Wie kent deze huidziekte? (met foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Wie kent deze huidziekte? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 21:18

Het paard van mijn buurvrouw kreeg anderhalf jaar geleden (november 2001) plotseling last van een, voor mij onbekende, huidziekte. Nadat het uiteindelijk behoorlijk erg was geworden ging het langzaam van zelf weg. Ze heeft er niets op gesmeerd of zo en hem alleen wat minder eiwitrijk voer gegeven.
Op deze fotoo zie je hoe hij er toen uitzag:

Afbeelding

Het is een zwart paard (letlander) die in de zomer wat donkerbruiner wordt en dan zie je goed dat hij 'appeltjes' in z'n vacht heeft. Het lijkt erop dat deze appeltjes op zwellen.

Het paard heeft er daarna geen last meer van gehad en heeft al die tijd hetzelfde voer gekregen (beetje brok voor recreatiepaarden, kuilgras en weidegang) maar nu is het toch weer begonnen. Het begint op zijn hals en trekt dan verder naar achteren.

Het paard wordt verder optimaal verzorgt en ziet er mooi en gezond uit. Deze fotoo heb ik van hem genomen (samen met mijn knollie) vlak voor de appeltjes weer op gingen zwellen:

Afbeelding

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Scheve mond

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 09:56

Is het paard er 'ziek' van, vertoond het gedrag van onrust/pijn?
Zijn de 'appeltjes' werkelijk dikker onderhuids?

Verdiep je eens in brindle kleurige paarden, dit patroon lijkt er nl wel op.
http://members.aol.com/brindlehos/

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 21:10

Goh zo'n brindle kleurig paard had ik nog nooit gezien joh, wat een leuke bevlekking is dat Haha!

Citaat:
Is het paard er 'ziek' van, vertoond het gedrag van onrust/pijn?
Zijn de 'appeltjes' werkelijk dikker onderhuids?


Nee het paard gedraagt zich verder helemaal (nog) niet ziek, is niet onrustig, eet normaal en kijkt helder uit z'n ogen.
Ja de appeltjes zijn dikker onderhuids, het zijn echt bultjes naast elkaar in de vorm van de appeltjes. Het is als een relief als je em daar aait.

Heeft er verder niemand een idee van wat het zou kunnen zijn?

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:26

Het lijkt wel een allergische reactie ergens op, en als dat zo is dan begint er dus een lange zoektocht naar de allergene stof.
Als het paard er geen last van heeft en het binnen een acceptabele tijd weer wegtrekt zou ze kunnen overwegen om het maar zo te laten... het zoeken naar een allergeen kan echt heeeeeel lang duren.