hoe voeren op vrije dag??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

hoe voeren op vrije dag??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 19:54

m'n paard krijgt het volgende:
-'s ochtends een klein beetje kuil en een kg. Pavo stibro (basisbrok)
- dan hele dag op het land (staat niet veel op)
- na het rijden krijgt hij van mij nog een kg. sportmuesli
- 's avonds een kg. stibro en kuil

nu zeggen ze altijd dat je op een vrije dag het voer moet minderen. maar als ik nu weet dat hij morgen bijv. vrij heeft. moet ik hem dan gewoon z'n sportmuesli geven en op z'n vrije dag dan niet??? of juist de dag voor z'n vrije dag geen muesli en op z'n vrije dag wel sportmuesli??
want het duurt toch ong.6 uur voordat het verteerd en opgenomen is? als ik hem nu voor z'n vrije dag nog een kg. sportmuesli geef, dan komt die energie toch op z'n vrije dag vrij of heb ik het nu helemaal verkeerd Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:56

Nee hoor, geef gewoon zijn sportmeusli niet en das genoeg. Verder wel gewoon die twee kilo basisbrok. Moet gewoon genoeg zijn. Kijk staat hij nou de hele dag op stal dan is het anders maar hij staat ook buiten en krijgt dus ook zijn "beweging"wel

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:00

Ben het met gijsenkim eens; gewoon op de vrije dag de müsli weglaten!
Met die müsli geef je hem de energie terug, die hij bij het rijden verbruikt heeft. Als hij niet gewerkt heeft, heeft hij ook geen (extra) energie verbruikt en hoef je hem die niet in de vorm van de müsli terug te geven!

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:27

Zo doe ik het inderdaad ook. Als ik gereden heb wel muesli geven en als ik niet gereden heb, krijgt hij niks extra.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:40

Mij is altijd geleerd dat het pas nut heeft om minder te voeren, als je paard een paar dagen stil staat (en daar bedoel ik mee: in de box zonder beweging en weidegang). Ik doe het ook zo, als Imker een paar dagen tot een week minder werkt, geef ik hem maar de helft brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:41

Kaunos schreef:
Zo doe ik het inderdaad ook. Als ik gereden heb wel muesli geven en als ik niet gereden heb, krijgt hij niks extra.

zo doe ik het ook.

Echt minder krijgt hij pas als hij echt op rust staat.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:51

runningkawa"]
[quote="Kaunos schreef:
Zo doe ik het inderdaad ook. Als ik gereden heb wel muesli geven en als ik niet gereden heb, krijgt hij niks extra.

zo doe ik het ook.

Echt minder krijgt hij pas als hij echt op rust staat.
[/quote]

bij mij idem dito

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:36

juist!

anders merk je het toch wel aan je paardje, als ie te weinig krijgt bedoel ik (invallen), maar muesli is vooral energie dus dit zal niet het geval zijn.