hoe zit dat met de maten van westernzadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-01 13:56

voor onze kleine maat shetlander hengst wil ik een westernzadeltje kopen omdat een gewoon zadel nooit past en ik geen plat zadeltje wil. hij is 89 cm en mijn kindertjes moeten erop passen? hoe zit dat met de inches bij zon zadel? ik heb een zadel gezien dat is 10 inch. is dat klein? het is voor mijn kinderen van 4 jaar.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 14:27

Hoi Lonneke,

Ik heb laatst het western zadeltje van Max gekocht, die is volgens mij ook 10" (weet ik niet helemaal zeker, weet Max vast wel) die gebruik ik voor een Shet van 98cm en een Welshje van 1.10m.
10" past volgens mij wel op een Shet, maar omdat jouw Shet een korte rug heeft, moet je even vragen of je het mag passen/testen (ook even een van je kinderen er op zetten) het zadeltje wat ik heb past perfect op het Welshje, alleen bij mijn Shet (ook een vrij kort ruggetje) vallen de skirts (zo noem je dat geloof ik) net een tikkie te ver over zijn kont, hij heeft daar dus eigenlijk iets te weinig bewegingsvrijheid. Bij mijn Shet maakt dit niet uit aangezien dit zadeltje alleen gebruikt gaat worden met wat rondjes stappen met kleine kinderen (kunnen ze zich goed vasthouden aan de knop) maar bij het Welshje wordt het zadeltje vaker gebruikt, dus ook in draf en galop, gewone ritjes dus en dan is de bewegings vrijheid van je pony erg belangrijk.
Vraag dus even of je het zadeltje mag proberen, de maat is gord, maar voor Shetjes met een kort ruggetje zal je altijd een probleem blijven houden met het vinden van een geschikt zadeltje.
Ik heb er nu ook een lekkere dikke pad voor gekocht en nu ligt het op de Shet al wat beter.
Succes!
Groetjes, Tanja.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-01 16:10

hmmm dat probleem zal ik dan ook wel hebben. maar er word idd alleen mee gestapt door mijn kindertjes. ik heb dus een 10 inch zadeltje op het oog di hier op bokt tk staat maar zij woont boven amsterdam en ik in rotterdam. Boos!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 16:19

Ik dacht dat ze daar alleen bij voetbal (Ajax - Feyenoord) last van hadden. Haha!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 19:46

Een vriendin van mij heeft een heel klein piepzadeltje voor haar 3 jarige dochtertje. Die zou zeker goed op een shetje passen. Ik zal aan haar eens vragen hoeveel inch dat zadeltje is.
groetjes.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 13:40

Ik heb dat zadeltje ook zien staan, een leuk ding hoor, lijkt wel een kleintje maar is op een foto niet zo goed te zien.
Tja, het ligt eraan wat je er voor over hebt, ik ben ook naar Max toe gereden, naar Wieringerwerf, was ruim een uur rijden, ik mocht het zadeltje proberen en zou het niet passen kon ik hem gewoon weer terug brengen, het was een uur rijden maar het is het wel waard geweest!