mijn merrie is drachtig en nu??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

mijn merrie is drachtig en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 14:17

Mijn merrie is nu ongeveer 1,5 maand drachtig.
Waar moet ik nu op letten?
hoe vaak moet ik laten scannen, opvoelen,...
Ze is 3 en net ingereden.
Wanneer begin je te zien dat ze drachtig is?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:33

Ik denk dat je best het boekje "veulens krijgen" kunt kopen . Daar staat alles in vanaf de hengst uitzoeken tot de geboorte en eerste stapjes .
Ik heb het zelf ook en heb het toen mijn merrie drachtig was volgens mij wel een keer of 50 gelezen Haha!

Maar om in de tussentijd toch ook al een antwoord te geven op je vragen ,
Scannen hoef je niet meer te laten doen . Daar is ze nou al te ver voor gevorderd geloof ik . Je moet ze ook niet meer laten opvoelen of dergelijke , allemaal niet nodig gezien je weet dat je merrie drachtig is Knipoog
Doe gewoon verder zoals je bezig was en let goed op de conditie van je merrie zodat je de training kan aanpassen . Wel zo lang mogelijk blijven door rijden hoor , als is het maar wat rond stappen in de bak aan een lang teugeltje . Want dat is goed voor de conditie die ze nodig zal hebben bij het veulenen. En op stal ofzo staan is zowiezo niet goed Knipoog

Veel hoef je niet te doen als je merrie drachtig is , houd ze gewoon goed in het oog en let goed op wat de merrie zelf aangeeft wel of niet te kunnen Lachen
En pas het trainingschema aan hé , als je pony 6 maand drachtig is moet je er niet meer mee op concours gaan Haha!
Doe gewoon lekker rustig , ze is tenslotte ook nog maar 3 en net ingereden Lachen

En wanneer je het begint te zien of ze drachtig is hangt nogal af van paard tot paard , meestal zo rond een maand of 6-7 begint het goed zichtbaar te worden .

Succes ! Enneuh , dat boekje is echt een aanrader Knipoog

Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:36

je paardje goed in conditie houden en nog 11 maanden geduld hebben!! Haha!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:39

Citaat:
mijn merrie is drachtig en nu??
nu krijg je lekker volgend jaar een veulen!!! Ach gut en qua scannen enzo kan je het best egwoon contact opnemen met de vee-arts.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:42

Hoi en als eerste gefeliciteerd natuurlijk.
op zich hoef je nu nog niet zo veel te doen of te veranderen.
als je weet dat ze drachtig is zou ik niet meer laten scannen of opvoelen, hoe minder er in gerommeld word hoe beter het is natuurlijk.
Je kan ook gewoon rustig met haar rijden want het is nu nog zo verschrikkelijk klein dat ze daar niets geen hinder van heeft.
wanneer je het kan zien hangt van je merrie af. de ene merrie daar kan je het vrij vlug bij zien terwijl een ander met 11 maanden vol lijkt zeg maar.
Ik kon het bij mijn fries met 3 maanden al goed zien, terwijl ik bij mijn welsh pony tot denk ik 7 maanden heb getwijfeld.
rond zo'n 8 maanden ofzo kan je het ook zien trappen en zelfs voelen wat natuurlijk heel erg mooi is.
en o wat duren 11 maanden toch lang haha

heel veel plezier en ik zou inderdaad wat boekjes kopen.

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 09:53

Mag ik hier een vraagje aan toevoegen, aangezien het over hetzelfde gaat ?
Mijn merrie is dan nog niet drachtig, wordt volgende maand gedekt, maar in die maand staat ook een bos- en strandrit gepland......ik moet daar 15 minuutjes met de trailer heenrijden. Hier rijd ik altijd in de polder, dus geen zwaar bospad, op het strand kan je natuurlijk op het harde zand, dat lijkt me niet zwaar. De laatste keer op het strand was ze best opgefokt, druk zelfs.
Zou dit kwaad kunnen, de 1e weken ? Hihi, ik heb alleen MENSENervaring met zwangerschap en daarin moet je de 1e 3 maanden toch wel sommige dingen vermijden....

Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:03

M,n dierenarts adviseerde mij om de eerst weken rustig aan te doen, wel gewoon rijden, maar stress te vermijden omdat ze dan het nog kunnen verstoten, dus als ze erg gestrest raakt zal ik dit ritje een keertje overslaan, succes verder ermee!!

Groetjes marian

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:30

Bedankt, Marian. Zo zie je maar dat iedereen wat anders beweert, de 1 zegt ; gewoon alles blijven doen tot de laatste 2 maanden, maar zelf vind ik het vrij normaal toch even 2x na te denken en "gewoon" licht aan het werk te houden.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:37

Wachten, geduld hebben, en hopen! *LOL* *LOL* *LOL*

Verder, de merrie zolang blijven doorrijden, is best goed hoor! Ik zou niets speciaal bijvoederen, misschien de laatste maand, voor de rest alles gewoon zijn gang laten gaan!

Veel succes nog!