uitslag bloedonderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 13:23

Ik heb van de week een bloedonderzoek laten doen bij mijn paard omdat ik al een tijdje het idee heb dat ze niet helemaal lekker in haar vel zit. Ze is met name veel slomer dan normaal.

Nu heb ik de uitslag van de bloedtest binnen, en vanavond kan ik bellen wat dat nu precies allemaal inhoudt, maar ik ben nog al nieuwsgierig Schijnheilig . Dus is er hier iemand die een idee heeft wat de volgende afwijkende waarden inhouden?

LDH moet tussen de 180 en 500 zitten, is 738
CPK moet tussen de 75 en 160 zitten, is 234
alfa globuline moet tussen de 17 en 22 zitten, is 13
creatine moet tussen de 106 en 168 zitten, is 101.

Ik was al even aan het zoeken, en ik begrijp dat de LDH en CPK waarden te maken hebben met de spieren, en de creatine met de hoeveelheid energie.

Iemand nog meer ideeen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:32

Ik heb ook pas geleden bloedonderzoek laten doen. Die spierwaardes waren bij mijn paard ook iets verhoogd, iets van 100.
Maar als ze spierbevangen zijn zit dat in de duizenden. Als ze met bloedprikken 1x opzij springen is die al verhoogd. (Als LDH en CPK idd die waardes voor de spieren zijn.)
De rest zou ik niet weten.
Succes

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:38

Nou het hoge LDH gehalte had mijn paard ook een paar maanden geleden(uit bloedonderzoek).. En het CK (ofzo) gehalte bij mijn paard was ook te hoog.. conclusie was dat hij spierbevangen was Scheve mond Ik moest vitamine E en Selenium bijvoeren voor zijn spieren. Ik hoop dat het meevalt met je paardje en dat hij/zij niet spierbevangen is maar gelukkig viel het herstel bij mijn paard reuze mee.

Bij Omar zat het niet in de duizenden hoor ik geloof rond de 1000 LDH ofzo en dat was al te veel.

Succes

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:43

Oh, mijn DA zei "in de duizenden".... misschien een foutje??
Maar ze hebben op meer dan 20 dingen getset, dus misschien in combinatie met een andere uitslag misschien

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 16:46

ok, heb net even gebeld, ze blijkt bloedarmoede te hebben, ik ga er zo even medicijnen voor ophalen.

Bedankt voor de reacties

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:25

Bloedarmoede is goed met medicijnen te bestrijden. Creatine trouwens heeft te maken met de nieren, een van mijn honden heeft een te hoog gehalte, die staat nu op een nierdieet (veel minder eiwitten).

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 09:29

De waarden die jij daar neerschrijft hebben niks met bloedarmoede te maken en kan je gerust als normaal aanzien.


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 09:52

Je moet sowieso uitkijken met het 'bijvoeren' van ijzerpreparaten. De darmen worden er 'lui' van halen dan zelf niets meer uit het eten.
Het is een noodoplossing om een paard een duwtje in de goeie richting te geven, maar niet om langer te voeren.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 10:21

Zannekin schreef:
De waarden die jij daar neerschrijft hebben niks met bloedarmoede te maken en kan je gerust als normaal aanzien.


ik ga het vanavond nog even navragen wat betreft die LDH waarden, want ze is van zichzelf erg stijf, misschien dat dat er wat mee te maken kan hebben. Maar alvast fijn om te horen

ik had een lijst met een stuk of 20 dingen terug gekregen, deze had ik er even uitgelicht omdat ze het meest opvallend waren, maar er waren nog een hoop andere waarden die onder of net op het minimum zaten. Ik denk ook niet dat het heel ernstig is, maar dat hoor ik allemaal vanavond wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers