ehhh...'n wel heeeeeel rustige jog....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

ehhh...'n wel heeeeeel rustige jog....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 13:36

Oke, heb net het topic over de rustige jog gelezen, de klavertjes methode die ook zou helpen bij snelle paarden.....Wat doen jullie bij een "short" horse....het echte "whoa" type wat niet vooruit is te branden.
Ik heb er namelijk zoeentje, die je vooruit moet duwen in de bak...(buiten in de bossen is meneer haantje de voorste, dus geen voeradviesjes graag, dat zit wel snor)
Het begint al als ik richting bak loop, achter mij hoor ik een diepe, diepe zucht..... Boos! Vervolgens moet ik m in de bak trekken en dan maar hopen dat ie wil aanlopen op mijn subtiele beenhulp....
Na wat warmloopwerk in stap, ga ik over in draf en tja...het is niet de gewenste soepele voorwaartse draf van waaruit je lekker kunt werken. Hij sloft, hangt op de teugel en bij iedere bocht wil ie eigenlijk gaan stilstaan... Gaaaap Ik moet dus constant blijven drijven. Hopeloos wordt ik ervan. Het gevolg is dat ik pissig wordt, woester in mijn hulpen en Dreamer ook over de rooie versnelt, maar ook met kop hoog en bekkie open....zucht.
Ik weet dat hij het kan, ik hoop dat dit het laatste staartje van zijn puberteit is (hij is ruim 5 jaar nu) de meeste hobbels zijn overwonnen, maar dit begint me enorm te storen, vooral omdat ie in de bossen zo lekker lopen kan.....
Hellup! Wie heeft er een goed trainingsadvies voor een wat actiever paard in de bak....
(maar ik hou wel van m hoor...)


Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:40

heej ... Cindy heeft ook zo'n paard.
'Onze' trainer is nu bezig om eerst ervoor te zorgen dat haar paard plezier krijgt in het rijden in de bak. Anders gaat het niet echt lukken verder.
Dus met een beetje begeleiding van die kant kant moet het steeds beter gaan.
Meer kan ik er persoonlijk niet over zeggen. Die van mij wil alleen maar hard zoals je weet

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:44

een dressuur zweepje.
zonder sporen.
overgangen

niet meer extra drijven met je been, 1 x, geen reaktie, tikje met het zweepje. Vork
proberen om tijdens het rijden niet meer te drijven om hem voorwaarts te houden, alleen drijven om te verzamelen, maar als hij niet voorwaarts is heeft verzamelen nog geen nut.

ik heb ook wel eens van die 'trek en duw ' paardjes , en bij mij werkt dit


Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:53

Hoi,

Mijn paard had ook de neiging om vreselijk te gaan sloffen. Niet voorwaarts te krijgen. En dan heb ik een merrie van 16 jaar! Zucht.... Lips are sealed
Helaas begon ze steeds korter te lopen met alle gevolgen van dien. Maar goed, om een lang verhaal kort te maken.. Ik moest haar veeeeeeel meer voorwaarts gaan rijden. Daar was uiteindelijk maar 1 manier voor. En wel met een ouderwetse zweep.
De teugels houdt je in 1 hand en heel lang. De zweep houdt je in de andere hand dicht in de buurt van het been. Zodra je gaat draven geef je been voor een voorwaarts tempo. Reageert hij niet, gelijk een goede tik met de zweep. Er moet reactie komen! Gaat hij heel hard de bak door... gewoon laten gaan. Teugels lekker lang en lopen maar! Haha! Dit voorkomt ook dat hij zijn koppie omhoog gooit met alle gevolgen van dien.
Dit houdt je net zolang vol tot hij doorkrijgt dat hij in een lekker tempo de bak door zal moeten.
Het gekke is, dat als ze het eenmaal door hebben ze er erg veel plezier in krijgen! Vooral ook omdat ze dan hun rug kunnen ontspannen, koppie lekker naar beneden kunnen houden, spieren lekker kunnen strekken enz.
Bij mijn paard heeft het een week geduurd.

Veel succes!

Groetjes Nancy

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:10

Waarom niet trainen in het bos Verward
Ga gewoon eens een tijdje niet in de bak rijden Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 14:50

Da's ook wel een beetje het probleem, we hebben de laatste tijd met al dat moooie weer en lange avonden te veel in de bossen gereden, en te weinig in de bak...En rechtuit galopperen en heuveltjes klimmen is het leukste wat er is voor dreamer.. Ik ben eigenlijk een buitenrijder..dus wat dat betreft nemen we elkaars tegenzin ook wel over...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:49

Klinkt alsof hij er in de bak gewoon geen lol in heeft. Varieer voldoende met oefeningetjes, doe eens wat trailoefeneningen ofzo, of wat spelen aan de longe, veel verschillende figuren rijden en veel overgangen, kortom, maak het leuker, maak het interessant.
Ik weet niet hoe vaak je per week rijdt en hoe intensief, maar paarden hebben zeker ook af en toe eens 'vrij' en 'vakantie' nodig. Dus als jij normaal elke dag rijdt, dag in dag uit, zet em dan maar gewoon eens een maandje op de wei. Knappen ze meestal heel erg van op, ook rijtechnisch gezien.
En als dat het niet is, dan de manier van Jos...
Succes!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 16:18

Haha! Haha! Haha! In geval van nood heb ik ook nog wel een oefeningetje Haha! Haha! Haha!

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 16:26

Ik rij Dreamer bewust niet al te vaak in de bak om hem niet af te stompen, tenminste, ik dacht daar goed aan te doen. In een normale week
rij ik een keer of 4, waarvan gemiddeld 2 x in de bak. de laatste tijd is dat eigenlijk alleen buiten geweest, maar dat wil niet zeggen dat ik m buiten maar zijn gang laat gaan. Ook daar stops en rollbacks, en dan doet ie het wel! Maar vakantie krijgt ie genoeg....Ik geef hem ook wel eens een weekje vrijaf, (en ik mezelf dan ook.... Bloos )

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 16:29

had ik dus ook, ipv dat je bij elke pas drijft, bump ff HEEL hard! dan schiet hij ff naar voren maar niet tegenhoude, maar juist vrijlaten want dat is zijn respons zeg maar. Gaat hij weer langzaam weer die bump.

Als je meer dingen wilt weten, pb maar

keep your head up

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 16:59

cornelie schreef:
:D Haha! Haha! In geval van nood heb ik ook nog wel een oefeningetje Haha! Haha! Haha!


Je bedoelt het nummer van paardeslager Janssen opzoeken? Haha! Haha!

Zonder dollen, ik wil graag dat oefeningetje van je horen!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:12

De oefening heeft in elk geval de geweldige naam 'point to point'. Het is speciaal bedoeld om een niet impulsief of ongemotiveerd paard te leren gewillig voorwaarts te gaan. Ik zal ff een documentje maken 1 dezer dagen en mailen.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 18:42

Cornelie ook dit document wil ik wel graag hebben Lachen

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:37

Jac schreef:
Da's ook wel een beetje het probleem, we hebben de laatste tijd met al dat moooie weer en lange avonden te veel in de bossen gereden, en te weinig in de bak...En rechtuit galopperen en heuveltjes klimmen is het leukste wat er is voor dreamer.. Ik ben eigenlijk een buitenrijder..dus wat dat betreft nemen we elkaars tegenzin ook wel over...

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt Lachen
Het gaat er toch om dat je je paard wilt trainen? Op zich heb je daar geen bak voor nodig. Je hebt zelf ook meer plezier als je buiten traint, waarom zou je dan in zo'n duffe bak willen rijden? Als jij zelf ook met tegenzin de bak in gaat, dan kun je niet van je paard verwachten dat hij dat met plezier doet.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:30

he, dat klinkt als Lois Haha! . Die kijkt me met een hiephiephoera gezicht uit als ik hem uit de stal kom halen. Opzadelen ook leuk, maar zodra ik naar de bak breng gaat de kop omlaag, de oren wijd en een heel diepe zucht vanuit de staart. Het enige wat hij leuk vindt in de bak is trailoefeningen met alles wat maar gek en leuk is. Vooral op balkjes is hij helemaal verzot maar gewoon rijden ho maar. Ik geef hem veel afwisseling, rijd overgangen, beloon regelmatig, rijd ook met zweep maar dat vindt hij ook maar niks. In het bos kan alles. Zelfs moelijke oefeningen, dus doe ik ze maar in het bos. In de bak is het een sloffende Eeyore en in het bos een race eend die met 60 km per uur over de bospaden vliegt. Toch leuk dat er meer van zulke paarden zijn. Ik dacht altijd dat ik de enige was omdat ik altijd lees over werkwillige kwpnners. De mijne is een split-personality. Half ezel half paard Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:39

Ik heb hetzelfde probleem. Alleen dan half ezel-half draak Lachen

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:04

O wat heerlijk om lezen.... Blizz is ook niet echt een bakbeest. (*D) Gelukkig is hij met een lichte overtuiging weer op het juiste spoor te zetten.

Maar als ik hem uit de wei haal moet ik hem echt meesleuren en dan zadelen en als ik dan opstijg veranderd de koeïge tinkerpony in een scheurijzer!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 34 bezoekers