Klaverblaadjes rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Klaverblaadjes rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 16:34

Oke, dan komt hier even de uitleg van het 'cloverleaf pattern' oftewel klaverblaadjes rijden Haha! Zelf vind ik het een geweldige oefening en pride en ik hebben er al zeer veel profijt van gehad.
Klaverblaadjes:
- hoe ziet het eruit
- wat bereik je ermee
- voor wie
- doelstelling
- uitvoering

Hoe ziet het eruit: nou eh, zo dus:

Afbeelding
Bron: level 2, stage 4, parelli natural horsemanship

Op het plaatje is het klavertje naar rechts getekend maar het kan uiteraard ook naar links.


Wat bereik je ermee: Impuls
Parelli knipt eigenlijk alles in kleine stukjes. Dus niet meteen op een paard springen en vragen om respect én impuls én aanleuning én lengtebuiging én én en....... Uiteindelijk wel alles samen maar in het begin wordt alles stukje bij beetje opgebouwd zodra er eigenlijk nooit iets fout kan gaan en het paard stukje bij beetje alles kan leren. Met deze oefening isoleer je dus alleen het impuls gedeelte, je vraagt daarbij geen aanleuning oid.

Voor wie: Voor zowel 'short' (korte) als 'long' (lange) paarden.
Wat is een lang en wat is een kort paard?
Lang paard: een paard dat wil rennen. Hij heeft meer 'go' dan 'whoa'.
Kort paard: liever lui dan moe. Hij heeft meer 'whoa' dan 'go'.

Een paard dat meer 'go' dan 'whoa' heeft is impulsief.
Een paard dat meer 'whoa' dan 'go' heeft geeft weinig/geen reactie.
Impuls: als 'go'= 'whoa' = gecontroleerde voorwaartse energie. Dit betekend dat het met de geringste druk zo snel gaat als jij wilt en met de geringste druk stopt/langzamer gaat vanuit elke snelheid.

Doelstelling: Lange paarden korter maken en korte paarden langer maken. De oefening maakt gebruik van de principes van rechte lijnen, circels, continuiteit en het ontwikkeld de intentie om te stoppen. Het leert ook het paard om mentaal en emotioneel in evenwicht te komen en te letten op de ruiter.
Let op: lange lijnen maken een paard langer en circels maken een paard korter. Bij een kort paard kan je beter gebruik maken van een grote ruimte en bij een lang paard werkt het het beste als de ruimte wat kleiner is.

Uitvoering: Begin op X (midden). Ga recht naar een E (exit) en maak een bocht. Als je bij de volgende E komt, richting de X draaien en in een rechte lijn X passeren tot je bij de volgende E bent, waar je weer draait etc.

Nooit wenden op de X.

Alle draaien gaan naar rechts als je rechtsom rijdt , of linksom als je linksom rijdt. Nooit tijdens de oefening van richting veranderen omdat de continuiteit van telkens dezelfde kant opdraaien erg belangrijk is bij deze oefening.
1 klaverblaadje is compleet als alle 4 de kwadranten gereden zijn, maar stop niet met herhalen totdat je paard kalm en ontspannen is.
1. Rijd de oefening in een bak, zeker als je een lang, energiek paard hebt. Een middel tot kort paard kan dit patroon ook gewoon in een open veld rijden. Het gebruik van markeringen helpt de ruiter om een goede focus te houden en de blaadjes scherp te houden, zodat het paard makkelijker leert.

