katten vraagje?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

katten vraagje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 22:36

mijn poesjes van 11 maand en 11 weken moeten ontwormd worden.
ik heb dus van die tablettjes in huis,maar op de beschrijving staat dat het niet door het voer heen mag.
maar ik heb 2 lieve monstertjes die dat echt niet in hun mondje laten stoppen.
hoe moet ik het nu doen??
groetjes diana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:50

Bij mijn Jerom [zie profiel] doe ik het zo:
Manlief vangt Jerom met een badlaken, klemt hem onder zijn arm. Ik trek zijn koppie naar achteren en douw met een paar chineese eetstokjes het tabletje achter in zijn keel. Als het eventjes kan kies ik voor een pasta. Als je die op zijn pootjes smeert likken ze het zelf schoon! Veel makkelijker Haha!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:12

Als het koppie ver genoeg naar achter houdt gaat het bekkie vanzelf open en kan een kat precies niet met zijn poten bij je handen (wat hulp met inderdaad een handdoek om de pootjes is wel heel handig Haha! )

Verder kan een klein beetje voer vast geen kwaad, het gaat er lijkt me om dat het niet op een volle maag wordt gegeven. Dus misschien toch een klein stukje leverworst proberen om een traumatisch gevecht (voor het baasje Clown ) te voorkomen?

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 00:17

Ik zou gaan voor de pasta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 00:27

Mijn vorige kat was nog wel eens ziek en moest dan ook pilletjes, soms wel 4 op een dag. Dat ging als volgt: poes op het aanrecht, arm er om heen en de bek vasthouden, koppie achterover, snuit open, pil erin en een klein scheutje water mee met een theelepeltje of een pipetje. Klaar.
Misschien moet ik er wel bij zeggen dat het een hele zachtaardige kat was, ze vocht niet, maar probeerde alleen maar weg te kruipen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:55

Da's meestal ivm mogelijke misselijkheid dat je het niet met eten mag geven. Maar idd een stukje worst of kaas kan geen kwaad. 't is te hopen dat je katten ze dan wel opeten...

Wat anders echt heel makkelijk gaat is een pillenschieter. Die hebben ze wrsch wel bij de dierenarts. Da's een spuitje waar je wat water in opzuigd, in het uiteinde klem je de pil, je schiet hem achterin de keel, met het water er achteraan, je poes moet wel slikken, en weg is tabletje!

Wij vinden het bij ons op de praktijk een uitvinding!!!!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 10:00

nou ik heb het net gedaan,met een stukje worst.
gedeelte opgegeten en gedeelte viel eruit....maar die at ze gewoon op van de grond,volgens mij dacht ze dat het een snoepje was.
en die jongste at het ook zonder problemen op.
dus missie geslaagd!!

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:09

Bij ons ging het altijd wel makkelijk. Pakt hem vast, doet mondje open, stopt pilletje ver in de mond, en wachten tot ie het doorslikt. Wij hadden toen wel makkelijke katten. Lachen Maar over 1,5 krijg ik een nieuw bengeltje dus dat gaat leuk worden als we pilletjes moeten geven. }>

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:39

Oeps, je gaat opzoek naar de kat, vangt haar, wikkelt haar in een badlaken, zorgt dat deze extreem vast zit en minimaal haar hele lichaam bedekt. Pakt de pillenschieter, ontwijkt het bijtgedrag naar je handen, stopt de pillenschieter achter in de keel en laat de pil los. Nu hou je de kat minimaal 5 minuten vast, bek naar achteren en dicht, duwt de pil eventueel terug en hoopt dat zij gaat slikken op het geaai op zijn keel. Indien de pil weg is is de missie geslaagd, anders een volgende pil pakken en missie herhalen.

En dan nog zeggen ze dat ik zo een lieve poes heb.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:53

diana schreef:
nou ik heb het net gedaan,met een stukje worst.
gedeelte opgegeten en gedeelte viel eruit....maar die at ze gewoon op van de grond,volgens mij dacht ze dat het een snoepje was.
en die jongste at het ook zonder problemen op.
dus missie geslaagd!!


