Welke hengst bij deze merrie?? (SPOEDJE!!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Welke hengst bij deze merrie?? (SPOEDJE!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 15:25

Hoi,

Onze Furore merrie heeft afgelopen nacht een veulen gekregen en we zijn van plan om haar weer te laten dekken alleen we zijn nog niet helemaal eruit welke hengst. Omdat we niet echt een goede foto van deze merrie hebben zet ik wel de punten van de keuring hierneer, dan kunnen jullie zelf zien wat er verbeterd moet worden. Ow ja de afstammeling van deze merrie is: Furore x Able Albert xx x Ariban xx x Farn. Okee het bloed is misschien niet zo mooi, maar ze heeft 7 jaar geleden een hengstveulen gehad van Peter Pan en deze springt nu Nationaal 1.40m in Belgie, dus het is wel een merrie met capaciteiten. Vorig jaar heeft ze een merrie veulen gebracht van Lennard en nu heeft ze een veulen van Karandasj. We willen graag een andere hengst, maar wat moet er op?? Verward Zelf hebben we wel een paar ideetjes, namelijk Guidam of Calvados. Maar het mag ook wel iets anders zijn. De merrie zelf is klein, 1.61m en verder opgenomen in het stamboek (geen ster ofzo).

Okee nu dan de lijst:
1. Model: R-V = 17
2. Hoofd/halsverbinding L-Z = 16
3. Halslengte L-K = 16
4. Halsrichting V-H = 20
5. Halsbespiering Z-A = 16
6. Hoogte van de schoft H-L = 20
7. Schouderlengte L-K = 18
8. Schouderligging S-ST = 20
9. Verloop rug S-W = 20
10. Verloop lendenen S-W = 20

11. Kruisligging H-R = 15
12. Kruislengte L-K = 15
13. Bespiering v.d dijen V-W = 14
14. Stand voorbeen B-H = 20
15. Stand achterbeen S-ST = 18
16. Kootstand W- ST = 20
17. Hoefvorm B-S = 15
18. Verzenen H-L = 23
19. Kwaliteit beenwerk H-V = 20
20. Omvang beenwerk Z-F = 20

Nu de bewegingen maar daar wil ik even iets over zeggen voordat ik die neerzet. Toen we haar naar de keuring deden, hadden wij nog nooit een paard naar de keuring gedaan (wij waren ontzettende beginnelingen, tegenwoordig gaan onze merries 6week van tevoren naar een trainingsstal), maar goed wij hadden haar zo uit het land geplukt de dag van tevoren nog bekapt en toen alleen op stal gezet. Dat was de grootste fout, want op de keuring liep ze stokkreupel op de harde weg. Onze zenuwpees had de hele nacht heen en weer gelopen op stal en had al het stro in een hoek gegooid en had toen haar hele hoeven tot het leven afgelopen in de stal . Wisten wij veel Verward. Maar daarom zijn haar bewegingen heel erg slecht weergegeven, maar ze kan best wel goed lopen, heeft een ruim voorbeen en een goed ondertredend achterbeen.

21. Stap: ruimte L-K = 34
22. Stap: korrektheid T- F = 20
23. Draf: ruimte L-K = 34
Draf: souplesse S- ST = 36
Draf: kracht K-S = 36
Draf: houding DR-DU- 24

Dit waren de punten, wij fokken niet met deze merrie voor een GGK dekhengst maar voor een goed sportpaard (vooral de springkant op).

Ben benieuwd

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:02

Solitair, Riverman, Sam R, Nassau,...!

Je moet natuurlijk zelf uitmaken of de merrie het best past bij een hengst! Wij kunnen ze nog altijd niet zien, en dat is toch het meest gewenste!

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:36

OKLUND Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:56

Guidam zou ik niet doen,
die fokt klein...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:01

Van Calvados ken ik een aantal zeer grote nakomelingen, maar ik volg hem niet speciaal, dus ik weet niet of hij in de regel groter na-fokt.
Ik vind de nakomelingen die ik van hem ken wel erg aansprekend!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:24

Wat vind je van Laroche?
Fok je terug op Nimmerdor.
Laroche is sinds eind vorig jaar weer terug in Nederland.
Ik heb nu 3 nakomelingen van hem gezien, allemaal groot, donker, erg mooi van type, apart springen èn ook nog eens 3 hele goede basisgangen!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 21:40

_Rick schreef:
OKLUND Haha!


