Wijken leren aan jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Wijken leren aan jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 12:41

Hej, ik vraag me weleens af he... hoe kun je wijken leren aan een jong paardje? En alles wat ook met zijwaarts te maken heeft en dingen als schouderbinnenwaarts enzo?
Ik heb geen jong paardje hoor Knipoog maar ben wel benieuwd
Ik denk dat je het paard eerst aan de hand moet leren om op druk zijwaarts te gaan (volgens mij zeg ik het lekker krom ) Het misschien eerst aan de lange lijnen te trainen op stemhulpen ofzo en dus op die manier het paard ook leren onder het zadel wat de hulpen ervoor zijn?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:43

Brendahorseslover schreef:
Hej, ik vraag me weleens af he... hoe kun je wijken leren aan een jong paardje? En alles wat ook met zijwaarts te maken heeft en dingen als schouderbinnenwaarts enzo?
Ik heb geen jong paardje hoor Knipoog maar ben wel benieuwd
Ik denk dat je het paard eerst aan de hand moet leren om op druk zijwaarts te gaan (volgens mij zeg ik het lekker krom ) Het misschien eerst aan de lange lijnen te trainen op stemhulpen ofzo en dus op die manier het paard ook leren onder het zadel wat de hulpen ervoor zijn?


Les nemen met een jong paard Haha! Dan weet je zeker (mits je een goede instructeur hebt) dat het goed gaat.

Een paard dat goed de basis heeft geleerd is (als het goed is) goed aan het been en dat is dan weer de basis voor de zijgangen.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 12:58

Ja, maar hij zal toch eerst moeten leren wat de zijwaartse hulpen betekenen lijkt mij Knipoog

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:00

Je kan het beste gewoon les nemen. Daar vertellen ze je alles en kunnen ze je er ook mee helpen. Het is heel vervelend als je je paard het verkeerd aanleert... Dat zou jammer zijn.

En hier op bokt kunnen ze het je wel vertellen, maar je krijgt veel adviezen en vaak weet je half hoe je ze uit moet voeren. Les is altijd het beste...

Suc6 ermee

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:37

Zoals ik het zelf zou doen (en ook een keertje heb gedaan) is beginnen vanuit een volte. Die volte sluit je en vervolgens geef je de hulpen voor het wijken, waardoor het paard de volte weer opent. Als het goed gaat natuurlijk direct belonen!
Als het paard doorheeft wat de bedoeling is kan je dit rustig gaan uitbouwen naar wijken op een rechte lijn, maar begin met een heel klein stukje en bouw het rustig uit Lachen

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:43

Hey,

ik heb "misbruik gemaakt van" het feit dat mijn paardje het liefste op de hoefslag rijdt. Door dan juist de binnenhoefslag te nemen wil ze al graag naar de hoefslag toe. Door dan met m'n binnenbeen achter de singel te drijven kwam ze vanzelf uit op de hoefslag. Uiteraard ben ik nu de hele boel aan het verfijnen met rechtstellen ed. En ik moet nu veel oefenen om haar weer op die binnenhoefslag te houden Haha!
Maar ze snapt de bedoeling en het gaat steeds beter....!

Groetjes,
Jacqueline en Chubby

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:48

Op je jonge paard zijwaartse druk te leren kun je ook beginnen met keertwending om de voorhand tegen de wand van de bak aan.
Om dan het wijken goed te leren vind ik de methode van Dr Jacksel wel een fijne methode.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:51

toen ik kim net had ( ze was toen net 4 ) liep ze al heel goed op mijn been en op 2 teugels, de bassis zat er dus al goedin! Toen ben ik voorzichtig begonnen met het wijken op een volte ( eerst sluiten, dan wijkend openen ) en daar reageerde ze hartstikke goed op! en leuk dat ze het vond!
Ik denk dat het wel aan je paardje ligt, maar een jong paard kan je zeker wel wijken leren! Als je het maar rustig doet en niet boos worden als het nog even niet wil, dan is het paard er misschien nnog niet klaar voor!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:31

Ik heb het misty nooit aan de hand geleerd, vind ik een beetje onzin eigenlijk. Ik ben met hem op les begonnen met volte openen, volte sluiten, en dan komt het vanzelf. Beter kan ik het niet uitleggen, sorry!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:45

wijken leer ik met volte sluiten en weer openen en met keertwendingen om de voorhand, na een paar keer kan je rustig al een paar pasjes wijken maar let wel op dat je m steeds blijft controleren en corrigeren.
ik vind dat het erg goed werkt mijn paard loopt nu slechts op mijn zit+gewichts hulpen tijdens het wijken een heel fijn gevoel (natuurlijk wel met begrenzende en stelling vragende teugel en een waakende kuit)

schouderbinnenwaarst probeer ik gewoon van af het begin af aan vanuit de schouder voor aan te leren, en travers begin ik met het naar binnen stellen van de achterhand op alle mogelijke momenten en dan steeds kleine stukjes. en ik vind dat wijken bij de basis hoort om dat dit alleen een gehoorzaamheid is aan het been. en nog geen echt zijgang.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:52

Ik heb ook geleerd om vanaf de korte zijde zeg maar een stukje binnenhoefslag te pakken, en dan wijkend naar de hoek (zo zeg ik het toch lov??? Haha!)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:42

Da's nu één van die dingen die ik op jaren manegelessen nooit geleerd heb . Jammer eigenlijk, want het lijkt me niet zo moeilijk om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 01:48

stef schreef:
Ik heb ook geleerd om vanaf de korte zijde zeg maar een stukje binnenhoefslag te pakken, en dan wijkend naar de hoek (zo zeg ik het toch lov??? Haha!)