Dat scheelt weer een boel stress op deze manier Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:08

Fijn dat het al gelukt is !
Wij hebben 3 katten, waarvan er 2 altijd moeilijk doen met pilletjes.
De "leverworst-truc" werkte vroeger wel, maar nu trappen ze er niet meer in.
Wil je weten hoe ik het nu doe ?
1) Men neme de kat.
2) Men gaat op de kat zitten Haha! en klemt hem tussen je knieen.
3) Koppie achterover, bekkie open, pilletje erin en goed wrijven over de keel voor een slikreactie.

Marc2
Berichten: 1163
Geregistreerd: 11-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:26

Je pakt een kattepult, en juist op het moment dat het beestje gaapt........ Extreme duivel


Nee hoor, dat is een klusje voor mijn vriendin... Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:52

Hahaha men neemt een handdoek, doet die over de kat, klemt kat tussen knieeen, koppie naar achteren, bekkie open, pil naar achteren mikken, wrijven onder de kin desnoods even hand over de neus zodat ze moeten ademhalen en dus slikken Knipoog

Ow.. ik vergeet, sluit de kat op in afgesloten ruimte, drijf in een hoek, negeer het blazen en blijf uit de buurt van eventuele klauwen Knipoog

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:01

Nou onze kat is ook werkelijk waar een monster wat dat betreft.Een x moest hij naar de dierenarts om wat hechtingen eruit te halen ze hebben haar daar met z'n vieren vast moeten houden. Wij doen het altijd met z'n tweeen 1 houd haar vast. Je doet de bek open gooit die pil erin en wrijft over haar keel.

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:35

mijn poes moest ook een keer pillen omdat ze ziek was.
wat ik deed:
poes tussen de knieën, aaien en kalmeren (ze wist niet wat dr overkwam Haha! ), dan bekje opendoen door met mn vingers tegen haar tanden aan te duwen dan gaat ie vanzelf open echt waar, snel pil naar binnen, bek dicht houden door mijn hand om de bek heen te vouwen, dan over de keel wrijven zodat ze het doorslikt, dan nog even op schoot houden zodat ik zeker weet dat ze het niet weer uitspuugt

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:27

orri schreef:
Hahaha men neemt een handdoek, doet die over de kat, klemt kat tussen knieeen, koppie naar achteren, bekkie open, pil naar achteren mikken, wrijven onder de kin desnoods even hand over de neus zodat ze moeten ademhalen en dus slikken Knipoog

Ow.. ik vergeet, sluit de kat op in afgesloten ruimte, drijf in een hoek, negeer het blazen en blijf uit de buurt van eventuele klauwen Knipoog

Scheelt wel, je ziet je kat 3 dagen lang niet meer terug. Na die tijd duurt het 2 weken voordat ze weer op schoot komt en dan is ze het vergeten. Meerdaagse kuren zijn helaas niet mogelijk. Lever de kat dan maar in bij de DA. Hun pakkie aan dan.

PS, daar gedraagt ze zich voorbeeldig Schijnheilig

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:38

Pas altijd heel goed op met water geven in de bek na een tablet, je kan bij een kat al heel gauw het water in de luchtpijp laten komen met als gevolg vocht in de longen..................

Wat Oscar zegt is een hele goede manier en naders gewoon de handoek erbij halen, wel zo veilig voor je eigen handen Haha!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:24

Ik geef ze altijd pillen tijdens het eten.Als ze een paar happen genomen hebben rustig er achter gaan zitten,pakken,bek open,pil erin.Omdat ie aan het eten is,heeft ie speeksel in zijn bek en slikt dus makkelijker.Nog een keer aaien en ze eten weer gewoon verder.Dit lukt bij alle 4 (!) heel goed.
En niet door het voer;misschien omdat de meeste de pil dan gewoon laten liggen.Ik heb nog nooit pillen voor ze gehad die niet tijdens het voeren mochten.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:32

Ik gebruik pasta, en wonder boven wonder eten ze deze vrijwillig op. Sterker nog, ze blijven zelfs aan de spuit likken. Wat een lieve katten heb ik toch!!! Knipoog