ik twijfel of ik weer moet gaan rijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

ik twijfel of ik weer moet gaan rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 19:13

hoi,
ik twijfel of ik weer moet gaan rijden.
Kijk, ik rij nu al 13 jaar, en ik heb sinds 5 jaar eigen paarden gehad.
De eerste 2 waren haflingers, (moeder met veulen) en de laatste was een flemmingh-merrie.
Met dat laatste sportpaard heb ik ontzettend veel ellende meegemaakt. Medisch was het gewoon een drama, ik was elke week in de kliniek met haar.
Ik heb haar verkocht omdat ik het niet meer aankon al dat gedoe, en als klap op de vuurpijl ben ik er ontzettend hard afgesmeten, en heb me toch wel serieus bezeerd, ik hen toen de knoop doorgehakt, 2 weken daarna was ze verkocht, het gaat bij haar nieuwe baasje hardstikke goed gelukkig.

Ik ben daarna begonnen met het zadelmak maken mijn oude veulen, die is inmiddels alweer 4, maar het schiet niet zo op, ik werk nu in de vakantie fulltime, en degene die mij erbij helpt kan ook bijna nooit.

Ik heb de laatste maanden niet gereden, ik denk nog vaak aan mn oude sportpaardje en hoe het allemaal gelopen is, sinds die ernstige val heb ik gewoon niet meer zo kunnen rijden als ik altijd deed.
Alhoewel ik er de laatste tijd weer meer zin in krijg, lukt het mij niet om de smaak weer te pakken te krijgen van mijn ouwe drukke leventje!!!!

Heeft iemand dit ook meegemaakt, of iemand tips ofzo?
Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:30

Misschien dat oudere paarden, die al wat meer kennen, je beter liggen.
Want een jong paard rijden is heel wat anders als een ouder paard.

Dus ik weet niet of je iemand weet die je paard een tijdje kan rijden, zodat hij wat meer kan, maar anders is inruilen tegen een rustigere oudere wel een goed optie om weer vertrouwen te krijgen.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 19:32

ja heb ik ook aan gedacht, maar het probleem is niet de jongere paarden, die heb ik altijd gereden, maar ik mis gewoon iets.
kuss eef

horsefan
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 20:43

Ga anders eens naar een manege en huur dan samen met bijv. een vriendin een paard en ga lekker buiten rijden.Als je terug komt lekker de paarden poetsen en let op je krijgt heus wel weer zin in paardrijden.Vraag anders of iemand je wil helpen met dat paard wat moeilijk doet.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:48

alleen door weer te rijden krijg je dat gevoel weer terug. paardenmensen kunnen toch nooit stoppen dus verzet je er niet tegen. Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:08

Ik zou bij een geode manege een paar keer een half uurtje priveles nemen van een GOEDE instructeur die jou twijfels begrijpt. Dus geen 'niet zeiken maar rijden' figuur maar iemand die jou het vertrouwen en plezier in het rijden kan helpen terugkrijgen.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:26

Ik snap wat je bedoelt, ik heb zelf ook 8 jaar paardgereden en daarna een paar keer flink eraf gevallen, waardoor ik niet meer durfde. Ik ben toen gestopt en een jaar later kreeg ik via m'n zusje een verzorgpaardje (Tinka Lovers , die was toen net 2 jaar). Omdat ze te jong was om te rijden en ik dus alleen vezorgen kon, heb ik dat gedaan, zo ging ik toch met paarden om zonder te rijden. Nu, een jaar later, is ze ingereden en rijd ik er ook op. Normaal zou ik dat niet doen, maar omdat ik haar gewoon zo goed vertrouw omdat ik haar al een jaar gewoon verzorgde, gaat het gelukkig goed. Lachen Wel wordt gezegd dat ik te lief voor haar ben... maargoed ik moet nu dus wat strenger zijn. Maar ook dat lukt beter. Ik weet wel dat als ze ooit verkocht wordt of wat anders, dat ik stop met rijden. En als ze met haar de springsport ingaan, stop ik ook, want daar heb ik nog teveel angst voor. Ik zou dat dan wel erg vinden Verdrietig , want ik ben zo gek op haar. Maargoed, ze is niet van mij dus ik heb er niks over te zeggen. Maar vele begrijpen je angst niet, en dat vind ik jammer. Ik zou naar iemand opzoek gaan die echt weet wat je voelt en geduld heeft om je te helpen.


Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:38

Een paard van mij heeft het me ongeveer 5 maanden geflikt om het enorm op een bokken en lopen te zetten als ik nog maar dacht aan het rijden. Ik heb hem helemaal laten onderzoeken, maar het was geen lichamelijk probleem, hij was gewoon met mijn voeten aan het spelen! Dit is natuurlijk wat anders dan jouw verhaal, omdat er bij jou wel sprake was van lichamelijke problemen. Maar de gevolgen zijn practisch hetzelfde: ik had er helemaal geen zin meer in! Jij hebt jouw paardje verkocht, ik heb hem nog steeds. Maar ik heb mezelf er wel toe moeten zetten er aan te gaan werken, omdat het anders geen nut heeft om het paard (of je paarden) te houden! Aangezien jij al een tijdje mee gaat in de paardenwereld (13 jaar, niet nix) ben ik er van overtuigd dat dat fijne gevoel wel weer terug zal komen. Het zit in je bloed en gaat echt niet zomaar weg. Het kost alleen wat tijd en die tijd moet je jezelf ook gunnen. Misschien moet je inderdaad nog eens even wachten met er weer op te gaan, maar misschien komt het vanzelf weer als je gewoon door rijdt. Je moet weer even wat goede ervaringen opdoen, ik weet zeker dat je er wel weer bovenop komt! suc6!

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 15:56

alvast bedankt voor jullie reacties he!! xxx eef

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:25

Ik heb een vriendin van me een tijdje les gegeven op een hele brave pony nadat ze een salto van het paard had gemakt. Ze kon nog niet zo goed rijden en was doodsbang! Inmiddels hebben we samen drie buitenritten gemaakt en zijn we in galop over het strand gegaan! Met jou komt het vast ook wel weer goed!

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:13

ik zou gewoon weer van 'onderaan' beginnen.
lekker poetsen veel kleine dingen doen, gewoon de dingen doen die je vroeger ook deed waardoor je zo gek werdt op paarden.
en na een tijdje krijg je mischien dat gevoel wel terug,
iniedergeval veel succes

Marianne_v

Berichten: 45
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 22:16

Hmm, heb ik ook een tijd gehad.
Manege was weg gegaan, geen paarden.
Pas later kwam ik erachter dat 10 kilometer verderop een manege was.
Oke, elke dag 10 kilometer afleggen om paardje te aaien. Ik begon het leuk te vinden, maar ik was alles verloren en was bang dta het weer zou gebeuren, ik heb me over de drempel getrokken en ben er weer opgegaan en ik heb er geen moment aan gedacht ermee te stoppen.
De manege zou voorlopig nog wel blijven Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:53

Ik heb wel een poosje zitten twijfelen. Was gestopt bij mijn oude manege, het klikte niet met mijn bijrijdpaard en ik had er even helemaal geen zin in. Toch bleef het kriebelen, ik wilde toch steeds weer rijden, dus ging ik maar veel meeten zodat ik toch nog af en toe kon rijden. Nu rijd ik weer op een (andere) manege en ik heb besloten dat ik gewoon hier blijf lessen (om de week prive) totdat ik een bijrijdpaard aangeboden krijg waarmee het super klikt, of tot ik de kans heb om een eigen paard te kopen (wat ik eigenlijk verwacht). Ik vind het wel af en toe griezelig om weer op een manege te rijden (ben behoorlijk rot van mijn oude manege weggegaan), maar mij is het dus niet gelukt om helemaal te stoppen met rijden...

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 15:28

hey nog even een berichtje van mij! (eef dus, de starter van deze topic)
Nou, ik ben op bezoek geweest bij mijn oude pensionstal, heb eens goeg gepraat, en gezegd wat me nou dwarszit. Ik begin eind augustus dit jaar weer met het bijrijden van paarden!!!!
Ik ben errug opgelucht moet ik eerlijk zeggen....Haha!

MMiracle
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:38

Heel veel plezier Eef en ik hoop dat het je weer lukt om volop van paarden te genieten