2. Beslis voordat je begint of je de figuur rechts- of linksom gaat rijden.

3. Gebruik een losse teugelvoering. (geen enkele druk op de teugels)
Dit is heel belangrijk!! Houd de teugels in 1 hand. (in dezelfde hand als de richting van de oefening, rechter hand voor rechtsom etc) Probeer om ook de wendingen te rijden op deze manier, zonder de slapte uit de teugels te halen.
Hoe meer je je paard met 2 teugels gaat sturen of hem in gaat houden, hoe minder het patroon psychologisch voor hem werkt. Je onderbreekt dan zijn mogelijkheid om na te denken en beslissingen te nemen en hierdoor de mogelijkheid voor hem om 'left brainded' (ontspannen) te worden en zijn verantwoordelijkheden te leren. (die zijn: niet van richging veranderen, niet van gang veranderen, kijken waar je naartoe gaat, je niet als een prooidier gedragen)
(persoonlijke ervaring van mij: bij pride heb ik in het begin wel 2 teugels gebruikt, deze hingen overigens wel helemaal los. Hij had toen nl nogal de neiging om uit te breken maar hoe vaker ik de oefening deed hoe beter het werd en nu kan ik wel gewoon met 1 hand alles doen)

Doe de oefening in draf
4. Begin in draf, zeker als je wat onzeker bent of een zeer impulsief paard hebt.

5. Rijd eerst over de hoefslag voordat je begint en draai dan richting X om aan je oefening te beginnen.

6. Maak de wendingen bij E en gebruik de 4 fases:
fase 1 : ogen
fase 2: navel
fase 3: been
fase 4 : teugels
Op deze manier komt het gebruik van de teugels als laatste, mocht je ze nodig hebben.

7. Wees er op voorbereid dat je eerste patroon kan duren van 10 tot 30 minuten. Blijf het patroon rijden totdat je het gevoel hebt dat je paard mentaal in evenwicht raakt en het patroon oppikt. Na 2 tot 3 herhalingen ( in dezelfde sessie) zal je al een verandering voelen in je paard zodra hij het patroon doorheeft. Een kort paard zal weinig tijd in beslag nemen. Als het een lang paard is, zal zijn neiging om te gaan rennen verminderen en zal zijn adrenaline niet meer zo opspelen.

8. Het is tijd om te stoppen als je voelt dat je paard gaat anticiperen op de wendingen, niet langer weg wil rennen en begint te ontspannen. (hoofd laag etc). De volgende keer dat je op X komt, stop je en gaat een paar passen achteruit.

9. Om te stoppen, teugels optillen, zit ontspannen, en voorzichtig druk opbouwen tot je paard achterwaarts gaat. Dan blijven staan voor minimaal 5 minuten. (eerste keer) Langer blijven staan als je paard lang nodig had om te ontspannen tijdens de oefening. (ong 20 % van de tijd die hij nodig had) Blijven staan totdat je paard totaal ontspannen is voordat je wegrijd en de oefening in de andere richting rijdt.

10. Het is belangrijk om op X te blijven staan. Niet rond gaan wandelen en niet bewegen. Je paard moet 'in love' vallen met X.

11. Rijd beide richtingen even vaak tijdens 1 training. Rijd 1 patroon zolang als nodig is, stop op X en ontspan. Ga dan de andere kant op. Blijf dit doen totdat je paard het patroon kent en echt een verandering heeft gemaakt; minder impulsief of minder lui.
Neem NU de tijd die je nodig hebt zodat het de volgende keer MINDER tijd nodig heeft.


Galoppeer het klaverblaadje
Het klaverblaadje werkt eigenlijk het beste in de galop. Begin in draf om het door te krijgen en zeker te worden en ga dan verder in de galop. De galop helpt het paard om sneller impuls te krijgen.

1. Maak je niet druk over in welke galop je zit in het begin, alhoewel je hem wel de juiste galop aan moet bieden. Je paard vind vanzelf uit dat het makkelijker is om in de juiste galop te gaan. Bied de juiste galop aan op X en laat de rest aan hem over. Sta hem toe om te veranderen wanneer hij wil, wat hij waarschijnlijk zal doen met een paar passen draf tussendoor. Bied hem gewoon de goede galop aan en vraag hem weer aan te galopperen. In korte tijd merk je dat je paard betrouwbaarder wordt in zijn galop.

