoel ik dat ze jeuk krijgen op de benen. en ze gaan wrijven/stampen. De boer zegt dan altijd dat ze te veel eiwit in de benen hebben waardoor ze dit doen. Ze bewegen waarschijnlijk niet genoeg en dan krijgen ze last.

Citaat:
(ik weet niet wat je bedoelt met stampen??)

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:50

Die van mij krijgt gewoon de onderhoudsbrok van hippostar aangevuld met muesli hij is nog jong maar wordt recreatief geruikt wel dressurmatig gereden. in totaal 3/4 kilo per dag en verder staat hij op het land.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 13:40

sommige paarden zijn eiwit-gevoeliger dan anderen. houdt vooral je weiland in het oog. verse sappige voorjaarsweilanden zijn meestal erg eiwitrijk. is je paard érg gevoelig kan je speciaal voedsel (ieder merk heeft bijna zo z'n eiwit-arme mengeling) voeren.

waarom zou sportbrokken niet mogen?

pavo basic: ruw eiwitgehalte: 10,5% verzorging/sport
pavo all sports 10,5% proffesionele sport
pavo 1 10,5% topsport

eiwitgehalte: =

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:24

tja als je ziet wat mijn merrie krijgt: 3 kilo (basis) brok, twee volle kruiwagens vers gemaaide gras (nu ipv een bad vol kuil) 1 kilo haver, halve emmer paardemeel en als ik gereden heb krijgt ze ook nog 1 kilo kruiden meuslimelange. dit natuurlijk verdeeld over de dag.
Ik rijd dressuur met haar 4-5x per week met af en toe wisselend naar buiten of longeren. Moet er ook bij zeggen dat ze een 4 maand oude veulen bij heeft lopen. Ze heeft echt alles nodig- dat merk je aan haar, ze is geen grammetje te dik en ze oogt heel goed.
onze andere drie merries krijgen hetzelfde minus de meel en de meuslimelange. Ook al hebben ze ook veulens bij lopen, die gebruiken minder energie. (mijn merrie accepteert het veulen niet)

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:18

merelberfe schreef:
tja als je ziet wat mijn merrie krijgt: 3 kilo (basis) brok, twee volle kruiwagens vers gemaaide gras (nu ipv een bad vol kuil) 1 kilo haver, halve emmer paardemeel en als ik gereden heb krijgt ze ook nog 1 kilo kruiden meuslimelange. dit natuurlijk verdeeld over de dag.
Ik rijd dressuur met haar 4-5x per week met af en toe wisselend naar buiten of longeren. Moet er ook bij zeggen dat ze een 4 maand oude veulen bij heeft lopen. Ze heeft echt alles nodig- dat merk je aan haar, ze is geen grammetje te dik en ze oogt heel goed.
onze andere drie merries krijgen hetzelfde minus de meel en de meuslimelange. Ook al hebben ze ook veulens bij lopen, die gebruiken minder energie. (mijn merrie accepteert het veulen niet)


VERS GEMAAID GRAS MAG JE NOOIT VOEREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DIT IVM DAT HET GAAT GISTEN IN DE MAAG.

Mijn Fries krijgt als hij in volle training is 2 kg basisbrok en 1 kg muesli per dag. Als ik hem niet train (meerdere dagen niet) krijgt hij, afhankelijk van de hoeveelheid gras die er staat, of helemaal niets extra (wel liksteen in wei) of 1/2 kg brokken. En nog is hij te vet!

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 18:01

???Die van ons krijgen al jaren lang vers gemaaid gras, en er is nog nooit wat gebeurt. Als een paard in de wei loopt is het toch ook vers gemaaid???

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:39

Hij maait het dan zelf af en eet het direct op. Zodra je gemaaid gras even (2 minuten is al genoeg) laat liggen wordt er al een rotting/drogingsproces op gang gezet. Alle dierenartsen raden het ook af.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:25

tja, Jan doet het ook al jaren zo.
Bij het pensionstal hier in de buurt doen ze het ook en bij meerdere stallen die ik ken doen het ook allemaal. wij hebben er zelf nooit problemen mee gehad. Onze VA weet ook dat wij het zo doen en hij heeft er niks van gezegd.

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 16:45

mij verzorgfriezen staan de hele dag op de wei, als ik gereden heb krijgt dat paard een halve maatschep met granen, savonds nog 1 maar als ze niet gereden heeft krijgt ze anderhalve maatschep. daarbij ook nog hooi.