Paard op de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Paard op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 20:45

Morgen moet ik mijn paar vervoeren per trailer. Ik heb 'smiddags om half 2 een examen en ben dan om 3 uur klaar. Ik ben van plan om daarna gelijk uit school weg te gaan, maar dan moeten we wel eerst mijn paard op de trailer zetten want anders hebben we tijd te kort. Zou het dus mogelijk zijn dat ik vantevoren mijn paard op de trailer zet, dus rond een uur of 1 half 2 en mijn vader dan bij de trailer wacht en we dan om 3 uur door rijden naar de plaats van bestemming? De rit duurt ongeveer 1 1/2 uur.

Miijn paard is de afgelopen 3 jaar niet op de trailer geweest, maar bij de vorige eigenaresse ging hij vaker met de trailer weg dus hij was het wel gewend. Aangezien hij af en toe nogal een hittepetitje is en ik denk dat hij wel eens moeilijk kan doen met de trailer in gaan dacht ik aan Sedalin. Maar ik weet ook dat dit niet zonder gevaren is. Ik ben in mijn eentje zonder verder een ervaren iemand erbij, en mijn vader. Heeft iemand nog tips wat ik zou kunnen doen?

"What we call human nature, is actually human habit.."


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:48

Misschien de longeerlijn erachter?

Bij mijn pony helpt dit niet want die gaat dan juist achteruit maar misschien bij die van jou wel?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 20:51

Ik vind het wel eng, de longeer lijn erachter. Als hij een beetje in een opgefokte bui is en hij word bang ofzo word hij denk ik helemaal gek van de longeer lijn achter ze kont dattie weer terug gaat lopen, dus ik denk niet dat dit een oplossing is. Helaaaas..

"What we call human nature, is actually human habit.."

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:52

Ja, was gewoon een tip, bij sommige werkt het en bij andere niet...

Dan gewoon geduld en rustig aan doen...of gewoon met wat voer lokken (als hij of zij daar tenminste gevoelig voor is Haha!)

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:57

helaas erg kort dag, anders had je ene paar dagen kunnen oefenen met laden...
Ik zou, als je niet weet hoe hij zich gedraagd, hem niet eerst 2 uur op de trailer laten wachten.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:59

bij sharir deden we gewoon een simpel halstertouw achter zijn kont.
1 iemand stond dus bij z'n hoofd, en 2 naast zijn kont (1 links 1 rechts) en die hielden een halstertouw gespannen achter hem, en duwden daarmee tegen zijn kont, en hij liep er zo in (terwijl hij al zo'n 7 jaar geen trailer meer gezien had).

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 21:01

Ethelate schreef:
helaas erg kort dag, anders had je ene paar dagen kunnen oefenen met laden...
Ik zou, als je niet weet hoe hij zich gedraagd, hem niet eerst 2 uur op de trailer laten wachten.


Ik heb zelf geen beschikking over een trailer en moet er dus 1 huren. Ik ken verder ook nietecht iemand die er 1 heeft die ik zou kunnen lenen. Ik ben alleen bang dat ik hem er niet in krijg, als ie er eenmaal op staat is het geen probleem. Hooi netje erin en meneer is helemaal tevreden hoor

"What we call human nature, is actually human habit.."

Msisi2000
Berichten: 97
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:13

je kan m er eventueel voetje voor voetje in laten lopen als hij er niet in wel maar dan moet je eigenlijk met meer zijn en het enige wat dan overblijft is longeerlijn of paar ker heen en weer (vooruit achteruit)

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:26

Mijn paard heeft het in de winter gepresteerd om er 4 uur over te doen om te laden.
Nooit geen problemen, altijd aardig braaf de trailer op gaan, en ineens ging ze gewoon niet mee. Niets hielp. En na 4 uur (en ondertussen, accu van de auto leeg en daarna benzine op) bezig te zijn geweest bij een temperatuur van -4 heb ik gelukkig iemand gevonden met Sedalin.
Heb haar maar een heel klein beetje gegeven. Net genoeg om d'r willetje te breken, en toen hebben we haar met longeerlijn achter haar kont als nog op de trailer gekregen.
Het gaat langzaam aan beter. Afgelopen zondag stond ze er thuis binnen een minuut op, en op concours binnen 10 minuten. Zonder sedalin oid.
Neem voortaan altijd haar lievelingseten mee en hang een zak hooi in de trailer...Dit scheelt ookal een hoop. (En heb ook altijd 2 longeerlijnen in de auto liggen)

Wat ook wil helpen is dat je zelf niet twijfelt. Kijk dus niet naar je paard als je de trailer oploopt. Probeer door te blijven lopen, en je paard zal dan eerder op der trailer staan als dat je naar hem zou gaan kijken.
Ach... mocht je nog meer trukjes willen hebben... Ik heb echt ALLES al geprobeert, en uiteindelijk werken de 2 longeerlijnen achter haar kont toch het beste!