Wat is Oklund dan voor een en wat doen zijn nakomelingen?? En zijn er al nakomelingen van die hengst gesignaleerd in de sport?? Ben benieuwd Tong uitsteken. Ik laat het trouwens zo snel mogelijk weten wat het is geworden!!
Owja, die Peter Pan hengst is toch nog uitgegroeid tot 1.68m. Dus uiteindelijk fokt ze niet echt klein door, haar moeder was ook wel aan de maat


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:05

Neel"]
[quote="_Rick schreef:
OKLUND Haha!


Wat is Oklund dan voor een en wat doen zijn nakomelingen?? En zijn er al nakomelingen van die hengst gesignaleerd in de sport?? Ben benieuwd Tong uitsteken. Ik laat het trouwens zo snel mogelijk weten wat het is geworden!!
Owja, die Peter Pan hengst is toch nog uitgegroeid tot 1.68m. Dus uiteindelijk fokt ze niet echt klein door, haar moeder was ook wel aan de maat


[/quote]

Oklund, is Holland dacht ik, staat bij www.ijzerenman.com. Kan heel hard springen! Zag hem dit jaar daar nog op de hengstenshow, en hij speelde ermee!

Maar voor meer info kan je best bij Rick te rade gaan...

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:18

Jan_VT"]
[quote="Neel"][quote="_Rick schreef:
OKLUND Haha!


Wat is Oklund dan voor een en wat doen zijn nakomelingen?? En zijn er al nakomelingen van die hengst gesignaleerd in de sport?? Ben benieuwd Tong uitsteken. Ik laat het trouwens zo snel mogelijk weten wat het is geworden!!
Owja, die Peter Pan hengst is toch nog uitgegroeid tot 1.68m. Dus uiteindelijk fokt ze niet echt klein door, haar moeder was ook wel aan de maat


[/quote]

Oklund, is Holland dacht ik, staat bij www.ijzerenman.com. Kan heel hard springen! Zag hem dit jaar daar nog op de hengstenshow, en hij speelde ermee!

Maar voor meer info kan je best bij Rick te rade gaan...
[/quote]

En hij had een 4 voor zn stap...

Wat dacht je van Orame? Die is mooi allround en interessant gefokt. Of Casco, daar heb ik heel aparte veulens van gezien! Volgens Hennie Boersma zelfs de beste veulencollectie die hij ooit had gezien! Cascavelle x Landlord x Lagos. Ze kunnen allen goed bewegen, goede, langgelijnde modellen en zelfhouding. Of ze kunnen springen blijft natuurlijk nog even afwachten, maar ik heb daar ook zeker wel vertrouwen in. Of je gaat voor iets heel exclusiefs, laatste diepvries van Krunch de Breve. Maar ik weet niet of het dekgeld van 2000 euro je afschrikt, voor bij deze stbmerrie. Montreux (Hinault x Calvados) liet ook wel leuke veulens zien dit jaar. En zijn leeftijdsgenoot Mermus R doet het ook goed in de fokkerij. Of deze hengsten echt het beste bij de Furore passen, kan ik vanachter de computer natuurlijk niet beoordelen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:30

Citaat:
Maar ik weet niet of het dekgeld van 2000 euro je afschrikt, voor bij deze stbmerrie. Montreux (Hinault x Calvados) liet ook wel leuke veulens zien dit jaar. En zijn leeftijdsgenoot Mermus R doet het ook goed in de fokkerij. Of deze hengsten echt het beste bij de Furore passen, kan ik vanachter de computer natuurlijk niet beoordelen.


Hoihoi!

Mag ik vragen waarom je 2000 euro zou afschrikken voor een stamboekmerrie? Als een veulen wordt gefokt voor de sport, en de merrie heeft bewezen goede sportpaarden te fokken. Dan is het i.m.o. niet zo heel erg interessant of ze een predikaat heeft of niet...

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:09

vanda's schreef:
Citaat:
Maar ik weet niet of het dekgeld van 2000 euro je afschrikt, voor bij deze stbmerrie. Montreux (Hinault x Calvados) liet ook wel leuke veulens zien dit jaar. En zijn leeftijdsgenoot Mermus R doet het ook goed in de fokkerij. Of deze hengsten echt het beste bij de Furore passen, kan ik vanachter de computer natuurlijk niet beoordelen.


Hoihoi!

Mag ik vragen waarom je 2000 euro zou afschrikken voor een stamboekmerrie? Als een veulen wordt gefokt voor de sport, en de merrie heeft bewezen goede sportpaarden te fokken. Dan is het i.m.o. niet zo heel erg interessant of ze een predikaat heeft of niet...


2000 Euro vind ik toch behoorlijk veel geld, zeker voor diepvries van een 5 jarige hengst. Het is dan echt een investering, en dat zou ik dan liever in 1 van mn beste merries doen, dan in deze merrie. En dat ze 1 goede nakomeling heeft gebracht, maakt haar nog geen bewezen fokmerrie vind ik.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:27

MissHIS"]
[quote="vanda's schreef:
Citaat:
Maar ik weet niet of het dekgeld van 2000 euro je afschrikt, voor bij deze stbmerrie. Montreux (Hinault x Calvados) liet ook wel leuke veulens zien dit jaar. En zijn leeftijdsgenoot Mermus R doet het ook goed in de fokkerij. Of deze hengsten echt het beste bij de Furore passen, kan ik vanachter de computer natuurlijk niet beoordelen.


Hoihoi!

Mag ik vragen waarom je 2000 euro zou afschrikken voor een stamboekmerrie? Als een veulen wordt gefokt voor de sport, en de merrie heeft bewezen goede sportpaarden te fokken. Dan is het i.m.o. niet zo heel erg interessant of ze een predikaat heeft of niet...


2000 Euro vind ik toch behoorlijk veel geld, zeker voor diepvries van een 5 jarige hengst. Het is dan echt een investering, en dat zou ik dan liever in 1 van mn beste merries doen, dan in deze merrie. En dat ze 1 goede nakomeling heeft gebracht, maakt haar nog geen bewezen fokmerrie vind ik.
[/quote]

Toch Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:36

Jackson geeft ook leuke sportpaarden die het in de springring prima doen en ook nog een fijn karakter hebben. Anders even de zoekfunctie gebruiken en zoeken op Jackson! Er staat bij mij op stal een Jackson veulen en dat is me toch een plaatje! (Of die ooit gaat springen weet ik natuurlijk niet...)

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:56

Sjuimpje schreef:
Wat vind je van Laroche?
Fok je terug op Nimmerdor.
Laroche is sinds eind vorig jaar weer terug in Nederland.
Ik heb nu 3 nakomelingen van hem gezien, allemaal groot, donker, erg mooi van type, apart springen èn ook nog eens 3 hele goede basisgangen!

Ik ga met deze hengst mee!
Fok je namelijk ook een mooie bloedvoering!
En wat Casco betreft....hier in de buurt lopen veel nakomelingen van Casco, zijn niet echt aan de maat hoor!
Wel mooie types maar niet groot!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 13:43

Mieke schreef:
Jackson geeft ook leuke sportpaarden die het in de springring prima doen en ook nog een fijn karakter hebben. Anders even de zoekfunctie gebruiken en zoeken op Jackson! Er staat bij mij op stal een Jackson veulen en dat is me toch een plaatje! (Of die ooit gaat springen weet ik natuurlijk niet...)


Jackson gaat helaas niet. Die gaat namelijk terug op Renville en de overgrootoma van deze merrie is de moeder van Renville.
Verder zijn alle suggesties nog welkom!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:45

Neel schreef:
Jackson gaat helaas niet. Die gaat namelijk terug op Renville en de overgrootoma van deze merrie is de moeder van Renville.
Verder zijn alle suggesties nog welkom!!!


Als jullie merrielijn zo goed is is het feit dat Jackson daar uit voort komt toch juist een versteviging van die kwaliteiten bij zon verre vorm van lijnenteelt???

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:00

Citaat:
En hij had een 4 voor zn stap...


Sorry hoor, maar heb je de hengst ooit zien stappen tegenwoordig of 1 van zijn kinderen ? Duidelijk dat dit met de rijderij te maken had. Krack C had toch ook een 5 voor de stap ?

Anyways heb ik ook nog nooit een paard in stap een parcours zien springen.

Voor de rest, is oklund een Holland x Pilot x San Fernando en dan alles volbloed. 1.69 groot, de moeder 1.71m. In mede eigendom van Eric van der Vleuten die hem ook internationaal uit brengt. Pershing, Paramo en nog meer komen uit deze lijn. Voor de rest moet je maar kijken op http://www.burgers-stables.nl

Citaat:
Wat dacht je van Orame?


Je raadt oklund af voor een 4 voor de stap en dan raadt je Orame aan ? Sorry maar dan denk ik dat je echt je verstand niet op de goede plek hebt zitten. Heb je de hengst ooit zien springen ?? Vergelijk dat eens met zijn punten , kun je zien dat er niets over te zeggen valt. Wat een trage koe, stijf, bukken heeft ie nog nooit van gehoord...pff als je die los laat dan is het net een voetballer.

Anyways er zijn genoeg leuke hengsten, maar laat je van alle kanten inlichten!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 18:25

_Rick schreef:
Citaat:
Anyways er zijn genoeg leuke hengsten, maar laat je van alle kanten inlichten!


Doe ik ook , daarom vraag ik hier ook om suggesties te geven voor hengsten die misschien bij deze merrie zouden passen.

Owja, Jackson komt niet uit deze lijn van deze merrie, maar er zit Renville in Jackson en Renville komt wel uit deze lijn

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:33

_Rick schreef:
Citaat:
En hij had een 4 voor zn stap...


Sorry hoor, maar heb je de hengst ooit zien stappen tegenwoordig of 1 van zijn kinderen ? Duidelijk dat dit met de rijderij te maken had. Krack C had toch ook een 5 voor de stap ?

Anyways heb ik ook nog nooit een paard in stap een parcours zien springen.

Voor de rest, is oklund een Holland x Pilot x San Fernando en dan alles volbloed. 1.69 groot, de moeder 1.71m. In mede eigendom van Eric van der Vleuten die hem ook internationaal uit brengt. Pershing, Paramo en nog meer komen uit deze lijn. Voor de rest moet je maar kijken op http://www.burgers-stables.nl

Citaat:
Wat dacht je van Orame?


Je raadt oklund af voor een 4 voor de stap en dan raadt je Orame aan ? Sorry maar dan denk ik dat je echt je verstand niet op de goede plek hebt zitten. Heb je de hengst ooit zien springen ?? Vergelijk dat eens met zijn punten , kun je zien dat er niets over te zeggen valt. Wat een trage koe, stijf, bukken heeft ie nog nooit van gehoord...pff als je die los laat dan is het net een voetballer.

Anyways er zijn genoeg leuke hengsten, maar laat je van alle kanten inlichten!


Vind ik ook, als ik springpaarden moest fokken, zou ik niet direct fokken!

Ik heb deze hengst al enkel malen gezien, hij speelt ermee, heus, je gaat er nog van horen, als je dat nu al niet doet!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:33

Btw heb je al een keuze gemaakt?

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:50

Ik ga voor Darco (BWP), maar ik ben bevooroordeeld omdat dat de pappa van mijn superpaardje is!! Haha! Haha! Hij geeft in ieder geval een superkarakter door en veel springvermogen! En je hebt Karandasj ook al erop gezet, it's all in the family!
Laat het ff weten als je eruit bent, en ik ben wel benieuwd naar een foto van de merrie eigenlijk!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:31

_Rick schreef:
Citaat:
En hij had een 4 voor zn stap...


Sorry hoor, maar heb je de hengst ooit zien stappen tegenwoordig of 1 van zijn kinderen ? Duidelijk dat dit met de rijderij te maken had. Krack C had toch ook een 5 voor de stap ?

Anyways heb ik ook nog nooit een paard in stap een parcours zien springen.

Voor de rest, is oklund een Holland x Pilot x San Fernando en dan alles volbloed. 1.69 groot, de moeder 1.71m. In mede eigendom van Eric van der Vleuten die hem ook internationaal uit brengt. Pershing, Paramo en nog meer komen uit deze lijn. Voor de rest moet je maar kijken op http://www.burgers-stables.nl

Citaat:
Wat dacht je van Orame?


Je raadt oklund af voor een 4 voor de stap en dan raadt je Orame aan ? Sorry maar dan denk ik dat je echt je verstand niet op de goede plek hebt zitten. Heb je de hengst ooit zien springen ?? Vergelijk dat eens met zijn punten , kun je zien dat er niets over te zeggen valt. Wat een trage koe, stijf, bukken heeft ie nog nooit van gehoord...pff als je die los laat dan is het net een voetballer.

Anyways er zijn genoeg leuke hengsten, maar laat je van alle kanten inlichten!


Ik raadt Oklund niet af, zeg alleen dat hij maar een 4 scoorde voor zijn stap. En de rest van de basisgangen was ook niet zo hoog gescoord. Meestal zoekt Neel wat completere hengsten voor hun merries.. Orame is een gewoon meer allround! Net zoals Karandasj, die er nu bij zit, en Peter Pan levert ook nog wel eens goede paarden in beide disciplines. En dat eeuwige gezeik van jou dat er maar 1 of 2 goede springhengsten zijn in Nederland hangt me ook gigantisch de strot uit. Ik weet nu inmiddels wel hoe jij er over denkt... En nee, ik vind Orame ook geen springwonder, maar het gaat er ook niet om wat ik van de hengst vind, maar welke hengst het beste bij deze merrie past. Jij komt altijd met dezelfde hengsten aan....dom hoor. En dan ga je over mij zeiken dat ik mijn verstand op de verkeerde plek heb? Kom nou.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:38

Hatsikidee, het gaat weer lekker hier Knipoog,...

Succes met je keuze Neel, kan je niet adviseren voor een springhengst maar ik ben wel erg benieuwd wat je erop gaat zetten!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:37

Jan_VT"]
[quote="_Rick schreef:
Citaat:
En hij had een 4 voor zn stap...


Sorry hoor, maar heb je de hengst ooit zien stappen tegenwoordig of 1 van zijn kinderen ? Duidelijk dat dit met de rijderij te maken had. Krack C had toch ook een 5 voor de stap ?

Anyways heb ik ook nog nooit een paard in stap een parcours zien springen.

Voor de rest, is oklund een Holland x Pilot x San Fernando en dan alles volbloed. 1.69 groot, de moeder 1.71m. In mede eigendom van Eric van der Vleuten die hem ook internationaal uit brengt. Pershing, Paramo en nog meer komen uit deze lijn. Voor de rest moet je maar kijken op http://www.burgers-stables.nl

Citaat:
Wat dacht je van Orame?


Je raadt oklund af voor een 4 voor de stap en dan raadt je Orame aan ? Sorry maar dan denk ik dat je echt je verstand niet op de goede plek hebt zitten. Heb je de hengst ooit zien springen ?? Vergelijk dat eens met zijn punten , kun je zien dat er niets over te zeggen valt. Wat een trage koe, stijf, bukken heeft ie nog nooit van gehoord...pff als je die los laat dan is het net een voetballer.

Anyways er zijn genoeg leuke hengsten, maar laat je van alle kanten inlichten!


Vind ik ook, als ik springpaarden moest fokken, zou ik niet direct fokken!

Ik heb deze hengst al enkel malen gezien, hij speelt ermee, heus, je gaat er nog van horen, als je dat nu al niet doet!
[/quote]

Ik wou dus ook gewoon zeggen, dat de stap bij een springpaard misschien iets minder belangrijk is!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:47

Dat ontken ik ook zeer zeker niet. Maar een compleet paard, een allrounder, moet ook goede basisgangen hebben. Ook al maakt de stap en draf in een springconcours niet uit. Dat is het verschil tussen een allrounder en een echte springhengst.