Bijna Lachen.
Met Jamaica hebben we gespeeld met het idee door vanaf zeg maar A naar de letter na de hoek te wenden, je komt dan schuin op de lange zijde af en dan zet je m opzij voor je been. Terwijl je je beenhulp geeft, probeer je het oog aan de binnenkant te blijven zien, terwijl je iets van je gewicht naar je buitenbeugel en buitenzitbeenknobbel verplaatst. De buitenkant is trouwens de kant die je opgaat.
Op deze manier laat je je paard schuin langs de kant opzij stappen, met als voordeel dat ze niet echt naar voren weg gaan lopen.

De methode die Jacksel aanhaalt, heb ik wel eens op een volbloed toegepast, die kon ik niet teveel opsluiten want dan werd ie kriegel (lees: gevaarlijk). Door op de volte in de takt wat meer binnenbeen te geven en m te begeleiden naar buiten, pakt dat paard het wel goed op. Langs de kant heb ik nooit met die gedaan, wel vanaf de AC lijn, maar dan kon ie wel eens gas geven als ex baanpaard.
Zodra dat idee een beetje duidelijk is, kun je het weer op andere manieren gaan toepassen, zoals bijvoorbeeld het schouderbinnenwaarts openen, of omgekeerd, met contrastelling naar binnen.

De oefening om het paard te laten wijken voor de eenzijdige kuitdruk, kun je op verschillende manieren gebruiken, de ene oefening wordt makkelijker opgepakt dan de andere. Het wijken vanaf de A-C lijn zoals het in proeven wordt gevraagd, is niet altijd de meest doeltreffende manier, dat hangt helemaal van het paard af. Voor sommige paarden is het best moeilijk om het vanaf de A-C lijn te leren, dat komt dan later wel als het paard het idee goed begrepen heeft en inmiddels genoeg controle heeft over zijn eigen lijf om het zo parallel goed te lopen zonder te versnellen of naar buiten te vallen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:11

Ik moest dat eerste stukje even 5 keer doorlezen voordat ik het snapte Tong uitsteken Maarre die methode van mij is dus op zich wel een goede? *had m zelf verzonnen toen ik m toe moest passen en het werkte wel Haha! *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:57

De methode is op zich wel goed inderdaad, zolang je maar blijft waken dat het paard niet op de buitenschouder gaat lopen. Als dat wel gebeurt, kun je het beste even rechtstellen.
Ik ken ook een paard die dit kunstje wel doorhad en die wilde het niet doen, die hebben we toen contra gesteld en van buiten naar binnen gereden en toen weer omgekeerd; werkte erg goed.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:35

Ik heb het met Jordy eerst geprobeert op de manier die dr_jacksel omschrijft, volte sluiten ging redelijk goed, volte openen was minder.
Ik kon hem als het ware dwars op de volte zetten, maar hij reageerde door telkens zo ver te gaan dat hij een wending om de voorhand maakte (die hij al wel kende) zelfs vanuit draf.
Toen heb ik dus ook geprobeerd om vanaf de korte zijde als het ware de hoek af te snijden, en dan de laatste passen opzij te zetten voor mijn been, ik denk dat Lovely ook zoiets bedoelt? Ik kon hem dan makkelijker opvangen en hij had wat steun van de bakrand, hij had het toen een stuk sneller door.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:29

Goede instructeur...
en zorg dat je paard los in zijn lijf is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:32

Supertje, wat je zegt klopt. Je snijdt inderdaad de hoek af door vanaf A of C naar de dichtstbijzijnde letter te wenden en dan met zijn snoet tegen de bakrand en achterhand naar binnen meenemen.
Leuk dat hij het nu een beetje snapt. Maak het niet te moeilijk op de volte, om te beginnen hoeft hij alleen maar van binnen naar buiten, zeg maar spiraalsgewijs. Het gaat erom dat je verschil merkt met rechtuit en wanneer je extra binnenbeen geeft, dat is het belangrijkste, de rest komt later wel.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:41

Het is dus gewoon een kwestie van éénzijdige druk te geven en zo de achterhand "weg te drukken" op de juiste plaats. Juist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:54

Sonja, als je de hoek afsnijdt dan heb je al een hoek tov de bakrand van ongeveer tussen de 30 en 40 graden. Met 1 been vertel je m dan dat ie opzij mag, je hoeft eigenlijk alleen nog maar wat te begrenzen aan de buitenkant. Eigenlijk neem je het hele paard mee opzij (dat was misschien nog wat onduidelijk) omdat de achterhand al naar binnen geplaatst is. Ik heb er wel een plaatje van, dat zal ik even inscannen.

Het gaat om methode IV, rechts onderin het plaatje.

Afbeelding

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 16:30

Dat moet ik 's proberen! Eigenlijk schandalig als je weet dat ik jaren lang lessen heb genomen en dit mij nooit werd aangeleerd ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 02:52

Sonja, oefening nummero VI (A-C lijn) is ook fijn. Als je paard er moeite mee heeft om zo dicht langs de kant te lopen (zoals die volbloed eerder in mijn verhaal), dan kan oefening VI misschien ook gereden worden. Oefening nummer VI is heel erg effectief om de begrenzende hulpen te verbeteren. Door de wending heen draai je het paard door en neem je m mee; het is dan echt belangrijk dat de buitenkant goed begrensd wordt zodat het paard niet over de buitenschouder wegvalt. Als oefening IV goed gaat, is VI wel een mooie opvolger.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:34

Phoeeeeeeee ... eerst oef in het hoekje onder de knie krijgen hoor. Ik heb vorige weekend op een paardje bij mensen hier wat verder 's een poging gedaan en die kont ging alle kanten uit Verward Het was best wat "voelen" waar "de" plaats nu juist was hoor Tong uitsteken