Ik zou haar in eerste instantie ook niet te lang van tevoren op de trailer zetten. Dan gaat ze de volgende keer dadelijk helemaal niet meer op de trailer. Maar van de andere kant...
Als je gaat liggen jagen om 3 uur, daar wordt je paard ook niet rustiger van. Wat er ook gebeurt, blijf relaxt, hou de houding van uiteindelijk gaat ie er wel op... dan gaat ie er uiteindelijk ook op!! (Ja en ook na 4 uur...) En hou bemoeials op een afstand, I know, ze bedoelen het allemaal goed, maar dat gaat echt ten koste van jouw en je paard zijn geduld. Dan weer dit dan weer dat proberen... want de mensen aan de kant weten het altijd beter Misselijk. Niet naar luisteren, lekker zelf rustig blijven en als je hulp nodig hebt gewoon ff vragen aan iemand.

Ik vind wel dat als je echt denkt dat je paard niet goed zal laden je dat ook niet moet gaan doen als er druk achter zit...
Dan kun je haar beter 2 uur lang op de trailer laten staan, en op een rustige manier laden.
Geeft haar als ze op de trailer staat (als ie niet rijdt) voldoende ruimte om door de raamjes te kijken, een lekkere zak hooi, misschien wat lekkers en laat het deurtje open (en de klep dicht) en in de shaduw. Dan zou het naar mijn mening best moeten kunnen. Vind ik iniedergeval een beter plan dan het stressen vlak van tevoren, want dat werkt toch niet.
Hoop dat ze zo de trailer oploopt!!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:34

mijn pony was er ook verschrikkelijk in, op de longeerlijn wou die gaan zitten, longeerzweep dr achter->steigeren.Als die wil gaan steigeren, dan kan je het volgende doen,je doet een longeerlijn over zn rug( net achter deschoft)doe je door de voorbenen heen en dan door het ringetje v.h halster heen en knoop je het vast.T klinkt n btje banketstaaf.. maar als je m vrij strak doet kan die amper meer steigeren,bij mijn pony hielp een hengstenketting ook wel.Maar ik weet niet of dat echt goed is om te doen, aangezien dit pas de 1ste x is dattie er weer ingaat.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:36

Je moet het geheel gewoon heel anders inplannen, Als je moet laden kan je beter niet moeten laden, snap je het nog. Maar wat jij van plan ben is zowiso gedoemd te mislukken.........Waar moet je zo persee heen dat je zo weinig tijd heb.

Ik zou hem niet van te voren laden, voor paarden die er al heel gedreven in zijn is het al heel moeilijk om op de wagen te blijven staan langer dan 10 minuten.

Ik zou de afspraak verzetten naar een andere dag als ik meer tijd heb....


Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:53

gijsenkim schreef:
Ik zou hem niet van te voren laden, voor paarden die er al heel gedreven in zijn is het al heel moeilijk om op de wagen te blijven staan langer dan 10 minuten.
Ik zou de afspraak verzetten naar een andere dag als ik meer tijd heb....


Ik ben het bijna altijd met je eens GijsenKim, maar deze keer niet helemaal.
Mijn paard (echt een rotzak met laden) staat als ie eenmaal op de trailer staat supermak hoor!
Als ik op concours ben staat ze als ze uitgestapt is ook op de trailer tot de prijsuitreiking (behalve als het concours in de buurt is of als het echt heeeeel erg lang gaat duren).
En zoals ik altijd wel zie ben echt niet de enigste die zijn paard na wedstrijd niet meteen naar huis brengt. De meeste laten hun paard na de wedstrijd op de trailer staan om te wachten op de uitslag. Dus dat langer dan 10 minuten op de trailer staan moeilijk is lijkt me bij de meeste paarden niet het geval.

Daar in tegen lijkt het mij ook de slimste oplossing om de afspraak te verzetten... daar ben ik het dan weer eens helemaal met je mee eens. Knipoog
Maar als dat niet lukt... tsja, dan ga ik toch liever voor het rustig laden, dan voor het stressen....

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 09:06

Het probleem is niet als ie er eenmaal in staat, maar dat ie moeilijk kan doen met erop gaan. Dat ie 3 uur op de trailer staat is toch niet zo'n probleem? Toen ik hem ging halen stond hij ook lang op de trailer.

Het probleem is ook dat hij zo snel mogelijk weg moet bij de huidige stal waar hij nu staat, dus anders inplannen kan eigenlijk niet.

"What we call human nature, is actually human habit.."

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:12

Er zijn idd een hoop paarden die met gemak een aantal uren op de wagen staan.........Maar het paard is bij haar niet ingeladen geweest gedurende 3 jaar........Ik vind het nogal een risico om te nemen vooral omdat ze even tussendoor een exame wil gaan doen en dan let haar vader wel even op.....Nou ja goed zoals ik al zei, ik zou de hele constructie anders doen........

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 09:56

We hebben besloten om het na m'n examen te doen, nu maar hopen dat ie er in gaat!

"What we call human nature, is actually human habit.."

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:04

hoelaat moet je daar zijn dan?

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:08

suc6, en vertel na afloop even hoe het is gegaan, ben ik wel benieuwd naar op welke manier je haar erin hebt gekregen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, MvdBroek1 en 44 bezoekers