wanneer een martingaal te gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 18:16

ik heb nog een martingaal van mijn vorige pony.
Nu ga ik met mijn nieuwe paardje binnenkort naar buiten.
Is het dan verstandig om er een om te doen en wanneer doen jullie hem om?


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 18:41

met springen en buitenrijden (goh bij àl die buitenritten die ik maak Frusty )

Het zorgt er gewoon voor dat je paard zijn hoofd niet helemaal omhoog kan doen. Ik heb m altijd heel los.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 18:57

Tja, het ligt aan je paardje. Het karakter enzo van hem/haar. Als ie drukker is, zou ik er eentje om doen. Als het een lieve rustige pony is, dan is een martingaal onzin.
Als je twijfelt, dan kun je de eerste keer er een om doen en kijken hoe het gaat. Gaat het goed, dan hoeft het niet meer.

Met een martingaal kun je vrijwel niets beschadigen zolang je hem niet te kort hebt staan. Maar ik zie altijd het liefste zo min mogelijk poes pas aan een paard.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 18:59

Anders vraag je even aan het vorige meisje die hem huurde of ze hem ook met martingaal buiten reed?
Of aan de eigenaar?
Veel plezier tijdens de buitenrit!


tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 18:59

mijn paardje is namelik nog niet zo oud... dus hij heeft zo'n ding nog nooit om gehad.
Ik doe hem dan wel om en dan zie ik wel hoe hij reageert

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 01:10

Ik heb altijd uit voorzorg bij Dikke een martingaal genomen (in het begin wilde ´ie buiten nog wel bij schrik eens rennen). Toevallig vorige week dacht ik : ik ben daar gek, dat beest is zo wat van braaf buiten, weg ermee! Dát hebben we niet meer nodig Lachen ! Bij Beer heb ik zo´n ding nog nooit gebruikt, maar ja, hij komt zo-wie-zo van een andere planeet, je kan een bom naast Beer laten ontploffen zonder dat ´ie dat merkt *gg*

PonyPower

Berichten: 164
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:16

Jerry bij ons op de manege heeft ook een martingaal.
Hij is namelijk erg goed in zijn hoofd in de lucht gooien!
Door een martingaal, werken de teugels wat scherper op het bit, en als je paardje daar niet tegen kan is het wel wat zielig als je je handen niet goed stil houdt!
Ik zal het eerst lekker in de bak proberen, en dan wat aan de lange teugel stappen en dan steeds korter nemen tot de juiste lengte.
Maar je paard moet er ook tegen kunnen dat er wat op zijn borst zit!
Je kan de martingaal bijv. eerst heel los doen, en dan steeds wat strakker tot ie goed zit, en je paard het nog aandurft!
Jerry heeft de martingaal altijd om, dressuur, springen, buitenritten enz.
Ook de meeste jonge pony's op onze manege hebben een martingaal, omdat ze nog wel is van die streken hebben Extreme duivel
Als je paard best snel schrikt kan je hem voor de zeker toch maar om doen!

Hopelijk heb ie wat aan mijn textje Haha!

xxx PP

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:18

hai hai,

als je een jong paard hebt, zou ik niet zomaar een martingaal er strak omheen gooien, maar iets losser, kan ie er tenminste niet van in paniek raken.

Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:37

volgens mij kun je er best een martingaal omdoen.Als hij goed zit heeft het paard er geen last van tot hij zijn hoofd omhoog doet.
maar zoals merel zegt. (met ale hulpteugels zo) niet meteen strak vastdoen want dan gaat het mis..

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 16:53

ik rij practisch altijd met een martingaal niet dat mijn pony zo'n etter is hoor dat valt ook wel weer mee maar aangezien ik altijd buiten-rij en ik tot de conlusie ben gekomen dat een martingaal vooral handig is als je pauze hebt tijdens het rijden (ik een blikje en een sigaret en mijn pony 5 minuten graastijd) zo vallen die teugels niet de godganse tijd op de grond ook rij ik altijd met waslijn teugels dus zo zitten ze ook niet in de weg lekker handig heb ik bij al mijn recreatie pony's gedaan gevolg suus heeft 3 martingalen (altijd handig zullen we maar zeggen)

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 16:54

sorry was nog niet klaar maar het is dus niet bedoeld als hulpteugel daar zit hij veel te los voor!!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 14:23

hoi ik zou het gewoon met martingaal proberen!
Als dat gewoon goed gaat zal ik ook een x zonder proberen.
Maar ik gebruik hem meestal altijd als ik naar buiten ga

xxx


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers