Wie is aansprakelijk???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Wie is aansprakelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 11:25

Op onze vereniging is de vloer van onze stallen van beton. Nadeel is dat de vloer spek en spek glad is wanneer je bijvoorbeeld de stallen indraait bijvoorbeeld wanneer een paard net nieuwe ijzers heeft.
Stel een paard vliegt onderuit, en er gebeurt was, wie is er dan aansprakelijk???

Als het door nalatigheid is, is de vereniging toch aansprakelijk?? Je zet je paard toch op eigen verantwoording op onze vereniging??

Is hier overigens nog wat aan te doen, aan deze gladde vloer??

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:44

Interesting...zonder enige juridische onderbouwing verwacht ik dat het idd eigen risico is van degene die zijn paard daar neer zet. De eigenaar moet zelf overzien of de omstandigheden acceptabel zijn voor zijn dier; hij wordt toch niet verplicht het dier daar te zetten?

Volgens mij kunnen ze dat beton wel opruwen, of bespuiten met korrelig gietrubber, of een ruw toplaagje...
Er is dus zeker wat aan te doen. Paardtechnisch zou ik er dus wat aan laten veranderen.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:47

In deze situatie kan het zijn dat een rechter de stalhouder aansprakelijk stelt. Deze is immers verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijke paardenstalling.
Blijft hij hierbij in gebreke dan kan hij hiervoor aansprakelijk gesteld worden.

Het is daarom handig om de stalhouder schriftelijk op de hoogte te brengen van de gevaarlijke situatie en hem verzoeken daar iets aan te doen.
Gebeurt er daarna werkelijk een keer iets, sta je juridisch heel wat sterker.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:46

Ik ben het eens met Irene. Eerst de stalhouder schriftelijk op de hoogte stellen van het probleem en hem verzoeken dit op te lossen. Als er daarna iets gebeurd, sta je sterker, al zal je waarschijnlijk niet gemakkelijk een vergoeding krijgen. Maar als je niets laat weten aan de stalhouder, kun je een vergoeding waarschijnlijk vergeten.

En natuurlijk is het het belangrijkste dat er iets aan die vloer wordt gedaan! Probeer dat als allereerste voor elkaar te krijgen, want voorkomen is beter dan een vergoeding eisen... Succes!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:02

Een rijvereniging verhuurt geen stalruimte, dus als rijvereniging ben je nooit aansprakelijk voor een accomodatie.
Een pensionstallenverhuurder heeft idd de plicht om paardveilige stallingomstandigheden beschikbaar te hebben.

Dus Kimmy, hebben we heir te maken met een vereniging die lesser verzorgt voor eigen paarden, waarbij je het paard wel even kan parkeren, maar aan het einde van de les neem je het dier weer mee naar huis....
of bedoel je iemand die stalruimte verhuurt 24/7?
Dat maakt in deze wel verschil.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 13:51

Het is een vereniging die pensionstalling verzorgd, dus 24/7... Maar zonder een eigenaar, alleen een bestuur.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:04

Bestuur is aansprakelijk. En de gein is ook; verenigingsbesturen zijn stuk voor stuk ook nog hoofdelijk aansprakelijk middels de wet. Kan dus heel lelijk voor goedwillende vrijwilligers uitpakken....

als ik in dat bestuur zat (maar vanwege aansprakelijkheid krijgen ze mij nooit weer in een bestuur), ik zou als de wiedeweerga de situatie verbeteren.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 14:10

Maar is het niet zo dat diegene die bij ons de paarden stallen weten wat voor vloer erin zit en daar mee een genoegen moeten nemen??? Je dwingt de mensen toch niet om bij ons paard neer te stallen?? Verward

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:25

Hmm eigenlijk wel erg interessant topic, ik heb namelijk afgelopen winter zo`n grapje meegemaakt. Flair heeft geen ijzers, ze ging iets gefokt door de bocht richting stal (vloer was iets vochtig) ging onderuit en haalde daarbij mij ook onderuit. Gelukkig hebben we er beiden niks aan overgehouden, ik had alleen wat blauwe plekken van Flair haar hoeven en gewicht. Maar wat nou als ik die hoeven tegen mijn hoofd had gehad toen ze opstond en er iets ernstigs aan over had gehouden?

