zadelmak maken van quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

zadelmak maken van quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 19:31

Dag allemaal,

van verschillende mensen uit de 'westernwereld' heb ik horen zeggen dat ze hun paarde (quarters) zadelmaken maken (of laten maken) als ze 2 jaar oud zijn.

Nochtans heb ik heel m'n leven al horen zeggen dat het paard op z'n minst 3 moet zijn. Ook hier op de site lees ik dat. Zijn quarters vroeger fysisch en psychisch rijp of is het wegens commerciële redenen dat ze op jongere leeftijd ingereden worden? Ze kunnen dan op jongere leeftijd presteren in de sport. Is het hen daar om te doen?

Graag advies,
bedankt,

Seppe


DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:36

Ja daar zijn idd al heel wat discussies over geweest.
In mijn ogen is 2 te jong, ook al zien ze er door de spieren zo 'volwassen' uit. Een Quarter is niet eerder volgroeid dan elk ander paard.

Maar omdat er in Amerika veel geld te verdienen valt op jonge leeftijd, wordt het hier overgenomen.
Gelukkig zijn er ook mensen die wijzer zijn Schijnheilig

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 20:33

O jee, daar gaan we weer, twee is gewoon echt te jong en niet alleen voor quarters maar voor alle paarden en pony's.
Drie is goed, maar dan wel echt drie en geen "januari-drie", vier is ideaal.
Een en ander wil NIET zeggen dat je er voor die leeftijd niets mee zou mogen doen, onbelast kun je zonder schade aan te richten een paard al heel veel leren, mits je je gezonde verstand gebruikt.

Wat niet is kan nog komen...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:30

Ik sta er zelf ook niet achter om een paard zo vroeg in te rijden. Of het nou een Quarter, Arabier, Fjord, Shetlander of weet-ik-veel-wat betreft, ik vind dat je best moet kunnen wachten totdat het paard drie is. Het gemiddelde paard wordt echt geen zes jaar oud of zoiets dergelijks, dus je hebt nog volop de tijd om van je paardje te genieten wanneer hij 'pas' op zijn derde of vierde onder het zadel is. Bovendien vind ik zelf rijden helemaal niet zo belangrijk. Ik vind het wel leuk, maar ik vind gewoon poetsen, longeren, wandelen etc. net zo leuk en belangrijk en ik heb het gevoel dat dat de band tussen jezelf en het paard erg versterkt. Als ik een veulen zou kopen, zou ik daarom ook alles heel rustig opbouwen, het paard helemaal aan me laten wennen. Niet te vroeg gaan longeren, gewoon alles op zijn tijd. Rijden kan nog lang genoeg, en sowieso des te langer als je op een geschikte leeftijd begint met inrijden, denk ik zelf. Ik kijk mensen er op zich niet op aan als ze wel een paard met twee jaar gaan inrijden, dat moeten ze zelf weten, maar ik zou het zelf absoluut nooit doen. Zadelmak maken misschien, erop zitten echt nog niet. Tenzij ik het voor iemand anders zou moeten doen, maar als het mijn eigen paard zou betreffen dan zou ik gewoon even wachten..

Op zich vind ik het trouwens knap wat driejarige paarden allemaal presteren op de Futurity. Ik stond versteld van de prestaties van Wimpy's Little Step bijvoorbeeld. Maar ik had liever gezien dat hij vier of vijf was voordat hij op zo'n grote wedstrijd werd gestart. Het is echter in Amerika nog wel iets anders, denk ik. Daar willen de grote trainers zo snel mogelijk met de beste paarden aan de slag. Het wordt verwacht dat zij ieder jaar weer geweldige resultaten kunnen boeken met jonge, pas beleerde paarden. Op zich erg knap, maar ik denk dat het vooral in Nederland niet nodig is. Western komt wel op, maar is nog steeds niet groot hier. Dat betekent ook dat er weinig concurrentie is, vooral wat betreft fururities, en dat je jezelf niet zo hoeft te profileren hier. Maar ja, iedereen moet zelf bepalen wat hij/zij doet...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:35

Ik heb een 2 jarige Quarter en behalve een beetje halteren (soort keuring) wordt er verder niks mee gedaan. Ik stap erop als hij 3 jaar is.
Hij lijkt nu al een hele bink in vergelijking tot andere tweejarige of uberhaupt andere paardenrassen maar ik wacht netjes Tong uitsteken

