hoe zetten jullie veulen en mams in trailer?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

hoe zetten jullie veulen en mams in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 13:43

wij zetten in de 2 paards merrie links,eerst doen we het veulen erin anders vertikt mams het,verder hebben we aan de voorkant van de trailer een hooibaal neergelegd zodat veulen er niet onderdoor kan,maar als hij echt wil kan het toch nog.

Verder heeft atos een keer lopen schrapen in trailer en kwam toen met ijzer achter baaltouwtje te hangen gelukkig bleef ze rustig en we zetten nu de baal op zijn zij zeg maar.

iemand tips? Verward

Z1+4



Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:48

Wij doen het veulen gewoon vastzetten, met een touw bovenlangs de stang, dus niet onderlangs. Zo moet het veulen volgens mij niet onder de voorste stang kunnen komen. Het gaat in ieder geval bij ons altijd goed, maar ik moet zeggen dat we het ook nog niet zo heel vaak hebben moeten doen...

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:34

Het laden gebeurt bij ons net zoals bij jullie, eerst het veulen, want anders wil de merrie er ook niet op.

We hangen wel geen hooinet in de trailer, daar kunnen ze idd enkel maar in vast geraken, en als je niet te ver moet rijden, kunnen ze wel even zonder.

Het veulen laten we ook gewoon altijd los, kan hij/zij het best zijn evenwicht zoeken, en zo voorkom je dat hhet veulen zeker niet in het halster gaat hangen. De merrie staat wel vast, en dat lukt altijd zeer goed, vaak staat het veulen gewoon te drinken, of gaat hij erbij liggen.

We zien ook wel altijd dat we de opening vanachter afsluiten, je weet maar nooit...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:23

Als je de merrie links zet (vast) in een tweepaardstrailer, doe je dan dus alle stangen (dus voor en achter) dicht? En dan een strobaal voor de voorstang? Ik moet over een paar weken ook op pad met moeder en kind en heb er ook al over zitten denken hoe ik dat ga doen. Ik hoef niet ver, maar toch ....

Jan_VT: je bedoelt dat je de trailer van achter helemaal dicht doet (klep/zeiltje)?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:25

De trailer idd helemaal dicht, het beste is dat ook de bovendeurtjes van hard materiaal zijn. Wij doen het veulen los en de moeder vast, geen hooinet geen baal.........

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 16:25

wij laten eigenlijk altijd zeiltje open,sowiezo met elk paard,gaat vanzelf,veulen hebben wij altijd aan 2 touwtjes vast,leer ze al met een paar dagen vast staan maar zou idd altijd nog kunnen hangen,alleen meneertje draaiden zich maandag al direct om in de trailer dan heb je dat weer,ik wil niet dat ze aanleren dat je ook heel grappig jezelf kan omdraaien in de trailer.

Hooinet doen wij ook niet ze eten gewoon van die baal en we hebben een hooizak hangen.
bedankt voor de tips.

Z1+4

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:28

Voor een kort stukje ben ik zelf in de trailer gebleven en heb het veulen vastgehouden.

Voor een lang stuk heb ik in de 2 paards trailer altijd het schot eruit gehaald en de merrie aan 2 touwen vastgezet en het veulen los gelaten. Wel het achterzeiltje dicht gelaten. Dit was omdat ons veulen niet echt gewend was om alleen vast te staan en op deze manier is het voor het veulen veilig en vertrouwd.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:30

Ik zou er nooit bij gaan zitten, levensgevaarlijk.

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:39

en hoe doen jullie het in een 1 1/2 paard trailer?

IM BACK!!!!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:59

Bij ons is het veulen nu 3,5 week oud en we zetten mams en het veulen saampjes in een 1,5 paards trailer. Eerst haal ik de voorboom uit de trailer, want veulens hangen daar maar al te vaak overheen. En dan doe ik eerst het veulen erin (die staat aan de linkerkant) en dan loopt mams er zo naast. De merrie zet ik met een touw vast aan de rechterkant van de trailer en het veulen staat dus los.
Gister heb ik net merrie en veulen naar de hengstenhouder gebracht en toen ik de klep van de trailer open deed stond het veulen heerlijk te drinken!! haha
De achterstang doe ik er wel achter, en er hangt wel een hooinet in de trailer, maar die hangt heel hoog zodat het veulen er niet mee kan spelen onderweg, en moeders toch wat te knabbelen heeft (onze merrie blijft veel rustiger in de trailer als ze wat hooi heeft)

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:00

annemieke21 schreef:
en hoe doen jullie het in een 1 1/2 paard trailer?

Proppen Haha!
Hoewel we nu een vrachtwagen hebben, hebben we vroeger ook altijd met trailers gereden.
Wij laden de merries altijd eerst, die lopen er zo op en als je veel geluk hebt, loopt het veulen meteen mee. Anders de merrie vastzetten en het veulen ernaast zetten. De veulens staan altijd los.
In een trailer haalden we ook altijd het schot eruit. Dan kunnen de veulens onderweg drinken en gaan liggen. De merries letten echt wel op dat ze niet op het veulen gaan staan.
In de vrachtwagen hebben we nu helemaal geen schotten meer. Alleen buizen waar de merrie wel achter blijft. Het veulen loopt los en kan gaan liggen en drinken onderweg.

Wij hebben er nooit een hooinet in. Zelfs niet als we met een ouder paard rijden. Je wilt niet weten hoe het eruit ziet als een paard met een been erin vast komt te zitten. En dat kan ook gebeuren als het net hoog hangt...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:22

In de trailer doen we nu alleen stukjes van 2-3 minuten. En het veulen is pas een weekje. We zetten de merrie erin, en als het veulen niet meegaat dan tillen we die erin. We hebben een 2-paards en zetten er zelfs nog een ruin naast. Wel de merrie vastzetten, maar veulen gewoon los.
Overigens op lange ritten (hele dag weg) met de ruin hebben we wel een hooinet, of los hooi. Maar met dat veulen niet.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:01

net als Astridh. Schot eruit bij een 2paards trailer, merrie aan twee kanten vast, veulen los erbij. Zeiltje dicht, raampjes op een kier en rijden.

En dinsdag is onze merrie voor het eerst weer alleen meegeweest, terwijl kind thuis bleef. Ze was werkelijk superbraaf, ontplofte alleen een keer met aangalopperen. We hadden iig een wp, dus we're coming back.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:03

Ik heb Wizkid eerst geladen, daarna B'elanna erachter aan. Wiz gewoon los, Lanna vastgezet, maar wel met losse knoop (zodat ze loskomt als er wat is). Baal Stro dat het veulen niet onder de stang kan komen. Hooi in de voerbakken gedaan i.p.v. hooinet.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:46

Citaat:
Jan_VT: je bedoelt dat je de trailer van achter helemaal dicht doet (klep/zeiltje)?


Ja dat bedoel ik!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:01

Ik vind het te onverantwoord om de stangen uit de trailer te laten,
vergeet niet dat dit een onderdeel van de constructie van de trailer vormt!
Wij hadden bij onze vorige 2 paards speciale veulenstangen die over de hele breedte liepen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:02

MarijeR schreef:
Wij hebben er nooit een hooinet in. Zelfs niet als we met een ouder paard rijden. Je wilt niet weten hoe het eruit ziet als een paard met een been erin vast komt te zitten. En dat kan ook gebeuren als het net hoog hangt...


Klopt, mijn veulen heeft in de stal vorig jaar vast gezeten in een hooinet. Beentje superdik gezwollen, veulen lag neer met been in de lucht. Ze bleef gelukkig rustig. Ik heb 'r los moeten snijden en de DA erbij gehaald. Ze heeft onstekingsremmers gehad enzo toen ... ze is één dag goed mank geweest, en heeft enkele dagen niet gerent zoals ze anders deed ... hooinetten zijn echte ondingen, weg ermee!!!!!!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:06

Sjuimpje schreef:
Ik vind het te onverantwoord om de stangen uit de trailer te laten,
vergeet niet dat dit een onderdeel van de constructie van de trailer vormt!
Wij hadden bij onze vorige 2 paards speciale veulenstangen die over de hele breedte liepen.


Ben ik helemaal met je eens. Als je het tussenschot eruit wilt halen, moet je wel zorgen dat je voor en achter een stang over de hele breedte hebt. En de merrie aan twee kanten vast zetten. Zo laden wij overigens mijn driejarige ook (dus zonder veulen) en dat gaat prima. Ze heeft alle ruimte en toch is het naar mijn idee wel veilig.

Judith

jana
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-04-03
Woonplaats: kortessem, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:35

hey!
ik dacht ook altijd dat het de gewoonte was van het veulen los te zetten bij de merrie (die dan vast staat) maar zoals paulanda zei: leren ze dan niet dat ze zich kunnen omdraaien? of merk je der later nix meer van en blijven ze dan op oudere leeftijd wel mooi staan?
wij moeten binnenkort ook met de veulens op stap dus ik vroeg me dat even af?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:41

Mijn tinker kwam hier met zes maanden aan en stond gebonden op de vrachtwagen hoor ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:44

Wij hebben een 1,5 paards trailer gebruikt. Stangen eruit, merrie vast, veulen los. Is super gegaan! Veulen was toen ook pas 1,5 maand ofzo..
Toen we haar naar haar nieuwe tehuisje gingen brengen hebben we het hetzelfde gedaan. Ik was véélste bang dat ze zichzelf zou ophangen ofzo!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:54

jana schreef:
hey!
leren ze dan niet dat ze zich kunnen omdraaien? of merk je der later nix meer van en blijven ze dan op oudere leeftijd wel mooi staan?


Ik geloof niet dat je veulens daar iets verkeerds mee aan leert hoor. Als ze later alleen in de trailer gaan, hebben ze inmiddels ook geleerd om vast te staan (neem ik aan) en kunnen ze zich ook niet meer omdraaien. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat (omdat ze dat vroeger als veulentje ook konden Haha! ) weer gaan proberen.

Judith

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:11

Wij hebben een 2 paardstrailer en moeten regelmatig op keuringen en shows gaan met merries en veulens van 2-6 maanden.
Onze merries vinden het bepaald niet leuk dat het veulen vrije toegang heeft als wij de tussenwand wegnemen, ene wordt zelf panisch met al dat rondgeloop. Wij hebben een 'voorschotje' gemaakt van groene tuin doorzichtig plastiek die verstevigt is langs de kanten, langs de boven kant zijn grote ringen gemaakt waardoor de stang past. Het veulen staat dus in zijn eigen 'box', los met wat hooi (bezigheids therapy). Wij hebben deze manier van doen ook gebruikt bij het vervoeren van shetlanders, miniponies, geiten enz, en het lukt prima. Nog een voordeel hiervan is dat als het veulen moe wordt gaat het gewoon liggen op een rijkelijk met zaagsel bedekt bodem. Ik moet wel zeggen dat mijn merries ook vrij los gebonden staan zodat ze het veulen kunnen neuzen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 20:55

Sjuimpje schreef:
Ik vind het te onverantwoord om de stangen uit de trailer te laten,
vergeet niet dat dit een onderdeel van de constructie van de trailer vormt!
Wij hadden bij onze vorige 2 paards speciale veulenstangen die over de hele breedte liepen.


Ja maar hoe vaak hoor je nou niet dat er een veulen over de voorstang in de trailer hangt?? Dat is ook niet echt lekker!!! Wij doen altijd de voorstang eruit, en de achterstang er wel gewoon achter. Nu hebben wij wel een 1,5 paard trailer en geen 2 paards, maar het idee is hetzelfde!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:19

Ik rij Juul nu 2x in de week op de manege en dan gaat het veulen mee. Wij hebben een 2-paards waarvan we het middenschot schuin zetten. Vandaag heb ik ze beiden alleen geladen maar normaal loop ik Juul de trailer in en zorgt Martin dat het veulen er ook goed voorstaat en die kruipt dan mooi naast mama. We zetten beiden vast. Ik heb geen strobaal voorin en tot nu toe is het veulen er nog niet overheen gekomen. De eerste keer hadden we haar wel extra kort vast gezet en het zeiltje dicht gedaan maar dat is nu niet meer nodig. Ze staan beide rustig. Ik heb ook geen hooinet en van een vriendin heb ik een hele achterstang geleend.
Bij het eruit lopen loop ik Juul er gewoon uit en het veulen volgt.
Vandaag dus voor het eerst alleen naar de vereniging en toen heb ik wel in de auto zitten bedenken wat nou de beste manier zou zijn om ze eruit te krijgen. Ik heb ze beiden voor losgemaakt en de touwen over de halsen gedaan. Daarna de klep open en van het veulen kon ik toen al het einde van het touw pakken. Bar losgemaakt en Juul zelf terug laten komen en opgevangen.
Dus ik kan weer lekker zelf op pad.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, josien_m_, Miiej, noordje en 42 bezoekers