Wow!!! De bibbers gingen over mijn lijf... (en ook over Adve

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-01 19:12

Zoals sommige misschien wel weten, ben ik heel lang bang geweest om te springen ('echt' springen bedoel ik dan, vanaf 1 meter ongeveer). Dat komt omdat ik met mijn vorige pony veel en hoog heb gesprongen en die kreeg toen een peesklap... Ik kon er niets aan doen, maar voelde me toch enorm schuldig e.d.

Ik stond altijd bekend als 'springruiter' en niet als dressuurmiep. Na die blessure veranderde dat dus drastisch.

Sindsdien (2,5 jaar terug) heb ik eigenlijk nooit meer gesprongen. Het laatste half jaar af en toe al weer een paar kruisjes met mijn nieuwe paardje, maar meer eigenlijk niet. Ook omdat het nog een jong paard is, maar vooral omdat ik 'bang' ben voor een blessure. Dat het een jong paard is, is een makkelijk excuus voor mezelf...

Gister had ik me voorgenomen om weer eens 'echt' te gaan springen. (ik heb namelijk 15 sept. een wedstrijd, waar ik B ga springen)
Dus ik naar de springbak gegaan, met mijn oude springzadeltje en lekker wat losspringen. Ging heerlijk! (Tja, Adventure blijkt een hele goede springer te zijn... Ik had nou net gedacht dat ik een dressuurbok had gekocht...)

Dus een klein parcousje opgebouwd van 5 sprongen. Alles op ongeveer 80 cm, een dubbel erin, een oxer, een stijltje met een bezembak, enz.
Nou, dat stelde dus niets voor... Adventure 'doet' het gewoon! Makkie! En mooi dat ie het vond...

Dus ik heb het parcoursje opgehoogd tot 1 meter. (Vooral voor mijzelf, om mijzelf te trainen op de hoogte. Ik ben namelijk te snel bang en voelde nu dat het heel goed ging en dat ik niet bang was).

Met mijn vorige pony was een parcoursje van 1 meter echt een eitje..., maar nu was ik al behoorlijk zenuwwachtig. Toch reed ik wel en viel ik niet stil, het parcoursje gesprongen en het ging weer heerlijk!
Nog een keer gesprongen, en nu lekker kort wenden en wat sneller: Super!!!


Daarna zat ik helemaal te shaken, de adrenaline gierde door mijn lijf! Ik heb het 'gevoel' weer terug van het springen. Ik weet het weer: ik ben en BLIJF springruiter!!!
Dit voelt gewoon gigantisch als een overwinning op mezelf! Ik kan het weer! Wow....

Het enige nadeel was dat ik Adventure geen martingaal om had, en hij had ook veel adrenaline in z'n bloed, dus de terugreis naar huis was ook al shakend... (hahaha, en de mensen maar kijken...)


Maar ja, ik ga het dus zeker weer vaker doen en ik wil er ook weer hoger in komen. Eindelijk ben ik er weer ff 'doorheen'. Zucht...

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 19:42

Wat goed van je, dat je jezelf weer hebt overwonnen Party!!
Vind het echt een hele prestatie vooral omdat je dan toch het een en ander hebt meegemaakt.
Ik hoop dat je nog ver met hem eindigd Knipoog
Ga je op de Apeldoornse springen?

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 19:47

Wat gaaf zeg. Ik heb ook een ongeluk met springen gehad ben over de kop geslagen etc... Maar ik durf dus echt niet meer he. Ik heb het 2 jaar lang weer geprobeerd laag beginnen en lessen maar toen ik weer een keertje iets hoger ging vond ik het toch doodeng en daardoor gingen we WEER over de kop. Toen heb ik gezegd dat ik ermee stopte. Ik hoop nog steeds op een wonder maar dat zit er denk ik niet meer in. Fijn dat het jou wel gelukt is.

Groetjes Merilyn

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 20:21

Goed hoor, Carola. Rustig aan beginnen, komt het vanzelf weer goed.
En Merylin, ik zou het blijven proberen, al zijn het maar hupjes van 30cm, bijf ervoor gaan. Vroeger of later komt het moment dat je wel weer durft. Ja, ik weet, dat kan heel lang duren, maar als je echt wilt en stug blijft volhouden, dan komt het een keer goed. Succes allebei.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 21:15

goed van je zeg!kanp hoor.ikdoe het je niet na.na mijn vroegere lef om hoog te springen is dat na een paar keer later ( weigeringen)voor mij afgelopen,ik krijg echt de kriebels inmidels van hoog springen.......nee ik durf het niet meer.
maar voor jou vind ik het echt te gek!toppie hoor.......maar ja je hebt een paard met de naam adventure........wat wil je nog meer:dat belooft alleen maar goeds!!! *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 22:12

Echt goed van je!!! Super!!!!!!! Party!! Party!! Party!!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-01 10:40

Ja, ik ben nog steeds wel trots op mezelf. Vanmiddag wil ik wat techniek gaan oefenen met springen, want ik moet nog wel ff een paar weken oefenen.
15 september doe ik namelijk mee aan de 'Apeldoornse', en ja, als er zoveel bokkers komen moet ik wel wat laten zien...

Ongelovelijk eigenlijk, dat Adventure zo makkelijk springt. Voordat ie van mij was, heeft ie het nooit gedaan (omdat ie toen nog niet was ingereden). Ik heb hem veel laten vrijspringen en techniek geoefend met kruisjes. Maar zo'n parcoursje nog nooit! Maar ja, zal wel aan de naam liggen ja! *LOL*

Volgende week heb ik een oefenparcours... Spannend! Kijken hoe IK dan reageer, in een andere omgeving...

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 10:57

dat had ik ook, ik ben altijd al een springruiter geweest en bij me vriendin daar hadden ze het goede paardje voor me een echt springpaard, nou echt, ze kon voor geen bal dressuur. Maar springen als de beste, heb met haar 1 m. ZONDER zadel gesprongen en 1.10 met zadel.
Toen werd ze verkocht want haar moeder wou een dressuur paard, en ik reed toen al op de friezen en nu heb ik een nieuwe verzorgpony, een springpony, JIPPIE!!!
Ik ben dolgelukkig met haar, ik mag rijden wanneer ik wil, ik ga in de clubkampioenschappen B springen (kan ook BB), maar ikw eet zeker datw e de B makkelijk halen. Ik heb me 1e les op haar gelijk 70 cm. gesprongen en vanavond heb ik me 2e les op haar maar het word wel al de 6e keer dat ik op haar rijd. Haha!:D:D