2de Centered Riding les

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-01 22:51

Was het de eerste les nog gietende regen....
nu was het woestijn weer... puf puf...

Ik had dankzij de vorige oefeningen bemerkt dat mijn linkerheupgewricht stijver/meer gespannen is dan de rechter.

Daar zijn we mee gaan werken.

Oefeningen;

Ogen op mijn schouders die mee kijken de wending door, tevens de ogen op mijn buik niet vergeten...

Ademhaling, goed ademhalen naar je buik en je onderrug toe.

Voelen van je zitbeenderen, het zijn voeten, die voeten staan of plat of op je tenen of op de hak, probeer op de voet te zitten en haal adem, wat is het verschil?

Ik vond het ademhalen op die manier beter gaan, door ook beter en bewuster te ademhalen en ontspannen te blijven ga ik tevens weer beter op beide zitbeenderen zitten. Als ik gespannen raak, steunt mijn linkerzitbeen meer op het zadel, dat zijn we nu aan het afleren....

Verder was Orry ook niet vervelend vandaag, ja hij gaf steeds signaal 'klaar' (een laterale flexie oefening *LOL* naar mijn voet toe met zijn neus links en rechts, doe ik normaal als afsluiting en hij gebruikt het om aan te geven 'klaar' Lachen )
Was wel heel erg warm dus laatste oefening was wel lekker....

Laatste oefening om steviger te zitten, een rivier (koel in dit geval) die tegen je hele rug aan stroomt van achteren en van voren een koele stevige bries die je ervan weerhoudt om naar voren te komen door het water....het was zo warm dat die visualisatie mij bijna liet dagdromen....
ik kreeg spontaan zin om met mijn paard door doorwaadbaar water te gaan spetteren, helaas is dat nergens in de buurt dus spetterplezier met afspuiten instead *LOL*

Nu heb ik spierpijn in mijn onderrug omdat die spieren al een tijdje vast zaten natuurlijk...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 05:13

mhhh klinkt heel erg goed misschien ook eens wat voor mij?
waar kun je dat soort dingen doen etc?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 09:11

Ze komt aan stal om de les te geven.
Of ze ook in Apeldoorn komt kun je haar het beste zelf vragen....en anders is er misschien een andere instructrice dicht bij jou in de buurt...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 13:27

Van wie heb jij les?
Leuk he, ik heb er ook een aantal keren les in gehad. Wil best wel weer les, maar ik ken niemand hier in de buurt die er les in geeft. Iemand tips?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 13:33

Ik heb les van Vanda Oosterhuis.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 13:37

Oops.......
Daar wil ik ook wel les van. Ze staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. Eerst even geduld hebben hoe het met mijn paard verder gaat, daarna gaan we actie ondernemen in die richting.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 13:39

Hmmm, kom maar gezellig boktmeeten *LOL*
en... neem je paard mee of leen de mijne over 3 wk heb ik weer een volgende les Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 13:47

Dat is op de zestiende? heee, dan zouden er toch een aantal naar Hellendoorn gaan. Ik heb gezegt dat ik ook kwam. Nu beng je me even in een lastig parket. Neig er toch ernstig naar om op je lesaanbod in te gaan. Leen graag een paard van je, mijn eigen paard is niet helemaal in orde en de Welsh-Cob neem ik liever nog niet mee, nog onvoldoende vertrouwen in het paard.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 14:30

Volgens mij de 15de, zaterdags namelijk...ik weet het dinsdagavond nadat Vanda bevestigd wanneer precies. Ik denk alleen dat 2 uur wel erg lang is voor mijn paard, maar anderhalf uur red hij wel (als het rustig lesje is Lachen )...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 14:42

Hou me op de hoogte, de 15e is geen probleem.
Zouden er meer nieuwsgierigen zijn?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 14:50

Ik hou je op de hoogte Lachen
Meer nieuwsgierigen ? Ik weet toevallig dat Dimmelim ook gisteren les had *LOL*
Toen kwamen wij achter elkanders voornamen Lachen
hahahahaha die nicknamen ook Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 14:52

Misschien kun je Sanderijn eens mee slepen????

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 14:54

Ik weet niet hoe royaal Vanda in haar tijd zit, maar als er meerdere mensen komen wil ze misschien wel openbaar les geven met een uitleg erbij voor de anderen over de achtergronden van centered riding.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 15:02

aaargh....dat hoeft toch niet meteen he...
2 personen die langs komen vind ik meer dan zat hoor .... Knipoog ik geloof dat Rieja haar wilde vragen om een clinic ???

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:12

Jaaaaahhhaaaaaa, doen, ik ben erbij. Maar er is toch niks engs aan kijkers. Vanda is een goeie vrouw, die goed les geeft. Die klets jou daar wel doorheen. Bovendien, van kijken kun je veel leren, en je maakt mij niet wijs dat jij alleen maar verkeerde dingen doet. Bovendien, als jij verkeerde dingen doet, dan krijg je onmiddellijk reactie van het paard. Dat is vanaf de kant heel goed te zien en ook zeer leerzaam.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 18:24

Hey, als er een clinic georganiseerd wordt over centered riding, dan wil ik ook wel! Schrijf mij dan maar op! Groetjes Danielle

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 19:26

Hier beginnen ideeen vorm over te krijgen. Er wordt zo hier en daar al gebrainstormt en ge-PB-t. Wie weet wat dit oplevert.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 19:46

Nou kijk, het zit zo.
Ik heb nu les van op zich een heel goed iemand, maar heb zelf nu het idee dat ik een beetje blijf hangen op een bepaald niveau.
Ik blijf eerst nog wel bij haar, maar wil daarnaast wat andere dingen gaan 'd oen' . Ik ga bijv. in een clinic rijden van Truusje Smeding (misschien kennen jullie haar vd dressuur, ze is leerlinge van Loes Corsel) en ik wil eigenlijk wel iets met Centered Riding omdat mijn zit vrij slecht is. Ik heb nog nooit 1 zitles gehad.....

Dus ik ga eens bij Vanda Oosterhuis informeren omdat zij dichbij mij zit en ik hoor veel positieve berichten over haar.
Ik had het idee om een clinic te organiseren (maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan) of eens een proefles te nemen.

Nou weten jullie even hoe het zit, btw als iemand nog ideeen/tips heeft om uit dit dal te geraken, da's altijd welkom!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 21:15

Orri, leuk dat je weer verslag hebt gedaan, een clinic is inderdaad een goed idee, maar Almere is voor mij beter bereikbaar dan Beilen, dus.....

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 21:22

Jet...Lelystad Lachen ik woon in Almere mijn paard staat in Lelystad... hahaha....

Helaas is het hier niet echt berekend op grote aantallen 'kijkers' hihihihi..

Misschien als er een clinic goed verloopt dat de 'organisatie' de Verende Wagen in Houten benaderen kan voor 'ons' die dat beter bereiken kunnen voor een vervolg ofzo...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 21:46

Ook toevallig, ik lees net het boek 'Centered Riding' van Sally Swift. En het adres van Vanda Oosterhuis staat daar ook in!

In het boek staan een aantal oefeningen en erg veel uitleg over je lichaam en hoe dat zich ten opzichte van het paard verhoudt. Wanneer mijn paardje wat druk is, dan doe ik de oefening van je zwaartepunt verlagen door heel bewust adem te halen door de buik. En dat werkt goed, dus ook door lezen van het boek kan je al wat leren!

Maar een clinic vind ik een leuk idee. En wat mij betreft een keertje in het Noorden!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 21:54

Het boek is echt heel verhelderend, maar de les vind ik echt super! Het is zoals ik vaker denk over boeken als theorie die je helpt om beter te visualiseren en inzicht in de praktijk te verkrijgen met of zonder behulp van een instructrice/instructeur....praktijk blijkt meestal iets meer passen en meten vereist dan alleen de theorie, ik vind het daarom ook erg fijn om les van Vanda te krijgen omdat zij weet hoe ze de gewenste theorie aan de persoonlijke praktijk te meten.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 23:24

Orri, ik ken dat van die accomodatie, niet speciaal die van jou, maar zo zit ik ook... Dus Houten, Verende Wagen, ook goed te doen. Ik ga het boek toch maar weer eens oppakken, als ik jou zo hoor hier, trekt het toch enorm.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 06:50

hihihihih het Centered Riding promo team....hahaha..

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 22:34

Orri, je hebt gelijk hoor, ik zie een boek ook meer als ondersteuning/kader voor de praktijk. Maar vergeleken met veel andere boeken (ik heb al een hele bibliotheek inmiddels) is dit boek al heel visueel en praktisch.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lonniejj en 38 bezoekers