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:40

Halteren lijkt me ook helemaal geen probleem. Dat is alleen maar aandacht voor zo'n paardje.. Haha! (en dat vinden ze het grootste deel van de tijd erg leuk). Ik kan het begrijpen dat sommige mensen niet kunnen wachten om op de rug van hun paard te stappen, vooral omdat een tweejarig paard er al erg 'compleet' uit ziet en de rug al erg sterk lijkt, zodat je snel denkt dat 'het wel los zou lopen en hij je makkelijk kan houden, dus waarom niet', maar drie jaartjes wachten hoeft ook niet lang te zijn... Ook al kan ik wel begrijpen dat het soms killing is, vooral als je één jong paard hebt, allemaal vriendinnen gaan rijden en jij dagelijks naast je paardje staat op de poetsplaats, omdat rijden er nog niet in zit. Maar ja, het wachten wordt volgens mij altijd wel goed beloond!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:42

Ook ik halter met mijn 2 jarige, die lekker 24 uur ouder is dan Digger!!! Vanaf a.s. winterperiode gaan we hem wel wat zadelwijs maken. Dwz, longeren met zadel, wat hangen en er trachten op te blijven zitten. Volgend jaar zomer zullen we pas aan het lichte werk gaan met 'm. Daarvoor mag hij halteren op wedstrijden en spelen in de wei.........

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 00:27

Een paard is pas volwassen en uitgegroeid als ie 6 is... op 2 jarige leeftijd inrijden is kinderarbeid Knipoog en slecht voor het gestel van het beestje.
Paarden die op 2 jarige leeftijd al teveel moeten doen zullen zo wie zo eerder opgebrand zijn als ze oud worden.... als ze niet al eerder wat krijgen Boos! .... bah! het zou verboden moeten worden

Citaat:
van verschillende mensen uit de 'westernwereld' heb ik horen zeggen dat ze hun paarde (quarters) zadelmaken maken (of laten maken) als ze 2 jaar oud zijn.


Er zijn idd mensen die een twee jarige alleen zadelmak maken... er bv gedurende twee weken al wat op rijden en het paard daarna weer 'op het land zetten' tot ie drie is, om dan pas met het inrijden te beginnen.
Ik kan me voorstellen dat iemand dit zou besluiten te doen als het jonge paard dominant is en eigenzinnig... die zal zich op jongere leeftijd met minder verzet zadelmak laten maken en dat maakt het inrijden later misschien gemakkelijker.
Ik denk dat het per paard verschilt wat wijsheid is... ik zou er iig naar streven om te wachten tot het paard minstens 3 is.... zelfs als ie er al goed ontwikkeld uit ziet, bedenk namelijk dat een paard ook geestelijk rijp moet zijn voor het werk.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 00:34

Dat wij de hengst zo in het begin van volgend jaar wat zadelwijs gaan maken heeft als reden dat ie enkele merries mag dekken en we voor die tijd een lichte basis willen leggen voordat ie denkt dat ie Opperhoofd is geworden, Lachen. We kijken het gewoon aan. Blijft het zo'n jan doedel zoals ie nu nog is, zullen we dit denkbeeld aanpassen.....

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 09:22

Er is wel een groot verschil tussen zadelmak maken en inrijden!
Die van mij was 2,5 toen we hem zadelmak maakte. Dat betekende in ons geval dat er zadel op lag dat we hem konden longeren én ook erop zitten. ECHTER dat deden we niet veel. 1 x in de week / 2 weken gingen we een klein uurtje naar het bos. Niet om te trainen maar voor de ontspanning. Op die manier heeft Powell heel veel plezier gekregen in het rijden en vanaf zijn 3 zijn we begonnen met lessen / trainen.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:03

volgend jaar krijgen we een veulentje van mijn qh merrie en ik maak me nu af en toe al druk over hoe we het beleren gaan doen. ik heb een paar prima voorbeelden bij ons op stal dus hulp zal er altijd zijn.maar ivm het uitgroeien van het paard wacht ik waarschijnlijkmet erop gaan zitten tot het paard er aan toe is want dat verschild enorm van paard tot paard. ook in de drafsport worden 2 jarigen beleerd voor de kar en mee gekoerst. de dravers die de klassiekers lopen op jonge leeftijd, zie je vaak niet meer terug op 6,7jarige leeftijd. een draver is over het algemeen uitgelopen als een ander paard nog aan het begin van de loopbaan staat.er zijn eigenaren die dit goedkeuren maar er zijn er ook zat die op hun paard passen, waarvan het paard wel een lang leven beschoren is. ook onder het zadel! in de western (en engelse) tak van rijden zie je ook wel misstanden over de meest uit eenlopende dingen. ik vind altijd dat je het per paard moet bekijken en niet alles over een kam scheren.het is en blijft moeilijk!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:38

Inderdaad Tess daar gaat ie weer. Weer dat geleuter over zadelmak maken van western paarden.
Ik weet niet hoor maar zijn de ruiters bij de andere takken van paardensport blind en doof ? Of willen ze gewoon niet weten dat dit niet iets is wat specifiek in de western sport gebeurd.

Ik heb al meerdere mensen uit de niet western sporttakken gesproken en op het moment dat ik laat vallen dat ik een 2 jarige heb zijn het juist die mensen die als eerste roepen “O en heb je er al op gezeten? Of “Nu kun je in elk geval beginnen” En de gezichten die ze trekken als ik zeg dat ik zeker nog tot december ga wachten voordat er ook maar een zadel op de kleine dame komt te liggen!

Schei onderhand eens uit deze stikker op de western sport te plakken.
Kijk eens een keer rond, met andere woorden “haal je kop uit het zand”.
Volbloed paarden lopen met 2 op de baan, springpaarden moeten met 3 hun eerste testen doen en bij de dressuur paarden gaat het al niet minder vroeg!

Ik zeg niet dat het goed is maar dat er wedstrijden zijn in de western sport voor jonge paarden is niet een uitzonderlijk iets, die zijn er, misschien in een andere vorm of met een andere naam, bij alle takken van paarden sport!

En dat er een stelletje stommelingen rond loopt met de waan dat ze net als grote trainers, en mensen die hun brood moeten verdienen met de sport, hun paard vroeg onder het zadel moeten hebben. Dat is hun probleem! Dat is hun eigen "niet bijster slimme" keus.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:29

ik denk dat het eerste antwoord dat je krijgt van sugarmiss, de spijker op z'n kop slaat. daarom ben ik blij dat er over gesproken wordt, dat er straks alleen paarden van zes jaar of ouder gestart mogen gaan worden. er is al een organisatie bezig, om het naar zeven jaar en ouder te brengen. maar ja, ik geef aan dat er over gesproken wordt, dus we hebben daar nog geen zekerheid over. zadel mak maken, vind ik ook een ruim begrip. wij hebben een merrie van twee en een half jaar die al zadel mak gemaakt is. voor ze dit jaar het land weer opging. ze weet dus wat het is om een zadel op haar rug te hebben. als ze straks weer van het land terug komt, pakken we het weer op, en langzaam beginnen we dan om er ook te proberen op te zitten. dan is ze inmiddels drie jaar. hoe we dan verder gaan, hangt af van het feit, hoe zij reageerd op deze belasting, en dat is voor ieder paard van deze leeftijd anders.

de reacties die je op je topic krijgt zijn divers, en ook ik keur het af, als ze op een paard gaan zitten dat pas twee jaar is, en zo hou je ook mensen die het weer verkeerd vinden bij hun derde jaar enz enz.

het blijft een gegeven feit, dat als je met een jong paard scoort, je behoord tot de mensen waar tegen op gekeken wordt in deze sport.
en als het later blijkt, dat het paard op zes jarige leeftijd nog heel is, dan mag je van mij je zelf een goede trainer noemen.

dus als een paard drie jaar is, hoeft dat niet te betekenen dat je er dan al op mag, of kan. je verstand er bij gebruiken, niet ieder paard is het zelfde
maar goed zo denk ik er over, groetjes

de beste voetballers staan langs de kant !!

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 12:39

Inderdaad veel besproken onderwerp, heb er eigenlijk nooit zo op gereageerd maar wil het toch ff over mijn eigen gevoel bij mijn 2-jarige hebben.
Als ik TJ vergelijk met de andere Ach gut 2 jarige waar hij heerlijk mee in de wei loopt is hij in mijn ogen nog een enorme baby!!!
Ik wilde hem omstreeks augustus zadelmak gaan maken, dan de winter weer de groep in en hem volgend jaar mei/juni echt gaan oppakken.
Als ik hem nu bekijk in uiterlijk en gedrag denk ik nou nee laten we maar ff wachten.
Qua bouw, hoogte is hij 2 maar..........uitstraling, gedrag enz geen 'volwassen' paard.
In het kort vind ik dus dat er veel verschil zit tussen de ene of de andere 2 jarige.
Ieder moet voor zich weten wat hij doet en gelukkig mag ik dat met mijn paard ook zelf weten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers