niet willen draven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 12:56

Hallo allemaal.
Ik heb sinds een week mijn eerste eigen paard en ze heet Cella en is een KWPN schimmel van 17 jr. Ze is ontzettend braaf, maar een beetje lui en aan de forse kant.
Nu heb 3 keer op haar gereden en gisteren wilde ik wat tempo gaan maken maar ze wil niet in draf Verward
Hoe ik ook been geef, ze gaat dan alleen sneller stappen. Ze mankeert niks en ik denk dat ze mij gewoon aan het uitproberen is Lips are sealed
Ik kan niet zo lekker rijden met een zweep en zit aan sporen te denken, maar wat voor sporen moet ik kopen en wat voor tips zijn er nog meer??
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want het is eeb beetje sloompjes rijden zo Gaaaap

Groetjes, Angela en Cella Dromen

Dreams CAN come true


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 13:08

Ik weet niet of ze fel is met reageren, je zou eerst wat sporen moeten uit kunnen proberen (lenen!) om te kijken wat je nodig hebt. ALS je met sporen rijdt mag je ze niet continu gebruiken. Je mag trouwens ook niet continu drijven, je benen moeten stil hangen. Het paard moet dan het tempo aanhouden, gaat ze langzamer lopen mag je gerust 1x goed met je sporen er in porren. Ook met een overgang: 1x rustig met kuit aandrijven. GEen reactie: weer flink porren met je sporen 1x goed! niet 10x half want dat werkt niet, dan wordt ze dood voor je sporen. Je zou om haar wat te helpen misschien nog wat heftiger voer kunnen geven waar wat meer energie zit. Ziet ze er wel goed doorvoed uit?

zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 13:24

Ze is gewoon aan de forse kant, dat is ook wel haar bouw, maar ze heeft een heel erge grasbuik en daarom ben ik nu ook rustig aan aan het rijden, want ze moet ook weer wat fitter worden. De vorige eigenaar heeft de laatste 2 maanden niet veel met haar gedaan.

Groetjes, Angela

Dreams CAN come true

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 13:48

Hoe is ze aan de longeerlijn? Luisterd ze wel goed naar je stem? Je zou kunnen proberen eerst je stem er ook bij te gebruiken, dus tegelijkertijd stem en beenhulp te geven en dan na een tijdje als dat goed gaat het weer afbouwen naar alleen beenhulp. Wat zegt je instructrice ervan?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 14:08

Aan de longeerlijn gaat ze wel in draf, maar ze reageerd niet echt goed op je stem. Ik moet haar denk ik wat dingen gaan aanleren, maar of dat nog gaat lukken op 17 jr??

Dreams CAN come true

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 14:14

Tuurlijk kan dat wel op 17 jarige leeftijd, je moet alleen wat meer geduld hebben EN hulp zoeken bij een goede instructeur/trice dat is heel belangrijk!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 14:40

Nou, het kan ook zijn dat je paard gevoert is op stro en gras en nu simpelweg de kracht en conditie niet heeft om met je te gaan draven... Klinkt onlogisch, maar ik heb dat meegemaakt, het bestaat. Dan ziet je paard er bijzonder gezond uit, volle pens, veel vlees, gevuld, niets aan de hand op het eerste gezicht... totdat ze aan het werk moeten. Rijdt je op een luchtballon zonder inhoud.
Is dat het geval, dan moet je het paard eerst 'op kracht laten komen', gewoon wat krachtvoer geven (langzaam aan opbouwen!). Begin met gewone onderhoudsbrok, begin met 3/4 tot 1 kilo. Geef je paard daarnaast ook voldoende ruwvoer, alleen vreetstro is dus niet zo heel zinvol.
Denk er ook aan het paard goed te ontwormen; zij die een paard in het leven houden op louter stro nemen het ontwormen ook niet zo nauwkeurig. En gewoon rustig aan conditie opbouwen, veel flink doorstappen en die draf blijven proberen.
Voor de goede gehoorzaamheid is instructie wel belangrijk, je mag je paard niet leren dat als hij maar lang genoeg niets doet; jij vanzelf wel opgeeft. En dan maar echt eens de zweep erover. Met sporen los je dit niet goed op, het schrikeffect van een zweep is nuttiger.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 16:14

Hi allemaal Haha!
Bedankt voor de vele tips ondertussen. Ze heeft bij de vorige eigenaar alleen maar gras gegeten in de zomer, ze stond dag en nacht in de weide. Nu gaat ze 's avonds naar binnen en dan heeft ze biks en hooi om te eten. dat moet toch voldoende zijn voor een recreatie paard denk ik Verward
Ik heb haar dan nog maar een week, maar ze al wel heel blij als ik 's avonds bij haar ben. *LOL*
Ik ga het een en ander uitproberen oa. een wormenkuur geven en misschien is een vitaminestoot iets??? Pling

doeidoei
groetjes, Angela en Cella

Dreams CAN come true

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 12:17

gewoon flink krachtvoer geven. En verder is het een kwestie van conditie opbouwen. rijd dus wel intensief, maar niet lang! Begin met een half uurtje per keer.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 16:25

Conditie opbouwen doe je toch door steeds intensiefer te gaan rijden en niet steeds langer? (dus steeds meer doen in bijv. een uur en niet van; eerst een kwartier dan een half uur dan uur enz. ofzo)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers