Bij teugelcontact passen verkorten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Bij teugelcontact passen verkorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 18:02

Hoi,

Ik heb een probleempje waarvan ik zelf niet goed weet hoe ik het kan oplossen of voorkomen. Ik heb wel les, maar wil graag weten of jullie nog suggesties hebben.

Het probleem speelt alleen als ik dressuurmatig in de bak ga rijden (heb op buitenrit ook geen korte teugels). Ik zal even een beetje een beschrijving geven van wat ik doe en wat het probleem is.

Ik rijd altijd met lange teugel los tot ze helemaal ontspannen is (waardoor ze lekker ruim stapt en draaft) en zelf contact zoekt. Ook is ze op zo'n moment redelijk voor het been en reageerd ze goed op mijn zit. Om los te rijden rijd ik altijd naar de bak (ongeveer een half uur) of rijd ik in de bak minimaal een kwartier met ruime bogen. Het losrijden doe ik in een arbeids stap en draf.

Dan neem ik de teugels voorzichtig wat op, ik neem wat meer contact met de mond. Zolang ik dat met lange teugels doe is er niets aan de hand, ze blijft ruim en relaxed. Pas als ik mijn teugels op maat maak (echt niet extreem kort, men vind ze vaak nog lang) voel ik dat ze verkort in haar passen, ze voelt dan wat gespannen aan terwijl ik verder niets span of iets. Ik houd mijn benen er netjes aan blijf voorwaarts drijven (enigzins) en houd niet te veel tegen van voren.

Na een poosje ontspant ze wel weer wat en word ze iets ruimer, maar nooit zo ruim als met lange teugel.

Ik rijd veel overgangen en tempowisselingen en veel lange lijnen, het paardje is pas 6.

Wat kan ik nog meer vertellen wat van belang kan zijn;
ze is pas ruim een jaar onder het zadel, ik ben nog wel redelijk veel bezig met recht maken, dat vind ik de basis van het hele rijden.

Wie oh wie heeft er nog tips voor mij, hoe kan ik ervoor zorgen dat ze ook met teugelcontact haar ruimte in haar passen niet verliest.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:51

Lissalover schreef:
met ruime bogen.


Probeer altijd contact te houden met je teugels, zodat je paard al kan wennen aan de druk van je handen.
Hoe maak jij de overgang van losrijden naar het oppakken?? Gaat ie dan van een lange teugel naar kort of bouw je het rustig op?
Ik zou het steeds een stukje korter pakken (2cm) maar wel die ontspanning houden, als ze niet onstspant moet je ook niet verder gaan met korter pakken. Eerst rustig wachten tot je de ontspanning weer hebt en dan weer een stukjhe korter...
Eis niet te veel, ben met 8cm ofzo al tevreden, dit moet je rustig opbouwen...
Succes ermee

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:20

Ik heb precies hetzelfde probleem op het moment, Dancer gaat zelfs in de stap in telgang lopen! Ik heb straks priveles en hopelijk kunnen we het oplossen, ik hou je op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:34

dan heb je ze voor hem te kort
Bij veel paarden zie je dat in stap, ruiters storen dan toch in de beweging van hand naar mond.

En Lissalover, gewoon langzamer opbouwen naar het korte.
Als je voelt dat het ten koste gaat van de gangen moet je niet doorgaan, want daar moet je zuinig op zijn.

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:35

Denk dat het idd wel met spanning te maken heeft.
Op moment dat je ze korter pakt, lijkt het wel of ze niet meer ontspannen haar rug gebruikt.
Tenminste wat ik zo opmaak uit je verhaal.
Ik denk dat je dus niet al te veel met een lange teugel moet rijden.
Precies zoals eerder al gezegd is.
Ze moet er toch aan wennen. Dus langzaam opnemen, maar zeker een duidelijk contact al met het losrijden.
Succes!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 16:24

runningkawa schreef:
dan heb je ze voor hem te kort
Bij veel paarden zie je dat in stap, ruiters storen dan toch in de beweging van hand naar mond.

En Lissalover, gewoon langzamer opbouwen naar het korte.
Als je voelt dat het ten koste gaat van de gangen moet je niet doorgaan, want daar moet je zuinig op zijn.


Helemaal mee eens, Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ben nu langzaam meer aan het oprichten. Puur en alleen omdat ze dat toch moet kunnen. Maar verder rijdt ik haar bijna altijd lang en laag, rond en diep.
Lekker ontspannen. Af en toe richt ik eens op en het gaat steeds beter. Zeker niet te veel vragen, gewoon rustig aan opbouwen....

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 20:04

Heel langzaam stukje voor stukje de teugel korter maken, niet teveel in een keer dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 20:06

En denk bij langzaam niet in uren of minuten, maar in weken of maanden Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:50

Hou voor je gevoel de teugel op spanning. Speel met je vingers aan de teugel, zodat hij zijn kaak loslaat (let op: NIET terugwerken met je hand, hou ze op de plaats, ellebogen en polsen gebogen houden). Zet daarbij je heup meer in je hand. Dwz: kantel je heup, zodat je meer vanuit je heup voorwaarts werkt. Later als hij niet goed reageert, akn je evt beenhulp gebruiken. Maar de reden waarom je eerst met je zit moet werken is dat je een voorwaartse drang creëert, die opgevangen wordt door je hand. Hou niet vast, werk niet terug, maar gebruik deze drang om hem meer door de kaak te krijgen. Laat hij daar los, ontspan dan je hand (maar laat hem niet langer worden in de nek of in de teugels). Laat hem als het ware vallen in je hand. Van daaruit kan je met je zithulp de stap meer laten verruimen.
Met deze oefening moet hij meer zijn rug gebruiken en hierdoor zal er vanzelf meer ruimte in de stap ontstaan.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:56

je kunt beter van af het begin contact vragen, een kleine oefening (buigingen links en rechts) zijn geen probleem als instap oefening. dat onderdeel moet ook warm gemaakt worden

als je vanaf het begin je paard "los" gooit en later korter neemt kun je verwachten dat hij zo reageert.

ook in de stap veel oefenen. opvangen, en drijven.
veel vragen van je paard is niet fout. gewoon tot je tevreden bent
vergeet niet je paard te prijzen, met een oefening die hij leuk vind, een lekkere kriebel tussen zijn oortjes of een aardige stem die hem beloond

veel succes!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 12:13

Ik ben er weer mee bezig geweest, en ik merkte wel dat ik met name aan de tips van tyrza veel had.

Ik heb haar wel aan een echt lange teugel losgestapt (ze zoekt dan doormiddel van het omlaagbrengen van haar hoofd teugelcontact en ik krijg haar zo goed ontspannen), maar ik heb (voor mijn gevoel) extreem langzaam de teugel opgepakt en ben er heel rustig aan meer aan gaan rijden.

Na ruim een uur rijden (vooral in stap) voelde ik eindelijk wat ik wilde voelen, ik voelde dat ze d'r rug meer ging gebruiken en haar passen werden ruimer en rustiger, ook de overgang naar draf ging veel beter dan ik gewent ben. Natuurlijk is het nog niet perfect, maar dat komt wel, ik heb de tijd. Dus heel erg dankjewel voor de tips, hier ga ik zeker mee verder!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 20:02

Als je het goed wilt oefenen, probeer het dan een paar keer op de 3e hoefslag. Rij hierop korte, regelmatige overgangen. Let erop dat je duidelijke hulpen geeft, zoals je nu al doet en het gevoel hebt alsof je op een paar spoorrails rijdt: zit recht in je zadel en werk naar voren toe. Heb hierbij ook het gevoel dat je paard van deze rails niet kan afwijken en dus recht naar voren overgangen rijdt. Probeer de overgangen zo lang mogelijk te laten verlopen, dus dat élk pasje van jou is. Pas op het moment dat jij het wil, laat je hem stappen (en let weer op de regelmatigheid van deze stap). Idem in de draf.

Succes!!