Voor het geld dat ik (je) betaald mag je toch een veilige vloer verwachten. Dat ze een keertje uitglijden met een ijzertje tot daar aan toe, maar zonder ijzers moet dat toch niet kunnen...
Het lijkt mij dat de stalhouder verantwoordelijk is, je mag toch aannemen dat zijn/haar stalling deugdelijk is.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:34

Ik vind ook dat je niet verplicht bent om je paard op een gladde stal te stallen, en denk dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het paard ligt.

Tip: Leg rubber matten voor de ingang van de stallen, zodat de paarden iig bij het draaien grip hebben.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:57

Mijn reactie is, zonder enige goede kennis van de wetgeving, is dat de verhuurder van de stallen de accomodatie dusdanig moet hebben dat het geen gevaar kan opleveren voor de gezondheid van het paard. Dus in dit geval is het bestuur verantwoordelijk. Als huurder heb je wel de plicht je verhuurder van het gebrek op de hoogte te stellen en de verhuurder tijd te geven het te herstellen. Als het bestuur dit niet wil herstellen, en al helemaal mooi op schrift neerzetten, zijn zij helemaal verantwoordelijk voor ongevallen tgv de gladde vloer. Ook borden of meldingen van dat de huurder ten allertijde verantwoordelij is voor ongevallen geldt volgens mij niet in deze gevallen omdat de verhuurder verplicht is deugdelijk materiaal te verhuren.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 15:07

Dees schreef:
Bestuur is aansprakelijk. En de gein is ook; verenigingsbesturen zijn stuk voor stuk ook nog hoofdelijk aansprakelijk middels de wet. Kan dus heel lelijk voor goedwillende vrijwilligers uitpakken....

als ik in dat bestuur zat (maar vanwege aansprakelijkheid krijgen ze mij nooit weer in een bestuur), ik zou als de wiedeweerga de situatie verbeteren.


Niet correct indien er sprake is van een rechtspersoon met gedeponeerde statuten. Alleen in geval van aantoonbaar wanbestuur zou het theoretisch zo kunnen zijn dat één of meer van de volgens de notulen (die dan waarschijnlijk afwezig zijn) voor het wanbeleid verantwoordelijken hoofdelijk aangesproken kan worden.
Besturen kunnen daarom ook beter een goede rechtsbijstandsverzekering dan een wa-afsluiten.
Blijft, wie er ook verantwoordelijk zou zijn, dat voorkomen door het snel ruwer maken verstandiger én beter is. Zet er ondertussen een bordje 'pas op, glad' bij.
Liever geen schade dan een vergoeding toch!?

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 15:25

Als bestuurder kun je hiervoor een zogenaamde Bestuurders/Commissarissen Aansprakelijkheidsverzekering sluiten. Beter dan rechtsbijstand. Dan kun je rustig bestuurder zijn zonder de risico's die hierboven beschreven worden.

Verder: meld het bij het bestuur en vraag ze om het aan te passen!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 15:31

Even afgezien van de aansprakelijkheid lijkt het mij verstandig om het bestuur hierover te benaderen. Misschien kun je een voorstel tot verbetering indienen samen met andere stalgenoten?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:09

Een vriendin van mij werkt in Engeland bij een dressuurstal, die hebben 4 weken geleden daardoor een paard af moeten laten maken, kwam mijn zijn achterbenen in de "split" en had haar heup gebroken.

Als het ongeverfd beton is dan kun je het volgens mij makkelijk oplossen door een papje met cement te maken, dit met een bezem uit te vegen en er los zand op strooien. Dit kost niet veel en zo kan het snel opgelost zijn. Een extra vloer erover is veel meer werk + zit je met de hoogte van de stallen. Rubberen gietvloeren zijn vreselijk duur!