Help mijn paard schrikt van alles....WIE HELPT MIJ

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meizzjuh
Berichten: 41
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Hoogezand

Help mijn paard schrikt van alles....WIE HELPT MIJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 09:33

Help mijn (verzorg)paard is bang voor mensen. Als ik naar dr toe kom lopen vertrouwd ze me en weet ze dat ik het ben maar al er een vriendin bij is kan ze zich helemaal niet concentreren. ook als je naar haar toe loopt en je doet je hand een beetje te hoog dan schrikt ze gelijk. en als we in de bak rijden (buiten) en er rijden meerdere paarden bij in dan let ze alleen maar op de paarden om zich heen. maar dat begint ze al af te leren.

mijn probleem is alleen dat ze in de wei zo schrikkerig is en hoe kan ik zorgen dat ze niet meer zo schrikt.

Verdrietig Verdrietig We denken dan ze voor dat ze daar stond is mishandeld ze kan niet met een zweepje rijden en als er een ander paard in de bak met zweepje word bereden ontwijkt ze hem/haar. Verdrietig Verdrietig

Wie helpt mij??

Groeten meizzjuh

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:42

Tja lastig. Ik weet niet waarom ze precies bang is?

Dat met dat rijden dat ken ik wel, deed mijn vorige pony ook wel. Maar hij vond dan vak niet die pony's of paarden eng, maar meer die grote mannen die zo lekker heen en weer hupsen in het zadel Haha!
Maar die pony heb ik van jongs af aan gehad, maar de ene keer was het erger dan de andere keer.

meizzjuh
Berichten: 41
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 09:47

mijn paard is vroeger mishandeld en veel geslagen en opgejaagd en nu is ze nogal schrikkerig alleen als ze weet dat ik het ben is het goed

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:23

Probeer allereerst van dat idee *mijn paard is mishandeld* af te komen. Heel veel mensen denken dat, ik snap echt niet dat er zoveel mishandelde paarden rondlopen. Ga er maar gewoon vanuit dat je paard wat schrikkerig is, maar niet mishandeld (tenzij je erbij hebt gestaan dat het paard dag in dag uit geslagen werd. En een tik met de zweep is nog geen mishandelen hoor! Kijk maar eens naar paarden in het wild, die lopen mekaar ook af te rossen, die zoeken hun onderlinge rangorde, echt niet zachtzinnig. Op die manier kweken ze respect voor elkaar, maar geen angst!)

Mijn paard is absoluut niet mishandeld! Maar als een ander met een zweep begint te meppen, gaat ie echt wel harder lopen. Vaak komt dit omdat ik er teveel op let. *Oei er is iemand met een zweep, als Rocky er maar niet bang voor is*. Helemaal verkeerd! Daarnaast jaag ik hem regelmatig op. Vindt ie leuk, komt naderhand altijd weer bij me snuffen (misschien krijg ik wel een aai of een brokje! Kijk baas ben ik niet lief!?)

Probeer niet aan dat gedrag te denken als je rijdt. Misschien neemt ze jouw gedrag wel over. Ga erop zitten met de gedachte: laat de zweep maar komen, ze doen mij (ons) toch niets. Kom maar paard, het is niet eng, ik zal je wel helpen. Niet afwachten. Probeer door veel oefeningen te rijden (voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes, afwenden etc) de aandacht bij jou te krijgen. Maar ga vooral niet zelf op die zweep en het paard van de ander letten. Focus je helemaal op je eigen paard, probeer je af te sluiten van wat een ander doet (wel zoveel opletten dat je niet tegen elkaar opbotst he! Knipoog )

Probeer dat schrikgedrag volledig te negeren als je rijdt, neem initiatief, niet afwachtend zijn. Dat voelt ze, zal het als bevestiging van haar "angst" zien. Zie je wel, de baas vindt het ook eng! Neem je paardje (figuurlijk) bij de hand en leidt haar door de bak. Jij bent dan de sterke, laat haar zien dat je het niet eng vindt!

Kijk even waarom ze schrikt als je vriendin haar aan wil halen. Het is helemaal niet gezegd dat ze echt heel bang voor haar is en het niet vertrouwd omdat ze mishandeld is. Het kan bijvoorbeeld ook aan de stand van de ogen liggen. Hierdoor heeft ze een beperkt zicht, of misschien wel een "dode hoek". Dat ze je hand te laat opmerkt en dan dus schrikt. Heb dat bij meerdere paarden gezien. Hier kun je dan rekening mee houden door haar op een andere manier te benaderen. Ze zal dan niet van jou schrikken omdat ze weet dat jij haar aanhaalt nadat je tegen haar spreekt. Probeer de oorzaak te zoeken (niet in die mishandeling tenzij je erbij hebt gestaan) en leef je in in je paard.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:29

Ik bne het volledig eens met Rocamor.Proberen te negeren!Misschien is het ene paard ook gevoeliger dan de ander.Je hebt koele kikkers en je hebt bange poeperds.Geef hem het vertrouwen dat er niks loos is.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:47

Kan het niet zijn dat je paard gewoon wat wantrouwend is naar mensen? Dat kan bijvoorbeeld komen doordat ze misschien als veulen weinig in handen is geweest. Ze kent jou nu, ze weet dat ze je kan vertrouwen maar van je vriendin weet ze dat niet. Gewoon rustig blijven in omgang bij haar en dat geldt ook voor je vriendin. Wees aan de ene kant blij dat ze eenkennig is, laat ze zich ook niet maar zo meenemen uit de wei door een vreemde. Haha!

En verder sluit ik me aan bij Rocamor.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:57

Rocamor heeft het super verwoord

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:36

Ja negeren en als dat echt niet werkt kan je altijd nog verder gaan zoeken. Paarden zijn slim en hebben meteen door of hun reactie op jou effect heeft.

meizzjuh
Berichten: 41
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 16:59

nee maar mijn paard is egt egt egt mishandelt er zijn zelfs foto's (helaas niet op de computer) waarop je een hele grote snee ziet en allemaal schrammen. en toen de vorige eigenaren haar kregen was het egt een ramp gelukkig is alles beter maar ze is zo wantrouwig ze heeft een groot litteken die gehecht is toen ze bij de eigenaar is weggehaald die dr heeft mishandelt. het is een schat van een paard geworden maar de angs voor de zweep en het wantrouwen is gebleven

afz meizzjuh

meizzjuh
Berichten: 41
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 17:47

ik heb zelf de fotos nooit durfen zien mijn moeder wel egt erg lijkt mij:'(

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:05

Je hoeft toch ook niet met zweep te rijden? Ik zou haar gewoon rustig behandelen, geen geschreeuw en gedoe. Rustig aanraken en niet gelijk naar het hoofd grijpen. De meeste paarden vinden aaien over de manenkam wel fijn. Spreek haar dan zacht toe. Ga rijden op de rustige momenten als dat kan, later kun je de druk met andere paarden en ruiters wel opvoeren. Ik zou gewoon veel net haar bezig gaan, poetsen, hoefjes doen etc. zodat ze vertrouwen in je krijgt. Wat ik op stal ook veel hoor is dat geschreeuw tegen die paarden, pfff, daar krijg je ze echt niet rustiger van Boos!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:44

Als ze het in de wei ook zo erg heeft, dan kan je toch ook grondwerk gaan doen. Leg maar enge dingen op de grond, zo krijgt ze als meer vertrouwen, en schrikt ze ook minder snel.

Je kan ook met mensen van stal , dan met haar over en langs die enge dingen laten lopen. Het heeft mijn pony veel goed gedaan, en ja ik heb ook een pony met een verleden... Scheve mond
Misschien heb je iets aan deze site? http://www.horsemanship.org/horsemanshi ... nship.html

Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 08:26

ben met mizzlove en rocamor eens. Negeren en rustig is het beste medicijn. Ik ben ook een voorstander van horsemanschip. Mijn paard heeft ook een ongelukkige voorgeschiedenis en was alle vertrouwen in de mens kwijt. Dit is nu helemaal hersteld. Ik heb les van Sonja Braafhart (steunpunt Emiel Voest) en door deze training is mijn paard als een blad aan een boom veranderd. Deze training zou ideaal voor jouw paard zijn.

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 08:46

meizzjuh schreef:
nee maar mijn paard is egt egt egt mishandelt er zijn zelfs foto's (helaas niet op de computer) waarop je een hele grote snee ziet en allemaal schrammen.


Nogmaals, ik wil niet beweren dat je paard niet mishandeld is. Vanachter een computer is dat moeilijk te beweren. Zelfs al zou ik die foto's kunnen bekijken. Zeker zolang je niet weet wat er aan vooraf gegaan is. Zo heb ik een paard gekend dat een ietsie te enthousiast de wei inrende (met dank aan de eigenaar/verzorger die niet te best oplette!) Het dier bleef met haar ribben achter een uitstekend deel van het toegangshek tot de wei haken, waardoor ze een mega snee over de zijkant had. Ik meen me te herinneren dat er een stuk of 40 hechtingen zijn gezet. Het paard heeft tijden binnen moeten staan, zich kalm moeten houden, maar door de goede verzorging is het uiteindelijk goed gekomen.

Zou je alleen die foto van die wond hebben gezien, dan ga je ook uit van mishandeling. Nu weet je het achterliggende verhaal.

Mijn eigen paard heb ik als 2-jarige gekocht van zijn fokker. Ik kon ook niet aan zijn hoofd komen. Was heel schichtig. Kon hem niet poetsen, amper aanraken, en een halster omdoen was een ramp. Oorzaak: hij was het gewoon niet gewend. Had heel erg lang in een weitje met andere paarden gestaan, dus had dat niet geleerd. Hier heb ik rekening mee gehouden, er de tijd voor genomen, lekker rustig mee aan het werk gegaan. Tegenwoordig kan ik zonder praam ofzo zijn oren uitscheren.

Maar heb je inmiddels al wat gehad aan de ideeen die hier zijn gelanceerd? Ik weet zeker dat het je gaat lukken als je zelf lekker rustig blijft. Neem je eigen paardje mee op sleeptouw. Ga er maar vanuit dat je het niet in 1 week helemaal voor elkaar krijgt, maar over een maandje moet je toch zeker al een boel verandering kunnen zien!

Succes he!

meizzjuh
Berichten: 41
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 14:09

ik zal jullie tips opvolgen.....dank jullie wel!!