Voor keuring, wel of geen ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Voor keuring, wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 14:28

Ik ga in Juli met mijn paard naar de NRPS-keuring *LOL* , nou vroeg ik me af of hij ijzers onder moet hebben Verward . Volgens mij is het niet verplicht, maar maakt het wat uit voor de punten? Hij is 4 jaar en loopt nu dus niet op ijzers, volgens de hoefsmid heeft hij het voor het rijden in ieder geval niet nodig. Wat denken jullie, zal ik hem voor de keuring wel of niet op ijzers laten zetten? En dan alleen voor of rondom?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:45

Ik zou hem voor de keuring gewoon netjes laten bekappen.
En vlak voor je de ring ingaat ff invetten voor de glans.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:47

OP ijzers krijgt je paard net even wat meer 'snit', voorijzertjes doet de truc al vaak...
Maar een goed paard krijgt al een passende premie op zijn sloffen, dus het kan ook zonder.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:03

Even aan je voorbrenger vragen
Ik wilde mijn merrie ook eerst voor op ijzers laten zetten, maar de voorbrenger raadde het me af. Die had ook liever geen jonge paarden op ijzers naast hem trouwens en zo zijn er wel meer...Haha!

Ik kom misschien met mijn 4-jarige E-pony-merrie, maar ik wacht nog op bericht van het NRPS (zou ik voor aanvang keuringsseizoen krijgen, maar heb nog niets gehoord)
Er is vorig jaar namelijk door de juryleden iets mis gegaan waardoor mijn merrie nu geen ster is...Boos! En zou zouden met een oplossing komen, omdat ik niet naar de provinciale kan door stage(kan geen dag vrijkrijgen Boos! )
maar ik sprak Ron vandaag en anders mag ik die merrie donderdag brengen en vrijdagavond ophalen. Zorgt hij voor het voorbrengen en dergelijke. Ik durf mijn moeder en zusje echt niet met dat maffe jonge ding op pad te sturen namelijk Bloos

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 00:49

Onze merries komen voor de keuring altijd op ijzers, maar alleen aan de voorbenen. Tillen ze hun benen iets meer op .


YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:44

Ligt aan de omstandigheden. Als je bijvoorbeeld op zand moet, dan zou ik ijzers een minder probleem vinden dan wanneer de paarden op gras moeten lopen. Stel dta het gras nat is? Dan kan je paard gaan glijden en gaat hij waarschijnlijk voorzichtiger lopen, waardoor die gangen wat achterblijven.

Groetjes Denise