huuuuuh......?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

huuuuuh......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 22:54

Ik hoorde laatst dat je je paard beter niet kan inrijden als hij/zij 4 of ouder is,omdat hij/zij dan sterker is en minder opsteken dan dat ze 3 jaar zijn... Verward

Het is toch juist beter om te wachten?



Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:15

ik wacht liever tot vier, zijn ze meer volwassen en letten beter op je dan
menig driejarige
op een dressurstal waar ik stage heb gelopen werden de jonge paarden meestal pas ingereden als ze vier waren, nooit geen vreemde dingen gehad daar

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:17

sterker zijn ze zo'n beetje van jongs af aan al.
Over de leeftijd met inrijden zijn de meningen verschillend. De een wacht liever tot het paard wat ouder en uit de "pubertijd" is terwijl de ander al met drie jaar erop zit (soms nog eerder )
Aan beide keuzes zitten weer voor en nadelen.
Te vroeg dus voor z'n derde jaar intensief rijden is absoluut niet goed, ook al doet je paardje het (uit respect voor jou, jij weet immers wat goed voor hem is) denk aan zadelrug, groeistoornissen, last van de gewrichten... enz.
Sommigen zegen idd. dat als je pas na jaren begint met rijden het paard minder snel dingen opsteekt en dus moelijker dingen aan te leren is.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:46

Moonlight was ook pas 4,5 jaar toen ik haar inreed omdat ik haar toen pas kreeg. Ze kwam net uit de veulenwei. Maar volgens mij maakt dat niet veel uit hoor.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:49

hangt misschien ook een beetje van het ras af, sommige paarden zijn wat later 'volwassen' en dan kan je dus beter wat langer wachten.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:50

Ik heb een van mijn paarden zelf ingereden, die was toen 4, dat was voor haar een super leeftijd. Ik denk dat het per paard wat verschild wanneer je hem/haar het beste kunt inrijden. Maar 4 jaar of nog ouder kan best hoor!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:15

suleika werd pas ingereden toen ze 5 jaar was, want toen kwam ik r pas verzorgen. Ze hebben 'r naar een manege gebracht waar ze ingereden is!
en de rest heb ik zelf gedaan.
Maar Mareska is met haar 3 ingereden en toch vind ik mareska een heeeel stuk fijner rijden. Weet alleen niet of het daaraan kan liggen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:32

't kan wat lastiger zijn, je paard is op z'n vierde moelijker te imponeren als op z'n derde. Het voordeel is dat hij (bijna) helemaal volgroeit is en waarschijnlijk langer mee zal gaan.
Ik vind het op z'n vierde het best, mits er voor die tijd grondwerk mee is gedaan - wandelen, grondmennen, beetje longeren, etc.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 08:42

Het kan moeilijker zijn als een paard tot zijn vierde niet of nauwelijks met mensen in contact is geweest. Dan moet je idd nog een heleboel inhalen.
Maar als zo'n paard altijd gewoon in de hand is geweest, dan vind ik het alleen maar een voordeel om wat langer te wachten.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 08:57

Rachel is pas op haar 6e jaar ingereden, ze heeft daarvoor 2 veulens gehad. Ze is nu een jaar onder het zadel, waarvan een half jaar bij mij. En liever had ik haar toch zelf ingereden, want de basis zit er niet in, nooit op been gereden, en daar ben ik nog steeds hard mee bezig.

Mijn andere pony is nu 2, en daar ga ik mee beginnen als ze 2,5 is. Dus in de longeerbak leren stappen, draven en galopperen op commando en dat zo'n 2 keer in de week. Wat ik nu al doe, is veel met haar wandelen en haar zo mak mogelijk proberen te maken, dus lekker naast haar staan arm over haar rug slaan. Op haar 3e jaar gaat er een keer een zadel op en afhankelijk van hoe ze daar op reageerd ga ik er een keer op zitten. Als ze zo'n 3,5 is wil ik graag beginnen met veel stapritjes buiten, lekker rechtuit eens een drafje en als dat goed gaat gaan we in de bak beginnen met de dressuur.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 08:58

Ik begin bij 2 jarige leeftijd al met het beleren voor de wagen en daarna pas onder het zadel. Dat is heel handig want dan leerd hij het sturen en zo heel goed. Maar als ik op een dressuur stal loop doen ze het daan ook meestal op 4jarige leeftijd! Knipoog

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:29

Joris heb ik met 3 jaar en 8 maanden ingereden, maar wel veel mee gedaan daarvoor. Ik denk dat het qua imponeren niet veel uitmaakt, de een is vroegrijp, de ander laat. Verder hoef je je paard toich niet te imponeren Verward Hoe later hoe beter zeggenze altijd, al denk ik dat 4 een mooie leeftijd is, en bij ijslaners is het nog later, zes dacht ik.