Vraag voor de konijnen-experts

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Vraag voor de konijnen-experts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 21:47

Wij hebben een konijn, Max, mannetje tenminste dat zeggen/zeiden ze in de dierenwinkel dus ga er vanuit dat het ook zo is.
Maar nu viel het me vandaag op dat, Max, "nestjes"aan het maken is> vond een holletje in zijn kooi met allemaal vacht van Max.
Is dit normaal?
Zit ie misschien in een indentiteidscrisis? *LOL* zo van ben ik een vrouwtje of een mannetje?
Bij ons vorige konijn kon ik zijn mannelijkheid goed zien, moet eerlijk toegeven dat ik het hier nog niet ondekt heb omdat ik nog niet goed gekeken heb omdat het nogal een wildebras is.

Wie o wie kan me helpen?


Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 23:13

Volgens mij doen alleen vrouwtjes dat en dan toch vooral als ze drachtig zijn.Ik weet niet,maar ik vermoed dat je straks een paar konijntjes extra hebt.Ik kan het natuurlijk mis hebben?!

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 06:13

Het zou best een vrouwtje kunnen zijn.
Van ons konijn zeiden ze ook dat het een mannetje was, maar een poosje nadat het mannetjeskonijn van een vriendin was blijven logeren hadden we 6 konijntjes in plaats van 1!

Just keep passing the open windows.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:13

hamdschoenen aantrekken en kijken dat weet je het zeker, ik zit hie met meer mannetjeskonijnen en heb nog nooit meegemaakt dat ze een nestje bouwden daarentegen is niet elk konijn hetzelfde hoor

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

r0b1n

Berichten: 974
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:24

Naja.. mijn vrouwtjeskonijn vond het ook leuk om tegen iets op te rijden in een bepaald tijd van het jaar dusseh.. het zou best kunnen lijkt mij Lachen

All your horses are belong to us! Knipoog

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:35

Idd handschoenen aantrekken en kijken...
Hoe oud is je konijn?

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 10:06

Een dierenarts zou het toch moeten zien he?
Onze Max (of zou het Maxima worden *LOL* ) is een paar weken geleden naar de dierenarts geweest voor zijn inenting.
Mooi dierenpaspoortje meegekregen en daar staat man op.
Haha ik weet het niet meer.
Gisternacht (kon toch niet slapen) maar eens even een poging gedaan om te kijken...meneer(of mevrouw) dacht och laat ik het vrouwtje maar eens onderpiesen...heb niet veel gevoeld dus maar ja...bij de mens is de een ook groter geschapen dan de ander *LOL*
Ik ga zo nog eens een poging doen.

Dankje wel voor de reacties.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:55

Een dierenarts zou het moeten zien.
Voor entingen moet de lichamelijk staat van het konijn worden bekeken ( Oren, neusje, ogen, anus enz. )
En de dierenarts dient ook te kijken of het geslacht klopt.

Maar nogmaals, hoe oud is je konijntje?

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 11:02

Max is ongeveer een half jaar oud.

XxEmmaxX
Berichten: 173
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:04

het kan ook dat vrouwtjes het gewoon doen mijn konijnen deden het ook altijd in het voorjaar en ik heb nog nooit een nestje gevonden. Het kan natuurlijk ook zijn dat het mannetjegraag een nestje wil hebben ik heb gehoord dat ze dat ook wel is doen maar je moet het gewoon laten nakijken bij de dierenarts!

I Luv MareL


Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 11:06

Citaat:
maar je moet het gewoon laten nakijken bij de dierenarts


Wat moet ik na laten kijken? hij is pas bij de dierenarts geweest en is helemaal nagekeken en in zijn paspoort staat man..dus er valt denk ik niks meer na te kijken.

XxEmmaxX
Berichten: 173
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:08

dan is ie gek haha maar het zou serieus kunnen dat ie een hormoon probleem heeft moet je ook ff informeren bij de dierenarts naar eventuele hormoon kuren!

I Luv MareL

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:18

ja maar als bvrouwtjes dan doen is het een soort van nestdrang of schijnzwangerschap maatr biuj mannetjes is het toch anders, kijk het kan ook zijn dat ie dit voor zichzelf doet natuurlijk, dat ie dat lekker vind en zacht vind, niet elk mannetjeskonijn is een stoere bink, hij vond het misschien leuk in het nestjes en wi dat misschien terug, hij is nog maar 6 maanden he, is nog een broekie dus *LOL* en als je echt wil weten of het een mannetje is, moet je ook balletjes kunnen voelen en VOORAL een mannetje heeft geen 6 tietjes op de buik wat een vrowtje wel heeft

dus check this rabbit

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:40

mijn mannetje doet het ook, als hij aan het verharen is maakt hij een nestje en daar verwerkt hij z'n haar in, en het is ene volledige hij Knipoog

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:05

6 maanden is geen broekie meer, hij is dan al geslachtsrijp.
En óók een mannetje heeft tepels, welliswaar veel kleiner, maar hij heeft ze wel. (mensenmannen hebben ook tepels nietwaar Knipoog ? )
Als je nog eens gaat kijken, let dan goed op of je een bolletje of een streepje ziet bij het bovenste 'gaatje'. ER hoeft niet persee iets naar buiten te komen als het een mannetje is trouwens. Wij letten gewoon altijd goed op bolletje/streepje.

Een nest bouwen lijkt me erg onwaarschijnlijk voor een mannetje, maar je hebt natuurlijk altijd van die uitzonderingen op de regel.
Mijn eerste reactie is dat het een vrouwtje is moet ik eerlijk zeggen (maar wie ben ik Knipoog ?)

Bij mij is het trouwens jaren lang andersom geweest. Iedere keer vroeg ik de dierenarts of m'n konijn geen mannetje was, want hij had alle kenmerken (ballen, banketstaaf, gedrag), maar iedere keer zei de dierenarts dat het een vrouwtje was. Toen ben ik een keer naar een fokvereniging gegaan (voor een onderlinge keuring, voor de lol) en die bevestigden eindelijk wat ik al dacht: mannetje
Dat zou je dus evt ook kunnen doen, naar een fokker gaan, die zien het vaak beter.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

mais
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-06-03
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:18

Nou ik heb ook konijnen

( 12 stuks op dit moment) Lachen

Maar ik heb een mannetje nog nooit een nestje zien bouwen dus ik denk dat je een vrouwtje hebt ik heb ook wel eens vrouwtjes die schijndrachtig zijn dan gaan ze ook gewoon een nestje bouwen en haren pluken enz maar dan komt er niets Frusty

Een konijn is vier weken drachtig dus ik weet niet wanneer je hem hebt gekocht maar dan kan het zo zijn dat zij in de dierenwinkel gedekt is Verward

Maar ja je ziet het vanzelf

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 15:51

Woogy schreef:
mijn mannetje doet het ook, als hij aan het verharen is maakt hij een nestje en daar verwerkt hij z'n haar in, en het is ene volledige hij Knipoog

Denk dat mijn mannetje hetzelfde trekje heeft als de jouwe want....het is een echte vent...alleen aan zijn gedrag kan je dat al merken.

Mais> ik heb hem al een tijdje...kan niet gedekt zijn in de dierenwinkel want dan zou het beestje op knappen staan...heb m al meerdere maanden.
Maar ik ga er nog steeds vanuit dat het een vent is..die misschien gewoon een beetje in de war was *LOL* kan gebeuren haha.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 18:21

je kan ook voelen of meneer/mevrouw in kwestie balletjes heeft, dan weet je het heel zeker...... De zusje van mijn vriend kocht een konijntje, moest een mannetje zijn en een dwergje....... Ondertussen weten we al lang dat Bram een Brammelientje is en een normale Hollander...... Dus ze weten het vaak niet eens hoor in dierenzaken. Wij hebben tevens een keer een hamster gekocht als vrouw...... bleek het een mannetje te zijn (ai en dat arme beest werd meteen verkracht door de andere.....)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 18:50

Als ze jong zijn is het vaak moeilijk te zien. En wat betreft controle bij entingen, mijn beide bazen vragen altijd aan de eigenaren of er problemen zijn en zo niet dan jassen ze de enting erin. Hartje/longen luisteren wordt wel altijd gedaan, maar anus bekijken???? nee dus.

En wij als assistentes maken de kaarten van de dieren, daarvoor vragen we ook het geslacht. Is de eigenaar onzeker, dan vragen we altijd de arts te kijken (zetten we dan bij de afspraakreden). Is de eigenaar duidelijk, dan zetten we het op de kaart en komt het ook zo in het boekje te staan...

'k Weet niet zeker of mannetjes ook wel nesten maken, sorry.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 18:55

Misschien is hij inderdaad aan het verharen, maar dat moet je dan kunnen zien. Komen er allemaal losse plukken haar uit zijn vacht? Vaak kun je de losse haren al zien zitten, en trek je ze er zo uit.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 18:56

Riëtte schreef:
Als ze jong zijn is het vaak moeilijk te zien. En wat betreft controle bij entingen, mijn beide bazen vragen altijd aan de eigenaren of er problemen zijn en zo niet dan jassen ze de enting erin. Hartje/longen luisteren wordt wel altijd gedaan, maar anus bekijken???? nee dus.

En wij als assistentes maken de kaarten van de dieren, daarvoor vragen we ook het geslacht. Is de eigenaar onzeker, dan vragen we altijd de arts te kijken (zetten we dan bij de afspraakreden). Is de eigenaar duidelijk, dan zetten we het op de kaart en komt het ook zo in het boekje te staan...

'k Weet niet zeker of mannetjes ook wel nesten maken, sorry.


Mijn eigen DA en op mijn stage ( dieren kliniek ) moeten wij altijd alle "uitgangen" bekijken voor enten ed.
Je moet toch de algehele gezondheid bepalen en dit kun je niet door alleen maar naar hartje/longen te luisteren...

Maargoed dat was ff offtopic...

Weet je ondertussen al wat het is?

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 19:03

Kimmes schreef:
Volgens mij doen alleen vrouwtjes dat en dan toch vooral als ze drachtig zijn.Ik weet niet,maar ik vermoed dat je straks een paar konijntjes extra hebt.Ik kan het natuurlijk mis hebben?!


Vrouwtjes doen dit ook alsze schijnzwanger zin.
Bij mannetjes is dit echter niet bkend.

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:27

Het is waarschijnlijk een vrouwtje. Als er geen mannetje bij zit is ze waarschijnlijk schijnzwanger. Of er moet een maand geleden een mannetje bij gezeten hebben.
Ik zou gewoon even kijken of hij ballen heeft. Die ze je als ze 4 mnd oud zijn goed zitten of hem even mee nemen nr de dierenwinkel, dan kunnen die even kijken

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:48

Konijnenballen zijn enorm groot, die kun je niet missen als je eronder kijkt!!! Bloos Bloos Ze zijn toch zeker zo'n 3 tot 4 cm lang dus in verhouding zijn rammen goed bedeeld....

ik denk ook dat Max een Maxima is die heel toepasselijk een beetje schijnzwanger is

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:06

sanne222 schreef:
Konijnenballen zijn enorm groot, die kun je niet missen als je eronder kijkt!!! Bloos Bloos Ze zijn toch zeker zo'n 3 tot 4 cm lang dus in verhouding zijn rammen goed bedeeld....

ik denk ook dat Max een Maxima is die heel toepasselijk een beetje schijnzwanger is


Ook hierin verschild het per ram hoor..
Mijn jongste ram is nu 4 maanden oud en heeft nog geen volledig ontwikkelde ballen.
Je voelt ze wel als je goed voelt maar echte ballen zijn het nog niet...

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: detos240, Dobby91, Felixity, Flippertje, karlli, Liselot, Maanon_, maringe, Marion_, MoniqueT, nikia, ReadTheRulez en 72 bezoekers