2. Houd je focus sterk! Je paard wil waarschijnlijk rechte lijnen vermijden en de bochten afsnijden. Houd je ogen sterk gefixeerd op elk punt, op het nou een bocht is, E, of X. Als je paard eenmaal doorheeft dat hij ..niet...je...focus...kan...veranderen , zal hij beginnen om die te gaan volgen. Je rijdt dan rechter en strakker - zonder dat je hem veel hebt hoeven te sturen.

3. Weet hoe lang je op X moet stoppen. Denk aan de 80:20 regel. Stop voor ongeveer 20 % van de tijd dat het je paard kostte om impuls te vinden tijdens de oefening. Een extreem impulsief paard kan wel 30 minuten kosten (jaja, in galop) voordat het ontspant!!

4. Verbeter je nauwkeurigheid. Krijg je rechte lijnen zo recht mogelijk en je bochten zo diep mogelijk.

5. Elke keer dat je op X stopt, ga een paar stappen achterwaarts. Achterwaarts verbeterd je stops omdat het je paard leert om op de achterhand te stoppen. Opmerking: aan de teugels trekken om je paard te stoppen werkt niet. Het paard gaat dan alleen maar terughangen en zal zwaar op de voorhand worden. Ontspan je zit en gebruik de 9-step achterwaarts.

6. Zodra je paard het patroon leert, is het makkelijk om je teugels op te tillen zodra je X nadert, ontspan, en je paard glijdt bijna tot een stop. In feite zul je hem voelen focussen op X en aan je 'vragen' of het tijd is om te stoppen! Pak gracieus Haha! de teugels op en vraag een paar passen achterwaarts, stop en ontspan.

Hoeveel patronen moet je rijden tijdens 1 training?
Het minimum is 4 patronen (rechts, links, rechts, links) waarbij elk patroon zo lang gereden moet worden als nodig is. (zodra je paard ontspant) En zeer impulsief paard zal veel meer nodig hebben dan dit.

Valkuilen:
- korte teugels gebruiken
- van richting veranderen tijdens een patroon
- niet lang genoeg een patroon rijden Ook als dit betekend dat je misschien uiteindelijk weer terug naar draf moet om toch positief af te kunnen sluiten.
- niet lang genoeg op X blijven (je paard moet echt ontspannen)
- ergens anders stoppen dan op X
- niet een kleinere ruimte gebruiken als je een zeer impulsief paard hebt, of een grotere ruimte voor een zeer kort paard
- proberen om je paard te corrigeren voordat hij van gang verandert. Wacht totdat hij van gang verandert en vraag hem dan pas weer in de gang die jij wilde. Sta fouten toe zodat hij zijn verantwoordelijkheden leert. (don't change gait)
- bochten afsnijden
- niet over X rijden
- te laat naar X afwenden
- te vroeg bij E afwenden
- stoppen voordat je paard is 'gesettled' in het programma



Nou, het is een heel verhaal geworden en er is ook nog een stukje 'troubleshooting' maar dat typ ik dan wel als daar interesse voor is Cool . Uiteindelijk is het een zeer simpele oefening, als je het even doorhebt stelt het niks voor. Zorg er ook voor dat je je eigen energie wat regelt. Dus niet heel driftig gaan meerijden of juist heel sloom gaan zitten. Het is het beste als je dit een paar dagen achter elkaar doet, dan om de dag en dan af en toe eens. Ik ben benieuwd of iemand van jullie dit eens wil proberen en hoe dat dan afgelopen is. En dan hopelijk niet ff 5 minuten proberen zeg maar maar gewoon zoals het is beschreven.

O eh, dit is 1 van de 7 impuls oefeningen van parelli


Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:52

Het zijn vijf bladzijden...... Knipoog Nu nog rustig lezen en oefenen....

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:28

cornelie schreef:
Nou, het is een heel verhaal geworden en er is ook nog een stukje 'troubleshooting' maar dat typ ik dan wel als daar interesse voor is Cool .

O eh, dit is 1 van de 7 impuls oefeningen van parelli


Ik heb interesse Haha!

en kan je ergens op internet oid iets vinden van die oefeningen??

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 19:38

Ik zal morgen even verder typen en even een pb naar je sturen. Helaas is er niks op internet te vinden over deze oefeningen.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:06

dat is jammer. En die boeken zijn toch ook allemaal engels?! Daar ben ik namelijk HELEMAAL niet goed in.

In ieder geval bedankt Lachen

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:53

Ik wil dit wel gaan proberen met allebei mijn paarden(ik begin volgende week),maar ik snap 1 ding niet;De doelstelling is impuls verbeteren,wat is precies de definitie daarvan?Is het simpel gezegt en "sloom" paard scherper op de hulpen laten reageren en een snel paard rustiger laten worden??
Wel interessant die parelli.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:38

Waarom per PB sturen? Zet het vervolg gewoon hierbij!!! Ik volg met aandacht hoor

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:23

heel graag het deel trouble shooting hier ook. Het is een lang maar prachtig verhaal. Zinvol!

Mijn dank = groot en zou nog groter zijn als je de moed kunt opbrengen om de rest er ook onder te tikken! )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 06:50

Ja hoor, ik kan gelukkig met 10 vingertjes typen Lachen Ik heb er alleen een hekel aan dat er uiteindelijk nog zoveel typfouten inzitten. Waarschijnlijk in de haast dat ik er overheen lees.
Impuls = drang voorwaarts
Een sloom paard kan denk ik in theorie wel heel scherp op de hulpen zijn. Als jij bv je been aanlegt en het paard schiet naar voren is het wel scherp op de hulpen maar als het vervolgens weer helemaal terugvalt in tempo heb je dus geen impuls. Dit is mijn eigen ervaring nav deze oefening: pride is een long horse, en zodra je altijd maar iets druk op de teugels zette dan ging hij boren en rennen. Ik heb met deze oefening dus af en toe tot 10 moeten tellen om NIET nog een keer aan die teugels te gaan hangen maar gewoon afwachten. Toen we alles doorhadden ben ik sommige stukken van de oefening hem eens op gaan pakken. Gewoon een paar passen en dan alles weer los. Wat ik wilde bereiken was dat hij in hetzelfde tempo bleef doorgaan, of ik nou de teugels losgooide of dat ik hem wat bij elkaar reed. Uiteindelijk lukte dat ook en was een minimale druk van mijn kant voldoende om hem te laten geven. Toen kon ik hem ook wat bijdrijven zonder dat hij dan ging rennen/hangen. Ik denk dat dát dus uiteindelijk dat stukje impuls is. En hij leerde om te blijven galopperen, wat ik ook deed op zijn rug Lachen Wel lekker relaxen hoor, als je niet continu hoeft bij te drijven of in te houden. We zijn er nog lang niet hoor (anders was ik nu wel een bekende prof) maar we zijn wel een heel eind op weg!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:12

Leuke oefening!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:17

Ik ga het zeker proberen cornelie!!!
Dit soort dingen zijn altijd welkom.
Ik heb ook een "long horse" en ik rijd al veel cirkels met hem om hem inderdaad wat korter te maken (ik wist alleen niet dat dat zo heette Haha! )
Ben benieuwd hoe lang ik hem moet laten lopen voor hij toegeeft. Dat halve uur klinkt voor Banishje helemaal niet zo lang ... (hij vindt galoperen namelijk heerlijk)
Ik ga het volgende week testen. Tenzij het zaterdag niet zo erg mooi weer is, dan zaterdag al Lachen

En zondag gaan we naar het strand "lange paarden" moet je af en toe lekker uit laten rennen. Dat is ook heel goed voor de rust tijdens de rest van de trainingen heb ik gemerkt Pling

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:28

ik ga het allebei testen, ik heb nl. een short horse (mijn eigen lieve, slimme superluie B'elanna) en een long horse (Seven, de hittepetitterige rennerige Arabierenpony van mijn vriendin Jip, die ik ook rij omdat Jip ziek is). Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de sectie troubleshooting Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 08:29

Zeker, maar ook op het strand kan je oefeningen rijden!! Ik gebruik nu nogal eens een van deze oefeningen als pride bv tijdens een buitenrit naar stal harder wil dan van stal af. Dan ga ik een impuls oefening doen net zolang totdat hij beide richtingen even snel gaat, dan pas gaan we weer een stuk richting huis. Bovendien, als je 15 min aan het galopperen bent in de bak dan leer je ook meteen heel wat beter zitten Lachen Zeker omdat je alleen maar hoeft mee te rijden en je niet druk hoeft te maken over aanleuning etc. Banish, ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen tzt.

Comez

Berichten: 93
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:09

nog even een vraagje:
Als je paard terugvalt in tempo, langzamer dan jij wil, aangezien een hoop mensen blij zijn als hij/zij wat langzamer is Knipoog , spoor je dan bij of laat je het paard dat zelf ook uitzoeken en vraag je alleen maar de juiste gang?

Groetjes Kim

Nu foto's van Comez in mijn profiel

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:39

Hey Cornelie,
Echt hartstikke bedankt , ik zal er veel aan hebben denk ik. Haha!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 15:04

Hoi Kim, ik typ weer even verder en als het goed is krijg je dan ook antwoord op je vraag.

Troubleshooting:

Boos! Je paard heeft zeer veel adrenaline, hij wil in rengalop
Lachen Als je 'lange' paard zeer graag in rengalop wil ipv galop, maak het patroon dan stukken kleiner ipv hem proberen in te houden. Als je eenmaal impuls hebt in dit kleine patroon (je paard rent niet weg, en kijkt meer naar X dan naar de buitenkant van het patroon) dan kan je weer langzaam gaan vergroten. Het geheim is om geen lange rechte lijnen te hebben waar je paard snelheid op kan bouwen. De wendingen moeten regelmatig en vaak komen, soms zelfs binnen een paar galopsprongen als dat hetgeen is wat nodig is.

Boos! Je paard gaat sneller als je 1 been gebruikt om hem de wending in te duwen
Lachen Dit betekend dat elke vorm van druk in zone 3, of elke vorm van druk van je benen nog steeds 'go' betekend voor je paard, wat niet goed is! Gebruik de 'bullseye' oefening om dit op te lossen. Dan kan je weer klaverblaadjes gaan rijden.

Boos! Je paard is moeilijk te wenden als hij sneller gaat
Lachen Als het impuls systeem uitgaat stopt ook de buiging! Ipv harder en harder aan de teugels te trekken, ga terug naar de draf. Help je paard om te leren en zich te 'settle-en' in het patroon voordat je terug gaat naar de galop. Vecht niet met hem, maar wees slimmer!
Het is ook effectiever om een serie van 'bumps' te gebruiken met een direkte teugelhulp (opgevoerd in fases) dan stevig te gaan hangen, waar je paard dan weer kan tegenhangen. Op deze manier kan je de juiste lichaams en teugelpositie houden, en je focus. Als je steeds harder aan de teugels gaat trekken bij een tegenstribbelend paard dan hang je zelf uiteindelijk naast je paard en naar beneden kijkend.
Als een paard echt tegenwerkt, gebruik dan een indirekte teugel om controle te krijgen over de achterhand en plaats deze in de juiste positie voor de wending. Hoewel dit in het begin nodig kan zijn merk je al snel dat je dit niet lang hoeft te gebruiken. Bied altijd je paard het beste als eerste aan: je focus - ogen, navel, been, teugel... dan de indirekte teugel.

Boos! Je patroon is slordig, je komt niet goed over X of mist het
Lachen Wees er zeker van dat je ver genoeg voor E gaat afwenden zodat je in een rechte lijn op X afkomt. Hierdoor ga je recht naar X en heb je meer kans op een rechte lijn naar E.
Ook als je van X naar E gaat helpt het om laat te wenden.


Boos! Je paard wil steeds stoppen
Lachen Als dit het paard is waarmee veel controle problemen waren, wees er blij mee! Rijd naar X en stop daar. Als hij erom 'vraagt' beloon hem dan door hem het goede antwoord te geven - het gedrag zal dan snel verbeteren.

Omgekeerd, als dit een kort paard is dat steeds wil stoppen, stop dan niet te lang op X. Ga meteen de andere kant na ong 2 minuten. Het punt is nu dat hij het patroon leert, dus blijf rijden tot hij het goed doorheeft. Zodra dit gebeurd, ga naar X en stop voor tenminste 5 minuten. Hij moet naar de wendingen gaan uitkijken en in evenwicht komen met jou en het patroon. Denk er ook aan dat korte paarden het beter doen op een groot patroon dat lange rechte lijnen heeft.

Boos! Je paard blijft terugvallen naar een langzamere gang
Lachen Pas op dat je er niet intrapt om dit te voorkomen. Paarden scoren hier altijd hoog in omdat dit betekend dat jij steeds meer doet en je paard steeds minder! Als je galoppeert moet je genoeg leven in je lijf hebben om aan te geven dat hij in galop moet blijven, maar je benen moeten niet continu knijpen. Vertrouw je paard maar wees alert om te corrigeren. Als hij naar draf valt, gebruik dan de 4 fases om hem weer in galop te vragen. Zodra hij galopeert, kom in zijn ritme zodat het harmonieus voelt en laat hem met rust. Herhaal zo vaak als moet en hij zal zijn verantwoordelijkheid leren. (niet van gang veranderen)
Denk eraan dat je paard pas wat leert als hij ook fouten mag maken Als je de fouten wilt voorkomen zal jij uiteindelijk steeds harder gaan werken en zal je paard steeds luier worden.

Boos! Je paard weet niet dat het de bedoeling is om op X te stoppen
Lachen Er zijn 2 dingen waar je aan moet denken:
1. Misschien heb je het patroon niet lang genoeg gereden. Je paard moet mentaal en emotioneel rustig zijn en aan stoppen denken.
Heel vaak wil de ruiter eerder stoppen dan het paard! Dit is vaak waar het probleem vandaan komt. De meeste mensen kunnen niet langer dan 2 minuten galopperen. Jij en je paard zullen veel van elkaar leren tijdens dit patroon!

2. Misschien heb je niet lang genoeg op X gestaan waarbij je paard zich volledig ontspande.
Dit kan problematisch zijn voor zeer impulsieve paarden. Onthoud dat paarden met een hoog adrenaline gehalte vooral hun rechter hersenhelft gebruiken en niet denken. Als je uiteindelijk op X stopt met zo'n paard kan het zijn dat hij wat van slag is omdat je wat veranderde, juist toen hij eindelijk ontspannen en zeker het patroon liep! Blijf dan lang genoeg staan, ook al draait hij alle kanten op. Blijf staan totdat hij volledig ontspant en stil staat. Als hij eenmaal ontspannen staat blijf daar dan 20 % van de tijd staan die het kostte om stil te gaan staan. Als hij maar blijft draaien en wiebelen, ga dan opnieuw het patroon rijden totdat hij echt wil stoppen!

Hoe weet je dat je paard niet 'right' maar 'left brainded' is:
- hoofd laag of schudden
- lippen likken
- been op rust
- gapen, door neus blazen, zuchten

Heb genoeg geduld om hierop te wachten, zeker met een impulsief paard.

Belangrijk: maak er een programma van.
Het is belangrijk dat je hiervan ( en van de andere impuls oefeningen) een programma maakt, dus het niet maar 1 of 2 x doet.
- oefen elke keer dat je rijdt 7 x achter elkaar
- dan om de keer dat je rijdt voor nog eens 8 x
- dan af en toe nog eens
Een programma leert je paard om blijvend te veranderen - mentaal, emotioneel en lichamelijk.


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:38

wat is de bullseye oefening?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 16:07

Neeeeeee, niet weer zoveel typen }> Ik zal even een document voor je maken en dat naar je mailen.
Het is in elk geval een goede impulsoefening die zeer nuttig is om een paard mooie cirkels te leren lopen en niet bang te zijn of overdreven te reageren op druk van 1 been.
Het paard leert:
- rust vinden in het midden van de cirkel en hierdoor beginnen te focussen zowel metaal, emotioneel als fysiek naar het midden van de cirkel
- niet bang zijn voor beendruk
- niet uitbreken/uitzwaaien op een cirkel
- hoe hij zijn lichaam kan buigen en vormen op de cirkel
Jij leert:
- sterke focus op het midden van de cirkel
- een echt cirkel rijden
- hoe je een paard beendruk leert voor wendingen
- de kracht van een cirkel om impuls te verkrijgen

Comez

Berichten: 93
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 16:35

Cornelie, ik vind het allemaal ernstig inte(r)re(s)sant, was het nou met dubbel r of s Verward, ik ben ook daarom net begonnen met het lezen van het boek van Pat Parelli. Is soms wel moeilijk trouwens.

Een stalgenoot had een opmerking die ik toch even wil neerleggen.
Is dit voor een paard niet saai, steeds hetzelfde?

Ikzelf denk van niet om het volgende en wil daar graag jou reactie op.

1) Je stopt zodra je paard eigenlijk aangeeft dat het er klaar voor is om te stoppen, dus ontspannen en een wil heeft om te stoppen op de X.

2) Je moet wel doorgaan, anders heeft het paard "gewonnen" en zal hij nooit in die ontspanning terecht komen.

3) Als het paard de oefening begrijpt zal je snel klaar zijn en hoef je het niet iedere dag te doen.

Ik heb nog een vraag: Wat te doen als het paard teveel gaat anticiperen?
Gewoon doorrijden en negeren of wat anders? Het assume (Ass out of U and Me) wordt ook niet getolereerd, dus hoe voorkom je "valse" ontspanning.

Ik ben weer erg benieuwd! *LOL*

Nu foto's van Comez in mijn profiel

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 16:36

Kun je die 'bullseye' - oefening dan ook ff naar mij toe mailen want ik ben benieuwd.

Ik heb vandaag al klavertjes gereden en, na wat, oefening ging het eigenlijk al vrij aardig.
Ik ga dit zeker nog even volhouden Haha!

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:03

Hé cornelie,

naar mij mag je het ook wel sturen. Je weet van de lijst dat ik nog met L1 bezig ben en dat Beauty echt een long horse is. Dus dat jij al impulsion games aan het uitleggen bent is voor mij ook erg interessant Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:33

Cornelie...bedankt!


enneh...hum...mijn paard is heel consequent links in de hersenpan... ik scoor 200% in been op rust Knipoog Was altijd een probleem bij dressuurproeven. Ze stopte prachtig en ging in een moeite door op rust staan...argh wat heeft dat lang geduurd om te voorkomen dat dat voetje weer knikte...
Hoe weet je dat je paard niet 'right' maar 'left brainded' is:
- hoofd laag of schudden
- lippen likken
- been op rust
- gapen, door neus blazen, zuchten

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:34

Impuls = voorwaartse drang opgewekt en onder controle van de ruiter Haha!:D:D heb dat op mn vorige manege wel in mn kop gedreund gekregen.

Maar Cornelie wil je dat ook naar mij toe sturen? Volgens mij weet ik wel wat het is, want dat deed rieky young ook op haar clinic. Maar je legt het allemaal super uit

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:45

Dank je wel voor de oefening.
Ik ga hem zeker proberen!!

NIEUW: kalender 2005!
www.westernkalender.nl

Roan
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 18:33

Cornelie, wil je mij ook de 'bullseye' mailen??
Ik ga er zeker mee aan de gang, ik moet alleen wel even uitzoeken op welke tijden ik de bak voor me alleen heb. Dat lijkt me iig voor de blaadjes wel zo handig... Schijnheilig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers