Meer oprichten bij paard met lage halsinzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Meer oprichten bij paard met lage halsinzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 08:56

Mijn paard heeft echt een lage hals inzet van nature. Zijn hals gaat echt recht naar voren.
Halsstrekken met zijn neus over de grond doet heel makkelijk en hij volgt mijn hand ook makkelijk naar beneden. Dieper instellen is geen probleem. Maar niet diep instellen wel. Ik krijg hem wel zo dat hij niet achter de loodlijn loopt maar hij loopt heel snel te eng. Echt met zijn neusje lekker achter de teugel. Als ik dan wat meer geef gaat het neusje wel weer naar voren maar als hij erg opgefokt is schuift hij zo weer er achter.

Wat ik doe met rijden is sowieso constant overgangen rijden en tempowisselingen. ervoor zorgen dat het vanaf achter komt. Van mijn instructeur moet ik als hij er achter komt even oprijden en als zijn neus dan naar boven komt die heel voorzichtig terug nemen zodat hij ervoor blijft.

Met springen is het ook moeilijker. want hij springt echt heel onhandig. Hij steekt zijn hals naar voren en laat zijn voorbenen hangen en op het laatst trekt hij ze wat in. Hij heeft een slechte voorbeen techniek en volgens mijn instructeur komt dat ook weer door die lage hals. Als hij groot springt komt hij wel uit maar als hij kort opde hindernis komt weet hij echt niet wat hij met zijn benen moet doen. Hij probeert ze alle kanten op te gooien en gooit zichzelf echt over de sprong heen ipv dat hij gewoon zijn voorbenen netjes optrekt. Het zal nooit een goed springpaard worden maar dat hoeft ook niet. Hij vind springen wel heel leuk dus we doen dat gewoon voor de lol maar ik zou wel nog tips willen omdat te verbetern. Ik moetnu vooral 2 sprongennemen met een afstand van bijvoorbeeld 6 ,7 of 8 galopsprongen en dan proberen netjes uit te komen.

Ik heb even gezocht naar foto's van zijn bouw maar deze is de meest duidelijke. Wel van 5 jaar geleden.
Afbeelding

Dan even een hele foute halthoud foto van ook 5 jaar geleden.Ik zit nu wel anders (ander zadel en bennen naar achter) maar hij kan nog steeds zo halthouden met dat gekke nekkie.
Afbeelding

Zo loopt hij heel Pablotypisch: nek vooruit
Afbeelding

Ook echt een Pablo houding (naast zijn ponymoeder):
Afbeelding

En dit is een springfoto. Hij trekt zijn voorbenen wel wat op maar hij gooit vooral zichzelf omhoog.
Afbeelding


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 09:01

Als ik de eerste foto zo zie is Pablo een ideaal paard op western te gaan rijden.
Maar ik vrees dat dit niet het antwoord is waar je op zat te wachten...Haha!

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 09:16

Je bent niet de eerste die dat zegt Haha!. Maar ik wil inderdaad geen western rijden. Ik vind dressuur zoooo leuk en ik wil als het kan ook weer wedstrijden gaan rijden Heb nu 3 jaar terug voor het laatst gestart(m1). Maar Western zou ik ook wel leuk vinden maar dan wil ik er wel goed les in hebben en dat heb ik hier niet. (en ik wil eerst verder in dressuur).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 09:24

Ik ben helemaal niet goed in Nederlandse topografie, maar er is een goede westernstal in Vorstenbosch. Is dat ver van Geleen vandaan? Je zou daar kunnen lessen.
Maar goed, als je hart bij de dressuur ligt, moet je dat blijven doen. Ik ben 6 jaar geleden overgestapt, en het was de beste beslissing die ik ooit heb kunnen maken...

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 09:52

Ik heb geen vervoer. Misschien volgend jaar maar op dit moment heb ik geen trailer en geen geen auto die een trailer kan trekken.
In Oirsbeek is wel ook een manege die westernles geeft. Wie weet ga ik daar eens kijken (is echt vlakbij Geleen).
Maar ik ken mezelf en dan zou ik oko wedstrijden willen gaan rijden en volgens mij kan dat niet omdat Pablo geen Quarter is.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 14:05

Ik heb hetzelfde sort probleem met mijn pony, ook lage halsaanzet en het liefst laag en diep lopen. Western ging inderdaad heel goed, maar ook ik blijf liever nog gewoon dressuren... Jouw halthoud-foto geeft het idee dat je hem naar boven trekt in de krul (die rare holle deuk na de schoft) ik denk dat het belangrijk is dat je niet te veel in 1 keer wil, en langzaam vanuit de lage halshouding, steeds een beetje blijft vragen en vooral wat je al doet, vanachteruit naar boven proberen te rijden. Als de spieren zich meer ontwikkelen, dan verdwijnt ook dat holle knikje wat.
Ik heb foto's van mijn pony van zo'n 5 jaar geleden, waarbij je ook heel duidelijk na de schoft een deuk zag en dan een rechte hals (en onderhals van wanneer hij druk was buiten en de neus in de lucht hield) maar als je de foto's van nu bekijkt (ook paar op website) zie je dat die deuke eigenlijk wel grotendeels weg is, en langzaam aan ook een beetje ronder wordt naar boven toe... Het kost dus vooral veel tijd en proberen op de goede manier de goede spieren te trainen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:59

Je kunt zijn houding ook verbeteren door hem, aanvullend op het rijden, te trainen aan de dubbellonge. Hierbij moet je hem niet te laag instellen. Laat hem veel duidelijke overgangen maken, draf-halt-draf en galop-halt-galop, waarbij je hem echt op zijn achterhand laat stoppen (hiervoor moet hij wel erg goed reageren op stemhulpen/lichaamssignalen). Neem zo min mogelijk aanleuning; vaak is het gewicht van de lijnen al genoeg. Met meer druk zal hij toch weer achter de teugel kruipen. Op deze manier kun je hem vanuit zijn achterhand geleidelijk wat meer oprichten zonder dat je hem in een houding dwingt; hij ontwikkelt meer zelfhouding.
Nog een opmerking n.a.v. de foto: je zadel ligt daar wel erg ver naar voren. Als je het wat meer naar achteren legt, komt de schouder van je paard vrijer te liggen en ligt het zwaartepunt niet zo op de voorhand.
Nou, succes ermee. Leuk paardje trouwens, Pablo!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:20

Askja schreef:
Nog een opmerking n.a.v. de foto: je zadel ligt daar wel erg ver naar voren. Als je het wat meer naar achteren legt, komt de schouder van je paard vrijer te liggen en ligt het zwaartepunt niet zo op de voorhand.

Dat is gelukkig al gebeurt. Dit is ook een oude foto, Pablo was toen 4 en B, nu zit ik gelukkig beter en heb ik een ander zadel wat ik verder naar achteren leg. Bedankt voor je tips!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:55

Ik heb ook een dergelijk paard in training.

Ik zorg ervoor dat het paard zichzelf van achter meer gaat dragen dmv haar kruis te laten dalen en haar achterbenen sneller en aktiever te laten lopen, zodat het gewicht meer van voren naar achter wordt verplaatst. Hierdoor ontstaat er vanzelf een natuurlijk oprichting. Let erop dat je de activering voor het grootste deel opwekt dmv je zit: diep zitten en je bekken wat kantelen (maar ga niet zitten "douwen"). Verder moet je er voor zorgen dat hij hierbij goed door de kaken moet blijven.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:08

Tyrza schreef:
Verder moet je er voor zorgen dat hij hierbij goed door de kaken moet blijven.


Wat word hiermee bedoelt?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:13

Dat hij de kaak niet vastzet: ik bedoel hiermee dat hij hierbij soepel op het bit blijft, zeg maar dat hij smakelijk blijft in de mond, of kneedbaar. Daarom zal je zelf ook moeten opletten dat je zelf je hand niet blokkeert/vastzet, zodat hij daarop niet kan "doodvallen" in de mond.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 01:41

Excusez imbi vraag, maar als je paard nou niet zo ideaal gebouwd is voor dressuur (zo te zien - op halthoudfoto - niet alleen lage halsaanzet maar ook overbouwd; dat laatste kan verbeterd zijn), waarom kun je dan niet tevreden zijn met het niveau of het soort werk dat hij gemakkelijk aankan?

Western kan een optie zijn en er worden best wedstrijden met andere rassen gereden. Evengoed leuk dan toch als je daar goed weet te presteren?
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je Pablo alleen als wedstrijdmachine ziet. Anders had je je hartelappie vast allang voor een 'plaatje' ingeruild, toch? :D

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:31

Bedankt voor de tips. Wat Tyrza zegt moest ik bij mijn vorige instructrice doen, nu weet ik dus dat ik zeker moet blijven doen.

Ik blijf dressuur met hem rijden omdat we nog niet uitgeleerd zijn. Hij mag dan wel niet de perfecte bouw hebben, hij kan wel goed lopen. En hij vind het echt leuk om flink aan het werk te zijn en hij leert ook nog steeds bij (en ik ook Haha! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:15


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:59

Katrien schreef:
Filmpje van vandaag, wel een beetje vaag maar het geeft vast wel een beeld:
http://home.hetnet.nl/~katrienpablo/MOV01782.MPG


Nerd Leuk filmpje!
Kan het niet zo goed zien, maar kan het zijn dat het zadel nog steeds wat ver naar voren ligt?
Wat wel goed te zien is, is dat Pablo allemachtig zijn best doet voor jou!

.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:05

Dat ziet er niet verkeerd uit! Probeer je handen tijdig eens te openen, zonder dat de hals langer wordt. Hou het gevoel dat hij in je hand wil komen en je van daar uit zou kunnen ontspannen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 06:48

Tyrza schreef:
Ik heb ook een dergelijk paard in training.

Ik zorg ervoor dat het paard zichzelf van achter meer gaat dragen dmv haar kruis te laten dalen en haar achterbenen sneller en aktiever te laten lopen, zodat het gewicht meer van voren naar achter wordt verplaatst. Hierdoor ontstaat er vanzelf een natuurlijk oprichting. Let erop dat je de activering voor het grootste deel opwekt dmv je zit: diep zitten en je bekken wat kantelen (maar ga niet zitten "douwen"). Verder moet je er voor zorgen dat hij hierbij goed door de kaken moet blijven.


Klinkt heel bekend dit paard Haha! , en je hebt 100% gelijk!
Heb echt super gereden gister, heb nu alweer zin in vanavond (ze zal wel spierpijn hebben).
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 07:06

Tyrza schreef:
Dat ziet er niet verkeerd uit! Probeer je handen tijdig eens te openen, zonder dat de hals langer wordt. Hou het gevoel dat hij in je hand wil komen en je van daar uit zou kunnen ontspannen.

Ok, dat zal ik proberen. Als mijn lesgever dat roept wordt hij inderdaad langer in zijn hals. Maar dat vergeet ik zelf nogal eens te doen... Dank je!

En inderdaad ga ik vanavond mijn zadel toch wat naar achteren leggen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 07:14

Katrien schreef:
Ik heb geen vervoer. Misschien volgend jaar maar op dit moment heb ik geen trailer en geen geen auto die een trailer kan trekken.
In Oirsbeek is wel ook een manege die westernles geeft. Wie weet ga ik daar eens kijken (is echt vlakbij Geleen).
Maar ik ken mezelf en dan zou ik oko wedstrijden willen gaan rijden en volgens mij kan dat niet omdat Pablo geen Quarter is.


ik zou niet weten waarom je geen wedstijden kunt rijden. Ik rij wedstrijden (dressuur en western) op mijn KWPN-er (zie profiel). De enige wedstrijden waarvoor je uitgesloten bent zijn die AQHA-wedstrijden, dat wil zeggen speciaal voor quarters. Maar ach...bij de dressuur mag je ook niet meedoen met wedstrijden speciaal voor Friezen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:02

Mijn pony heeft ook een redelijk lage halsaanzet. Ook zij loopt graag veelste diep en oprichten is heel moeilijk.
Dus vind dit wel een interessant topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:35

Anya schreef:
ik zou niet weten waarom je geen wedstijden kunt rijden. Ik rij wedstrijden (dressuur en western) op mijn KWPN-er (zie profiel). De enige wedstrijden waarvoor je uitgesloten bent zijn die AQHA-wedstrijden, dat wil zeggen speciaal voor quarters. Maar ach...bij de dressuur mag je ook niet meedoen met wedstrijden speciaal voor Friezen.

Oh, ik dacht echt dat je alleen westernwedstrijden kon rijden met een quarter. Weer wat geleerd Haha!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:13

in de IDS van de kwpn staat nu een heel stuk over paarden en hun bouw, daarin schreven ze dat een paard met lage halsinzet veel moelijker op te richten is en kwamen daar nog wat andere bouwproblemen bij ( zoals bij gamble) dan moest je toch wel erg veel talent hebben om daar iets moois van te maken. Geeft me weer moed ( want ik heb dat talent niet) en dus kan ik tevreden zijn met mijn 155 punten die we laatst hebben gereden.
Groetjes Gamble

Fitza von Westerau en Wikelina


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers