[LO] Met het neusje op de grond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38577
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

[LO] Met het neusje op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 21:22

Ik ben met mijn driejarige begonnen met longeren, dat gaat heel erg goed. Ik heb haar in haar 'jeugd' wel vaker rond de bak laten 'rennen' (wij hebben een longeerrondje) en heb haar altijd geprezen als ze lekker met haar 'neus door het zand' ging. Gevolg....zij doet dit ERG graag, in draf, in VLOTTE draf maar ook in galop, en soms wel ronden lang.

Wat denken jullie, zal ik dit negeren, want immers het is best goed, maar ik zie hier wel wat 'spoken' in het bos betreft onder het zadel straks. Of flink voorwaarts zetten als ze dit doet of een heel ander idee?

Ik ben ERG benieuwd!

Ben je een Bokker of een Jokker....



Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 08:42

Waarschijnlijk zal ze dit onder het zadel (zeker in het begin) toch niet doen. Als ze het later wel gaat doenis het denk ik wel met een ophouding weer op te lossen.
Wat je misschien ook zou kunnen proberen is, als je het ook onder het longeren wat meer in de hand wil houden, met dubbele lijnen longeren.
Ik heb zelf dit "probleem" nooit gehad, maar wie weet heb je er toch wat aan!

He has no past, He has no future
But still, He tries

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:09

Kan je niet al een beetje beginnen met bijzetten?
Zo longeren heeft opzich ook weinig nut, je laat ze alleen de benen strekken terwijl ze wel de belasting krijgen van het lopen op een volte.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38577
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 21:13

Jip80; miz is de dubbele longe nog iets te veel gevraagd. Ik neem graag de tijd voor dingen. Maar dit kan ook aan mezelf liggen. Eigenlijk gebruik ik helemaal geen longeerlijn, omdat wij een longeerrondje hebben.

Sjuimpje; Dit antwoord had ik, denk ik, op gehoopt! Klinkt raar maar het was voor mij meer een test of ik het aan het goede end had.

Hoe pakken jullie dat aan bij 'jonge' paarden? Zelfs zonder bij te zetten wil ik een aktief, goed werkend achterbeen, maak veel overgangen omhoog en omlaag in de versnelling Clown

Ben je een Bokker of een Jokker....


Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:18

Met het paardje wat ik aan het ingerijden ben, heb ik hetzelfde gehad.

Ik moet eerlijk toegeven dat toen ik er voor het eerst op zat ze haar hoofd inderdaad een beetje eng laag had... Haha! Ik heb haar daarna voor dat ik erop ging ietsjes hoger bijgezet en dat hielp.

Nu zit ik er inmiddels alweer even op en longeer ik niet meer voor ik ga rijden en ze loopt gewoon superbraaf en normaal nageeflijk Lovers (als ze tenminste oplet Boos! , want ze vind het al niet meer spannend dat ik er op klim... Slapen en andere dingen des te meer...)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:50

Sjuimpje, geef aub eens een goed advies inplaats van die onzin!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:33

Ods, de vraag is of je paard tijdens het omlaag gaan ontspannen is of gespannen. Het kan namelijk zijn dat het paard de rug hard maakt en daardoor met zijn hoofd naar beneden gaat. Het klopt dan dat je op deze manier niet echt het paard goed aan het lopen hebt. Flink voorwaarts drijven heeft dan weinig zin. Je moet proberen de rust er meer in te krijgen door veel overgangen te vragen. Probeer stap en draf wat onder het tempo te doen. Wanneer dit goed gaat, ga je kleine stukjes meer voorwaarts vragen, weer afgewisseld door overgangen.

Het laatste wat je moet doen is bij dit 'probleem' het paard gaan bijzetten. Ik kan je verzekeren dat het paard daardoor niet beter gaat lopen. Misschien voor het oog van vele mensen wel, maar je creeërt dan juist veel spanning.

Het is heel goed dat je op deze manier aan het longeren bent, het heeft zeker erg veel nut. Alleen moet je misschien proberen iemand te vinden die je kan helpen om op deze manier het paard goed te laten werken.

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:14

Aqua8horse schreef:
Sjuimpje, geef aub eens een goed advies inplaats van die onzin!


En jij wilt ons duidelijk maken dat het ook allemaal zonder kan op een veel betere manier met een nieuwe methode, zonder dwang
En laat me raden: dat gaan we allemaal leren onder leiding van jou en en je nieuwe revolutionaire methode..

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38577
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 09:01

Appie; ik heb zelf echt het idee dat ze het ontspannen doet. Het is een compact paardje dat los en lekker in haar velletje zit. Dat ze met haar hoofd zo laag loopt doet ze ook wanneer je naast haar loopt, er zit vast iets in van een Bloedhond Knipoog Heeft ze van veulen af aan al gedaan.

Ik ben erg tevreden over het longeren zonder bij te zetten. Het gaat lekker met haar. Nu wil ik het wel doen omdat ik haar ook wil leren dat er druk op het bit kan staan, dus zeg maar een hand na te bootsen. Als je een jong paard van te voren een hoop verteld/laat zien/voelen gaan ze 'makkelijker' voor het eerst onder het zadel.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:26

Ik zou proberen om deze ontspanning (want dat is het denk) er zoveel mogelijk in te houden. Als ik je verhaal zo lees is dat de manier waarop jij je paard mak wil maken Haha!.

Devolgende stap is denk ik eerst in de longeercirkel een hoofdstel in doen en een longeerlijn vast maken. Als ze dan lekker ontspannen loopt kan je proberen om de cirkel iets kleiner te maken zodat ze niet aan de bakrand blijft leunen. Als dat allemaal goed gaat zou ik het paard ook een paar keer in een 20x40 bak longeren. Dan pas losjes bijzetten en steeds ietsjes strakker. Tegen de tijd dat je erop gaat zitten kan je het paard iets hoger bijzetten zodat ze ook leert dat het hoofd wat hoger mag en kan, maar dit zou ik blijven afwisselen met laag en ontspannen.

Maar er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden, zeker bij het zadelmak maken van een paard Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:33

essie79"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Sjuimpje, geef aub eens een goed advies inplaats van die onzin!


En jij wilt ons duidelijk maken dat het ook allemaal zonder kan op een veel betere manier met een nieuwe methode, zonder dwang
En laat me raden: dat gaan we allemaal leren onder leiding van jou en en je nieuwe revolutionaire methode..
[/quote]

Pardon, ik wil jullie helemaal niets duidelijk maken! Wij weten dat het inderdaad zonder dwang kan en wij hebben daar (wtenschappelijke)bewijzen voor! Dus neem me even niet kwalijk voor deze reactie van jou(die overigens meer zegt over jou en je kwaliteiten dan over die van ons)....wat denk je eigenlijk wel. Ik zou eerst maar eens komen kijken en dan kan je het zelf ervaren en zien. En het zou inderdaad heel goed zijn en eerlijk voor de paarden als veel mensen volgens deze methode zouden gaan werken...bovendien zijn de resultaten aanmerkelijk beter! Wij trainen allemaal paarden met problemen die van hun problemen afkomen. Onder andere ook paarden met hoefkatrol en paarden die eigenlijk afgekeurd zouden worden en weer in de sport lopen! Van recreatie paarden tot paarden in de ZZ-licht. Dus wij weten echt wel waar we mee bezig zijn hoor.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:58

Aqua8horse schreef:
Pardon, ik wil jullie helemaal niets duidelijk maken! Wij weten dat het inderdaad zonder dwang kan en wij hebben daar (wtenschappelijke)bewijzen voor! Dus neem me even niet kwalijk voor deze reactie van jou(die overigens meer zegt over jou en je kwaliteiten dan over die van ons)....wat denk je eigenlijk wel. Ik zou eerst maar eens komen kijken en dan kan je het zelf ervaren en zien. En het zou inderdaad heel goed zijn en eerlijk voor de paarden als veel mensen volgens deze methode zouden gaan werken...bovendien zijn de resultaten aanmerkelijk beter! Wij trainen allemaal paarden met problemen die van hun problemen afkomen. Onder andere ook paarden met hoefkatrol en paarden die eigenlijk afgekeurd zouden worden en weer in de sport lopen! Van recreatie paarden tot paarden in de ZZ-licht. Dus wij weten echt wel waar we mee bezig zijn hoor.
Niveau zegt me weinig,
ik les bij een instructrice welike afgelopen weekend NL kampioen ZZ Zwaar is geworden en welke verschillende paarden in de lichte tour heeft gereden.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:28

Aqua8horse"]
[quote="essie79"][quote="Aqua8horse schreef:
Sjuimpje, geef aub eens een goed advies inplaats van die onzin!


En jij wilt ons duidelijk maken dat het ook allemaal zonder kan op een veel betere manier met een nieuwe methode, zonder dwang
En laat me raden: dat gaan we allemaal leren onder leiding van jou en en je nieuwe revolutionaire methode..
[/quote]

Pardon, ik wil jullie helemaal niets duidelijk maken! Wij weten dat het inderdaad zonder dwang kan en wij hebben daar (wtenschappelijke)bewijzen voor! Dus neem me even niet kwalijk voor deze reactie van jou(die overigens meer zegt over jou en je kwaliteiten dan over die van ons)....wat denk je eigenlijk wel. Ik zou eerst maar eens komen kijken en dan kan je het zelf ervaren en zien. En het zou inderdaad heel goed zijn en eerlijk voor de paarden als veel mensen volgens deze methode zouden gaan werken...bovendien zijn de resultaten aanmerkelijk beter! Wij trainen allemaal paarden met problemen die van hun problemen afkomen. Onder andere ook paarden met hoefkatrol en paarden die eigenlijk afgekeurd zouden worden en weer in de sport lopen! Van recreatie paarden tot paarden in de ZZ-licht. Dus wij weten echt wel waar we mee bezig zijn hoor.
[/quote]

Is een paard bijzetten bij het longeren dan per definitie dwang? Dat kan het wel zijn hoor, daar ben ik het mee eens. maar volgens mij kan het ook een suggestie zijn voor het paard waardoor het ontspannen afgebogen gaat lopen en zijn rug gaat gebruiken. En volgens mij is dat de juiste manier (al zal je daar bij veel paarden en mensen misschien wel pas komen na een stukje dwang Cool)

Maar goed zoals ik al eerder zei er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden al helemaal bij het africhten van een paard. (Misschien moet ik dat maar eens in mijn onderschrift gaan zetten Schijnheilig

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:02

[quote="Aqua8horse[/quote]

Pardon, ik wil jullie helemaal niets duidelijk maken! Wij weten dat het inderdaad zonder dwang kan en wij hebben daar (wtenschappelijke)bewijzen voor! Dus neem me even niet kwalijk voor deze reactie van jou(die overigens meer zegt over jou en je kwaliteiten dan over die van ons)....wat denk je eigenlijk wel. Ik zou eerst maar eens komen kijken en dan kan je het zelf ervaren en zien. En het zou inderdaad heel goed zijn en eerlijk voor de paarden als veel mensen volgens deze methode zouden gaan werken...bovendien zijn de resultaten aanmerkelijk beter! Wij trainen allemaal paarden met problemen die van hun problemen afkomen. Onder andere ook paarden met hoefkatrol en paarden die eigenlijk afgekeurd zouden worden en weer in de sport lopen! Van recreatie paarden tot paarden in de ZZ-licht. Dus wij weten echt wel waar we mee bezig zijn hoor.[/quote]

Jij wilt mij wel iets duidelijk maken anders zou je niet reageren.
Ik wil best iets van jou opsteken, maar ik heb nog steeds geen fatsoenlijke uitleg van je methode gelezen. Want jouw methode is niet op schrift uit te leggen, zeg je zelf. Er zijn daar ook nog andere methodes voor zoals foto's of film. Voor ik fastoenlijke uitleg heb vind ik het maar loos gepraat. Als jij vindt dat een ander onzinadviezen geeft, dan wil ik jouw adviezen ook horen met een duidelijke uitleg!!Met bewijzen!

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:15

Beste Ods!

Toppie toch dat jouw paard zo lekker met zn neusje over de grond wandelt?

Ik denk dan altijd, dat paard is lekker ontspannen en los door zijn lijf...
Beter kan toch niet, een hele goede basis om mee te beginnen lijkt mij.

Als ik jouw was zou ik gewoon op mijn gevoel af gaan, want tot nu toe werkt dat toch prima...

Heel veel suc-6 en plezier met je paardje!

Groetjes Petit

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 15:59

nou kijk , net hetzelfde als bij kinderen, af en toe moet je wel eens zeggen: en nou ga je luisteren. (= dwang) als je dat niet doet wanneer het nodig is dan groeien ze boven je hoofd.
men geve ze een pink en ze neme de arm.

het is hier maar te zien wat je onder dwang verstaat.

en over de trainers: soms is een grandpix ruiter een slechtere trainer dan een Z ruiter. (trainen en rijden is nog een groot verschil, weinigen kunnen het alle twee)

iedereen weet wel dat een jong paard niet ineens bijgezet moet worden zoals met een volleerd paard gedaan kan worden.

het moet aangenaam zijn, het paard moet zich kunnen onstpannen, soepel blijven én verbeteren.

als je een bevestiging wilt. ik vind het inderdaad goed om voorzichtig te beginnen met het bijzetten van je paard.

als je niets 'vraagt' zal hij ook niet veel 'verbeteren'.
beetje omslachtig, maar wat ik probeer te zeggen: als je wilt dat je paard beter gaat lopen (in jouw geval: achterhand er meer achter) dan ga je wel enige dwang moeten toepassen. want door je paard gewoon in de bak rondjes te laten rennen, daar leert ie niets van bij.
geef een goed gereden (braaf) paard aan een beginner en na enige tijd gaat dat paard z'n oefeningen niet zo mooi meer afwerken als daarvoor, loopt ie niet zo verzamelt meer, omdat het niet meer hoeft. spreek je dan over dwang als een betere ruiter dit wel eist van het paard?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 3 bezoekers