Grote fout bij inseminatie...........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Grote fout bij inseminatie...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 17:04

Hallo allemaal,

Ik wil wat weten over een grote fout bij een inseminatie hier in de buurt.
Dhr. W zou merrie X insemineren. Merrie X is dochter van hengst Y. Merrie X werd geinsemineerd door hengst Y. De merrie is dus geinsemineerd door haar vader!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Later is ze nog een keer geinsemineerd. En nu blijkt ze drachtig, maar van wie????

Wat zijn de gevolgen van inteelt? Zit er risico aan voor de merrie. Komt dit vaker voor???

AUB help me met het beantwoorden van deze vragen....!!!


YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:17

Ik sprak laatst met een vrouwtje en die vertelde dat ze bij de haflingers echt heel veel inteelt hebben. Zo was er een merrie van A en die is later ook weer door hengst A gedekt. Ik vind het nogal moeilijk uit te leggen waarom, moet je Scherps van bokt even PB-en want die had het me verteld. Weet wel dat het veulen 100% goed was!

Groetjes Denise

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:24

Bij de katten heb je inteelt en inbreeding. Inteelt is echt constant maar vader op dochter zetten. JE krijgt dan zo'n stamboom van vader/dochter/vader/dochter en uiteindelijk veel afwijkingen en doorfok. Inbreeding deden we lheel selectief. IN zulke stambomen zie je een enkele keer vader op dochter of iets dergelijks om de eigenschappen vast te leggen en dan werd er weer outcross gedaan. Echter, je legt goede eigenschappen vast maar uiteraard ook slechte eigenschappen.

Tja, lastig om een oordeel over de inteelt/inbreeding te geven. Maar twee keer insemineren en niet weten wie de pappa is vind ik wel een slordige fout.

'Paint' it 'Black'

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:27

Controleren ze niet na de eerste inseminatie of het pard drachtig is zodra dat kan? Of insemineerden ze twee keer verschillend sperma gedurende 1 hengstigheid?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 17:35

Ze hebben dus twee keer geinsemineerd zonder te controleren of ze de eerste x drachtig was. De dierenarts heeft haar opgevoeld en zei dat het een grote vrucht was.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:49

Bij tuigpaarden heb je het ook, er is een Renovo x Renovo.

Mijn merrie is trouwens ook 2 keer geïnsemineerd gedurende 1 hengstigheid. Gelukkig was ze wel meteen drachtig. Van welke inseminatie weet ik eigenlijk niet.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 18:19

Dit kan goed of slecht uitpakken! In de pedigree's van vele goede paarden zie je soms een inteelt, maar dan wel iets verder naar achter! Vaak wordt dit dan ook doelbewust gedaan!

Maar hier is het wel vrij dicht natuurlijk! Ik zou dat niet graag hebben moest mijn DA zo een fout maken!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 18:28

Waarom is het een fout?
Is de merrie per ongeluk met sperma van de hengst Y geïnsemineerd? Er staat toch op zo'n rietje van welke hengst dat is.
Misschien was het wel de keuze van de eigenaar om de merrie met de vader te kruisen. En met welk sperma is ze de 2e keer geïnsemineerd? Het lijkt me ook logisch dat je eerst opvoelt voordat je weer insemineert.

Op deze manier inteelt plegen wordt wel vaker gedaan, oa bij paarden. Het is dan idd de gedachte om bepaalde eigenschappen beter vast te leggen.
Ik moet zeggen dat ik er ook geen groot voorstander van ben, maar daar verschillen meningen over.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 18:47

kan in principe niet echt veel kwaad. je kan als je de merrie laat scannen aan de dierenarts vragen hoelang ze drachtig is en zo misschien uitrekenen wie de vader is. maar dan moet de merrie niet twee keer in de zelfde cyclus zijn geinsemineerd want dan werkt deze methode dus niet. dan kan je er aleen nog achter komen door een dna- test. hopelijk is Y een leuke hengst want het veulen heeft straks wellicht drie kwart van zijn genen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:17

Ja het is wel vreemd idd, omdat alles goed in de computer staat (bij degenen dan waarvan wij de hengsten gebruiken) en ze vertellen van te voren van welke hengst zaad ze bij zich hebben, en ik vraag het altijd.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:24

De vorige eigenaar van Nasmijn heeft haar door haar halfbroer laten dekken. Volgens hem zijn het mooie paarden geworden. Verward

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:55

Er staat niet dat de eigenaar dat niet wilde er staat alleen dat de topicstarter er bedenkingen bij heeft .
Het zijn haar/zijn paarden niet en ze geeft dit verhaal zonder enige indicatie van ras, soort etc.
Kortom erg vaag verhaaltje hoor.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 06:38

Ze hebben in dit geval na het ontdekken van de fout beter de merrie kunnen spoelen (= eitje eruit) en dan weer opnieuw insemineren.

Inteelt geeft een verhoogd risico op veulens met afwijkingen (gene ogen, geen staart, vergroeingen ed), dus ik zou dat risico niet willen lopen.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 06:39

De eigenaar wilde dit zeker NIET. Het gaat namelijk om een KWPNner, een merrie van de hengst Jazz, echt een karakterpaardje. Zij is vervolgens weer door Jazz geinsemineerd.

annem
Berichten: 21
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 08:00

volgens mij is het sowieso een goeie gewoonte om per seizoen maar met een hengst te dekken, ook al moet het meerdere malen. dan weet je altijd wie de vader is.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 08:26

Kunnen ze de vrucht dan niet alsnog weghalen? Dan loop je misschien het risico dat je dit jaar geen veulen kan fokken, maar ik neem haast aan dat dat beter is dan Jazz x Jazz met alle risoco's vandien! Als is het als het gezond blijkt te zijn misschien ook wel weer heel erg spannend wat voor een paard daar uit gaat komen... Verward

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:58

LuvdaTossa schreef:
De eigenaar wilde dit zeker NIET. Het gaat namelijk om een KWPNner, een merrie van de hengst Jazz, echt een karakterpaardje. Zij is vervolgens weer door Jazz geinsemineerd.


Nou dan zou hij het zeer snel op kosten van de hengstenhouder af moeten laten spuiten en ook op de kosten van de hengstenhouder nieuwe DA begeleiding bij de dekking van de hengst van de oorspronkelijke keuze.
Indien daar geen gehoor aan gegeven wordt onmiddelijk de Bond Voor hengstenhouders inschakelen!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:01

Ik heb toch ook al verhalen gehoord over "inteelt" en dat dit niet altijd bij voorbaat slecht moet zijn. Maar dan zat er wel wat meer afstand in, bijvoorbeeld een dekking door grootvader of overgrootvader.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:08

Britty schreef:
Ik heb toch ook al verhalen gehoord over "inteelt" en dat dit niet altijd bij voorbaat slecht moet zijn. Maar dan zat er wel wat meer afstand in, bijvoorbeeld een dekking door grootvader of overgrootvader.


Zelfs de fokkers van Jazz zetten hem niet op zijn eigen familie. Zeker met een hengst met zulke uitgesproken eigenschappen is dat niet verstandig. Heb je eigenlijk gelezen wat ik hierboven zeg??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:24

Was even niet aan het opletten denk ik...of de berichten hebben elkaar gepasseerd, want ik kon me jouw schijven helemaal niet herinneren. Maar deze vorm van inteelt zal inderdaad niet verstandig zijn. Overigens hadden de verhalen over inteelt waar ik het over had, betrekking op het fokken van haflingers. Da's misschien toch net even anders (koudbloeden).

Ben niet heel erg thuis in de fok-wereld, probeer me er wel in te verdiepen, maar valt niet altijd mee, zoals je ziet/leest!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:43

De dierenarts kan wel opmeten of de vrucht afkomstig is van de eerste of tweede inseminatie. Het zou mij zeer verbazen en volgens mij is het onmogelijk dat je een merrie zou insemineren zonder de bestaande dracht te onderbreken. De baarmoederhals zit potdicht dan. Inseminatie brengt een niet steriele stof in de baarmoeder en dat is nefast voor elke dracht.
Ik zou er dus niet te veel over inzitten dat dit veulen afkomstig is van de eerste inseminatie.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:26

Heb helemaal niets tegen lijnenteelt, dit heeft trouwens al veel goede paarden opgeleverd, maar nu vader op dochter!

Maar ook ik vind het verhaal nogal vaag. Wilde de eigenaar echt laten insemineren door Jazz, of was er een fout van hengstenhouder en/of dierenarts?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 20:03

Fout van hengstenhouder, de inseminator moest langs verschillende merries en heeft dus een verxd rietje voor haar gebruikt.

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:19

Ik heb een Elan x Elan gereden. Dier heeft ZZ-licht gelopen in haar jonge jaren. Ze is inmiddels 20 jaar. Dus dit zou misschien wel wat kunnen worden Knipoog
Nee grapje, het lijkt me wel dat het risico's met zich meebrengt.
Wat ik me afvraag.. Mag je zomaar inteelt 'plegen'? Dat is toch niet wenselijk? Daar zouden toch regels voor moeten zijn...

זכור

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 22:28

Britty schreef:
Overigens hadden de verhalen over inteelt waar ik het over had, betrekking op het fokken van haflingers. Da's misschien toch net even anders (koudbloeden).


Waarom is het bij Haflingers nou weer anders dan bij KWPNers? Het zijn toch allebei paarden, en de Haflingerfokkerij probeert net zo goed het ras te verbeteren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers